eKomercyjnie.pl

Nowe niedozwolone klauzule według UOKiK – kwiecień 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych. W kwietniu ponownie wpisano do rejestru wiele nowych klauzul z zakresu handlu elektronicznego. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

Właściwość miejscowa sądu
W kwietniu wpisano do rejestru kilka niedozwolonych klauzul, narzucających konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 3049, data wpisu 12.04.2012:

Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikających z realizacji niniejszego Regulaminu jest sąd właściwy dla siedziby

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowane jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Opóźniona dostawa i uszkodzone przesyłki
Poza tym do rejestru wypisana została jeszcze niedozwolona klauzula, która dotyczy odpowiedzialności za opóźnioną dostawę oraz sposobu reklamacji uszkodzonych przesyłek, jak np.:

Numer wpisu 3031, data wpisu 11.04.2012:

XXX nie odpowiada za opóźnienia wynikające z zaniedbań przewoźnika oraz zastrzega sobie możliwość wydłużenia czasu dostawy o czym wcześniej poinformuje klienta drogą mailową lub telefonicznie.

Numer wpisu 3074, data wpisu 17.04.2012:

Firma XXX nie ponosi odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie przesyłek przez podmiot realizujący dostawę.

Prawo do odstąpienia od umowy
Nie można również ograniczyć możliwości odstąpienia od umowy nakładając konsumentom dodatkowe zobowiązania, które utrudniają zwrot lub zniechęcają konsumenta od odstąpienia od umowy. Takie klauzule, które zobowiązują konsumenta np. do przestrzegania pewnego postąpienia (wysłanie towaru za pomocą konkretnej firmy lub konkretnym sposobem) ograniczają prawo od odstąpienia od umowy w sposób niezgodny z prawem. Dlatego wpisano do rejestru także następującą klauzulę:

Numer wpisu 3040, data wpisu 12.04.2012:

Odstąpienie jest ważne wyłącznie w przypadku, jednoczesnego zwrócenia przesyłki przez zamawiającego wraz ze wszystkimi zamówionymi produktami w oryginalnych, nienaruszonych opakowaniach, przechowywanych zgodnie z instrukcją dołączoną do produktu.

Numer wpisu 3048, data wpisu 12.04.2012:

Koszty wysyłki towarów ponosi Klient i nie podlegają one zwrotowi.

Numer wpisu 3078, data wpisu 17.04.2012:

Zwrot pieniędzy następuje w ciągu 14 dni roboczych od otrzymania zwracanego towaru

Reklamacje
Do rejestru wpisano także nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które w sposób niezgodny z prawem ograniczają prawa klienta do złożenia reklamacji. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 3032, data wpisu 11.04.2012:

Podstawą reklamacji jest stwierdzenie uszkodzenia przy osobach dostarczających przesyłkę oraz spisania protokołu niezgodności.

Numer wpisu 3041, data wpisu 12.04.2012:

Przy odbiorze przesyłki Zamawiający zobowiązany jest zweryfikować, czy zamówione produkty lecznicze zostały mu prawidłowo wydane oraz czy przesyłka nie została uszkodzona, pod rygorem nieuwzględnienia reklamacji w terminie późniejszym.

Numer wpisu 3075, data wpisu 12.04.2012:

Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałych podczas transportu będą rozpatrywane wyłącznie po sporządzeniu odpowiedniego protokołu podpisanego przez odbiorcę i dostawcę przesyłki.

Dalsze niedozwolone klauzule
Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych:

Numer wpisu 3039, data wpisu 12.04.2012:

Właściciel sklepu zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego regulaminu.

Numer wpisu 3076, data wpisu 17.04.2012:

XXX zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszego Regulaminu bez uprzedzenia

Numer wpisu 3079, data wpisu 17.04.2012:

Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowe pod względem technicznym działanie Sklepu.

Numer wpisu 3080, data wpisu 17.04.2012:

Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za jakąkolwiek szkodę bezpośrednią lub pośrednią wynikającą z korzystania ze sklepu.

Podsumowanie
Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który można otrzymać za darmo po zamówieniu biuletynu informacyjnego pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

PayU, iStore i Citeam niedostępne – awaria serwerów? [AKTUALIZACJA]

Jedna z największych firm hostingowych w Polsce, Beyond.pl, ma jakąś poważną awarię. Na serwerach Beyond znajdują się także kluczowe serwisy należącego do Grupy Allegro, tj. system płatności PayU, serwis zakupów grupowych Citeam.pl oraz platforma sklepowa iStore.pl. Wszystkie witryny nie działają.

Na fanpage oprogramowania iStore.pl pojawiła się informacja:

Ze względu na chwilowe problemy, dostęp do sklepów, paneli iStore.pl oraz strony www.istore.pl został ograniczony. Przepraszamy za wszelkie niedogodności. Będziemy na bieżąco informować Państwa o sytuacji.

Fanpage PayU:

Przepraszamy bardzo za to, że strona chwilowo nie działa. Będziemy Was na bieżąco informować o sytuacji.

Aktualnie nikt nie podaje żadnego terminu powrotu do normalnego statusu wspomnianych serwisów, a to paraliżuje prace wielu przedsiębiorców korzystających z usług należących do Grupy Allegro.

Na fanpage firmy Beyond.pl brakuje dokładnych informacji o awarii – możemy przeczytać jedynie, że:

Obecnie mamy awarię. Pracujemy nad jej naprawą. Wszystkich serdecznie przepraszamy za wszelkie utrudnienia. Damy znać jak będzie po wszystkim.

Trzeba przyznać, że jak na czołowego dostawcę hostingu w Polsce nie są to szczegółowe wyjaśnienia… Oczywiście problem nie dotyczy tylko serwisów należących do Grupy Allegro. W Beyond.pl znajdują się też witryny zaliczane do ścisłej polskiej czołówki m.in. Wykop.pl, Kwejk.pl oraz inne znane strony – NaTemat.pl czy e24cloud.com. Przez moment nie było też dostępu do porównywarki Nokaut.pl czy serwisu ogłoszeniowego Tablica.pl, ale już działają.

Jak tylko otrzymamy kolejne informacje w tej sprawie, przekażemy je na łamach eKomercyjnie.pl.

[AKTUALIZACJA 11:13] Firma Beyond.pl wydała oficjalne oświadczenie w sprawie awarii:

W dniu 4 czerwca w godzinach porannych, podczas rutynowych testów sprawności systemów zasilających, wystąpiła kilkuminutowa przerwa w zasilaniu jednej z sekcji zasilających serwerowni Beyond.pl. Datacenter Beyond.pl jako obiekt spełniający wymogi dostępności klasy Tier-4 jest poddawany regularnym przeglądom i próbom instalacji – niektóre z nich testowane są nawet co godzinę, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Niestety awaria dotknęła cześć klientów naszej firmy, co spowodowało problemy w dostępie do ich serwisów. Znamy już przyczynę usterki, przywróciliśmy w pełni sprawność systemów , a w chwili obecnej pracujemy z administratorami systemów naszych klientów, aby potwierdzić poprawność działania wszystkich usług.

Strona PayU.pl jest już dostępna. Za kilka, kilkanaście minut pewnie ruszą też pozostałe serwisy.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

E-commerce rośnie, ale będzie coraz trudniej

Dontpay logoE-handel w Polsce wzrósł w ubiegłym roku o przeszło 30%. W branży dominuje przekonanie, że kilka najbliższych lat będzie dla e-commerce okresem dużego wzrostu. Tymczasem badania przeprowadzone przez Gemius w końcu 2011 pokazują, że wprawdzie potencjał wzrostu ciągle istnieje, ale po pierwsze wcale nie jest aż taki oczywisty, a po drugie trzeba będzie na nim napracować się znacznie ciężej niż w latach ubiegłych.

W 2011 e-zakupy zrobiło 69% internautów. Mimo, iż wydaje się to dużo to jednak mniej niż w 2010. Oczywiście, rośnie ogólna liczba korzystających z sieci, a co za tym idzie także kupujących, ale trzeba odnotować ten pierwszy od lat spadek odsetka kupujących internautów.

Prognozy ekspertów z MillwardBrown mówią, że szybkość nasycania rynku Internetem będzie, bez znaczących inwestycji infrastrukturalnych spadać i wyniesie około 4% rocznie.

Dwie ścieżki rozwoju

„Rozwój organiczny e-commerce będzie w najbliższych latach wyhamowywał” – twierdzi Marcin Walocha z serwisu Dontpay.pl pomagającego sklepom w zwiększaniu sprzedaży w sieci – „Wobec tego pozostają dwie ścieżki rozwoju dla e-commerce – przyciągnięcie do sklepów internautów, którzy dotychczas nie kupowali lub spowodowanie, żeby kupujący już dziś – kupowali, częściej i więcej”.

Pierwsza droga wygląda w badaniach Gemius następująco – co czwarta osoba wśród niekupujących online zamierza w przyszłości spróbować tej formy zakupów. Biorąc pod uwagę fakt, że w tej chwili nie kupujący internauci stanowią 30%, mówimy o wzroście odsetka kupujących o 7-8 punktów procentowych. Jednocześnie jednak 40% niekupujących stwierdziło, że nie zamierza w przyszłości w sieci kupować.

Druga droga, czyli zwiększanie sprzedaży w oparciu o dotychczasowych kupujących, według badań Gemius posiada spory, ale dość trudny do wykorzystania potencjał – jedynie 19% kupujących zamierza zwiększać częstotliwość zakupów, a 57% twierdzi, że będzie kupować tyle samo, co dotychczas.

Co mogłoby zwiększyć sprzedaż?

Najważniejszy spośród czynników potencjalnego wzrostu – liczba dokonywanych w sieci zakupów – leży niestety poza zakresem oddziaływania właścicieli sklepów, bo aż 22% badanych stwierdziło, że będzie robić zakupy częściej, gdy poprawi się ich sytuacja materialna.

Kolejne wymieniane przez respondentów czynniki mogące wpłynąć na zwiększenie sprzedaży, czyli – obniżka ceny produktów, obniżka kosztów dostawy, a także specjalne oferty i konkursy dla klientów – leżą wprawdzie w gestii właścicieli sklepów, ale stosować je trzeba bardzo rozsądnie. Wszystkie bowiem mają charakter cenowy, a raz rozpoczęta wojna cenowa może obrócić się przeciwko sklepom i całej branży e-commerce. W końcu zawsze znajdzie się sklep lub serwis, który może pozwolić sobie na jeszcze większa obniżkę.

„Klienci stają się bardziej wymagający i – co naturalne – szukają najbardziej korzystnej z ich punktu widzenia oferty, a najczęściej decydujący jest tu aspekt finansowy” – mówi Walocha – „Wygrywać będą te sklepy, których marketerzy zdadzą sobie sprawę, że dla kupującego kluczowe jest wyważenie ceny w stosunku do innych korzyści, jakie niesie ze sobą konkretna oferta. Na rynku istnieje narzędzie, które w innowacyjny sposób podchodzi do konsumenckich potrzeb „zrobienia dobrego deala”, czyli znalezienia bardzo atrakcyjnej cenowo i jakościowo oferty. Co więcej ten sam mechanizm pozwala sklepom i serwisom zwiększać sprzedaż w zasadzie w ogóle nie konkurując ceną i nie narażając marki na szwank.”

Źródło: DontPay.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)