Kim chcesz zostać jak będziesz duży? Czyli o strategii w e-commerce, cz. 2

Autor tekstu Olga Podolecka
Opublikowano 12 sierpnia 2013
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 3 min

W pierwszej części artykułu zastanawialiśmy się, czym w ogóle jest strategia firmy, dlaczego warto ją posiadać oraz jak przygotować się do jej stworzenia poprzez analizę SWOT. Dzisiaj przyjrzymy się pięciu podstawowym elementom, które wyróżnia Model strategii K. Obłoja, a są nimi: misja firmy, domena działania, cele strategiczne, przewaga strategiczna i funkcjonalne programy działania.

Misja firmy

Misja firmy to element, którym możemy zbudować sobie dobrą reputację i zdobyć zaufanie. Aby tak było, musimy naszą misję w 100% realizować. Misja najczęściej określana jest jako odpowiedź na pytanie “Po co stworzyliśmy naszą firmę?”. Odpowiemy oczywiście “Aby zarabiać pieniądze”, ale na pewno mamy na to jeszcze jakiś pomysł.

Czym była szansa, jaką dostrzegliśmy? Często pomysł na biznes jest odpowiedzią na pewien brak – brak sklepu z danym asortymentem, brak sklepu z odpowiednią obsługą klienta, brak sklepu dającego pewne unikalne możliwości…

Jako przykład możemy wziąć serwis Allegro.pl, który na stronie “O mnie” opisuje swoją misję. “Od początku przyświeca nam ten sam cel – radość kupowania i sprzedawania online.” Sklep internetowy morele.net oświadcza: “Marzyliśmy o stworzeniu miejsca przyjemnych i prostych zakupów elektroniki użytkowej – i udało się.” Agawa.pl wyjaśnia: “Naszą misją jest zapewnienie klientom szerokiego asortymentu produktów oferowanych przez maksymalnie bezpieczny, dostępny 24 godziny na dobę, nowoczesny sklep internetowy.” Prosta i jasna misja ma pełnić funkcje zewnętrzne (budowanie reputacji) oraz wewnętrzne (integracja i motywowanie pracowników).

Domena działania

Domena działania to nic innego, jak wybór grupy docelowej klientów i wybór oferowanego asortymentu. Ważne, by się zastanowić, do kogo kierujemy naszą ofertę i konsekwentnie trzymać się tego założenia. Jeżeli wybieramy zamożnych klientów, którzy chcą urządzić dom lub mieszkanie, powinniśmy zawsze oferować produkty najwyższej jakości, modne i prestiżowe. Nie możemy wmieszać w ofertę tanich i kiepskiej jakości rzeczy tylko dlatego, że akurat trafiła się nam okazja ściągnąć dostawę w bardzo dobrej cenie. Liczy się spójność i konsekwencja.  

Przewaga strategiczna

Przewaga strategiczna to mocne strony twojej firmy, unikalne na te konkurencji. Coś w czym jesteś najlepszy. Wykorzystaj do jej określenia mocne strony wypisane w analizie SWOT. Dlaczego ty? W czym twoja firma jest najlepsza? Jako przewagę konkurencyjną możemy uznać najkrótszy czas od złożenia zamówienia do momentu dostarczenia go klientowi, najlepszą obsługę posprzedażową, najwięcej nowoczesnych form kontaktu z klientami, najwięcej możliwości dostawy produktów itp.

Cele strategiczne

Aby cel był dobry, musi być przede wszystkim realny i mierzalny. Strategia to instrument służący realizacji celi. Jako cel strategiczny możemy uznać konkretną wartość zysku netto, konkretny odsetek stałych klientów, konkretny wzrost obrotów względem poprzedniego roku, konkretną liczbę zrealizowanych w danym okresie zamówień itp.

Prawidłowe określenie głównego celu jest o tyle trudne, że dotyczy rozwoju naszej firmy w przyszłości. W trakcie okresu, jaki przewidujemy na realizację celu, wydarzy się wiele nieprzewidzianych sytuacji. Wymaga to więc nie tylko umiejętności analitycznego myślenia i prognozowania, ale także wyobraźni. Należy także określić, jak dany cel zamierzamy osiągnąć. Często składa się na to wiele powiązanych ze sobą działań.

Funkcjonalne programy działania

Funkcjonalne programy działania to bardzo istoty element strategii, który musimy starannie dopracować. Są to cele strategiczne przełożone na konkretne działania, jakie muszą zostać zrealizowane. Ważne, by funkcjonalne programy działania były znane pracownikom i ciągle kontrolowane. Są one bowiem sposobem na realizację i wcielenie wizji w rzeczywistość.

Programy działania mówią o tym, co, kto i kiedy będzie robił oraz w jak wiąże się to ze strategią firmy. Powinny zawierać plan, a także sposoby mierzenia poziomu realizacji takiego planu i przeznaczony na dany cel budżet. To chyba najbardziej czasochłonne zajęcie podczas tworzenia strategii, wymagające ogromnej precyzji i organizacji. Jednak warto tę pracę wykonać, aby w prawidłowy sposób urzeczywistnić nasze założenia i osiągnąć sukces.

Podsumowanie

Ciekawym przykładem dla podsumowania jest sytuacja, jaka spotkała mnie w poprzedniej pracy – zauważyłam, że obroty firmy najczęściej oscylują bardzo blisko progów, zależnie od których wyliczana jest moja premia. Ponieważ moje cele były jasno określone, robiłam wszystko, co w mojej mocy, obserwując i analizując obroty, aby dobrnąć do najwyższego realnego celu. Gdyby cele te nie były mi ustanowione, nie zostałyby osiągnięte. Wyliczałam, jakie obroty dzienne muszą zostać zrealizowane, aby cel został osiągnięty, każdego dnia badałam je i udoskonalałam swoją strategię.

Zauważyłam też, że w większości firm budowana jest tylko strategia marketingowa. Dobre i to, jednak nie tędy droga. Jeśli chcemy czuć się pewnie i mierzymy wysoko, powinniśmy mieć ściśle określony plan oraz sposób na jego realizację. To droga do świadomego sukcesu, a nie nadzieja na “szczęśliwy traf”, który nagle przyniesie nam spektakularny wzrost.

Na jakim etapie powinna być tworzona strategia firmy? Wbrew pozorom, strategia może mieć największe znaczenie dla najmniejszych firm. Wiąże się to z tym, że mają one niewielkie zasoby, które mogą dać pożądany efekt tylko przy ich maksymalnym wykorzystaniu. Nic nie może się zmarnować, więc tylko przemyślana organizacja jest w stanie wyciągnąć taką firmę na szczyt. Jeśli jeszcze nie masz prawidłowo sformułowanej strategii firmy, zrób to teraz. Gwarantuję, że przyniesie to wymierne korzyści i pomoże osiągnąć większy spokój oraz systematyczny rozwój.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!