eKomercyjnie.pl

Manubia.pl – sprawdź konkurencję z Allegro

Chcesz wiedzieć, ile produktów i w jakich cenach Twoja konkurencja sprzedaje na Allegro? Możesz zbierać te dane ręcznie (odwiedzając ich profile i uzupełniając tabelki w Excelu, co zajmuje mnóstwo czasu:)) lub skorzystać z automatycznego rozwiązania, jakim jest Manubia. Zapraszam do przeczytania moich wrażeń z testowania opisywanej usługi.

Manubia w teorii

Manubia.pl oficjalnie zadebiutowała podczas listopadowego ShopCampu w Katowicach. Tutaj obejrzycie wideo z prezentacji Konrada Latkowskiego, który wyjaśnia, jak działa omawiana usługa. W skrócie dzięki Manubii możemy sprawdzić, ile i na czym zarabia dowolny sprzedawca na Allegro. Do tego dochodzi możliwość generowania raportów uwzględniających takie parametry, jak czas, kategorie produktów czy słowa używane w tytułach aukcji.

Korzystanie z systemu jest szybkie i intuicyjne. Po założeniu konta podajemy nicki Allegrowiczów, których chcemy obserwować i otrzymujemy raporty na temat ich sprzedaży. Dowiadujemy się z nich m.in. w jakie dni i w jakich godzinach sprzedawcy mają największe obroty, a także na których aukcjach sprzedają najwięcej towaru. Jeżeli chcemy, możemy również otrzymywać regularne podsumowania raportów poprzez e-mail.

Manubia to usługa płatna, dostępna w trzech planach abonamentowych. Za 59 zł brutto na miesiąc (najtańsza wersja) otrzymujemy możliwość monitorowania trzech sprzedawców; za 139 zł/m-c liczba ta rośnie do dziewięciu, a dodatkowo udostępnione zostają raporty zbiorcze. Dla zaawansowanych przewidziano jeszcze plan gold, dzięki któremu za 254 zł na miesiąc regularnie podglądamy 20 Allegrowiczów. Tyle teorii.

Manubia w praktyce

Testowałem Manubię pod koniec ubiegłego roku. Spodobało mi się, że mogę naprawdę szybko poznać obroty swoich konkurentów, co pozwalało mi na reakcję i działania przy wystawionych aukcjach. Najprostszym wyjściem byłoby oczywiście obniżenie cen, jednak mój plan na e-handel nie zakłada przepakowywania paczek za maksymalnie kilka złotych brutto i nie polecam takiego działania nikomu. Podliczyłem za to przybliżony zarobek sprzedawców z mojej kategorii asortymentowej (zaopatrujemy się przecież w tych samych miejscach…) i odjąłem koszt wystawienia poszczególnych aukcji + prowizję za sprzedaż, którą pobiera Allegro. Okazało się, że bardzo często (świadomie lub nie) rywale kończą swoje transakcje na minusie. Oby tak dalej:)

Przy okazji tej prostej analizy na jaw wyszły pierwsze braki w samym systemie. Przede wszystkim, zabrakło mi automatycznego modułu do podliczenia kosztów wystawienia aukcji i prowizji za sprzedaż – jednej z ciekawszych informacji przy podglądaniu konkurencji na Allegro. Taka opcja jest przygotowywana przez zespół zajmujący się projektem, dlatego niedługo problem z ręcznym liczeniem zniknie.

W przypadku oferowanych przeze mnie produktów (gry planszowe) ważne jest to, że moi konkurenci nie traktują Allegro jako głównego kanału sprzedaży i bardziej skupiają się na transakcjach realizowanych bezpośrednio w sklepach. Gdyby więcej i chętniej sprzedawali w omawianym serwisie, to miałbym znacznie ciekawszy materiał do analizy. Tutaj wystarczył miesiąc obserwacji.

Muszę przyznać, że podglądanie rywali było uzależniające i logowałem się do Manubii niemal co 24 godziny – sam nie wiem, czy to plus czy minus tego rozwiązania :-) Po zakończeniu okresu testowego nie zdecydowałem się jednak na wykupienie abonamentu. Dowiedziałem się już tego, czego chciałem i wolałem wrócić do pomysłu ścigania się na zasadzie „sam ze sobą”. Nie wykluczam jednak, że do Manubii wrócę za jakiś czas, żeby sprawdzić czy nic się nie zmieniło u konkurencji i jej działań na Allegro.

Podsumowanie

Manubia to ciekawa usługa dla wszystkich sprzedawców, którzy chcą w szybki sposób sprawdzić, jak radzą sobie ich rynkowi rywale na Allegro. Twórcy rozwiązania powinni co prawda pomyśleć o wprowadzeniu kilku nowych opcji czy poprawek, ale już teraz narzędzie dostarcza cennych informacji. Jedyne o czym warto pamiętać to fakt, że w niektórych kategoriach obserwowanie rywali może się do niczego nie przydać. Dodałem swoje konto do obserwowanych przeze mnie profili i informacje, jakie „puszczam w świat” na Allegro oddają jedynie niewielki kawałek tego, jak w rzeczywistości radzi sobie mój e-handel. Dokładnie tak samo może być z innymi sprzedawcami.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)