eKomercyjnie.pl

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Michał Kuriata, decor8.pl

Tydzień rozpoczynamy kolejnym wywiadem z serii Pokaż Swój Sklep (PSS), w której staram się się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż i ułatwiać start osobom rozważającym swoją przygodę z e-handlem. Tym razem na moje pytania odpowiedział Michał Kuriata ze sklepu decor8.pl (zaproszenia ślube, kartki okolicznościowe i inne projekty graficzne).

KB: Dlaczego zdecydowaliście się uruchomić sklep internetowy?
Michał Kuriata (decor8.pl): Wszystko zaczęło się od naszego ślubu w 2008 roku. Jak wiele młodych par zaczęliśmy szukać zaproszeń i po przejrzeniu ofert kilkunastu sklepów internetowych oraz po wycieczce po mieście podjęliśmy decyzję, że… sami zrobimy nasze zaproszenia. Wtedy też pojawiła się pierwsza myśl, żeby otworzyć sklep internetowy. Postanowiliśmy jednak najpierw skupić się na naszej pracowni projektowej. Od tamtego momentu przez cały czas zgłaszali się do nas bliżsi i dalsi znajomi z prośbą o przygotowanie oryginalnych zaproszeń ślubnych. Pod koniec 2010 roku podjęliśmy decyzję, że już czas się przełamać i spróbować sił w czymś nowym. Nasz sklep z zaproszeniami decor8.pl rozpoczął działalność osiemnastego lutego 2011 roku.

KB: Ile trwało uruchomienie sklepu?
MK: Cały proces związany z przygotowaniem do uruchomienia trwał dwa miesiące. W tym czasie przeprowadziliśmy analizę konkurencji, testy chyba wszystkich gotowych i dostępnych platform sklepowych oraz przygotowywaliśmy szablon graficzny dla sklepu.

Przez miesiąc projektowaliśmy wzory kartek i zaproszeń oraz wprowadzenie ich do oferty sklepu. Bardzo dużo pracy pochłonęło przygotowanie oryginalnych opisów. Osoby sprzedające gotowe produkty dostają opisy od producentów lub dystrybutorów, a ponieważ to my jesteś jednym i drugim, sami musieliśmy przygotować odpowiednio wartościowe treści zarówno dla klientów, jak i pod względem SEO.

Zastanawialiśmy się nawet, czy nie poczekać jeszcze ze startem, ale ze względu na zbliżający się szczyt sezonu (maj, czerwiec) i konieczność odpowiedniego zaistnienia w sieci zapadła decyzja, że część prac (w tym uzupełnianie opisów) będzie prowadzona po premierze. Sklep zmienia się zresztą cały czas.

KB: Jakim budżetem dysponowaliście na początku e-handlowej działalności?
MK: Bardzo skromnym, bo ok. pięcioma tysiącami złotych. Na szczęcie większość sprzętu poligraficznego i oryginalnego oprogramowania do obróbki grafiki mieliśmy już na stanie w naszej pracowni projektowej. Cały budżet przeznaczony został na zakup papierów, reklamę i platformę sklepową. Dzięki zdobytej wcześniej wiedzy dotyczącej SEM i Social Media udało nam się znacznie obniżyć koszty reklamy. Większość działań marketingowych prowadzimy do tej pory sami.

KB: Dlaczego wybraliście tę branżę?
MK: Branża, w której działamy, była właściwie naturalną ścieżką rozwoju naszych zainteresowań i umiejętności, a chyba nic nie sprawia większej radości, jeżeli robi się to, co się lubi i jeszcze trochę się na tym zarabia.

KB: Czy zdecydowałeś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?
MK: Po rozważeniu wszystkich za i przeciw wybraliśmy gotową platformę sklepową. Tutaj również dużą role odegrały koszty wdrożenia. Jak już wspominałem, przetestowaliśmy chyba wszystkie dostępne gotowe rozwiązania sklepowe i wybraliśmy oprogramowanie Shoper. Używamy go do dzisiaj i jak na razie nie znaleźliśmy żadnej lepszej alternatywy. Oczywiście, tak jak każde gotowe oprogramowanie, platforma ta ma swoje zalety i ograniczenia, ale tych pierwszych jest znacznie więcej.

KB: Gdybyś miał teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?
MK: Pierwszy sklep to dużo niewiadomych. Teraz jesteśmy bogatsi o wiedzę i doświadczenie, więc myślę, że kilka rzeczy zmienilibyśmy na starcie, ale niewiele. Np. teraz wprowadzamy drobne korekty zdjęć i opisów produktów. Większość wprowadzonych rozwiązań sprawdza się do dziś. Za to rynek i preferencje klientów zmieniają się tak dynamicznie, że to, co sprawdzało się na starcie i wydawało się dobrym rozwiązaniem, teraz może już nie odpowiadać grupie docelowej. Cały czas trzeba trzymać rękę na pulsie i dynamicznie reagować na zmiany.

KB: Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie pierwszego dnia po starcie?
MK: Tak, jak kiedyś wspominałeś, otwarcie sklepu „jest jak warzywniak na środku pustyni” – nikt o nim nie wie. W pierwszym dniu, podobnie jak przez kolejnych dwadzieścia dziewięć, nie było zamówień. Od początku jednak założyliśmy, że pierwsze zlecenie powinno pojawić się w ciągu trzydziestu dni. I, na szczęście, tak też się stało. Po pierwszym zamówieniu tempo przyrostu kolejnych wyraźnie wzrosło, co z zmotywowało nas do dalszych działań.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Nowy numer magazynu eKomercyjnie.pl dostępny do pobrania!

Zapraszam wszystkich Czytelników serwisu do lektury najnowszego numeru magazynu eKomercyjnie.pl, który jest dedykowany branży e-commerce, ze szczególnym wskazaniem na właścicieli sklepów internetowych. Pismo oznaczone jest numerem #1 (poprzednie wydanie było testową „zerówką”) i od tej pory będzie wydawane jako miesięcznik.

Dużo praktycznej wiedzy o e-handlu gwarantowane!

Pobierz numer, przyciskCzytaj online, przycisk

 
W magazynie znajdziecie m.in. tekst Pawła Fornalskiego z IAI SA, który pisze o wyborze platformy sklepowej, nawiązując do artykułu Tomka Karwatki z numeru „zerowego”. Krzysztof Krawczyk wyjaśnia wątpliwości związane z rejestracją bazy sklepu internetowego w GIODO, co dla wielu właścicieli jest problematyczną kwestią. Łukasz Plutecki opisuje optymalizację SEO dla e-sklepu, wyznacza też prób minimum, który powinien być spełniony przez każdy podmiot działający na rynku. Maciej Ossowski opisuje skuteczną strategię e-mail marketingową (teoria vs praktyka). Obrazu całości dopełniają poradnik od Okazje.info (Jak w pełni wykorzystać możliwości porównywarki cen?), materiał o logistyce i początkach działalności e-handlowej od Droppa.pl/Dwiepaczki.pl oraz wzór polityki prywatności do wykorzystania (od TrustedShops.pl). Zapraszam do lektury!

 

SPIS TREŚCI – eKomercyjnie #1 – wrzesień 2011:

  • Wstępniak
  • Cztery godziny dziennie (Lektury e-przedsiębiorcy)
  • Przegląd prasy e-commerce
  • Platformy sklepowe – przegląd nowości

BIZNES:

  • Jak najlepiej wybrać platformę e-commerce? Część 2
    Paweł Fornalski
  • Sklep internetowy a rejestracja w GIODO
    Krzysztof Krawczyk
  • Dlaczego optymalizacja SEO nie zawsze służy użytkownikom?
    Łukasz Plutecki
  • Strategia kluczem do skutecznego email marketingu
    Maciej Ossowski

KOLUMNY:

  • Jak w pełni wykorzystać możliwości porównywarki cen?
    Okazje.info
  • Trudne początki w e-commerce, czyli jak poradzić sobie z logistyką
    DwiePaczki.pl / Droppa.pl

WZÓR:

  • Polityka prywatności dla sklepu internetowego
    Trusted Shops





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www: Dobór fraz i słów kluczowych przez wybrane narzędzia

Poniższy tekst to fragment najnowszego, trzeciego już wydania książki Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III autorstwa Bartosza Danowskiego i Michała Makaruka, która ostatnio ukazała się nakładem wydawnictwa Helion.pl.

Statystyki wyszukiwarki Google

Innym (oprócz opisanego ostatnio Keyword Tool) narzędziem przydatnym w pozyskiwaniu słów kluczowych od firmy Google są Statystyki wyszukiwarki, dostępne pod adresem http://www.google.com/insights/search/. Możemy również dostać się do niego z poziomu wcześniej omawianego Google Keyword Tool poprzez najechanie myszką na propozycję słowa kluczowego i kliknięcie ikonki przedstawiającej lupkę, co widać poniżej.

Narzędzie statystyk wyszukiwarki pokazuje przede wszystkim popularność słów kluczowych w różnych okresach czasowych i lokalizacjach geograficznych. Strona wyników jest podzielona na 3 części: Zainteresowanie w ujęciu czasowym, Zainteresowanie regionalne oraz Wyszukiwane hasła.

Informacje uzyskane dzięki Zainteresowaniu w ujęciu czasowym mogą być bardzo ważne w przypadku planowania kampanii reklamowych, ze względu na sezonowość niektórych haseł. Możemy również wykorzystać te dane w celu zaplanowania strategii pozycjonowania, aby nie marnować siły linków na hasła, które w danym okresie nie skutkują odwiedzinami.

Na powyższym zrzucie wyraźnie widać trendy wyszukiwania haseł związanych ze słowami kartki (zaznaczonymi na niebiesko) oraz wczasy (zaznaczonymi na czerwono). Dane rozpoczynają się od 2004 roku, co pozwala dostrzec trendy związane z wyszukiwaniem konkretnych haseł. Zainteresowanie regionalne może zaś pomóc w lokalizacji geograficznej kampanii reklamowej.

W przypadku pozyskiwania słów kluczowych najbardziej nas interesują nas Wyszukiwane hasła. Możemy tu zobaczyć dziesięć Najpopularniejszych wyszukiwań związanych z podanym hasłem oraz dziesięć Wyszukiwań o rosnącej popularności:

Ograniczenie do dziesięciu haseł jest tylko na stronie. Do celów poszukiwania słów kluczowych warto skorzystać z opcji Pobierz jako plik CSV w nagłówku strony, zaznaczonej strzałką na wcześniejszy obrazku. Plik możemy otworzyć w programie Microsoft Excel lub innym arkuszu kalkulacyjnym — wtedy słów kluczowych jest dużo więcej.

Ranking Onet Boksy

Polska wyszukiwarka Onet również udostępnia ranking słów kluczowych. Jest to typowy ranking, bez żadnych dodatkowych narzędzi, a jego przykładowy fragment widać poniżej:

W chwili pisania książki w rankingu było około 6500 pozycji. Nie jest to duża liczba, niemniej jednak warto z tego rozwiązania korzystać, aby uzupełnić lub sprawdzić swoją listę słów kluczowych.

Ranking Onetu ignoruje polskie znaki diakrytyczne i niezależnie od tego, w jaki sposób wpiszesz dane słowo do wyszukiwarki, rezultat będzie taki sam. Wyniki przedstawiają wszystkie frazy zawierające dane słowo.

Dopasowanie nie jest dokładne, więc jeżeli wyszukujemy na przykład słowo astronom, to otrzymamy wyniki przedstawione poniżej. Wyniki te są posortowane według liczby zapytań.

Wyniki dla hasła „astronom”:
astronomia
szkoly gastronomiczne

Ranking Onetu jest dostępny pod adresem http://boksy.onet.pl/ranking.html.

Ranking haseł Wirtualnej Polski

Serwis Wirtualna Polska udostępnia dwa rankingi haseł wyszukiwanych: Ostatnie zapytania i Najpopularniejsze zapytania. Oba narzędzia opisaliśmy niżej.

Ostatnie zapytania

Ranking ostatnich zapytań jest przedstawiony w postaci tabeli z przesuwającymi się z góry na dół zapytaniami, które zostały ostatnio zadane. Narzędzie to pozwala dowiedzieć się, co aktualnie interesuje osoby wchodzące na strony. Dzięki analizie czasowych zainteresowań internautów możemy szybko reagować i poruszać na stronie chwytliwe tematy, oczywiście pod warunkiem że w jakiś sposób są z nią powiązane. Działanie takie pozwala na zwiększenie ruchu i pozyskanie nowych odwiedzin.

Biorąc pod uwagę wyniki zwracane przez narzędzie Wirtualnej Polski, warto pamiętać, że lista nie przedstawia wszystkich zapytań kierowanych do wyszukiwarki.

Ranking ostatnich zapytań Wirtualnej Polski jest dostępny pod adresem http://szukaj.wp.pl/zapytania.html.

Najpopularniejsze zapytania

Ranking najpopularniejszych zapytań Wirtualnej Polski przedstawiony jest w formie tabeli zawierającej najpopularniejsze zapytania, podzielonej na liczne kategorie. Domyślnie pojawiają się w niej wyniki z poprzedzającego tygodnia, ale jest też możliwość przejrzenia danych archiwalnych. Przy każdej frazie po prawej stronie znajduje się strzałka w górę lub w dół bądź znak minusa. Strzałka w górę informuje, że popularność danego hasła wzrosła, strzałka w dół, że spadła, zaś minus oznacza brak zmian. Przy strzałkach jest również
liczba wskazująca, o ile miejsc fraza awansowała lub spadła w rankingu.

Oto fragment zestawienia najpopularniejszych zapytań:

Omawiany ranking jest bardzo przydatny do analizy tendencji wyszukiwania oraz jej zmian w ciągu roku.

Ranking najpopularniejszych zapytań WP jest dostępny na stronie http://szukaj.wp.pl/najpop.html.

Analiza statystyk

Cennym źródłem informacji pomocnym przy budowie listy słów i fraz kluczowych mogą być statystyki. O tym, że statystyki warto mieć, przekonujemy w dalszej części książki i tam również opisujemy ich możliwości. Dlatego teraz jedynie zwracamy uwagę na to, że warto zerknąć do statystyk i sprawdzić, po wpisaniu jakich słów wchodzili do nas ludzie.

Na kolejnym obrazku zamieściliśmy przykładowy zrzut ekranu z informacjami o słowach kluczowych, po wpisaniu których odwiedzali nas ludzie. Dane pochodzą z popularnego serwisu o pozycjonowaniu.

Analizując słowa kluczowe wpisane przez naszych odwiedzających w wyszukiwarki, możemy znaleźć wiele haseł, których wcześniej nie uważaliśmy za warte pozycjonowania. Szczególnie przydatne są hasła znajdujące się daleko w wynikach. Jeżeli dostrzeżemy w takim haśle potencjał, powinniśmy wypozycjonować naszą stronę na nie.

Dzięki takiej analizie możemy również znaleźć nowe pomysły na zbudowanie ciekawych stron o tematyce pochodzącej ze słów kluczowych pojawiających się w logach serwera. Dane zdobyte w ten sposób przydatne są też w tworzeniu listy haseł do reklam kontekstowych, np. w programie Google AdWords.

Hasła wyszukane w Twoim serwisie

Jeżeli Twój serwis internetowy ma funkcjonalność wyszukiwania treści wewnątrz serwisu, może to być bardzo cenne źródło pozyskiwania słów kluczowych. Gdy internauta wyszukuje informacje w danym serwisie, to zazwyczaj są to konkretne zapytania o treści, które powinny się znajdować na stronie. Bardzo ważne jest, aby zbierać statystyki wyszukiwania ze strony i korzystać z nich przy aktualizacji serwisu oraz zdobywaniu nowych słów kluczowych do pozycjonowania czy kampanii reklamowych.

Prosty sposób zbierania statystyk wyszukiwania we własnym serwisie oferuje narzędzie Google Analytics. Samo narzędzie jest dokładniej omówione w rozdziale 11., tutaj tylko krótko opiszemy, w jaki sposób uruchomić statystyki wyszukiwania w serwisie.

W edycji informacji o profilu ostatnia sekcja to Wyszukiwanie witryn. Należy zaznaczyć opcję Śledź wyszukiwanie w witrynie, a następnie wskazać Parametr zapytania w witrynie. Aby uzyskać ten parametr, trzeba wyszukać jakiekolwiek hasło i spojrzeć na adres strony z wynikami wyszukiwania. Jeżeli formularz używa metody GET, to adres powinien wyglądać np. tak:

http://www.twoj-serwis.pl/index.php?szukaj=pozycjonowanie

W powyższym przykładzie szukaliśmy hasła pozycjonowanie, z czego wynika, że parametr zapytania to szukaj. Jeżeli nasz serwis zawiera kilka formularzy wyszukiwania i korzystają one z różnych parametrów zapytania, to w polu zaznaczonym strzałką na kolejnym rysunku możemy wpisać maksymalnie 5 takich parametrów oddzielonych przecinkami.

Jeżeli system wyszukiwania na stronie jest na tyle zaawansowany, że posiada wybór kategorii wyszukiwania, a Ty chcesz je śledzić, to musisz odpowiedzieć Tak na pytanie Czy używasz kategorii w przypadku wyszukiwania w witrynie?. Wtedy pojawi się pole do wpisania parametru lub parametrów kategorii. Parametr kategorii można również znaleźć w adresie wyników wyszukiwania, który może wyglądać np. tak:

http://www.twoj-serwis.pl/index.php?szukaj=pozycjonowanie&kat=ksiazki

W powyższym przykładzie również szukaliśmy hasła pozycjonowanie, ale wybraliśmy kategorię książki, z czego wynika, że parametr kategorii to kat. Jeżeli parametrów kategorii w serwisie jest kilka, to, analogicznie do parametru zapytania wyszukiwania, możesz umieścić ich maksymalnie 5 oddzielonych przecinkami. Teraz pozostaje tylko zapisać zmiany i czekać na pierwsze wyniki, co może potrwać nawet do 24 godzin.

Analizując adres wyników wyszukiwania, warto zwrócić uwagę na to, że parametry zapytania nie muszą być słowami, a często nawet są jedno- lub dwuliterowe, np.: q, qc, c, s. Parametr jest słowem lub literkami zawartymi przed wyszukiwanym hasłem i znakiem równości, a za znakiem ? lub &.

Aby zobaczyć frazy wyszukiwane w naszym serwisie, musimy w lewym menu Google Analytics wybrać Treść/Wyszukiwanie w witrynie/Wyszukiwane hasła, co przedstawia kolejny zrzut:

W głównej części strony pojawiają się hasła szukane w naszej witrynie, domyślnie w kolejności najczęściej wyszukiwanych.

Jeżeli Twój serwis nie ma własnej wyszukiwarki, to internauci i tak często będą próbowali wyszukiwać interesujące ich treści. Zazwyczaj w takim przypadku korzystają z paska narzędzi Google i opcji wyszukiwania w witrynie lub wpisują w polu wyszukiwania Google zapytanie site:twoj-serwis.pl wyszukiwane hasło. Jeżeli w statystykach lub dzienniku serwera zobaczysz podobne wpisy, to warto się zainteresować częścią wyszukiwane hasło.

Sugestie wyszukiwarki Google

Szukając informacji w wyszukiwarce Google, również można pozyskać nowe słowa kluczowe. We wcześniejszym rozdziale opisaliśmy, jak działają sugestie w czasie rzeczywistym i sugerowane podobne frazy na dole strony. Obydwa te elementy są wartościowym źródłem nowych słów kluczowych.

Powyższy tekst pochodzi z książki „Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III. Książkę można kupić w księgarni Helion.pl (link). Podczas składania zamówienia użyjcie kodu ekomercyjnie, aby otrzymać 10 zł zniżki.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)