Konferencja e-nnovation – wrażenia z konkursu startupów

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 25 września 2010
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 3 min

Zapraszam do przeczytania wrażeń z konkursu na najlepszy startup z konferencji e-nnovation. Swoje spostrzeżenia zebrał Norbert Trudziński ze sklepu Neosport.pl, który w niemal ostatnim momencie zastąpił mnie na tej imprezie. Ostatecznie w rywalizacji wygrały dwa pomysły: Zubibu.com (nagroda publiczności) oraz Squeeqly.com (ocena jury).

Zubibu.com

Robert Janeczek przedstawił Zubibu – rozwiązanie umożliwiające sklepom internetowym łatwe i wygodne uruchamianie ich wersji mobilnych na urządzenia przenośne, takie jak iPhone czy iPad. Zwycięstwo w głosowaniu publiczności oddano około 250 głosów na 500-600 uczestników. Z tego co wiem sporo z obecnych z tego co wiem zbojkotowała glosowanie z uwagi na niski poziom pomysłów oraz samych prezentacji.

W mojej ocenie projekt Roberta był najciekawszy i najbardziej zaawansowany technologicznie z projektów przedstawianych oraz ma największe szanse na realizację i sukces komercyjny. Zubibu to Robert wraz z zespołem posiadają oni doświadczenie również marketingowe i umiejętności organizacyjno zarządcze, które są niezbędne do realizacji projektów poza samym kapitałem.

Z informacji dobytych w kuluarach Zubibu niemalże zremisowało z projektem Squeeqly jedna z głównych przyczyn tego, że zajęli 2 miejsce było to, że prezentacja była przygotowana w języku polskim i większość anglojęzycznych ekspertów, którzy mieli tłumaczenie symultaniczne mogli do końca nie zrozumieć prezentacji i slajdy były dla nich mało zrozumiałe. Zabrakło informacji o języku w jakim ma być prezentacja, po raz kolejny okazało się jednak że język angielski jest językiem biznesu, co też było cały czas podkreślane w różnych prezentacjach zagranicznych prelegentów. Prezentacja była jakościowo dobra i sprawnie poprowadzona.

AllePack

Kolejny zespół znad Wisły zaprezentował pomysł AllePack, czyli systemu outsourcingu magazynów i dystrybucji towarów skierowanego do małych i średnich sklepów internetowych.

Słaba prezentacja i kiepsko poprowadzona, idea mało innowacyjna. Bez konkretów, w oparciu o zewnętrzne firmy DHL i Pronox, z którymi jeszcze nie prowadzono rozmów, a stanowią niezbędne ogniwa dla realizacji pomysłu (o ile dostawcę usług kurierskich można pozyskać innego to pozyskanie rozwiniętego centrum logistycznego obsługującego rozproszony polski ecommerce może być barierą nie do pokonania i uniemożliwić realizacje pomysłu). Z drugiej strony Pronox takie przedsięwzięcie może przeprowadzić samodzielnie bez udziału pośrednika jakim byłby Allepack.

Squeeqly.com

Ciekawe pomysły mieli również finaliści z Rumunii. Zaprezentowali oni m.in. serwis Squeeqly – projekt wykorzystujący sieci społecznościowe, w tym serwisy takie jak Facebook i Twitter, do ułatwiania decyzji zakupowych.

Najlepsza prezentacja konkursowa z elementami multimedialnymi i poprowadzona w niezłym tempie, czytelna i zrozumiała. Jednak sam pomysł to zwykły widget umieszczony w karcie towaru sklepu internetowego, po kliknięciu którego znajomi rożnymi kanałami społecznościowymi FB, Twitter, email maja otrzymać informacje o towarze oraz o rabacie jaki otrzymają w przypadku zakupu tego towaru poleconego przez klikającego. Osoba, która powiadomi w ten sposób znajomych i zachęci ich do zakupu otrzyma również % od zakupu. Sposoby rozliczeń nie były zaprezentowane a to wydaje się być najciekawsze.

Taskker

Kolejnym pomysłem z tego kraju była specjalna aplikacja rozszerzająca możliwości programu pocztowego Outlook. Najgorsza prezentacja i kiepsko poprowadzona. Głównym jej elementem było prześledzenie procesu instalacji aplikacji wtyczki do outlook. Pomysł to przesyłanie wiadomości email znajomym ze zleceniem i poszukiwanie w ten sposób osób mogących te zlecenie zrealizować. Pomysł kiepski wręcz archaiczny i bardzo mgliste administrowanie systemem oraz brak pomysłu na monetyzację.

Cyfrowy alfabet

Jednym z odważniejszych pomysłów był projekt Bułgarów, polegający na stworzeniu tzw. cyfrowego alfabetu, który mógłby być wykorzystany do automatycznego tłumaczenia rozmów prowadzonych w różnych językach. Ten projekt był bliżej fiction niż science. Dwóch Bułgarów zaprezentowało w przeciętnej prezentacji pomysł na tłumaczenie „w locie” rozmów telefonicznych we wszystkich językach świata za pomocą ich zakodowania w systemie zerojedynkowym. Podpierali się patentem czy też certyfikatem wydanym przez jakiś bułgarski urząd. Nie tylko dla mnie była to bardzo mało wiarygodna prezentacja, potwierdziło to jury i publiczność w głosowaniu.

Sponsia

Reprezentanci tego kraju przedstawili również pomysł na platformę Sponsia integrującą sponsorów i organizatorów wydarzeń. To coś podobnego w idei do Eventio.pl z tym, że projektodawcy chcą iść dalej i pozyskiwać również sponsorów dla lokalnych imprez i to oni stanowiliby źródło przychodów projektu. Niezła prezentacja i dobrze przeprowadzona ale wydaje się być bardzo trudna do realizacji, gdyż musi opierać się o siec lokalnych przedstawicieli terenowych.

P.S. Na blogu Macieja Budzicha znajdziecie prezentację Roberta Janeczka, który mówił o Zubibu – klikajcie tutaj.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!