Kobiety w e-commerce: dlaczego zakładają sklepy i jak sobie radzą?

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 4 marca 2013
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 5 min

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Shoper, ponad 40% sklepów internetowych prowadzonych jest przez kobiety. Tak duży odsetek kobiet może zaskakiwać, bowiem w ocenie społecznej, to mężczyźni znacznie częściej prowadzą biznes w oparciu o nowe technologie – kobiety za to częściej kupują w e-sklepach.

Tymczasem okazuje się, że niemal co drugi sklep prowadzi kobieta. Ponadto z obserwacji Shoper wynika, że panie znacznie lepiej sobie radzą w niektórych obszarach niż panowie.

W pierwszych kilku tygodniach po uruchomieniu sklepu daje się wyczuć telefonach czy mailach pań pewien niepokój: czy ja sobie poradzę? Jednak, wraz z poznawaniem oprogramowania – obawy mijają – mówi Wojciech Lisowski, koordynator BOK Shoper. W przypadku panów – skrajne emocje, reakcje czy ton maili pojawiają się co jakiś czas. W naszej ocenie – bardzo dobrze współpracuje się ze sklepem, kiedy po drugiej stronie jest kobieta – dodaje Wojciech Lisowski.


Przeczytaj też: Młoda mama zakłada własny sklep internetowy – jakie ma szanse? »

A jak e-biznes oceniają kobiety, właścicielki e-sklepów? Czy czują pewne ograniczenia, trudności czy raczej pływają, jak ryby w wodzie? Czy rola kobiety ze wszystkimi jej akcentami pomaga prowadzić sklep internetowy? Czy napotykają na trudności prowadząc działalność, jakieś stereotypy?

Kobieta za e-ladą

Sklep internetowy to typowa działalność biznesowa, która oznacza pewne zobowiązania, choćby wobec urzędów czy zatrudnianych pracowników. Niejednokrotnie bywa to dość stresujące, a na pewno odmienne od obowiązków etatowego pracownika firmy. Własna działalność to praca czasem na kilku etatach jednocześnie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – mówi Pani Urszula z buktole.com.

Właścicielki e-sklepów, z którymi rozmawiałam podkreślają, że własna działalność daje im poczucie swobody, niezależności, jednak z drugiej strony jest dość stresująca gdyż obciąża odpowiedzialnością za wiele obszarów: pracownicy, umowy, podatki, obroty itp. – mówi Pani Agnieszka, właścicielka ornamento.pl.

– Prowadzę przede wszystkim sklep stacjonarny. W przerwach między klientami, a także po pracy, załatwiam sprawy związane ze sprzedażą internetową: odpisuje na maile, wysyłam paczki, aktualizuję stany magazynowe. Opisy produktów, zdjęcia to już zadanie zdecydowanie na weekendy – mówi Ula Zalewska ze sklepu sklep.bielboutique.pl. W związku z tym mam mniej wolnego czasu, niż wcześniej, kiedy pracowałam na etacie, trudniej mi także wyjechać na urlop – dodaje Pani Ula.

Z naszej obserwacji wynika, że w przypadku kwestii koniecznych do prowadzenia, organizacyjnych – zarówno kobiety, jak i mężczyźni działają podobnie.

Różnice między płcią właścicieli e-sklepów pojawiają się w obszarach miękkich. O ile mężczyźni skupiają się na czynnościach powiedzmy obowiązkowych – twardych – na tym wszystkim, co musi być zrobione – kobiety myślą szerzej – znacznie bardziej troszczą się o tzw. otoczkę prowadzonego e-biznesu. Są aktywniejsze w mediach społecznościowych, częściej publikują artykuły, zamieszczają dodatkowe zakładki w sklepie, budując treścią niepowtarzalność danej witryny. Według naszej wiedzy panie znacznie częściej troszczą się o stronę wizualna sklepu kupując szablon czy szatę graficzną.

Oprogramowanie sklepu internetowego daje wiele możliwości w zakresie nadawania charakteru witrynie i panie skrzętnie z tego korzystają. nawet rozwiązanie szablonowe, jakim jest gotowe oprogramowanie do prowadzenia e-sklepu, daje możliwość stworzenia czegoś nietypowego, co pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. E-biznes okazuje się koncepcją skrojoną na miarę potrzeb i możliwości kobiet. Tym bardziej – jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność łączenia zajmowania się domem, dziećmi z prowadzeniem sklepu internetowego.

Czas i zaangażowanie

Czy prowadzenie sklepu internetowego jest bardzo angażujące? Zdecydowanie tak – wszystkie panie to potwierdziły. Dla większości z nich to także jedyna działalność. Poza pracą bardzo trudno o czas wolny – bo właściwie wtedy też myślę o swojej firmie, będąc ciałem poza firmą, myślami jestem dalej w pracy – planuję następne posunięcia i rozwiązania – mówi Pani Agnieszka z Ornamento.pl.

Posiadanie własnej firmy jest mocno absorbujące jeśli mamy zamiar prowadzić ją na poważnie. Szczególnie, gdy tak, jak w przypadku Pani Uli z buktole.com – asortyment sklepu stanowią wytwory rąk własnych: zaprojektowanie zabawki, realizacja projektu, wykonanie fotografii, umieszczenie jej w sklepie. Tyle czynności z powodu jednego Buktola! A to tylko mały fragment własnej działalności…

Do tego oczywiście dochodzi cała masa aktywności związanych z działaniami promocyjnymi: wydarzenia branżowe, wyszukiwanie miejsc na zakup tkanin i innych materiałów niezbędnych do tworzenia, jak w przypadku Pani Uli z buktole.com. Ponadto niezbędny jest również czas na zaznajamianie się z trendami/dizajnem, obowiązującą modą…dotarcie do dobrych dostawców, negocjacja warunków współpracy itd….A doba ma tylko 24 godziny.


Przeczytaj też: Mama prowadzi sklep internetowy – wywiad z Anną Gancarczyk, FotoKoszyk.pl

Prowadzenie własnego biznesu na pewno wymusza pewne ograniczenia w aktywności w pozostałych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Właścicielka buktole.com: nie zrezygnowałam z żadnego z moich dotychczasowych zajęć, jednak niektóre z nich musiałam nieco ograniczyć, jak np. projektowanie graficzne, którym obok Buktoli zajmuję się zawodowo. Zdecydowanie mniej czasu mogę teraz temu poświęcić.

Mnie czasem zdarza się odwoływać z powodu pracy popołudniowe czy wieczorne plany. Często wieczorami zajmuje się też przygotowaniem materiałów do firmy – mówi Pani Agnieszka, właścicielka ornamento.pl.

Bariery

Czasy, kiedy kobiety odgrywały głównie role drugoplanowe w prowadzeniu działalności dawno minęły. Właściwie wszystkie właścicielki e-sklepów, z którymi miałam okazję rozmawiać podkreślały brak barier w założeniu działalności. Nie spotkały się także z jakąś dyskryminacją czy preferowaniem konkretnej płci w relacjach biznesowych.

Na pewno są obszary, w których panie odczuwają brak męskiej ręki, ale jak podkreślają moje rozmówczynie, i te są do opanowania. W obecnych czasach kobiety radzą sobie równie dobrze, jak mężczyźni z prowadzeniem biznesu.

– Z mojego doświadczenia i obserwacji wynika, że w przypadku uruchomienia sklepu panie mają trudność na samym początku. Nieco niejasne są kwestie podpięcia domen i konfiguracji kont – później jest już z górki! No może jeszcze kwestia SEO – też na początku stanowi pewną trudność – mówi Wojciech Lisowski z BOK Shoper.

Atuty kobiecości

Czy kobieca natura pomaga prowadzić biznes? Zdecydowanie tak! Kobiety posiadają naturalną umiejętność wykonywania kilku rzeczy na raz, panowania nad wieloma obszarami jednocześnie, dostrzegają znaczenie drobnych elementów i potrafią o nie zadbać.

– Na pewno też posiadają znacznie więcej cierpliwości, a w przypadku uruchamiania sklepu internetowego ma to ogromne znaczenie – mówi Wojciech Lisowski. – Ponadto posiadają też cechę, którą rzadko spotykam u mężczyzn, właścicieli sklepów internetowych – umiejętność przyznania się do niewiedzy w danym obszarze. Panie stawiają sprawę jasno – wtedy znacznie łatwiej pracuje się obydwu stronom – dodaje.

Do naturalnych cech osobowości dochodzą jeszcze typowe elementy, czyli np. wykształcenie, dotychczasowe doświadczenie, pasja czy hobby które ułatwiają prowadzenie działalności na własny rachunek.

– Dużo rzeczy robi się na tzw „czuja”, ale bez konkretnej, praktycznej wiedzy nie da się dobrze prowadzić firmy. Wiedza wyniesiona ze studiów daje mi pewność w podejmowaniu racjonalnych decyzji i umiejętność analitycznego myślenia – mówi Pani Ula ze sklepu sklep.bielboutique.pl.

Ponadto kobiety najczęściej wybierają branże, w których zdecydowanie czują się pewniej, np. dziecięca, hand made, moda i uroda, kosmetyki – tak wynika ze statystyk Shoper.

Panie są znacznie bardziej elastyczne, co w negocjacjach ma ogromne znaczenie. Mają też dar podtrzymywania długofalowych relacji – co zdecydowanie działa na plus prowadzonego biznesu.

Sklep internetowy to proste narzędzie do prowadzenia biznesu na własny rachunek. Koszt uruchomienia e-sklepu jest znacznie niższy niż np. placówki stacjonarnej – zatem łatwiej podjąć decyzję o zaistnieniu w sieci. Oczywiście tego typu działalność wymaga, jak każda inna zaangażowania, ale jednocześnie daje komfort realizacji zawodowej przy jednoczesnym zachowaniu pewnej równowagi życiowej i możliwości dostosowania do własnego rytmu dnia – co zapewne wpływa na powodzenie tego modelu prowadzenia działalności wśród kobiet.

 

Autorką powyższego tekstu jest Karolina Bartnik-Kura z firmy DreamCommerce S.A., która tworzy platformę Shoper.pl. Materiał przesłany do redakcji.









Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!