eKomercyjnie.pl

Oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych umowy z powołaniem na błąd, czyli prawo do błędu w sklepie internetowym w praktyce

Błędów nie popełnia tylko ten, co nic nie robi. Jako prowadzący e-sklepy skazani jesteśmy więc na popełnianie błędów. Za popełnione błędy wypada przeprosić, a w idealnym świecie nasze szczere przeprosiny powinny sprawę załatwić.

Niestety nie żyjemy w idealnym świecie. Żyjemy w świecie, którym częstokroć człowiek człowiekowi wilkiem. Co zrobić więc kiedy ktoś chce wykorzystać nasz błąd, a nas nie stać lub nie możemy pozwolić sobie na zapłacenie za niego?!

O sytuacji tego typu pisałem już w artykule Prawo do błędu w sklepie internetowym, czyli Euro.com.pl i smartfony za 1 zł. Skupiłem się tam jednak bardziej na tym, jak uniknąć takich pomyłek i ogólnie opisałem co zrobić, jak do nich dojdzie.

Dzisiaj ten temat podjęła gazeta „Rzeczpospolita” w tekście „E-okazja za 0 zł” (link). Możemy w nim przeczytać o tym, że handlujący w Internecie przez swoją niefrasobliwość mogą być zmuszeni do oddania towaru za bezcen. Oczywiście wcale tak nie musi być i Sprzedawcy mają możliwość obrony.

Jak to wygląda w rzeczywistości i jak praktycznie podejść do tematu?

Z pomocą handlującym w sklepach internetowych przychodzi art. 84 KC, z którego zalecam jednak korzystać z ostrożnością, gdyż wbrew pozorom nie jest remedium na wszystkie kłopoty. Brzmi on następująco:

Art. 84.

§ 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

§ 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

Podejście praktyczne

Dla ułatwienia zastosowanie art. 84 KC omówmy na przykładzie właściciela e-sklepu Zenona Roztrzepanego. Zenon pomylił kolumny przy wprowadzeniu nowego produktu do oferty sklepu i zamiast 1 roweru za 999 pln wprowadził 999 roweru po 1 pln. Zorientował się stosunkowo szybko, bo po pierwszym zamówieniu na 999 rowerów, które złożył Rafał Nieustępliwy.

Jak łatwo policzyć strata, zakładając 10% marżę wyniosłaby ponad 800 tysięcy złotych.

Zenon zadzwonił do „sprytnego” klienta, wytłumaczył sytuację i przeprosił. Klient jedna mając święte przekonanie, że już prawie został milionerem bezwzględnie domagał się realizacji zamówienia i straszył sądem.

Zdenerwowany Zenon udał się do prawnika i wysłał klientowi Rafałowi Nieustępliwemu następujące pismo:

Oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu

Uchylam się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego w dniu 28 czerwca 2013 roku, w którym zobowiązałem się do sprzedaży Panu 999 rowerów w cenie 1 pln brutto za sztukę.

W chwili składania oświadczenia woli w kwestii zbycia Panu rowerów działałem pod wpływem błędu co do istotnej części treści czynności prawnej. Mój błąd dotyczył essentialia negotii umowy kupna-sprzedaży, a precyzując – ceny.

Błąd jest istotny i oczywisty. Bez wątpienia rozsądny człowiek, nie działając pod wpływem błędu, nie złożyłby oświadczenia o treści narażającej go na powstanie szkody majątkowej znacznych rozmiarów po swojej stronie. Sprzedaż nawet jednego rower o wartości 999 pln za 1 pln w oczywisty sposób naraża mnie na stratę.

Biorąc pod uwagę fakt, że różnica cen między 999 pln (co stanowi w przybliżeniu wartością rynkową zakupionych rowerów) a 1 pln (ceną sprzedaży), jest różnicą istotną i rażącą w połączeniu z brakiem informacji o promocji lub wyprzedaży pozwala przyjąć, że zdawał sobie Pan sprawę z błędu po mojej stronie.

Podmiot występujący w obrocie prawnym, w tym w obrocie gospodarczym może uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli na podstawie art. 84 k.c. Przepisy prawa konsumenckiego nie wyłączają uchylenia się od oświadczenia woli pod wpływem błędu. Zgodnie z orzeczeniem SN (III CK 48/05, Mon. Praw. 2005, nr 23, s. 1165) możliwość skorzystania z uprawnienia do uchylenia się od skutków prawnych wadliwego oświadczenia zależy wyłącznie od decyzji składającego to oświadczenie.

Decyzję taką podjąłem i oświadczenie takie Panu składam, jednocześnie informuję Pana, że złożone zamówienie pozostanie niezrealizowane.

Pozdrawiam,
Zenon Roztrzepany

I tyle…

Rafałowi Nieustępliwemu pozostaje oczywiście droga sądowa, ale bądźmy szczerzy, ma marne szanse w sytuacji oczywistego błędu, świadomości błędu i prawidłowego złożenia oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu.

Mam nadzieję, że nigdy nie będziecie zmuszeni korzystać z tej wiedzy, a w pomniejszych sprawach pójdziecie lub znajdziecie kompromis z klientem.

Autor wpisu

Tagi

3 komentarzy do tekstu

  1. Dziękuję Panie Marcinie za Pana wspaniałe artykuły, które czytam od deski, do deski. Wielokrotnie już pomogły nam w firmie i wciąż Państwa portal ekomercyjnie.pl polecamy innym przedsiębiorcom internetowym. Prawdziwa z Was skarbnica wiedzy. Gratuluję.

    Odpowiedz ↓

    1. Anna wilkowska

      Ale co w momencie gdy sklep potwierdzi sprzedaż swojego produktu mailem w którym pisze że jest to dowód na zawarcie umowy na odległość, a po kilku dniach zadzwoni z informacją o błędzie, czy wtedy też kupujący jest na przegranej pozycji?

      Odpowiedz ↓

  2. Dziękuje za rzeczowe podejście do sprawy. Miałem kiedyś taką sytuację jako pracownik, ale mój pracodawca poradził sobie z klientem, który zakupił produkt dużo taniej idąc do prawnika. Okazuje się, że można było to załatwić bez wizyty w kancelarii.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Czego pragną kobiety? – Weltbild.pl bada swoje klientki i przygotowuje się do rebrandingu

logoSklep internetowy Weltbild.pl wdrożył kolejne zmiany i przygotowuje się do rebrandingu. Swoje działania poprzedził badaniami marketingowymi, których celem było zrozumienie potrzeb klientów. W badaniu wzięły udział kobiety w przedziale wiekowym 24-35 oraz 35-49 lat, stanowiące obecną i potencjalną klientelę Weltbild.pl. Analizie poddano mocne i słabe strony sklepu, oceniono konkurencje, a także preferencje zakupowe użytkowniczek.

„Jak coś uda mi się upolować, to czuję się jak królowa!”

Z badań wynika, że oczekiwania wobec sklepu dedykowanego głównie kobietom zorganizowane są wokół czterech atrybutów, takich jak dostępność, korzystność, dopasowanie do potrzeb i zindywidualizowanie. Klientki chcą asortymentu na średnim poziomie cenowym, bardzo często podkreślają znaczenie szybkiej dostawy oraz udogodnień związanych ze składaniem zamówień i odbiorem przesyłek. Korzystność utożsamiają z dużą ilością atrakcyjnych promocji. Kobiety są świadomymi konsumentkami wiedzą gdzie i jak szukać promocji, „Jak coś uda mi się upolować to czuję się jak królowa” – mówi jedna z badanych.

Kobiety mają zachcianki, chcą tu i teraz.

Towar, nawet w internecie musi być tu i teraz, dlatego dobry sklep internetowy powinien zaspokajać pragnienie kobiety szybko i dostarczać produkt od razu. Kobiety są emocjonalne, dlatego ważna jest spersonalizowana komunikacja, wpływająca pozytywnie na lojalność.

– Moment, w którym obecnie znajdujemy się jest dynamiczny, wprowadzamy kluczowe zmiany i zrozumienie potrzeb konsumenckich to dla nas priorytet. Wnioski szybko wcielamy w życie. Wiemy, czego pragną kobiety i chcemy im to dać natychmiast – mówi półżartem Paweł Wojciechowski dyrektor zarządzający Weltbild.pl. – Dlatego też od miesiąca działa u nas szybka dostawa, którą promujemy hasłem dziś zamawiasz, jutro masz, personalizujemy naszą ofertę, wykorzystując selekcjonowanie bazy, zmieniliśmy komunikację na bardziej otwartą, uruchomiliśmy blog, na którym pokazujemy ludzką twarz naszego sklepu. Przed nami wciąż największe wyzwanie, czyli rebranding. Wierzymy, że cały proces zakończymy sukcesem jeszcze w tym roku – dodaje Wojciechowski

Matka, żona, kochanka

Kobiety postrzegają siebie wielowymiarowo. Odgrywają różne role społeczne: matki, kochanki, gospodyni domowej, i z tego wynikają ich różne potrzeby zakupowe. Potrzeby te możemy podzielić na emocjonalne i pragmatyczne. W każdym z przypadków decyzje o zakupie podejmowane są według innego klucza; emocjonalne wiążą się z chwilą dla siebie, odprężeniem, dbaniem o własny rozwój i wygląd, ale także ze sprawianiem radości najbliższym. Zakupy dokonywane są wówczas pod wpływem impulsu, czasem, jako rodzaj nagrody lub rekompensaty – „jak mam chandrę, to otwieram Internet i coś sobie kupuję”, „Mam na coś ochotę to wchodzę i kupuję” – mówią badane. Często dla takiego zakupu szukają usprawiedliwienia, dlatego zwracają uwagę na promocje – „Jestem sprytna”, „Jestem, rozsądna” – mówią wtedy.

Potrzeby pragmatyczne wynikają z funkcji społecznych i konieczności spełniania obowiązku. Są planowane i wcześniej przemyślane, związane z gospodarstwem domowym, edukacją lub pracą. Kupowanie musi być wówczas szybkie, wygodne i korzystne cenowo.

Badanie jakościowe na zlecenie Weltbild.pl zrealizowała firma Uglik Research & Consulting. Przeprowadzono je w grupie aktualnych i potencjalnych klientów sklepu, kobiet w przedziale wiekowym od 25 do 49 lat. Ich celem było poznanie potrzeb konsumenckich oraz ocena potencjału przyjętych założeń i kierunku dalszego rozwoju.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

MCI inwestuje w sklep Answear.com

MCI.TechVentures, fundusz z Grupy MCI inwestujący w spółki technologiczne na etapie wzrostu i ekspansji, zrealizował inwestycję w Wearco sp. z o.o., spółkę prowadzącą Answear.com, jeden z największych w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej multibrandowy sklepów odzieżowych online, oferujący ponad 200 najpopularniejszych światowych marek odzieży, obuwia i akcesoriów.

Fundusz MCI.TechVentures obejmując mniejszościowy pakiet udziałów w Wearco, konsekwentnie realizuje strategię inwestycyjną zakładającą inwestycje w spółki posiadające pozycję lidera w wybranych segmentach rynku e-commerce, charakteryzujących się dużym potencjałem wzrostu.

Przeczytaj też:

Answear.com, oferujący ponad 200 marek i 15 tys. produktów jest pierwszym projektem o tak dużej skali na rynku polskim, który może z sukcesem wykorzystać wysoką dynamikę wzrostu segmentu e-fashion – powiedział Sylwester Janik, Partner w MCI Management S.A. prowadzący projekt – Jednocześnie, spółka jest rozwijana przez doświadczonych przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces nie tylko w zakresie budowy sieci tradycyjnych sklepów odzieżowych, lecz również wprowadzania własnych marek, co jest ważne dla zyskowności tego typu przedsięwzięć jak Answear.com – dodaje.

Answear.com to czwarta po Intymna.pl (lider segmentu sprzedaży bielizny online), KupiVIP.ru (lider sprzedaży odzieży online w Rosji w formule klubu zakupowego) oraz 21Diamonds.de (lider sprzedaży biżuterii i dodatków w Niemczech) spółka z segmentu e-fashion w portfelu inwestycyjnym MCI. TechVentures.

answear-com-sg

Podobnie jak w przypadku trzech pierwszych inwestycji, zaangażowanie MCI w Answear.com nie ograniczy się tylko do inwestycji finansowej. Celem funduszu jest wsparcie zarządu spółki w zakresie realizacji strategii rozwoju zakładającej wzrost udziału w rynku w Polsce oraz krajach sąsiednich.

Celem jest umocnienie pozycji rynkowej Answear.com w Polsce i wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej w segmencie multibrandowych sklepów online. Jesteśmy przekonani, że dzięki pozyskaniu tak doświadczonego inwestora jakim jest fundusz MCI.TechVentures osiągniemy ten cel szybciej, m.in. poszerzając ofertę produktową dla klientów, zwiększając nakłady na promocję oraz wprowadzając własną markę – powiedział Krzysztof Bajołek, Prezes i założyciel Wearco.

Polski rynek e-commerce charakteryzuje się dużym potencjał wzrostu. Wyniki badań wskazują, że w ubiegłym roku na zakupy w Internecie Polacy wydali 21 mld zł Według danych Forrester Research wartość e-handlu w Polsce wzrośnie w 2013 roku o 24 proc., dzięki czemu Polska będzie liderem w Europie pod względem dynamiki wzrostu. Równie optymistyczne są dane firmy Nielsen. Według jej badań branża internetowa zyskuje coraz większe zaufanie wśród Polaków, dzięki czemu w najbliższym czasie liczba klientów robiących zakupy w sklepach internetowych może zwiększyć się o blisko 25%.

Przeczytaj też:

O Wearco sp. z o.o. (Answear.com):

Spółka została założona w 2011 r. przez Krzysztofa Bajołka i zespół związany poprzednio z Artmanem (marki House i Mohito) i LPP. Answear.com to pierwsza multibrandowa platforma e-commerce w polskiej branży odzieżowej. Answear to połączenie sklepu internetowego i bogatej części lifestylowej, w obrębie której publikowane są sesje wizerunkowe i rekomendacje profesjonalnych stylistów. W 2011 r. otworzył swój pierwszy salon stacjonarny w kieleckiej galerii Echo. Wśród ponad 200 marek dostępnych w Answear znajdują się między innymi G-Star, Pepe Jeans, Scotch &Soda, Tom Tailor, Diesel, Tommy Hilfiger, Marco Polo, Calvin Klein, Melissa, Guess Jeans, Jack & Jones, Vero Moda, Nike Sportswear, Adidas, Desiquel, Clark, Vagabond, Onitsuka Tiger, Cheap Monday.

Według rankingu sklepów internetowych (edycja 2012) przygotowanego przez money.pl, Gazetę Wyborczą i portal wyborcza.biz, Answear.com zajął 1. miejsce w kategorii moda (odzież, obuwie, biżuteria).

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)