Kim chcesz zostać jak będziesz duży? Czyli o strategii w e-commerce, cz. 1

Autor tekstu Olga Podolecka
Opublikowano 9 sierpnia 2013
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 3 min

Nieważne, czy jesteś właścicielem wielkiego, małego czy średniego sklepu internetowego. A może dopiero myślisz o jego założeniu lub pracujesz na stanowisku, które daje Ci wpływ na to, co dzieje się w Twojej firmie. Ten artykuł jest dla Ciebie. Wiem to, ponieważ temat konsekwencji w tworzeniu strategii dotyczy każdego, kto chce osiągnąć sukces.

Gratuluję, jeżeli wiesz, czym jest strategiczne podejście do biznesu i wykorzystujesz tę wiedzę w praktyce. Jeśli nie, to ostatnia chwila, by zacząć. Strategia to kierunek działania. Nie od dziś wiadomo, że o wiele łatwiej osiągnąć cel, gdy się go jasno określi, a następnie będzie się z wiarą dążyło do sukcesu. Dobrze przygotowana strategia nie gwarantuje sukcesu w 100%, ale brak strategii z pewnością prowadzi do porażki.

Czym jest strategia? To projekt twojej firmy na jutro, za tydzień, rok, 10 lat… Jest to obraz tego, jak funkcjonować będzie przedsiębiorstwo, z uwzględnieniem czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Oczywiście zbyt pięknie by było, gdybyśmy mogli wszystko przewidzieć. Dlatego przemyślana strategia ulega ciągłym modyfikacjom i udoskonaleniom zależnie od czynników nieprzewidywalnych, jednak wciąż pozostaje wierna przewodnim ideom i celom.

Mam do czynienia z wieloma młodymi przedsiębiorcami, sama jestem jednym z nich. Często spotykam się z wypowiedziami, które negują posiadanie strategii. Dlaczego? Ponieważ strategia to dla wielu zupełna abstrakcja. Bywa, że nasze firmy powstają, ponieważ widzimy w tym szanse na rozwijanie się, na duży zarobek i niezależność. Uważamy, że wykorzystywanie wszystkich nadarzających się okazji oraz zaangażowanie wystarczą. Tak nie jest – widzimy to po statystykach, które mówią, że najwięcej firm upada w pierwszym roku działalności.

Wielu właścicieli dużych firm uważa, że posiada strategię firmy. Z pewnością – jednak jest duża różnica między świadomym i przemyślanym ustaleniem strategii, a spontanicznymi działaniami pod wpływem impulsu. Dlatego zaczniemy omawianie od tego, jak sprawdzić, czy twoja firma posiada świadomą strategię. Następnie ustalimy, co zrobić, aby taką strategię stworzyć, po czym podsumujemy nasz cel i dowiemy się najważniejszego – co zyskamy.

Czy moja firma posiada strategię?

Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

  • czy wdajesz się w wojny cenowe?
  • czy prowadzisz i analizujesz statystyki efektów przeprowadzanych akcji marketingowych?
  • czy potrafisz przewidzieć swoje dochody i koszty w dłuższym okresie?
  • czy wykorzystujesz “okazje” na szybki zysk, nawet jeśli nie są zgodne z profilem twojej firmy?
  • czy posiadasz plan marketingu i rozwoju firmy na dłuższy czas?
  • czy twoi pracownicy znają misję twojej firmy i kierują się nią na co dzień?
  • czy twoja działalność jest spójna i znasz swoje atuty oraz zagrożenia?

Analizując swoje odpowiedzi dowiesz się, czy przyszłość twojej firmy jest jasna i przewidywalna, czy przypadkowa. Jak zapewne wiesz, w biznesie bardzo rzadko osiąga się sukces przypadkiem. Zastanów się, czy twoja firma posiada strategię, z której jesteś zadowolony. Czy jest ona analizowana, kontrolowana i udoskonalana?

Jak stworzyć swoją strategię?

Oczywiście istnieje wiele sposobów. Przedstawię te, moim zdaniem, najprostsze. Zacznijmy od analizy SWOT. Polega ona na wypisaniu najważniejszych mocnych stron, słabych stron oraz szans i zagrożeń dla twojego sklepu.

1. Mocne strony – to coś w czym jesteś najlepszy. Są to zalety i przewagi konkurencyjne jakie należy uwidaczniać, promować i wykorzystywać. Jako przykład możemy podać: unikalny asortyment, nowoczesne funkcje sortowania, szybka i perfekcyjna realizacja zamówień, najlepsze ceny.

2. Słabe strony – czynniki, jakie należy wyeliminować, ponieważ utrudniają prawidłowe działanie firmy. Są to problemy, które należy jak najszybciej rozwiązać. Jako przykład możemy podać: niewykwalifikowanych pracowników, nieefektywny plan marketingowy, brak spójnego wizerunku firmy, nieefektywne zarządzanie pracownikami).

3. Szanse – to czynniki, właściwości, możliwości, jakie możemy wykorzystać i zyskać na ich realizacji. Są to np. nowatorskie pomysły, kontakty dające unikalne na tle konkurencji możliwości, dobra sytuacja branży (szybki rozwój).

4. Zagrożenia – to możliwe zdarzenia, jakie wpłynęłyby negatywnie na działanie firmy. Są to np. niekorzystne zmiany w prawie (zaostrzenie polityki zwrotów w stronę pro-konsumencką), walka cenowa, wzrost kosztów działalności.

Taka gruntownie przeprowadzona i spisana analiza to doskonałe narzędzie do tworzenia strategii. Daje nam świadomość, w jakim kierunku powinniśmy działać – co eksponować, a co eliminować.

W drugiej części artykułu omówimy 5 podstawowych elementów strategii firmy: jej misję i domenę działania, cele i przewagi strategiczne oraz funkcjonalne programy działania.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!