eKomercyjnie.pl

Klauzule niedozwolone w regulaminach sklepów internetowych – listopad 2013

Listopad był wyjątkowo spokojnym miesiącem w zakresie klauzul niedozwolonych dotyczących e-handlu. Trudno oprzeć się wrażeniu, że powoli e-sklepy nauczyły się pilnować poprawności swoich regulaminów i coraz trudniej jest je złapać na błędzie. Sytuacja ta powinna nas wszystkich cieszyć, gdyby nie zbliżająca się wielkimi krokami zmiana prawa w połowie przyszłego roku, która zapewne spowoduje wysyp nowych pozwów i klauzul. Póki co, cieszmy się jednak, że w okresie przedświątecznym panuje względny spokój i cisza.

Dzięki naszym produktom – Regulaminy dla sklepów internetowych – ciągle sprawdzamy dla Was rejestr klauzul niedozwolonych i przedstawiamy regularne zestawienia na ten temat.

„Zapraszamy” do zapoznania się z najnowszym zestawieniem klauzul niedozwolonych, które obejmuje listopad 2013 roku.

Zaznaczone na czerwono zapisy naruszają prawa klienta, gdyż zawierają zastrzeżenia i rozwiązania mniej korzystne niż uregulowania ustawowe.

Na zielono oznaczyliśmy nasze porady odnośnie klauzul.
Dane techniczne, opisy i zdjęcia

„Mimo dołożenia wszelkich starań nie gwarantujemy, że publikowane dane produktów nie zawierają uchybień lub błędów, które nie mogą jednak być podstawą do roszczeń.”

„Zespół sklepu [xxx] dokłada wszelkich starań, aby opisy i dane techniczne umieszczonych w sklepie produktów były zgodne z rzeczywistością. Nie ponosimy jednak odpowiedzialności za błędne podanie parametrów i właściwości towaru, lub nagłą ich zmianę przez jego producenta. Niemniej, w każdym przypadku, gdy dane (w tym opisy i dane techniczne produktów) prezentowane na witrynie internetowej sklepu w dniu złożenia przez konsumenta zamówienia nie pokrywałyby się z rzeczywistością, w ciągu 10 dni od daty zakupu ma on prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyn, zgodnie z przepisami o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość…”

„Sprzedawca, pomimo dołożenia wszelkich starań nie może zagwarantować, że dane zamieszczone w systemie [xxx] nie zawierają błędów, które nie mogą być podstawą do roszczeń.

Warto zapamiętać:

  • nie możemy zastrzegać prawa do błędu w opisie;
  • nie możemy zastrzegać prawa do błędu w danych technicznych;
  • nie możemy zastrzegać prawa do różnic pomiędzy zdjęciami, a sprzedawanym produktem;
  • nie możemy wyłączyć odpowiedzialności za powyższe błędy w regulaminie;
  • w przypadku błędu klient ma prawo nie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, a roszczenie ze względu na niezgodność towaru z umową.


Dostawa czas i odpowiedzialność

„(…) Przesyłkę należy otworzyć w obecności doręczyciela i sprawdzić, czy towar nie uległ uszkodzeniu. Jeżeli towar ma jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne, należy sporządzić protokół szkód, tylko na podstawie takiego protokołu możliwa jest wymiana towaru na nowy. (…) Sprawdzenie przesyłki przy odbiorze jest niezbędnym warunkiem uwzględnienia ewentualnych roszczeń Klienta z tytułu uszkodzenia czy okradzenia przesyłki w transporcie.

W chwili odbioru towaru Kupujący jest zobowiązany sprawdzić stan i zawartość przesyłki. Jest to bardzo ważne, gdyż jeżeli zniszczenie lub uszkodzenie nastąpiło w trakcie transportu – reklamacje z tego tytułu będą uwzględniane jedynie w przypadku spisania protokołu reklamacyjnego w obecności osoby dostarczającej towar.

W przypadku reklamacji związanych z uszkodzeniem przesyłki, które powstały podczas transportu, rozpatrywane będą wyłącznie reklamacje potwierdzone protokołem szkodowym potwierdzonym przez przewoźnika przesyłki (Pocztę Polską lub kuriera).

Tylko protokół spisany przy odbiorze przesyłki, w obecności kuriera, uprawnia do zgłoszenia reklamacji w postaci braku lub uszkodzenia mechanicznego sprzętu. W przypadku braku takiego protokołu nie będziemy mogli rozpatrzyć reklamacji.

„W przypadku zaginięcia przesyłki [xxx] składa reklamację u przewoźnika. W przypadku, gdy Zamawiający dokonał płatności przelewem na konto, zwrot wpłaconej kwoty zostanie zrealizowany po rozpatrzeniu reklamacji przez przewoźnika i przyznaniu przez niego wypłaty odszkodowania za zagubioną przesyłkę.

Brak protokołu uniemożliwia wymianę towaru na nowy bądź otrzymanie brakujących jego elementów. Ewentualne późniejsze stwierdzenie braków bądź uszkodzeń przez Kupującego, nie będzie stanowiło podstawy do jakichkolwiek roszczeń wobec Sprzedającego.

Warto zapamiętać:

  • nie możemy domagać się spisania protokołu szkody;
  • nie możemy uzależniać przyjęcia reklamacji od przedstawienia protokołu szkody;
  • nie możemy zastrzegać, ani ograniczać naszej odpowiedzialności za czas dostawy;
  • nie możemy zastrzegać, ani ograniczać naszej odpowiedzialności za szkodę powstałą do momentu wydania/dostarczenia przesyłki klientowi.

Masz już dość sprawdzania klauzul niedozwolonych?

  • Chcesz mieć bezpieczny i sprawdzony przez prawników regulamin w swoim sklepie internetowym?
  • Nie chcesz być pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone?
  • Nie stać Cię na usługę prawnika za 2 tysiące złotych?

Jeśli cztery razy odpowiadasz „tak”, to eKomercyjnie.pl przygotowało dla Ciebie
Wzór regulaminu sklepu internetowego »

 

Ograniczenie odpowiedzialności sklepu

Brak wpisów!

Warto zapamiętać:

  • nie możemy zastrzegać, ani ograniczać naszej odpowiedzialności jeśli prawo taką odpowiedzialność przewiduje;
  • w przypadku poniesienia przez nas straty w wyniku działania lub zaniechania osób trzecich przysługuje na prawo dochodzenia od nich odszkodowania;
  • nagroda jest zrównana w prawach do reklamacji z zakupionym w e-sklepie produktem.

 

Reklamacje i zwroty

Wszelkie reklamacje należy zgłaszać najpóźniej w ciągu 24 godzin od otrzymania przesyłki podając przy tym imię, nazwisko, nick, telefon kontaktowy. Reklamacje które otrzymamy we właściwym terminie zostaną rozpatrzone w ciągu 30 dni od ich otrzymania. Nie ponosimy odpowiedzialności za działania przewoźnika (…)”

Aby wysłać sprzęt w ramach reklamacji klient jest zobowiązany do wypełnienia zgłoszenia reklamacyjnego ZAKŁADKA – „Zgłoszenie RMA”. Zostanie nadany numer reklamacji – numer RMA. Paczki nie oznaczone tym numerem nie będą przyjmowane do serwisu – wrócą do klienta, który będzie musiał zapłacić przewoźnikowi za transport w obie strony.”

„Zgodnie z Ustawą z dnia 2 marca 2002 roku o ochronie praw konsumentów, w przypadku sprzedaży konsumenckiej, z towaru zakupionego w naszym sklepie możesz zrezygnować bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od daty odebrania przesyłki, jednak tylko wtedy, gdy produkt nie był używany, kopiowany ani nie został w żaden sposób zniszczony czy naruszony (odnosi się to również do trwałych i nieodwracalnych zniszczeń lub uszkodzeń opakowania produktu).

Warto zapamiętać:

  • nie możemy potrącać kosztów manipulacyjnych;
  • nie możemy wymagać dołączenia dowodu zakupu (paragon/faktura/rachunek);
  • nie możemy domagać się spełnienia innych warunków niż ustawowe np. numeru RMA
  • koszt dostawy ulega zwrotowi w takim zakresie w jakim zmieniła się po odstąpieniu treść umowy;
  • nie możemy wymagać zwrotu w oryginalnym opakowaniu;
  • nie możemy wymagać zwrotu produktu nieużywanego – produkt może nosić normalne ślady zużycia;
  • nie ograniczać prawa do reklamacji lub ograniczaj swojej odpowiedzialności/udziału w procesie reklamacji;
  • nie możemy wydłużać ustawowych terminów;
  • nie kreować dla siebie praw naruszających prawa konsumenta.

UWAGA! Zwracany nie może być jednak produkt, który powinien być zwrócony w ramach reklamacji.


Sąd właściwy dla sporu

„Ewentualne spory wynikłe w związku z realizacją transakcji w sklepie internetowym [xxx] strony rozstrzygać będą poprzez porozumienie stron. W przypadku braku porozumienia rozstrzygnięcie sporu zostanie oddane sądowi właściwemu dla siedziby firmy [xxx].

Warto zapamiętać:

  • nie możemy w jakikolwiek sposób zastrzegać określonej właściwości sądu;
  • sądem właściwym jest zawsze sąd właściwy rzeczowo i miejscowo dla rozstrzygnięcia sporu.

 

Zmiana regulaminu

Brak wpisów!

Warto zapamiętać:

  • nie możemy zmieniać postanowień i zasad „gry” w trakcie „gry”;
  • nie możemy zastrzegać prawa do zmian w regulaminie bez przedstawienia mechanizmu zmiany nie naruszającego praw nabytych klientów.

 

? czyli inne lub dziwne zapisy

Brak wpisów!

Warto zapamiętać:

  • należy poświęcić szczególną uwagę momentowi zawarcia umowy, gdyż z chwilą zawarcia umowy prawa i obowiązki stron są dokładnie uregulowane w obowiązujących przepisach;
  • złożenie zamówienia jest złożeniem zamówienia, a nie akceptacją regulaminu, czy zgoda na otrzymywanie informacji handlowych (na to należy odebrać osobne zgody).

UWAGA! Regulamin nie jest miejscem do umieszczania w nim wszystkiego co nam do głowy wpadnie! W regulaminie powinno znajdować się prawem przewidziane minimum i nic więcej.

 

Masz już dość sprawdzania klauzul niedozwolonych?

  • Chcesz mieć bezpieczny i sprawdzony przez prawników regulamin w swoim sklepie internetowym?
  • Nie chcesz być pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone?
  • Nie stać Cię na usługę prawnika za 2 tysiące złotych?

Jeśli cztery razy odpowiadasz „tak”, to eKomercyjnie.pl przygotowało dla Ciebie
Wzór regulaminu sklepu internetowego »

 

Autor wpisu

4 komentarzy do tekstu

  1. Czyli tak: idę do sklepu, „kupuję” grę, wracam do domu, przechodzę grę w kilka dni i najpóźniej 10. dnia oddaje do sklepu odpakowaną z użytym key’em, ale nie zarejestrowanym?

    czy mi się wydaje czy to podchodzi pod pozwolenie na „Kradzież Tymczasową”

    Odpowiedz ↓

    1. @Artur

      Nie ma tak pięknie… gry, filmy i muzyka nie podlegają zwrotowi :)

      Lobby zadziałało jak należy!

      Odpowiedz ↓

  2. Arkadiusz Zugaj

    Niestety w przypadku gier na nośniku tego prawa się nie stosuje

    Odpowiedz ↓

  3. To zaczyna wyglądać na darmową, internetową wypożyczalnię czegokolwiek. Bo jak to inaczej nazwać? „produkt może nosić normalne ślady użytkowania” Czyli ktoś kupi bluzkę/koszulę ponosi kilka dni albo po prostu potrzebuje czegoś fajnego i nowego na najbliższą imprezę, zwróci do sklepu i dostanie kasę za towar…
    W sumie można to inaczej nazwać…”odwrócony lombard”

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

E-marketing – nowa książka Wydawnictwa Naukowego PWN już w księgarniach

O marketingu w Internecie. Kompleksowo, nowocześnie, interdyscyplinarnie. Publikacja napisana przez specjalistów z branży interaktywnej pod redakcją Jarosława Królewskiego i Pawła Sali pozwoli poznać współczesne trendy w marketingu internetowym oraz wykorzystać fenomen nowoczesnych technologii.

Książka E-marketing to pozycja, która przybliży czytelnikowi doświadczenia praktyków branży interaktywnej. Pozwoli poznać współczesne trendy w marketingu internetowym, ukazać szerszy kontekst zmian dokonujących się w Internecie, zrozumieć, że nowoczesny marketer to osoba kochająca technologie, oraz przede wszystkim potrafiąca wybrać skuteczną metodę realizacji kampanii marketingowych w Internecie.

Marketing internetowy to dziś jedna z najbardziej skutecznych form promocji i reklamy, w czasach kryzysu jest remedium dla firm, których nie stać na drogie formaty marketingowe, często stosowane w sposób nieprzemyślany. Książka ta pozwoli poznać obecnych i przyszłych klientów, dla których Internet jest miejscem, w którym chcą, lubią i zamierzają funkcjonować w przyszłości.

e-marketing-okladka

Z publikacji liczącej aż 464 stron każdy Czytelnik dowie się m.in.:

  • dlaczego Content is The King?
  • czym jest marketing 3.0?
  • dokąd zmierzają social media?
  • dlaczego less is more?
  • jak dbać o klienta w sieci?
  • o jakich wymogach formalno-prawnych pamiętać?
  • w jaki sposób skorzystać z fenomenu Big Data i automatyzować marketing?
  • jak przeprowadzić skuteczną kampanię e-mail i mobile marketingową?
  • jak budować przewagę konkurencyjną wykorzystując nowoczesne technologie?

Wśród autorów publikacji znaleźli się: Jarosław Królewski, Paweł Sala, Dominik Kaznowski, Andrzej Garapich, Miłosz Baluś, Monika Mikowska, Michał Dziekoński, Jacek Jankowski, Maciej Wiktorowski, Barbara Stawarz, Teresa Wierzbowska, Krzysztof Bełech, Grzegorz Błażewicz, Tomasz Surmacz, Leszek Łuczyn, Przemysław Tarczyński, Andrzej Ogonowski, Michał Kasperczyk, Łukasz Gładki, Wojciech Piwowarczyk, Magdalena Drabik, , Jarosław Roszkowski, , Anna Orzech, Joanna Świercz, Justyna Dziegieć, Bartłomiej Piechota, Anna Zarudzka, Adrian Kielich, Piotr Koźniewski, Marcin Nowak, Radosław Cięciwa, Paweł Zieliński, Marek Przystaś.

Autorzy przekazali dochód z książki na cele charytatywne. eKomercyjnie.pl jest partnerem wydania. Więcej na emarketing.pwn.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Hugo Giza, artistsworkshop.eu

artistsworkshop.euHugo Giza, właściciel sklepu Artist’s Workshop, o swoim e-biznesie opowiada tak: „Nasza firma powstała z myślą o ludziach, którzy poszukują niestandardowych artykułów do swoich domów. Dużo produktów robimy sami, więc są one wyjątkowe. Szukamy skarbów na targach staroci i staramy się je wykorzystać na nowo. Dzięki takim rozwiązaniom wyróżniamy się na tle innych sklepów.” O swoich doświadczeniach związanych ze sprzedażą internetową, opowiada w cyklu Pokaż Swój Sklep.

W wywiadach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) staramy się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż, zaś odpowiedzi naszych rozmówców przy okazji pomagają też osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu. Wszystkich, którzy chcieliby opowiedzieć nam o swojej działalności zapraszamy do kontaktu z redakcją

Paulina Wawrzyczek (eKomercyjnie.pl): Dlaczego zdecydowałeś się uruchomić sklep internetowy?

Hugo Giza (www.artistsworkshop.eu): Wybraliśmy tę formę sprzedaży, gdyż tak można dotrzeć do większej liczby klientów. Sklep możemy prowadzić w domu, więc zmniejsza to koszty prowadzenia działalności oraz pozwala na realizowanie dodatkowych projektów.

Czym zajmowałeś się przed uruchomieniem sklepu?

Przed uruchomieniem sklepu zajmowałem się działalnością artystyczną. Jestem również dźwiękowcem w kabarecie oraz maluję obrazy.

store

Ile trwało uruchomienie sklepu?

Uruchomienie sklepu trwało około 2 miesiące, z czego miesiąc zajęło stworzenie strony. Resztę czasu poświęciliśmy na robienie zdjęć wszystkich produktów, opisanie ich i wprowadzenie na stronę.

Dlaczego wybrałeś właśnie tę branżę?

Razem z żoną interesujemy się aranżacją wnętrz. Lubimy wyszukiwać piękne i niepowtarzalne przedmioty. Zawsze chcieliśmy pracować w dziedzinie, która nas pasjonuje, więc taki wybór wydał się idealny.

artistsworkshop.eu

Jakim budżetem dysponowałeś na początku e-handlowej działalności?

Na początku działalności nasz budżet wynosił 20 tys. zł. Wystarczyło nam na przygotowanie strony, towar, reklamę i podstawowe opłaty.

Czy zdecydowałeś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?

Stworzyliśmy własną.

artistsworkshop.eu

Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie w pierwszym dniu/tygodniu po starcie?

W pierwszym tygodniu pojawiły się 3 zamówienia. W następnych liczba systematycznie wzrastała.

Dlaczego zdecydowałeś się na tak specyficzny asortyment?

Nasza firma powstała z myślą o ludziach, którzy poszukują niestandardowych artykułów do swoich domów. Dużo produktów robimy sami, więc są one wyjątkowe. Szukamy skarbów na targach staroci i staramy się je wykorzystać na nowo. Dzięki takim rozwiązaniom wyróżniamy się na tle innych sklepów.

artistsworkshop.eu

Jakie działania marketingowe są najbardziej skuteczne w Twoim sklepie/w przypadku tego asortymentu?

Nasze działania marketingowe opierają się na promowaniu firmy na portalach społecznościowych. Udzielamy się na tematycznych blogach, portalach. Bardzo skuteczne są reklamy w magazynach wnętrzarskich.

Gdybyś miał teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?

Nic bym nie zmienił.

artistsworkshop.eu

Jak wygląda proces składania zamówień?

Zamówienia składa się standardowo jak w większości sklepów internetowych. Jeśli ktoś jest zainteresowany większą ilością lub specjalnym zamówieniem, to kontaktujemy się mailowo lub telefonicznie.

Jaki odsetek zamówień pochodzi od klientów z zagranicy?

Do tej pory nie mieliśmy zamówień z zagranicy, ale nie ma problemu z dostawą do innych krajów.

Hugo Giza – absolwent Malarstwa na Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od kilku lat dżwiękowiec i kierowca w kabarecie. W wolnych chwilach maluje obrazy. Pasjonat piłki nożnej i aktywnego wypoczynku.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)