Marketplace bez prowizji. wszystko.pl – platforma „charytatywna” czy celowy kierunek pod prąd?

Platformy e-commerce
Adrian Burtan

Adrian Burtan

Specjalista ds. marketingu treści i PR
wszystko.pl

Po tytule pewnie wnioskujesz, że będzie to nachalna reklama kolejnego projektu e-commerce. Nie do końca. Opowiemy oczywiście, dlaczego zdecydowaliśmy się budować nową bezprowizyjną platformę sprzedażową wszystko.pl, ale warto osadzić ten fakt w szerszym kontekście. A konkretnie w pandemii i wzrastającej popularności marketplace, bo właśnie tam duża część sprzedających może niedługo znaleźć klucz do rozkręcenia biznesu w internecie.

Spis treści:

  1. Liczby, które e-commerce musi znać
  2. wszystko.pl – skąd się wzięliśmy?
  3. Marketplace bez prowizji – da się tak?
  4. UX, czyli wygoda przede wszystkim

Liczby, które e-commerce musi znać

Zacznijmy od paru cyferek.

Platformy sprzedażowe często zastępują nam galerie handlowe. Chętnie kupujemy i sprzedajemy w internecie, trend ten nasilił się wraz z wybuchem pandemii COVID-19. Według raportu firmy Gemius „E-commerce w Polsce 2021” już 77% polskich internautów co najmniej raz w zeszłym roku dokonało transakcji online.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że z internetu regularnie korzysta blisko 29 mln osób w naszym kraju, to wynika z tego, że ponad 22 mln użytkowników kupuje w sieci. To naprawdę ogromna grupa klientów, ale potencjał dalej jest spory i – na szczęście dla handlowców i całej branży – jeszcze w pełni niewykorzystany.

gdzie klienci rozpoczynają poszukiwania produktów w sieci

Bo rodzimy rynek e-commerce stale rośnie. I choć jeszcze sporo brakuje nam do czołówki europejskiej, jak Wielkiej Brytanii czy Niemiec, to według prognoz globalnej sieci PwCpolski segment handlu internetowego urośnie do 2027 roku o blisko 80 mld zł (obecnie nasz rynek wycenia się na 109 mld zł).

Już teraz platformy handlowe są dla dużej części użytkowników pierwszym wyborem, jeśli chodzi o poszukiwania artykułów w sieci.

Raport organizacji Atena Research&Consulting „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie” dostarcza nam danych, według których 34% konsumentów rozpoczyna proces zakupowy właśnie od marketplace (wzrost o 1 punkt procentowy w stosunku do 2021 roku), który zostawia daleko w tyle wyszukiwarkę Google (18%) i sklepy internetowe (11%).

gdzie klienci rozpoczynają poszukiwania produktów w sieci

Znając te trendy, we wszystko.pl zauważyliśmy jeszcze dużo przestrzeni do zaspokojenia oczekiwań użytkowników. I dlatego rozbudowujemy marketplace.

wszystko.pl – skąd się wzięliśmy?

Wszystko zaczęło się ponad 10 lat temu. Firmy, które kupowały oprogramowania do zarządzania firmą klasy ERP od Grupy Comarch (jednej z największych firm IT w Polsce), mogły jednocześnie sprzedawać swoje produkty na utworzonej w ramach grupy kapitałowej platformie e-commerce.

Pandemia i związany z tym wzrost zainteresowania zakupami online uświadomiły nam jednak, że nie warto ograniczać możliwości sprzedaży tylko do klientów rozwiązań ERP. Dlatego na skutek decyzji biznesowych specjalnie oddelegowany zespół od kilkunastu miesięcy rozbudowuje zupełnie nową wersję serwisu wszystko.pl, przeznaczoną dla wszystkich sprzedających w sieci. Ze starej odsłony została tak naprawdę tylko nazwa.

landingpage sprzedawcy na wszystko.pl

Odświeżyliśmy interfejs, wdrożyliśmy istotne funkcjonalności, a miesiące trudnej pracy zaowocowały w sierpniu uruchomieniemna portalu rejestracji dla sprzedających. Od tej pory codziennie dołączają do nas kolejne marki, wśród których znalazły się już m.in. Neonet, NTT System, Action, Homla, BAT Grupa PSB, Vobis, TOTO Hair Company.

Chcemy też zapewnić sprzedawcom oraz klientom proste i bezpieczne procesy na platformie. Dlatego nawiązaliśmy współpracę z serwisem dostarczającym system do automatyzacji sprzedaży BaseLinker, czy operatorem płatności Przelewy24.

Na wiosnę 2023 roku planujemy oficjalną premierę serwisu dla klientów. Sprzedawcy mogą jednak rozpocząć sprzedaż produktów wcześniej, bo od grudnia ruszają testy platformy, podczas której wybrana grupa konsumentów (ponad 7 tys. pracowników GK Comarch) przetestuje serwis pod kątem działania funkcjonalności i robienia zakupów u zarejestrowanych przedsiębiorców. Żeby zacząć sprzedawać już wtedy, wystarczy założyć konto sprzedawcy i przygotować oferty na testy.

Staramy się spełnić oczekiwania sprzedawców, oferując im coś „ekstra”. I o tym poniżej.

Marketplace bez prowizji – ale w jaki sposób?

Żeby wyróżnić się wśród innych popularnych serwisów, zaproponowaliśmy naszym sprzedawcom benefit w postaci bezprowizyjnego marketplace. Dołączając do nas, przedsiębiorcy nie tylko nie płacą nam żadnej prowizji od sprzedaży, ale też nie ponoszą opłat za dodawanie czy utrzymanie ofert na portalu. Wniosek jest prosty – sprzedawcom zostanie więcej pieniędzy w kieszeni.

Często spotykamy się z pytaniem: na czym zarabiacie?

Mimo budowy całkowicie nowej wersji wszystko.pl, nadal wspiera nas Grupa Kapitałowa Comarch, dzięki której mamy stały dostęp do najlepszych specjalistów IT, UX czy sprzedaży. Co więcej, zaplecze technologiczne i finansowe dużej polskiej firmy pozwala nam zaoferować klientom korzystniejsze warunki współpracy na co najmniej kilka następnych lat.

UX, czyli wygoda przede wszystkim

Użytkownicy e-commerce z roku na rok coraz bardziej zwracają uwagę na optymalne rozwiązania UX&UI oraz wygodę poruszania się po serwisach. Doszliśmy do momentu, kiedy nie wyobrażamy sobie portali bez intuicyjnego interfejsu czymaksymalnego uproszczenia procesów zakupowych.Aplikacje mobilne wręcz uwielbiamy –według danych z raportu „Digital 2022: Poland” w zeszłym roku Polacy dokonali 890 mln (!) pobrań ze sklepów z aplikacjami.

Od samego początku tworzenia projektu zwracaliśmy uwagę na kwestie przejrzystości serwisu i budowania pozytywnych doświadczeń użytkowników, dlatego wszystko.pl jest wizualnie „czyste”. Treść na stronach jest zaplanowana w taki sposób, by nie przytłaczała, a proces poruszania się po portalu jest intuicyjny. Dlatego planujemy też wdrożenie aplikacji mobilnej dla klientów wszystko.pl, umożliwiającej jeszcze szybsze i wygodniejsze zakupy.

Rosnący rynek e-commerce w Polsce to szansa na rozwój biznesu online. Użytkownicy są jednak coraz bardziej wymagający, dlatego kluczowe jest wdrażanie odpowiednich rozwiązań zwiększających ich komfort i zyski – zarówno te finansowe, jak i płynące z doświadczeń dostarczanych przez platformę.

Raporty, z których korzystałem:

  1. „E-commerce w Polsce 2021”, Gemius 2021
  2. „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”, PwC 2022
  3. „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie”, Atena Research&Consulting 2022
  4. „Digital 2022: Poland”, datareportal.com

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
15.01.2024

8 funkcji, których nie może zabraknąć w Twoim e-Commerce B2B

Joanna Śliwa

Joanna Śliwa

Content Marketing Specialist
satisfly.co

Artykuł
04.12.2023

Polski czy zagraniczny marketplace? Sprzedaż online nie wszędzie się opłaci

Mariola Barzyk-Libura

Mariola Barzyk-Libura

Business Unit Director, Product Owner
wszystko.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę