Osiem sytuacji, w których sklep internetowy powinien wnioskować o interpretację podatkową - eKomercyjnie.pl : eKomercyjnie.pl

eKomercyjnie.pl

Osiem sytuacji, w których sklep internetowy powinien wnioskować o interpretację podatkową

infakt-logo-newO ile polskie przepisy stopniowo zmieniają się uwzględniając nowe technologie, o tyle prowadzenie sklepu internetowego wciąż może być kłopotliwe pod względem prawnym i podatkowym. Wątpliwe sytuacje mogą dotyczyć rozmaitych aspektów – zaczynając od podatków i kończąc na kasie fiskalnej. W niniejszym artykule przedstawiamy osiem przykładowych sytuacji, w których właściciel e-biznesu powinien wnioskować o interpretację podatkową.

Czym jest indywidualna interpretacja podatkowa?

Indywidualna interpretacja podatkowa to opinia w sprawach podatkowych jednej z 5 izb skarbowych wydawana na wniosek podatnika, który ma wątpliwości związane np. z rozliczaniem podatków. Podatnik opisuje sytuację lub kilka z nich (zarówno obecne, jak i przyszłe) i podaje swoją opinię, zaś urzędnicy określają czy jego stanowisko jest właściwe wraz z podaniem uzasadnienia.

Taka interpretacja daje podatnikowi ochronę na wypadek kontroli. Oznacza to, że jeśli postępuje on zgodnie z zaleceniami izby skarbowej, to nie może zostać za to ukarany. Warto jednak pamiętać, że mimo iż interpretacje są jawne, to innym podatnikom nie dają zabezpieczenia, nawet jeśli ich sytuacja jest podobna lub wręcz identyczna. Muszą zgłosić się po własna interpretację i dopiero wtedy są przez nią chronieni (o ile jest pozytywna).

Wnioskowanie o interpretację jest stosunkowo proste. Wystarczy wypełnić wniosek ORD-IN(5) oraz (opcjonalnie) ORD-IN(A) oraz wpłacić 40 zł. Wniosek składa się w zależności od miejsca zamieszkania w izbie skarbowej w Bydgoszczy, Katowicach, Warszawie, Łodzi lub Poznaniu.

Kiedy szczególnie warto wnioskować o wydanie interpretacji podatkowej prowadząc działalność online, np. sklep internetowy? Oczywiście, zawsze wtedy, gdy polskie przepisy są niejasne, a jednocześnie dotyczą sprawy ważnej z punktu widzenia finansów podatnika oraz właściwego dopełniania obowiązków podatkowych.

Poniżej osiem przykładowych sytuacji.

1. Czy powinienem zakładać działalność gospodarczą prowadząc sprzedaż online?

Definicja działalności gospodarczej w polskich przepisach nie należy do oczywistych. Pojawia się w różnych wersjach w kilku ustawach, w których przewijają się określenia, że to działalność „ciągła i zorganizowana”. Może być jednak trudno określić, w którym momencie działalność zarobkowa staje się „ciągła i zorganizowana”, zwłaszcza, gdy chodzi o dorabianie do pensji, np. za pomocą sklepu online. W takiej sytuacji warto zapytać fiskusa o to, czy w danej sytuacji założenie działalności gospodarczej jest niezbędne.

2. Kasa fiskalna w sklepie online i księgowanie zwrotów

Ogólnie, kasy fiskalnej w sklepie online da się uniknąć spełniając wytyczne dla zwolnienia ze względu na sposób płatności opisane w tym artykule. Trzeba jednak pamiętać, że płatność za pośrednictwem banku można rozumieć na różne sposoby, podobnie jak zapisy dotyczące konieczności prowadzenia ewidencji transakcji. Jeśli nie ma pewności czy sposób przyjmowania płatności i ewidencjonowania ich jest wystarczający w danym sklepie online, interpretacja z pewnością wyjaśni tę kwestię.

Podobnie, problematyczne może być księgowanie zwrotów. Otóż, aby uzyskać prawo do pomniejszenia podatków w związku ze zwrotem towaru, przedsiębiorca musi prowadzić odrębną ewidencję, a także gromadzić dokumenty potwierdzające dokonanie sprzedaży oraz sporządzać protokoły przyjęcia zwróconego towaru podpisane przez nabywcę i sprzedawcę. Te dwa ostatnie punkty mogą być problematyczne w sprzedaży online, zwłaszcza, gdy klienci nie przedstawiają paragonów lub nie chcą odesłać podpisanego protokołu zwrotu. Wszelkie wątpliwości związane z księgowaniem zwrotów także można wyjaśnić wnioskując o interpretację podatkową.

3. Zastosowanie stawki VAT 0% w związku z eksportem towarów

Po spełnieniu określonych warunków można zastosować VAT 0% w związku z eksportem towarów poza Unię Europejską – zostały one opisane w tym artykule. Warto postarać się o to, aby klientom zagranicznym zaoferować towary z zerowym VAT-em, czyli w niższej cenie, co może być istotne z uwagi na wysokie koszty przesyłki. Jeśli jednak przedsiębiorca nie ma pewności, czy przysługuje mu stawka VAT 0%, wątpliwości z pewnością wyjaśni indywidualna interpretacja podatkowa.

Analogicznie jest również wówczas, gdy nie ma pewności, czy przysługuje obniżona stawka VAT. Z uwagi na niebezpieczeństwo pojawienia się zaległości podatkowych pod względem VAT oraz błędnie wystawionych faktur, wątpliwości można wyjaśnić interpretacją.

4. Kiedy nabić sprzedaż na kasę w związku z płatnością za zaliczeniem pocztowym?

Sprzedaż rejestrowana na kasie fiskalnej wymaga wydrukowania paragonu i wręczenia go klientowi, co dotyczy także sprzedaży wysyłkowej. Paragon należy wydrukować w momencie otrzymania płatności od klienta. Gdy klient płaci np. przelewem nie ma problemu, ale gdy zapłaty dokonuje za zaliczeniem pocztowym wysłanie paragonu wraz z towarem nie jest działaniem prawidłowym.

W takim przypadku bowiem paragon zostałby wydrukowany przed otrzymaniem zapłaty. Jak w takim razie postępować? Czy dodatkowa wysyłka samego paragonu jest konieczna? Oczywiście, można zastosować różne rozwiązania, ale absolutną pewność sposobu działania w takiej sytuacji da zapewne indywidualna interpretacja podatkowa.

5. Rozliczanie wątpliwych kosztów uzyskania przychodów

W sklepach internetowych, podobnie jak w innych działalnościach gospodarczych, mogą pojawić się wątpliwości dotyczące rozliczania kosztów uzyskania przychodów. Do najbardziej wątpliwych należą wydatki na żywność poza firmą (zwłaszcza w restauracjach, np. lunch z kontrahentem, co w przypadku sklepu online jest raczej mało prawdopodobne, ale może się jednak zdarzyć), zakup drogich i luksusowych elementów wyposażenia, wydatki na edukację, które nie wiążą się z aktualnie prowadzoną działalnością, a także wszelkie inne koszty, które mogą zostać uznane za „osobiste”. Jeśli firma chce rozliczyć wątpliwe koszty mając pewność, że ma do tego prawo, jedyna opcja to wnioskowanie o indywidualną interpretację podatkową.

6. Rozliczanie dropshippingu

Dropshipping to model sprzedaży przez Internet, w którym za wysyłkę towaru do nabywcy odpowiada jego dostawca (np. hurtownik, producent), a nie sprzedawca. Z kolei faktyczny sprzedawca w tym modelu odpowiada za zbieranie zamówień i przyjmowanie płatności od klientów.

Taka sprzedaż rodzi liczne pytania dotyczące formalności, a zwłaszcza jak dokonać rozliczeń na linii sprzedawca internetowy – hurtownik/producent, z czym może wiązać się kwestia prawa do zwolnienia z kasy fiskalnej (opartym na płatnościach online i możliwości połączenia danej płatności z daną transakcją, w tym z adresem klienta). Stosowanie dropshippingu może być dobrą motywacją do wniosku o interpretację, w której można opisać zaistniałą sytuację.

7. Podatek od nieruchomości, gdy firma prowadzona jest w mieszkaniu

Jak opisaliśmy w tym artykule, prowadzenie firmy działającej online w mieszkaniu może być nie tylko wygodne, ale także korzystne pod względem opcji rozliczania kosztów. Trzeba jednak pamiętać, że od nieruchomości, w których prowadzona jest działalność gospodarcza trzeba płacić nieporównywalnie wyższy podatek. Czy jednak trzeba go płacić, gdy mieszkanie, w którym prowadzona jest firma nie zmienia swojej funkcji mieszkalnej lub zmienia tylko nieznacznie? Całkowitą pewność można uzyskać wnioskując o interpretację.

8. Zakup zagranicznych usług, na które nie wystawiono faktury

Podczas prowadzenia działalności online typowym wydatkiem jest zakup zagranicznych usług „w chmurze”, np. Dropbox, ZenDesk, MailChimp, Basecamp, czy Amazon. Jeśli uda się skłonić dostawcę do wystawienia faktury zgodnej z polskimi przepisami, z rozliczeniem kosztu zapewne nie będzie problemu. A co, jeśli nie ma takiej możliwości, zaś uzyskane potwierdzenie wydatku nijak nie przypomina faktury? Wówczas koszt także powinno dać się rozliczyć, ale nie ma co do tego pewności. Taką pewność da interpretacja podatkowa.

 

Autorem powyższego materiału jest Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Autor wpisu

4 komentarzy do tekstu

  1. Jestem księgowym od 10 lat i śmieszą mnie takie artykuły jak ten tj. z intencją wskazania wielości ryzyk, których można uniknąć na drodze interpretacji podatkowej w tak błahych sprawach. Na miejscu Pana Sebastiana wstydziłabym się podpisywać pod taką treścią – te sytuacje to codzienna praktyka, w odniesieniu do której większość doświadczonych księgowych wie jak należy postępować. Istnieje wiele bardziej poważnych i trudnych zagadnień w codziennej działalności przedsiębiorcy, o których zdaje się nie wiedzieć dyrekcja infaktu…

    Odpowiedz ↓

    1. Krzysztof Bartnik

      Pani Anno, zapraszamy do dzielenia się wiedzą na łamach eKomercyjnie.pl! Chętnie poznamy rozwiązania bardziej złożonych kwestii opisane w formie artykułu jak u Pana Sebastiana. Zapraszam do kontaktu! :)

      Odpowiedz ↓

    2. Pani Anno,

      Dziękujemy za Pani opinię w sprawie tekstu – jest ona dla nas cenna, jak każda opinia czytelnika. Oczywiście, księgowi (a także inni eksperci) mogą wiedzieć jak postępować w wymienionych sytuacjach, ale ten tekst nie jest skierowany do księgowych, tylko do przedsiębiorców – właścicieli sklepów online, aby pomóc im w dopełnianiu formalności podczas prowadzenia biznesu.

      Pozdrawiamy!

      Odpowiedz ↓

  2. fanpodrozy

    Wiele z tych punktów powinno być uregulowanych w przepisach już od 20 lat. A paradoks z wystawianiem paragonu w przypadku wysyłki to niekończąca się komedia podatkowa (nie wspominając o rozbieżności między podatkiem dochodowym i VAT).

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Czy i jak bardzo sklepy internetowe odczują tegoroczny szał zakupów świątecznych?

shoper_logoSklepy internetowe, podobnie jak galerie handlowe, odnotowują w ciągu kilku ostatnich tygodni roku wzmożony ruch. Z badania przeprowadzonego wśród sklepów internetowych działających na oprogramowaniu Shoper wynika, że niemal 40% właścicieli spodziewa się w tym czasie lepszych wyników sprzedaży niż przed rokiem.

Prawie 40% właścicieli sklepów internetowych ocenia, iż nadchodzący czas zakupów przedświątecznych przyniesie im lepsze lub znacznie lepsze wyniki finansowe niż przed rokiem.

Co piąty właściciel sklepu internetowego szacuje wzrost sprzedaży na poziomie 25-49%. Zdaniem badanych źródłem pozytywnych prognoz jest przede wszystkim lepsza (ciekawsza) oferta produktowa sklepów niż w roku poprzednim (blisko 54,2% badanych), rosnąca liczba osób korzystających z Internetu a także wzrost rozpoznawalności marki sklepu wśród klientów.

shoper-raport-sprzedaz

Czy kusić klienta?

Zdecydowanie tak – niemal 70% ankietowanych właścicieli sklepów internetowych ma w planach przygotowanie wyjątkowych ofert dla kupujących. Rok temu było to 60% badanych. Co trzeci właściciel (30,7%) e-sklepu nie planuje żadnych dodatkowych działań (rok temu było to 41% badanych).

Czym skusić klienta?

Najpopularniejszym narzędziem w tym roku, podobnie, jak w latach poprzednich, jest przygotowanie atrakcyjnej oferty cenowej, promocji – wskazało je 60% badanych. Rok temu było to ponad 68%. Bardzo popularnym wśród właścicieli jest także zaproponowanie kupującym nowych, wyjątkowych produktów a także rabatów za zakup kilku rzeczy oraz kuponów rabatowych. Niemal 27% badanych zadeklarowało także udział w organizowanym już po raz czwarty Dniu Darmowej Dostawy.

Media społecznościowe górą!

Rok temu najbardziej popularnym rozwiązaniem była inwestycja w reklamę internetową (52,4%) w tym roku najczęściej wymienianym narzędziem dotarcia do klienta są akcje w mediach społecznościowych – co drugi właściciel (50,2%) planuje je podjąć. Na drugim miejscu pod względem popularności jest reklama on-line (ponad 49%), na trzecim wykorzystanie newsletterów – prawie 40% badanych deklaruje skorzystanie z tego narzędzia w celu dotarcia do klientów. Do 38% zmalało zainteresowanie działaniami SEO- rok temu było to 48,8%.

Obawy? Konkurencja i brak zaufania klientów

W 2011 roku największą przeszkodą dla handlu internetowego, według opinii badanych, było spowolnienie gospodarcze (34,8%). W 2012 silna konkurencja bezpośrednia (blisko 40%). W tym roku ponad 61% badanych ponownie wskazało na silną konkurencję bezpośrednią ale także na brak zaufania ze strony klientów – niemal 37%.

shoper-raport-obawy

– Zapowiada się kolejny, optymistyczny sezon zakupów świątecznych w e-sklepach. Biorąc pod uwagę planowane przez właścicieli działania oraz dobrane pod tym kątem narzędzia konsumenci powinni być zadowoleni. Na pewno będzie to, jak każdego roku – intensywny okres dla transakcji zawieranych on-line – dodaje Krzysztof Krawczyk, Prezes DreamCommerce S.A.

Raport można pobrać pod poniższym linkiem: RAPORT »

Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 06.11.2013 – 20.11.2013 roku wśród właścicieli sklepów internetowych reprezentujących różne branże. W badaniu udział wzięło 365
respondentów. Odpowiedzi zostały zebrane na podstawie formularza ankiety, który zawierał pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.

Celem badania było poznanie opinii i nastrojów właścicieli e-sklepów w okresie najintensywniejszych zakupów internetowych. Konstrukcja pytań oraz poruszona problematyka pozwoliła również uzyskać informacje dotyczące narzędzi wykorzystywanych w działaniach promocyjnych a także barier hamujących dalszy rozwój handlu w sieci. W ten sposób wyłoniły się główne trendy w dziedzinie sprzedaży i działań marketingowych w nadchodzącym sezonie świątecznym.

Badanie zrealizowała firma DreamCommerce S.A. – twórca i dostawca oprogramowania Shoper.

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Tagi

1 komentarzy do tekstu

  1. Chciałbym odnieść się do ciemniejszej strony e-handlu w związku z okresem świątecznym.Najgorsze w aspekcie zaufania są oszustwa nieuczciwych sprzedających. W ostatnim czasie retrobut.pl „zapracował” na jeszcze mniejsze zaufanie klientów do e-sklepów. Chcąc doprowadzić do sytuacji, iż konsument będzie z pełnym zaufaniem podchodził do zakupów w sieci musimy wszyscy niezależnie od branż czy sektorów pracować na to jeszcze długie długie lata. Obecność oszustów w sieci musi być potępiana z każdej strony, a firmy udostępniające np płatności elektroniczne powinny rozwiązywać umowy z nieuczciwymi handlarzami,portale społecznościowe banować profile takich firm. Przykre jest niestety też to, że sami wydajemy o sobie świadectwo naiwności, że za wszelką cenę chcemy kupić jak najtaniej, nie patrząc logicznie na tą sytuację dajemy się oszukać. Kupujmy z głową, czasem warto zapłacić kilka złotych więcej i spać spokojnie :)

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Dzień Darmowej Dostawy 2013 wystartował! Ponad 2450 sklepów i kilkadziesiąt firm e-commerce we wspólnej akcji!

ddd2013-logoDokładnie o północy oficjalnie rozpoczął się czwarty już Dzień Darmowej Dostawy. To wspólna inicjatywa sklepów internetowym oraz firm wspierających branżę e-commerce, której głównym celem jest promocja zakupów w Internecie jako wygodnej alternatywy do tradycyjnych punktów handlowych. Do akcji przyłączyła się rekordowa liczba sklepów – jest ich ponad 2450! Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w ten pomysł!

Tegoroczny Dzień Darmowej Dostawy, organizowany po raz czwarty przez serwis eKomercyjnie.pl, przypada na ten sam dzień co Cyber Monday w Stanach Zjednoczonych. Obie internetowe akcje odbędą się w poniedziałek 2 grudnia 2013.

W Dniu Darmowej Dostawy w godzinach od 00:01 do 23:59 będzie można zrobić zakupy online szybko, wygodnie i bez ponoszenia kosztów przesyłki.

Na oficjalnej stronie www.dziendarmowejdostawy.pl można na bieżąco zapoznawać się z listą sklepów, które przyłączają się do akcji. Najwięcej zgłosiło się w kategoriach: „Dom i ogród” (18,4%), „Uroda i zdrowie” (11,9%), „Odzież, dodatki” (11,4%), „Dla Dzieci” (7,5%) oraz „Sport” (5,4%).

ddd-sg

Jak mówi Krzysztof Bartnik, prezes eKomercyjnie.pl, z roku na rok Dzień Darmowej Dostawy zyskuje coraz większą popularność. – Tym samym w kalendarzu polskiej branży e-commerce, jak
i świadomości Internautów, już chyba na dobre zagościło święto zakupów internetowych. Dzięki współpracy firm z całego sektora mamy dużą szansę na wykreowanie wydarzenia na miarę Cyber Monday, które co roku odbywa się w Stanach Zjednoczonych. I cały czas robimy wszystko, by ten cel zrealizować – dodaje.

Jak wyglądał Cyber Monday 2012 w USA?

Cyber Monday to pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, kiedy Amerykanie zaczynają poszukiwać w Internecie zniżek na zakupy świąteczne. Jak wynika z danych firmy badawczej comScore, konsumenci z USA w trakcie ostatniego Cyber Monday (26 listopada 2012) wydali 1,46 miliarda USD, co stanowiło 17% więcej w porównaniu do roku 2011, kiedy to przeznaczyli 1,25 miliarda USD na zakupy internetowe w tym dniu.

Partnerzy DDD 2013

Partnerami PREMIUM Dnia Darmowej Dostawy 2013 są firmy: platforma wysyłkowa SendIT.pl, operator szybkich płatności Przelewy24.pl, serwis z kodami rabatowymi KodyRabatowe.pl, firma kurierska Siódemka Przesyłki Expresowe oraz ING Bank Śląski.

partnerzy-premium-ddd

Partnerami akcji Dzień Darmowej Dostawy 2013 są: platforma iStore.pl, Furgonetka.pl, Shoper.pl, RAJAPACK, Shoplo.com, Transferuj.pl, Ebexo.pl, Ceneo.pl, Comarch ERP E-sklep, GetResponse, eEngine.pl, PayByNetfatpak wypełniacze przesyłek oraz mBank mTransfer.

Rolę partnerów medialnych pełnią: Grupa O2, HotMoney.pl, Polki.pl, Gotujmy.pl, BabyOnline.pl, We-Dwoje.pl, kurierem.pl, eKomercyjnie.pl, JakKupować.pl, ZnajdzPrezent.pl, brand24 Monitoring Internetu, wszystko.pl, AFILIANT, marudzenie.pl, W Roli Mamy oraz Deep Dimension Design.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)