eKomercyjnie.pl

Nowa odsłona badań rynku e-commerce DPDgroup – Barometr E-shopper 2017

DPDgroup przeprowadziła drugą edycję ogólnoeuropejskich badań preferencji konsumenckich, Barometr E-shopper. Prezentują one najnowsze trendy w e-commerce dotyczące zachowań konsumentów w internecie. Z raportu wynika, że sprzedaż online cały czas zachowuje wysoką dynamikę wzrostu. Na popularności zyskują przede wszystkim zakupy międzynarodowe, a Europejczycy coraz chętniej dokonują transakcji za pomocą urządzeń mobilnych.

Najważniejsze wnioski:

  • Doświadczenie zakupowe online: większość nabywców online uważa swoje ostatnie doświadczenia zakupowe za „bardzo pozytywne, a proces zakupowy za „łatwy”.
  • E-zakupy międzynarodowe: wzrasta segment zakupów międzynarodowych, szczególnie produktów pochodzących z Chin. Rynek ten ma nadal spory potencjał wzrostu, ponieważ 1/3 nabywców online rozpatruje możliwość dokonywania zakupów w sklepach zagranicznych w przyszłości.
  • M-commerce: coraz więcej zakupów online dokonywanych jest za pośrednictwem smartfonów. Przodują w tym duzi nabywcy i tzw. „millenialsi”.
  • Doręczenia: dom jest nadal najczęściej wybieranym miejscem doręczenia, lecz rośnie zainteresowanie innymi opcjami, takimi jak punkty nadania i odbioru, sklepy i paczkomaty.
  •  Lokalne strategie: preferencje w zakresie doręczeń i płatności istotnie różnią się pomiędzy krajami. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, detaliczni sprzedawcy internetowi powinni koncentrować się na potrzebach lokalnego rynku.

– Tegoroczny raport podkreśla wyraźny potencjał, jaki stanowią zakupy transgraniczne. Jest on skorelowany z lokalnymi preferencjami konsumentów i określonymi potrzebami danego rynku. Zauważalny jest także znaczący wzrost zakupów dokonanych przez urządzenia mobilne, który wynika z coraz powszechniejszego dostosowania platform e-sklepów do smartfonów. Kolejnym ważnym wnioskiem płynącym z raportu jest konieczność zapewnienia doskonałego doświadczenia w podczas pierwszych zakupów w nowym e-sklepie, co zwiększa szansę na późniejszą lojalność konsumenta – komentuje Jean-Claude Sonet, członek zarządu DPDgroup.

Według badań Barometr E-shopper 2017, w Polsce udział zakupów internetowych w całościowym handlu wynosi już 12,4%, przy średniej europejskiej wynoszącej 11,3%. 58% Polaków zadeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje w sieci (2 pkt proc. więcej niż rok temu). Najpopularniejszymi produktami kupowanymi w internecie są – podobnie jak przed rokiem – buty, odzież i książki. Polacy najchętniej zamawiają przesyłki do domu (82%) i automatów paczkowych (33%). Na popularności zyskują punkty nadania i odbioru (wzrost do 15%) Z raportu wynika, że zakupy na zagranicznych serwisach zakupowych stanowią 15,6%.

– Badania wykazują, że rynek e-commerce w Polsce cały czas się rozwija i zyskuje większą popularność u konsumentów. Natomiast zwyczaje i oczekiwania klientów nie zmieniają się gwałtownie. Cały czas za najważniejsze uznajemy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.

Duzi nabywcy nadal napędzają rynek e-commerce

Osoby dokonujące częstych zakupów w sieci („duzi klienci”) reprezentują 1/3 nabywców online w Europie i dokonują 86% wszystkich zakupów internetowych. Konsumenci wykazują lojalność wobec e-sklepów. Zakupy dokonywane są zazwyczaj na znanych stronach internetowych, do których kupujący mają zaufanie – dotyczy to wszystkich kategorii produktów.

W tym roku raport po raz pierwszy uwzględnia również kategorię produktów spożywczych. Około 14% klientów sklepów internetowych (12% w Polsce) oraz 30% dużych nabywców kupuje świeżą żywność i napoje online.

Coraz więcej nabywców w Europie robi zakupy na zagranicznych stronach internetowych

W tym roku ponad połowa klientów sklepów internetowych zdecydowała się na zakupy w serwisach zagranicznych, co stanowi 2% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zakupy dokonane w zagranicznych e-sklepach stanowią niemalże 1/5 (19,2%) całościowego handlu online.

Prawie 1/3 nabywców planuje w niedługiej przyszłości swoje pierwsze zakupy zagraniczne, co oznacza spory potencjał wzrostu w segmencie e-zakupów międzynarodowych w Europie.

Spośród nabywców, którzy w 2017 roku kupowali w zagranicznych serwisach, około 67% wybrało sklepy zlokalizowane w Europie, tyle samo kupowało w serwisach zlokalizowanych na innych kontynentach. 39% klientów sklepów internetowych w Europie wybrało serwisy w sąsiednich krajach. 44% nabywców wybrało Chiny, a 31% – USA.

Według raportu, większość kupujących (81%) była zadowolona ze swoich doświadczeń zakupowych w serwisach zagranicznych.

Nabywcy w Europie oczekują wygody i elastyczności

Kupujący online składają zamówienia za pomocą różnych urządzeń. Rośnie liczba e-zakupów dokonywanych przez smartfony (39%), szczególnie wśród dużych nabywców i millenialsów, lecz laptopy/komputery stacjonarne nadal pozostają najpopularniejszymi urządzeniami wykorzystywanymi w tym celu. Nabywcy nie ograniczają się wyłącznie do jednej aplikacji, a 43% z nich uważa, że tzw. strona responsywna jest jednym z istotnych kryteriów decydujących o dokonaniu zakupu.

Preferowane metody płatności i doręczenia znacznie różnią się pomiędzy krajami w Europie. Klienci oczekują dostępności wielu opcji, które pozwolą im znaleźć dogodne dla siebie rozwiązanie, takich jak możliwość doręczenia nie tylko do domu, lecz również do punktów nadania i odbioru lub sklepu. Dostępne są również nowe usługi takie jak szybkie doręczenie oraz śledzenie przesyłki online

We Francji 58% nabywców regularnie korzysta na przykład z punktów nadania i odbioru, podczas gdy średni odsetek w Europie wynosi 17%. W Estonii rekordową popularnością cieszą się paczkomaty. Aż 80% nabywców wybiera tę opcję doręczenia – średnia europejska wynosi 8%. 69% nabywców w Rumunii preferuje płatność za pobraniem i odsetek ten znacznie przekracza średnią europejską wynoszącą 13%.

***

Badanie DPDgroup Barometr E-shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w okresie od 1 czerwca do 3 lipca 2017 r. Próby przeprowadzono online wśród  prawie 23 tys. respondentów z 22 krajów Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Łotwa, Włochy, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Rosja).

Badaniem objęto wyłącznie internautów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2017 roku złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Wygodne doręczenia przed świętami – Kurier przyjazny obiorcy i e-commerce

Głównym zadaniem kuriera jest dostarczenie paczki do adresata – w terminie i w idealnym stanie. Bezpośredni kontakt z kurierem, elastyczność i możliwość wyboru sposobu uregulowania płatności za pobranie to elementy, które sprawiają, że doręczenie jest dla odbiorcy bezproblemowe i po prostu znacznie wygodniejsze.

Pełne ręce roboty

Kurierzy DPD Polska dostarczają codziennie ok. 450 tys. paczek. Od połowy listopada jest ich jeszcze więcej. Na każdego kuriera przypada co najmniej 60-70 paczek, a w czasie szczytu np. w okresie świątecznym, znacznie powyżej 100. Te statystyki są imponujące, jednak dla odbiorcy nie są najważniejsze. Według badań Barometr E-shopper 2016, które w ubiegłym roku przeprowadziła w całej Europie DPDgroup, dla konsumentów najistotniejsze są szybkie doręczenie, informacja o statusie przesyłki i możliwość zmiany terminu przyjazdu kuriera. Sklepy internetowe z kolei dążą to tego, aby ich klienci, czyli odbiorcy przesyłek, nie mieli powodów do narzekań. Innymi słowy, szybkie, wygodne i skuteczne doręczenie w miłej atmosferze jest ostatnim akcentem w procesie zakupu internetowego i to właśnie ten moment decyduje często o tym, z jakim wrażeniem pozostanie konsument i czy ponownie wróci na stronę e-sklepu.

Indywidualne podejście i pełna elastyczność

Odbiorcy chcą otrzymać przesyłkę w dogodnym dla siebie czasie i miejscu, a kurier ma do doręczenia na konkretnej trasie kilkadziesiąt paczek. Jak to pogodzić? DPD znalazła rozwiązanie. Jest nim usługa Predict, czyli powiadomienie sms lub e-mail, które po pierwsze daje precyzyjną informację o planowanym przedziale czasowym doręczenia, a po drugie zawiera imię kuriera i telefon do niego, co bardzo ułatwia wzajemny kontakt.

– Uważamy, że nie ma nic lepszego w relacjach klient-kurier od bezpośredniego kontaktu. Klient otrzymuje nie tylko informację o przedziale godzinowym dostarczenia przesyłki, lecz także numer telefonu kuriera i jego imię. Dzięki temu obie strony mogą osobiście ustalić szczegóły dostarczenia przesyłki. W ten sposób skracamy dystans i ułatwiamy doręczenie – wyjaśnia Łukasz Zembowicz, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w DPD Polska.

Bez gotówki – bez problemu

Polacy bardzo polubili kartę płatniczą jako sposób płacenia za towary i usługi. Dlaczego nie dać im możliwości skorzystania z niej także przy odbiorze przesyłki? W naszej części Europy płatność za zakupy internetowe bezpośrednio u kuriera jest bardzo popularna i dlatego DPD Polska jako pierwsza firma na rynku wyposażyła kurierów w terminale do regulowania płatności kartą lub przez system BLIK.

– Wygoda to podstawowe oczekiwanie odbiorcy, dlatego pod koniec ubiegłego roku wprowadziliśmy możliwość regulowania należności u kuriera za pomocą karty płatniczej i przez system BLIK. Nie zawsze mamy przy sobie gotówkę, a kartę czy telefon już tak. Swoboda decyzji, jak zapłacimy za przesyłkę, zdecydowanie podnosi komfort odbiorcy – dodaje Łukasz Zembowicz

Jeszcze innym przykładem elastycznego podejścia do wymagań odbiorcy jest sieć punktów nadań i odbiorów Pickup. Obejmuje ona dziś niemal 2000 placówek w całej Polsce i jest stale rozwijana. Punkty Pickup lokalizowane są w dogodnych miejscach, do których po drodze mają zarówno odbiorcy, jak i nadawcy paczek.

Zwrot w dobrym kierunku

Zakupy w internecie są popularne dlatego, że można je zrealizować w każdym miejscu i o każdej porze. Wprawdzie opisy i fotografie artykułów wyeksponowanych w e-sklepach są coraz dokładniejsze, to nie unikniemy sytuacji, w których kupiony przedmiot trzeba wymienić lub zwrócić. Zgodnie z dyrektywą unijną wzmacniającą prawa konsumenta, która obowiązuje od 25 grudnia 2014 r., konsumenci mają możliwość zwrotu towaru zakupionego w Internecie bez podawania przyczyn w ciągu dwóch tygodni od daty jego otrzymania. Od wprowadzenia nowych przepisów liczba zwrotów w e-commerce obsługiwanych przez firmy kurierskie systematycznie wzrasta.

DPD Polska w odpowiedzi na potrzeby odbiorców poszła o krok dalej, wprowadzając w trzech punktach Pickup nowość – przymierzalnie, w których na miejscu można przymierzyć odzież i w razie konieczności od razu nadać zwrot. Takie punkty oddano do dyspozycji konsumentów w Gdyni, Katowicach i w kompleksie biznesowym przy ulicy Wołoskiej w warszawskiej dzielnicy Mokotów. Kolejnym udogodnieniem jest udostepnienie możliwości bezgotówkowego zwrotu towarów. Dzięki tej usłudze odbiorcy mogą łatwo i bez dodatkowych kosztów zwrócić zakupy do sklepu internetowego.

Spotkaj się z kurierem w sobotę

Podczas szczytu paczkowego dzienne wolumeny przesyłek są znacznie większe, nawet o 60% niż w pozostałej części roku. Już w połowie listopada DPD Polska przestawia się na przedświąteczne procedury. Na czas szczytu paczkowego firma zwiększa zatrudnienie, m.in. w magazynach, contact center oraz na stanowiskach kurierów. Wszystko po to, aby doręczenia odbywały się płynnie, także w przedświąteczne soboty. Skuteczność doręczeń zależy jednak nie tylko od kuriera czy pogody za oknem. Bardzo ważne jest, aby zamówienie w sklepie internetowym zostało złożone z odpowiednim wyprzedzeniem. Warto także upewnić się, czy zamawiany towar jest w magazynie i, co bardzo ważne, czy w zamówieniu internetowym zostały wpisane prawidłowe i kompletne dane odbiorcy.

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Zapraszamy na InCommerce Camp – tym razem do Krakowa

Już w środę 15 listopada odbędzie się kolejny InCommerce w Krakowie! Tym razem skupimy się na pokazaniu praktycznych case’ów, które przynoszą wyniki.

Spotkanie kierowanie jest do osób związanych z branżą e-commerce – managerów, właścicieli e-sklepów, specjalistów, firm oferujących rozwiązania dla e-sklepów i sympatyków branży e-commerce.

InCommerce to dawka wiedzy z zakresu  prowadzenia i rozwijania e-biznesu serwowana w atrakcyjnej formie – ZERO teorii, same praktyczne case’y.

Celem InCommerce jest przybliżanie uczestnikom różnych aspektów związanych z prowadzeniem e-biznesu, począwszy od wyboru i wdrożenia platformy sprzedażowej, po formy jej promocji online, a kończąc na case’ach wybranych e-sklepów.

Podczas spotkania w Krakowie będziemy bazować na samych case’ach e-sklepów. Chcemy pokazać realne działania, które przynoszą efekty. Listę prelegentów przedstawimy w najbliższym czasie. Obiecujemy praktyków z branży z wartościowymi prezentacjami 🙂

Agenda: 

18:00 Rejestracja

18:15 Monika Pabian AtomStore „Najlepsze praktyki w e-commerce – czyli w skrócie: jak stworzyć sklep, który sprzedaje!”

18:40 Marcin Stańdo Sempai “90% wzrost ruchu w serwisie Cocolita.pl przy skuteczności ROAS 1500% dzięki synergii działań SEO, PPC I CM”

19:05 Przerwa

19:25 Bartłomiej Twardosz W.Kruk “Wpływ wizerunku gwiazd na zainteresowanie marką w przełożeniu na e-commerce” – Podsumowanie kampanii opartej na wizerunku jednej z najbardziej rozpoznawalnych ambasadorek marki oraz wyzwania przed jakimi staje e-commerce w obliczu takiej kampanii”

19:50 Marcin Szczur Blue Media „Skracanie ścieżki płatności na przykładzie sklepów opartych o platformę AtomStore”

Każdy uczestnik otrzyma bloczek na darmowe piwo. W trakcie przerwy dla głodnych nie tylko wiedzy będzie też pizza 🙂

Po zakończeniu części oficjalnej zapraszamy wszystkich na wspólny networking i after party.

Na spotkanie jest wstęp wolny, po wcześniejszej rejestracji.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)