eKomercyjnie.pl

Narzędzia dla specjalisty SEM

Obecnie właściciele sklepów internetowych nie muszą polegać tylko na swojej intuicji. Mają do dyspozycji cały szereg narzędzi (dostarczanych głównie przez Google), które mogą znacznie ułatwić budowę marki w Internecie, czy pozwolić poznać zachowania swoich klientów. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich.

Google Trends

Jednym z narzędzi oferowanych przez Google, które może być bardzo pomocne w planowaniu strategii marketingowych w internecie, jak również poza nim jest Google Trends. Do września 2012 Google udostępniał 2 rozwiązania o bardzo podobnej funkcjonalności – Google Insights for Search oraz Google Trends. Po ich połączeniu statystyki są dostępne wyłącznie pod adresem: http://www.google.com/trends/

Google Trends może mieć wiele zastosowań z których najważniejsze to:

  • Sprawdzanie najpopularniejszych haseł – za pomocą statystyk wyszukiwarki Google można dowiedzieć się jakie są najpopularniejsze hasła wyszukiwane w Internecie. Popularnych haseł można również poszukiwać w konkretnych kategoriach tematycznych, charakteryzujących nasz biznes . Możemy dowiedzieć się jakie hasła były najpopularniejsze i najczęściej wyszukiwane w przeciągu np. ostatniego roku, miesiąca, tygodnia.
  • Odczytywanie trendów – statystyki umożliwiają obserwowanie i porównywanie trendów liczby wyszukiwań w określonych regionach, kategoriach, przedziałach czasowych. Narzędzie daje możliwość obejrzenia na wykresie jak wygląda zainteresowanie klientów konkretnymi produktami w ciągu roku.
  • Poszukiwanie nowych słów kluczowych – możemy uzyskać podpowiedzi jakie zbliżone hasła cieszą się również popularnością.
  • Sezonowość – Trends umożliwia sprawdzenie kiedy klienci w ciągu roku zaczynają interesować się konkretnymi naszymi produktami takimi jak np. kiedy planują wczasy, kiedy zaczynają interesować się np. oponami samochodowymi i możemy do tego dostosować działania marketingowe.
  • Badanie popularności w różnych regionach – możemy również obserwować w jakich regionach kraju lub świata określone hasła cieszą się większą popularnością i dostosowywać do tego konkretne decyzje marketingowe np. o uruchomieniu jakiegoś oddziału firmy czy kampanii poza internetem.

Kryteria sprawdzania

Narzędzie umożliwia definiowanie różnych kryteriów sprawdzania. Możemy wybierać między innymi:

  • Obszar wyszukiwania: np. wyszukiwarka Google, wyszukiwarka grafik
  • Lokalizacja: Kraj->Region np. Polska->Małopolskie
  • Zakres czasowy: np. 07.2011 – 07.2012
  • Kategorie: Kategoria->Podkategoria np. Komputery i elektronika->Elektronika użytkowa

Możemy porównywać ze sobą:

  1. Liczbę wyszukiwań różnych haseł
  2. Liczbę wyszukiwań tego samego hasła na przestrzeni lat
  3. Liczbę wyszukiwań tego samego hasła w różnych lokalizacjach

Korzystając z narzędzia należy pamiętać o tym, że dane mają postać znormalizowaną (przyjmują wartości z przedziału 0 – 100), nie oddają faktycznej liczby wyszukiwań. Obrazują one proporcje między wyszukiwanymi hasłami oraz nakreślają ogólny trend wyszukiwania popularnych haseł. Na stronie www wyświetlana jest pewna część danych aby otrzymać nieco większą liczbę wyników należy pobrać plik z danymi CSV, aby go pobrać trzeba być zalogowanym na konto Google.

Inną ciekawą funkcją Google Trends jest „Hot searches”. Są to frazy, które w ciągu kilku ostatnich dni odnotowały znaczny wzrost popularności. Narzędzie dostarcza dane jedynie na kilka rynków, niestety nie ma wśród nich polskiego.

Frazy są na bieżąco aktualizowane i przedstawiane w ujęciu dziennym. Oprócz wybranych artykułów odpowiadających danej frazie, Google Trends prezentuje także szacunkową ilość zapytań.

Narzędzie propozycji słów kluczowych

Kolejnym przydatnym narzędziem wykorzystywanym w marketingu wyszukiwarkowym jest „Narzędzie propozycji słów kluczowych”. Jest ono dostępne pod adresem http://adwords.google.pl/o/KeywordTool lub na koncie Google Adwords w karcie „Narzędzia i analiza”(korzystanie z poziomu konta nie wymaga przepisywania kodów Captcha). Pomaga głównie w znalezieniu odpowiednich słów, na które możemy się zaplanować obecność naszego e-commerce w wyszukiwarce (zarówno w linkach sponsorowanych jak i SEO).

Aby otrzymać propozycje słów kluczowych możemy podać jedno lub wiele wcześniej wybranych słów, narzędzie w takim wypadku zaproponuje nam słowa podobne do nich. Druga możliwość to wpisanie adresu witryny, którą chcemy reklamować. Narzędzie zaproponuje słowa wraz z potencjałami wyszukiwania. Otrzymane propozycje słów kluczowych mogą zawierać takie, które nie są związane z reklamowaną stroną. Można dodać je do grupy reklam jako wykluczające słowa kluczowe, aby reklama nie była wyświetlana w wynikach wyszukiwania tych zapytań.

Narzędzie umożliwia także szukanie w określonej domenie bądź we wszystkich subdomenach: Adres witryny wpisany w postaci www.adreswitryny.pl spowoduje otrzymanie propozycji słów tylko dla danej witryny, natomiast wpisany w postaci adreswitryny.pl dla wszystkich subdomen.

Możemy skorzystać także z funkcji języka i lokalizacji, wtedy wyniki wyszukiwania słów kluczowych i grup reklam można zawęzić do określonej lokalizacji i języka oraz przeszukiwania kategorii (mamy możliwość zawężenia wyników do określonej kategorii, np. tylko Dom i ogród itp.)

Każde słowo kluczowe określone jest kilkoma parametrami, z których najważniejsze to:

  • Konkurencja – Kolumna konkurencja informuje o konkurencyjności słowa kluczowego na podstawie danych o liczbie reklamodawców, którzy mają ustaloną stawkę za kliknięcie na to słowo
  • Miesięczne wyszukiwania globalne to informacja o tym, jak często osoby z całego świata szukały danego słowa kluczowego.
  • Miesięczne wyszukiwania lokalne to liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego w wybranych lokalizacjach
  • Przybliżony CPC to oszacowana stawka, którą będzie trzeba zapłacić za kliknięcie
  • Sieć wyszukiwania Google – Przedstawia liczbę przeprowadzonych przez użytkowników operacji wyszukiwania danego słowa kluczowego w sieci wyszukiwania Google średnio na miesiąc

Ważnym udogodnieniem jest możliwość eksportowania proponowanych słów bezpośrednio na konto Adwords wraz z ich przyporządkowaniem do jednorodnych tematycznie Grup reklamowych.

Google Alerts

Narzędzie dostępne pod adresem http://www.google.com/alerts służy do monitorowania indeksu Google, z reguły, pod kątem nazw własnych. Po skonfigurowaniu alertu mamy pewność że zostaniemy poinformowani o każdej nowej stronie zawierającej zdefiniowaną przez nas frazę. Dzięki temu mamy pewność że nie przegapimy żadnej opinii na temat naszego sklepu.

Konfiguracja jest bardzo prosta i sprowadza się do:

  1. Ustalenia interesującej nas frazy np. „Interia”. W celu zawężenia wyników możemy wykorzystać zaawansowane operatory wyszukiwania.
  2. Ustalenia typu wyników – możemy być informowani o wszystkich stronach lub o samych bloga czy też komentarzach na forum.
  3. Częstotliwości raportowania.
  4. Sposobu dostarczenia informacji: mail lub kanał RSS.

Autorem powyższego artykułu jest Marcin Kolonko – Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

12 milionów kupujących przez Internet płaci przy pomocy SOFORT Banking

Metodzie płatności SOFORT Banking powierza zaufanie coraz więcej kupujących: miesięcznie przeprowadzanych jest ponad 2 miliony transakcji przy pomocy niezależnego od banków systemu płatności. W ten sposób SOFORT Banking umacnia swoją pozycję najpopularniejszej metody płatności internetowych w Niemczech, tuż za systemem PayPal. Firma aktywnie walczy też o polski rynek.

„Obecnie w Niemczech przy pomocy SOFORT Banking przeprawadzana jest jedna transkacja na sekundę. Nasz system płatności sprawdza się dobrze zarówno dla sprzedawców jak i dla kupujących. E-commerce odnosi sukces tylko wtedy, gdy płatności dla obu stron mogą przebiegać w sposób prosty, bezpieczny i szybki.

Właśnie taką usługę dostarcza SOFORT Banking. Do tego można dodać: SOFORT Banking funkcjonuje na bazie bankowości internetowej i dlatego idealnie sprawdza się w międzynarodowym ruchu płatniczym. Właśnie z tych powodów codziennie zyskujemy nowych klientów”, wyjaśnia Dagmara Kruszewska, Country Manager na Polskę w firmie SOFORT AG.

Obecnie z usługi SOFORT Banking korzysta ponad 25 000 oferentów internetowych z różnych branż. Przede wszystkim szał świątecznych zakupów i rosnące zafascynowanie zakupami online przyczyniają się do wzrostu liczby użytkowników jak i nowych rekordów w SOFORT AG: około 12 milionów kupujących online skorzystało już z SOFORT Banking przynajmniej jeden raz.

SOFORT AG kładzie nacisk na ekspansję europejską

Zakup przez Internet staje się bardzo popularny zarówno w Polsce jak i w Europie i jest jednym z czynników wzrostu handlu detalicznego: według niemieckiego związku handlu (Handelsverband Deutschland) w 2011 w Niemczech osiągnięto około 30 milardów Euro obrotu online (wzrost o 13 % w porównaniu z 2010). Jeszcze większy wzrost odnotowano w skali całej Europy: według danych Emota (European E-Commerce and Mail Order Trade Association) w poprzednim roku poprzez Internet zakupiono towary i usługi o wartości około 246 milardów Euro (wzrost w 2011 o
19 % w porównaniu z rokiem poprzednim).

„W tym roku po raz pierwszy odnotowaliśmy ponad 200 000 transakcji w krajach europejskich. W Europie widzimy ogromny potencjał rozwoju dla SOFORT Banking, ponieważ europejski rynek e-commerce jest największym na świecie. Dlatego też w najbliższych latach będziemy dalej prowadzić ekspansję w tych krajach”, dalej wyjaśnia Kruszewska.

Obecnie SOFORT Banking dostępny jest w 8 krajach (Polska, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Belgia, Wielka Brytania, Włochy), w najbliższym czasie przedsiębiorstwo planuje swoją ekspansję na wszystkie ważniejsze rynki europejskie.

O SOFORT AG i SOFORT Bank

SOFORT AG poprzez usługi SOFORT Banking/SOFORT Überweisung, Rechnung by SOFORT, SOFORT Lastschrift i system weryfikacji online SOFORT Ident, oferuje innowacyjne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo zakupów towarów i produktów cyfrowych w Internecie. Firma posiada siedzibę w Gauting blisko Monachium, a produkt SOFORT Banking (SOFORT Überweisung) stał się liderem w sektorze płatności online opierających się na bezpośrednim przelewie bankowym.

Miesięcznie przy pomocy SOFORT Banking (SOFORT Überweisung) ponad 25 000 sprzedawców internetowych przyjmuje ponad 1,5 mln wpłat online. Usługa obecna jest poza granicami Niemiec również w Polsce, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. SOFORT Bank jest marką Deutsche Kontor Privarbank AG, który zarządza majątkiem rodziny przedsiębiorców Reimann i ściśle współpracuje z Reimann Investors Advisory GmbH. SOFORT Bank jako bank komercyjny od 2010 r. oferuje rozwiązania, dzięki którym biznes e-commerce może usprawnić procesowanie transakcji online.

Źródło: Sofort Banking

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Weltbild kończy działalność operacyjną w Polsce

Niemiecka grupa wydawnicza Verlagsgruppe Weltbild GmbH postanowiła zakończyć działalność operacyjną na rynku polskim. Aktualnie nie wiadomo jeszcze, jaki los czeka sklep internetowy Weltbild.pl – firma prowadzi rozmowy mające na celu sprzedaż poszczególnych aktywów firmy.

Pełna treść przesłanego oświadczenia:

Niemiecka grupa wydawnicza Verlagsgruppe Weltbild GmbH postanowiła zakończyć działalność operacyjną na rynku polskim.

Prowadzone na przestrzeni minionych miesięcy poszukiwania i próby pozyskania partnera biznesowego dla całego oddziału polskiego nie przyniosły niestety zamierzonego efektu, dlatego w obliczu zaistniałej sytuacji udziałowcy Weltbild Polska podjęli decyzję o zamknięciu spółki.

W ciągu najbliższych miesięcy firma przeprowadzi intensywną kampanię wyprzedażową. Całkowite zamknięcie działań operacyjnych Weltbildu w Polsce przewidziane jest na połowę 2013 roku.

Jednocześnie informujemy, że Weltbild nadal prowadzi rozmowy mające na celu sprzedaż najcenniejszych aktywów firmy, w tym znanego i cenionego wydawnictwa Świat Książki.

W imieniu firmy:
Gunther Gerlach
Prezes Zarządu

Jak podała Wyborcza.biz, strata netto Weltbild Polska w roku obrotowym zakończonym 30 czerwca 2011 r. wyniosła 20,5 mln zł przy obrotach w wysokości 152,5 mln zł.

Źródło: Welbild

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)