Która platforma e-Commerce będzie najlepsza dla Twojego sklepu B2B?

Platformy e-commerce
Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Nie ma znaczenia, czy tworzysz sklep B2C, czy B2B, czy wdrażasz swój pierwszy sklep, czy po prostu migrujesz ten istniejący. Wybór platformy e-Commerce to zawsze trudne zadanie. Trudne, ale ważne, bo to od niego w dużym stopniu zależą dalsze losy Twojego biznesu. Który silnik będzie więc najlepszą opcją dla Twojego sklepu B2B?

SPIS TREŚCI

  1. Dedykowany sklep internetowy B2B
  2. Sklep B2B oparty o silnik open source
  3. E-Commerce B2B w wersji SaaS
  4. Top 3 Platform e-Commerce typu open source
  5. Top 3 Platform e-Commerce typu SaaS

Opcji jest wiele

Platform e-Commerce na rynku jest całkiem sporo. Na stronie g2.com pod tym hasłem widnieje ponad 300 wyników. Sprawdzenie ich wszystkich wydaje się więc niemożliwe. Nikt nie ma przecież aż tyle czasu, by spędzić miesiące, a nawet lata porównując dostępne opcje. Do tego tematu trzeba podejść inaczej.

Wszystkie platformy e-Commerce można podzielić na trzy główne kategorie: rozwiązania dedykowane, silniki open source i narzędzia typu SaaS. Każdy z tych wariantów charakteryzuje się trochę czymś innym, odpowiada na potrzeby (i możliwości) trochę innych biznesów. Warto więc porównać ich specyfikę do swoich potrzeb.

Dedykowany sklep internetowy B2B

Jest to tzw. “rozwiązanie szyte na miarę”. Oznacza to, że programiści piszą taki e-Commerce B2B całkowicie od nowa. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy.

Do zalet dedykowanych sklepów internetowych na pewno należy wysoki stopień ich customizacji. Jeżeli masz dobrych programistów i umiejętnie zaplanowane wymagania, w takim systemie sprzedażowym możesz stworzyć niemal wszystko. Zaawansowany konfigurator przewodów elektrycznych, konta korporacyjne, czy integracja z setką dystrybutorów? Nie ma problemu.

Tutaj jednak pojawiają się dwie bardzo ważne kwestie. Po pierwsze, bez dobrego, doświadczonego i zaufanego zespołu wdrożeniowego taki projekt się nie powiedzie. Jeżeli więc decydujesz się na stworzenie swojej platformy B2B całkowicie od zera, musisz poświęcić szczególną uwagę na wybór odpowiedniej firmy wdrożeniowej. Po drugie, plan. Dedykowany sklep internetowy nie będzie tak wspaniale elastyczny, jak obiecywały ulotki, jeśli nie będzie wdrożony z myślą o jego rozwoju. Częstym problemem dedykowanych platform B2B jest to, że ich dług technologiczny potrafi szybko narastać i po kilku latach sięgają one swojego sufitu. Kolejne zmiany w istniejącym kodzie powodują same problemy. Aż w końcu pojawia się pomysł pod tytułem zróbmy to wszystko od nowa. Żeby tego uniknąć, wdrożenie takiej dedykowanej platformy B2B trzeba zaplanować w perspektywie kilku lat, a nie pojedynczego wdrożenia.

Sklep B2B oparty o silnik open source

Jest to rozwiązanie oparte o tzw. “otwarty kod”. Oznacza to, że programiści tworzący e-Commerce B2B mają pewną podstawę, wokół której dobudowują konkretne funkcjonalności, czy to z wykorzystaniem gotowych modułów, czy tworząc dedykowane wtyczki.

Zaletą tych rozwiązań jest ich ogromna elastyczność. Pod tym względem silniki te są bardzo zbliżone do dedykowanych platform e-Commerce. Najpopularniejsze rozwiązania z tej kategorii, takie jak Magento, czy Shopware są na tyle wydajne, że bez problemu mogą udźwignąć naprawdę duże systemy sprzedażowe.

Silniki open source bazują na modułach, dość często gotowych, które można wykorzystać do wdrażania konkretnych funkcjonalności w sklepie B2B. Dzięki temu Twoja platforma sprzedażowa może powstać znacznie szybciej, niż w przypadku rozwiązań dedykowanych.

Opierając się na technologii open source masz możliwość zmiany agencji wdrożeniowej w dowolnym momencie. Oczywiście jest na to lepszy i gorszy czas, jednak tylko rozwiązania z otwartym kodem pozwalają Ci na taką swobodę. Dlaczego? Bo mimo tego, że tworzysz często bardzo zcustomizowany sklep B2B, Twoi programiście opierają się na gotowym core. Jeżeli więc Twoja agencja wdrożeniowa zawiedzie, będziesz mógł przenieść swój projekt to innej firmy, które będzie mogła kontynuować pracę bez konieczności zaczynania wszystkiego od nowa.

E-Commerce B2B w wersji SaaS

Platformy tego typu nazywane są dość często rozwiązaniami pudełkowymi, ponieważ oferują konkretne możliwości za konkretny abonament. I nic poza tym. Korzystając z takiej platformy e-Commerce dostajesz zamknięty zestaw funkcjonalności, które możesz wykorzystać w swoim e-Commerce. Wdrożenie customowych feature’ów, albo jest niemożliwe, albo związane jest z dodatkowymi opłatami.

Wdrożenie tego typu platform jest zazwyczaj szybsze i tańsze niż pozostałe opcje, dlatego najczęściej korzystają z nich małe i średnie e-Commerce’y. Budując swój sklep B2B na takiej platformie musisz się jednak liczyć z tym, że abonament miesięczny, jaki będziesz musiał płacić będzie dość wysoki. Wiele z tych platform poza opłatą abonamentową nalicza również prowizję od sprzedaży. Przy pewnym obrocie, prowadzenie sklepu na systemie SaaS może po prostu przestać być opłacalne.

Warto jednak zwrócić uwagę, że rozwiązania pudełkowe to bardzo często wysokiej jakości systemy, które choć ograniczone funkcjonalnie, umożliwiają stworzenie całkiem sprawnie funkcjonującego sklepu. Niestety nie wszystkie z nich oferują typowe funkcje B2B, takie jak ofertowanie, konfiguratory, czy stopniowanie dostępów. Dlatego ten typ platform e-Commerce jest raczej rozwiązaniem dla małych, dość prostych sklepów B2B.

Która opcja jest najlepsza?

Tego niestety nie możemy Ci powiedzieć. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i budżetu, który na ten cel posiadasz. Możemy jednak przedstawić Ci kilka najbardziej ciekawych rozwiązań z każdej kategorii.

Top 3 Platform e-Commerce typu open source

Magento

To jeden z najpopularniejszych silników open source dla e-Commerce. Obecnie na tej platformie funkcjonuje ponad 300.000 sklepów na całym świecie.

Jest to rozwiązanie przeznaczone raczej dla większych firm, które posiadają duży katalog produktowy i potrzebują zaawansowanych funkcjonalności.

Wdrożenie sklepu B2B w oparciu o ten silnik wymaga wielu godzin pracy programistów. W związku z tym musisz liczyć się z dość sporymi kosztami budowy swojej platformy B2B.

Zalety Wady
  • Brak opłaty abonamentowej
  • Całkowita elastyczność i niemal nieskończone możliwości personalizacji systemu
  • Wysoka wydajność systemu
  • Tysiące dostępnych wtyczek i pluginów (darmowych i płatnych)
  • Pozwala na tworzenie zaawansowanych konfiguratorów
  • Umożliwia integrację z każdym systemem zewnętrznym
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa sklepu
  • Ułatwione skalowanie biznesu i tworzenie kolejnych wersji językowych
  • Możliwość zmiany agencji wdrożeniowej na dowolnych etapie wdrożenia
  • Liczna społeczność oferująca wsparcie
  • Czasochłonne i kosztowne wdrożenie
  • Stworzenie i utrzymanie sklepu wymaga pracy programistów
  • Aktualizacje trzeba wprowadzać samodzielnie
  • Konfiguracja systemu bywa trudna

Shopware

To popularne rozwiązanie open source, z którego korzysta obecnie ponad 185.000 sklepów.

Jest to platforma e-Commerce przeznaczona zarówno dla dużych sklepów, które posiadają ogromne katalogi produktów, jak również dla mniejszych graczy. To świetne rozwiązanie dla biznesów, które stawiają na omnichannel i doskonałe doświadczenia klienta.

Shopware to platforma dostępna w miesięcznym abonamencie. Jego cena zaczyna się od $600.

Zalety Wady
  • Proste administrowanie systemem
  • Elastyczny frontend
  • Integracja z VUE Storefront, umożliwiająca tworzenie witryny PWA
  • Możliwość połączenia wielu kanałów sprzedaży
  • Nakładka B2B
  • Możliwość rozbudowy systemu
  • Dopasowanie do sytuacji prawnej wielu krajów
  • Platforma głównie nastawiona na rynek niemiecki
  • Względnie mała społeczność ekspertów
  • Wysokie koszty wdrożenia zaawansowanych funkcjonalności
  • Częste problemy z integracjami z systemami zewnętrznymi

PrestaShop

To jedna z wiodących platform e-Commerce z kategorii open souce. Korzysta z niej ponad 300.000 sklepów internetowych.

Jest to rozwiązanie zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych biznesów z bogatą ofertą produktową, dla których platformy SaaS przestały być wystarczające.

Wdrożenie sklepu B2B na PrestaShop wymaga pracy programistów oraz zakupem dodatkowych modułów. Musisz więc się z tym liczyć, tworząc swój e-Commerce na tej platformie.

Zalety Wady
  • Całkowita elastyczność
  • Wiele wbudowanych funkcjonalności
  • Regularnie aktualizowany system
  • Możliwość tworzenia wielojęzycznych sklepów
  • Pozwala na integrację z wieloma systemami zewnętrznymi
  • Łatwiejsze skalowanie biznesu
  • Duży katalog gotowych modułów i szablonów
  • Możliwość zmiany agencji wdrożeniowej w dowolnym momencie
  • Dość niska wydajność
  • Wymaga sporej przestrzeni hostingowej
  • Kompatybilność do maksymalnie jednej wersji wstecz

Top 3 Platform e-Commerce typu SaaS

Shopify Plus

Shopify to chyba najbardziej znana platforma e-Commerce na świecie. Obecnie korzysta z niej ponad 500.000 sklepów. Wbudowane funkcjonalności B2B posiada jednak wyłącznie wersja Shopify Plus, której cena zaczyna się od $2000/mies..

Jest to więc rozwiązanie względnie drogie, warto jednak zwrócić uwagę, że sklep B2B na Shopify przy odrobinie umiejętności technicznych można wdrożyć samodzielnie. Nie potrzeba do tego armii programistów. Oczywiście zatrudnienie ekspertów pozwoli na implementację bardziej zaawansowanych funkcjonalności jednak w przypadku tej platformy udział programistów można znacznie zminimalizować.

Zalety Wady
  • Możliwe samodzielne postawienie sklepu
  • Wysoka wydajność
  • Setki ciekawych szablonów
  • Możliwość wprowadzania szybkich modyfikacji
  • Zaawansowane funkcje analityczne
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa e-Commerce
  • Wiele przydatnych funkcjonalności B2B (w pakiecie Shopify Plus)
  • Dopasowany raczej do rynku amerykańskiego
  • Nie oferuje zaawansowanych konfiguratorów
  • Nie obsługuje jednostek dziesiętnych (np. przy sprzedaży produktów na wagę)
  • Szablony nie są dostosowane pod SEO

BigCommerce

To ciekawe rozwiązanie z kategorii SaaS, z którego korzysta obecnie ponad 36.000 sklepów internetowych.

Jest to platforma e-Commerce skierowana do średnich i dużych sklepów, które chcą prowadzić sprzedaż omnichannelową.

Co ciekawe, BigCommerce nie pobiera prowizji od sprzedaży. Trudno jest jednak określić koszty związane z wdrożeniem sklepu na tej platformie, ponieważ ceny ustalane są indywidualnie, po wypełnieniu formularza na stronie producenta.

Zalety Wady
  • Możliwy pewien stopień modyfikowania funkcjonalności
  • Wsparcie wersji mobilnych
  • Funkcjonalności dedykowane sprzedaży B2B
  • Obsługa sklepów wielowalutowych
  • Możliwość konfiguracji reguł opodatkowania
  • Kompleksowy zestaw narzędzi marketingowych
  • Personalizacja koszyka
  • możliwość integracji z różnymi metodami dostaw
  • Ograniczone możliwości w zakresie optymalizacji pod SEO
  • Dodatkowe moduły i wtyczki są płatne
  • Ograniczone możliwości customizacji sklepu

IdoSell

To platforma e-Commerce typu open SaaS z naszego rodzimego ogródka. Korzysta z niej już ponad 7.000 sklepów internetowych.

IdoSell nie tylko dostarcza platformę e-Commerce, ale oferuje swoim klientom również bogatą ofertę konsultingową. Jest to ciekawe rozwiązanie z niestandardowym modelem działania.

Cennik IdoSell jest dość zawiły. Wybierasz abonament “podstawowy”, płacisz jednorazowy pakiet wdrożeniowy, a za wszystkie dodatkowe funkcjonalności dopłacasz. Funkcje B2B możesz dorzucić do pakietu Business i wyższych. Musisz liczyć się ze wzrostem ceny abonamentu o dodatkowe 89 zł.

Zalety Wady
  • Możliwość spersonalizowania pakietu abonamentowego
  • Spore możliwości rozbudowania sklepu
  • Funkcjonalności przeznaczone dla handlu B2B
  • Obsługa dropshipping i cross-docking
  • Moduł inwentaryzacji
  • Możliwość stworzenia wielu wersji językowych sklepu
  • Wysoka cena jak na rozwiązanie SaaS
  • Dość trudne wdrożenie i skonfigurowanie
  • Skomplikowany cennik

Podsumowanie

Jak już pewnie wiesz, nie podamy Ci jednego, gotowego rozwiązania, które sprawdzi się w każdym przypadku. Idealny silnik e-Commerce B2B nie istnieje. Mamy jednak nadzieję, że ten artykuł pozwoli Ci nieco zawęzić obszar poszukiwań.

Możemy poradzić Ci jedno. Poszukaj opcji najlepszej dla Twojego biznesu. Przeanalizuj dokładnie potrzeby swoje i swoich klientów, przygotuj swój budżet i dokładny brief. Na tej podstawie będziesz w stanie wyeliminować sporą część nieodpowiednich rozwiązań.

Możesz też skorzystać z usług konsultanta e-Commerce. To zawsze dobry pomysł. Doświadczony konsultant brał udział już w niejednym wdrożeniu, zna więc mocne i słabe strony najpopularniejszych platform e-Commerce. Będzie więc w stanie polecić Ci te, które w Twoim przypadku mają największe szanse na powodzenie.

Wdrożenie sklepu B2B nie należy do najtańszych projektów, warto więc dobrze przemyśleć temat wyboru odpowiedniego silnika.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIEDZIAŁEŚ SIĘ:

  1. Jak podejść do wyboru platformy e-Commerce dla Twojego sklepu B2B?
  2. Jakie kategorie platform e-Commerce masz do wyboru?
  3. Które silniki open source dają najwięcej możliwości?
  4. Jakie platformy SaaS mogą być odpowiednie do wdrożenia sklepu B2B?

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Artykuł
04.12.2023

Polski czy zagraniczny marketplace? Sprzedaż online nie wszędzie się opłaci

Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę