Mamy rozwiązania, które trudno znaleźć w innych systemach – wywiad z Łukaszem Pluteckim, AtomStore

Autor tekstu Krzysztof Bartnik
Opublikowano 4 grudnia 2012
Kategoria ✍️ Wywiady
Czas czytania: 6 min

AtomStore.pl to oprogramowanie sklepowe rozwijane od trzech lat przez firmę NetArch. Nad projektem czuwa Łukasz Plutecki, któremu zadaliśmy kilka pytań. Z naszej rozmowy dowiecie się dokładnie, czym ten system wyróżnia się na rynku, jakie są plany jego rozwoju, a także jakie są ważne kryteria podczas wyboru oprogramowania dla swojego sklepu. Zapraszam do przeczytania całego wywiadu.

Krzysztof Bartnik (eKomercyjnie.pl): Czym dokładnie jest AtomStore? Wasza strona internetowa tego do dzisiaj nie wyjaśnia…

Łukasz Plutecki (NetArch/Atomstore.pl): AtomStore.pl to platforma e-commerce klasy premium. Co to dokładnie oznacza? Przed rozpoczęciem prac nad Atomem obserwowaliśmy rynek e-commerce przez kilka lat, wdrażaliśmy w tym czasie sklepy na bazie zmodyfikowanego systemu open source. Zauważyliśmy iż w Polsce jest dużo systemów i platform dla klientów rozpoczynających przygodę z e-handlem, natomiast sklepy już rozwinięte mają niewielki wybór. Postanowiliśmy więc zrobić nowoczesny system, który będzie skierowany do bardziej wymagających klientów.

AtomStore wyróżnia się takimi modułami jak program lojalnościowy, zaawansowany newsletter, kupony rabatowe, promocje i gratisy, inteligentne rekomendacje. To wszystko dostępne jest zarówno w SaaS-ie jak i przy zakupie licencji, bez dodatkowych opłat czy integracji. Właścicielem bazy danych na temat klientów jest sklep, nie dzieli go z dostawcami innych systemów – no może poza Google ;).

Czy to znaczy, że osoby, które dopiero zaczynają przygodę z e-handel nie mają po co zaglądać do Was?

Na pewno nasz sklep nie jest przeznaczony dla osób które mają niewielki budżet i chcą spróbować “co to jest ten e-commerce”. Jeśli ktoś ma na początek 5 tys zł i chce je przeznaczyć na założenie firmy, zakup szablonu, uruchomienie sklepu i jeszcze trochę ma zostać na e-marketing, to raczej nie będziemy w stanie go obsłużyć.

Jednocześnie jeśli zacząć przygodę z e-handlem chce hurtownia, dystrybutor czy sieć sklepów stacjonarnych, to wtedy nasza oferta jest jak najbardziej skierowana do takiej firmy. W takim przypadku firma najczęściej przydziela do projektu swojego pracownika, który ma pełnić funkcję kierownika sklepu internetowego. Taka osoba dysponuje doświadczeniem w handlu, ma dostęp do zasobów firmy i jest rozliczana z wyników jakie osiągnie sklep. Na pewno nie będzie chciała “wyklikać” sklepu za kilkaset złotych i zobaczyć co to jest e-commerce. My jesteśmy w stanie dostarczyć zaawansowany i elastyczny system e-commerce, zintegrować go z systemami firmy i partnerów, zapewnić know how w zakresie e-marketingu.

Ile trwają już prace nad Waszym oprogramowaniem i ile osób rozwija je na co dzień?

Nad systemem AtomStore pracujemy od 3 lat. Platforma rozwijana była przez okres 2 lat przez 4 osoby, w tym momencie nad rozwojem systemu pracują 3-4 osoby. Do tego kolejne 3-4 zajmują się obsługą bieżących wdrożeń.

Wymień trzy-cztery najważniejsze rzeczy, jakimi AtomStore różni się od innych platform sklepowych?

Tak jak już wspomniałem wcześniej – mamy kilka modułów, które trudno znaleźć w innych systemach:

  • analiza profilu zakupowego klienta i inteligentne rekomendacje produktowe oraz dynamiczne listy produktów w newsletterze,
  • zaawansowany moduł newslettera z szablonami, zintegrowany z profilem klienta,
  • kupony rabatowe,
  • program lojalnościowy,
  • zestawy produktowe,
  • rozbudowany moduł gratisow,
  • moduł umożliwiający łatwą integracje z dostawcami (sprzedaż na zasadzie dropshippingu) z polityką cenową,
  • system mailignowy z automatycznymi przypomnieniami i powiadomieniami.

Te moduły pojedynczo występują w innych systemach, ale wydaje mi się, iż nasza platforma oferuje najszerszy zbiór możliwości, poszczególne moduły są ze sobą zintegrowane.

Oprócz tego nasz system szablonów umożliwia tworzenie bardzo rozbudowanych i zróżnicowanych sklepów. Webmaster ma dostęp do funkcji developerskich. Dzięki temu możliwe jest stworzenie np. klubu zakupowego, sklepu z konfiguratorem, czy dedykowaną wyszukiwarką.

Pochwaliłeś się niedawno, że AtomStore jest już rentownym projektem. Ilu wdrożeń potrzebowaliście, żeby osiągnąć ten cel i dlaczego trwało to tak długo?

Nie wiem czy dobrze się zrozumieliśmy – do AtomStore jako projektu nie dopłacamy od 9 m-cy (okres 2-4 kwartał 2012 wychodzi na delikatny plus). Koszty stworzenia systemu szacujemy na blisko 1 mln zł (nie licząc know-how, ryzyka, itd.). Nim uda nam się odrobić inwestycje minie jeszcze sporo czasu…

Mamy jednak bardzo wartościowy produkt, do którego już nie dokładamy, a to daje nam bardzo dobre możliwości dalszego rozwoju biznesu. Czy to długo? Rozwijaliśmy system reinwestując zyski z innych projektów, od pewnego czasu także z wdrożeń Atoma. Wzrost organiczny zawsze jest wolniejszy.

Ile kosztuje AtomStore? W jakich modelach oferujecie swoje rozwiązanie (wyłącznie SaaS czy nie tylko)?

System sprzedawany jest zarówno w postaci licencji jak i w modelu SaaS. Koszt licencji AtomStore to w tym momencie 4 490zł + VAT, w przypadku dzierżawy z hostingiem na naszych serwerach to koszt 198zł / m-c. W tej cenie klient otrzymuje kompletny system B2C z wszystkimi modułami.

Dodatkowo płatne są moduły integracji z hurtowniami, systemami FK/ERP. Głównie jest to związane z wyższym kosztem utrzymania takich sklepów (konieczność aktualizacji łączników, wyższe koszty hostingu).

Oferujemy możliwość instalacji AtomStore na serwerze klienta – dotyczy to zarówno licencji jak i SaaS (to także wyróżnia nas z pośród innych platform). Duzi klienci często posiadają już własną infrastrukturę, dlatego nie chcemy się zamykać i narzucać im jakiś ograniczeń co do sprzętu.

W przypadku instalacji AtomStore na serwerach dedykowanych koszt licencji i dzierżawy jest odpowiednio większy. Mamy unikalny na rynku cennik, w którym koszt zależy od mocy serwera. Jest to rozwiązanie dobrze znane z cenników np. oprogramowania bazodanowego (Microsoft, Oracle).

Długo zastanawialiśmy się jak różnicować ceny. Doszliśmy do wniosku, iż to będzie najlepsze rozwiązanie. Klienci którzy potrzebują mocnych serwerów mają duży ruch. Duży ruch = większa liczba zgłoszeń i koszt supportu. Oprócz tego mamy AtomStore-a w wersji B2B, który przeznaczony jest dla hurtowni internetowych i dystrybutorów.

Czym Twoim zdaniem należy kierować się podczas wyboru oprogramowania dla swojego sklepu?

Należy przygotować strategię rozwoju, ocenić własne potrzeby i następnie poszukać systemu który spełnia oczekiwania nie tylko dzisiaj, ale także w perspektywie 2-3 lat.

Warto także pamiętać, że platforma e-commerce to nie tylko liczba modułów, ale także know-how na tematy związane z logistyką, e-marketingiem, infrastrukturą IT, użytecznością itd.

Platforma to jednak przede wszystkim BOK. Warto porozmawiać z klientami i uzyskać informacje, jak rozwiązywane są ich problemy, bo nie ukrywajmy – im większy klient i im większa sprzedaż, tym większe potrzeby i ilość problemów. Jakość niestety musi kosztować, jeśli chcemy być traktowani priorytetowo, to nie liczmy że jest to możliwe za 100zł/m-c. Tyle kosztuje godzina pracy programisty.

Co sądzisz o naszym rynku, zwłaszcza w kontekście niedawnego połączenia firm dostarczających rozwiązania e-commerce? Wszystko zmierza w kierunku konsolidacji, a duzi gracze zauważyli, że to już rynek dla nich?

Czeka nas ciekawy okres na rynku e-commerce. Myślę, że międzynarodowe korporacje i duże rodzime firmy dochodzą do wniosku, iż już najwyższy czas aby uruchomić kanał e-commerce. Potrzebni będą dostawcy rozwiązań, którzy są w stanie sprostać wymaganiom korporacji. Wierzę, że to będzie także dobry czas dla NetArchu i systemu AtomStore :)

Pamiętam Twój tekst z mniej więcej 12 miesięcy temu, w którym prognozowałeś, co będzie kluczowe w kończącym się już roku – chyba z większością tematów trafiłeś. Co zatem będzie ważne w 2013 roku? :)

Wydaje mi się, że niewiele się zmieni w 2013 roku. Procesy o których mówiłem rok temu trwają i będą coraz bardziej widoczne:

  • wzrost znaczenia marki w e-handlu,
  • konsolidacja średnich sklepów, coraz mniejsze znaczenie małych graczy,
  • więcej e-handlu ze strony dużych firm,
  • kolejny wzrost m-commerce i pierwsze sensowne udziały w sprzedaży ogółem,
  • integracja handlu offline i online (jeszcze silniejszy efekt ROPO, wzrost zakupów przez internet z odbiorem w sklepie).

Do tego wydaje mi się, że coraz bardziej blednąć będzie gwiazda zakupów grupowych. Zapewne pojawi się także jakiś nowy model w handlu b2c (tak jak w tym roku pojawiły się kluby zakupowe).

Wracając do AtomStore – jakie zmiany i nowości szykujecie na najbliższy czas?

Nie mogę zdradzać zbyt wiele szczegółów na temat najbardziej interesujących rozwiązań :) Powiem ogólnie nad czym pracujemy. W najbliższym czasie (2-3 miesiące) pojawią się:

  • zmiany w module B2B (większe możliwości konfiguracji systemu, minimum logistyczne),
  • moduł Lista życzeń,
  • integracja z E-nadawcą,
  • rozszerzenie integracji z Facebookiem,
  • aktualizacje dla SEO – rich snippets, zmiany w nawigacji,
  • dodatkowe możliwości targetowania przesyłki w newsletterze.

Pracujemy także nad nowymi szablonami domyślnymi (będą w sumie 3 szablony do wyboru) oraz szablonem responsywnym.

Chcecie wyjść ze swoim produktem za granicę czy koncentrujecie się wyłącznie na Polsce?

W tym momencie koncentrujemy się na Polsce. W kraju jest przynajmniej kilka tysięcy podmiotów do których kierujemy naszą ofertę, przy czym naszym celem jest zdobycie maksymalnie 100-200 klientów (powiedzmy że zdobycie 10% rynku). Nie chcemy chwalić się tym, iż na naszym systemie pracuje 2000 sklepów, z czego połowa sprzedaje poniżej 5000zł/m-c :) Jeśli idzie o zagranicę, to pomyślimy o tym jak zdobędziemy te 150-200 klientów.

To kiedy odpalicie wreszcie swoją oficjalną stronę? Myślę, że to by mogło pozytywnie wpłynąć na liczbę wdrożeń :)

Paweł Tkaczyk jakiś rok temu przekonywał, iż strona www nie jest firmie potrzebna. Uważam, iż był to tylko chwyt “marketingowy”, ale fakt jest taki iż udało nam się zdobyć kilku świetnych klientów bez www (pracujemy między innymi dla EM&F, Selkar, BiuroLand, Małpolski Dom Książki). Oprócz tego mamy obecnie ponad 10 wdrożeń, rozmawiamy z kolejnymi klientami na temat bardzo ciekawych wdrożeń.

Dobry produkt broni się sam :) Strona www na pewno musi powstać, gdyż pozwoli nam to pozyskać klientów, którzy poszukują profesjonalnej platformy, a nie obracają się w branżowych kręgach. Myślę jednak, że będzie to koniec pierwszego lub drugi kwartał 2013.





Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!