Poradnikowe informacje prasowe w e-commerce, czyli sposób na zdobycie nowych klientów

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 31 lipca 2014
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 4 min

Każdego dnia sklepy internetowe szukają nowych sposobów na dotarcie do kolejnych osób potencjalnie zainteresowanych ich ofertą. Oprócz obowiązkowych działań w wyszukiwarce Google czy social-media, coraz częściej sprzedawcy próbują przeprowadzenia skutecznych działań PR-owych. Jak zatem tworzyć i dostarczać do mediów informacje prasowe, tak żeby były chętnie wykorzystywane przez dziennikarzy i czytane przez odbiorców?

Tworzenie treści dla różnych mediów

Promocja w sieci dzieli się na działania typu „push” oraz „pull”. Promocja „push” przerywa wykonywanie czynności, np. przez wyskakujący banner czy pop-up. Jest to forma w pewien sposób nachalna, jak reklama telewizyjna, która przerywa oglądany program. Natomiast działania promocyjne typu „pull” mają powodować, że poszukując informacji w danym temacie Internauta dociera do naszego komunikatu promocyjnego. Doświadczenie pokazuje, że są to działania o wiele bardziej efektywne, warto inwestować w nie swój czas i pieniądze.

Zainteresowanie mediów naszymi informacjami prasowymi jest świetnym pomysłem z wielu powodów. Popularne serwisy funkcjonujące w danej niszy rynkowej posiadają zaufanie wśród swoich czytelników. Tak więc jeśli dane medium zdecyduje się opublikować nasze materiały, przeniesie w pewien sposób swój autorytet na naszą markę. Ponadto, media same w sobie, z racji tego, że w długim czasie tworzą content z nastawieniem na przyciągnięcie użytkownika, są traktowane przez Google jako wartościowe źródła informacji (więcej odwiedzających i lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania). Każdy link zdobyty w takich miejscach niemal zawsze działa na korzyść sprzedawcy.

Jak pisać wartościowe materiały prasowe?

Przygotowując się do tworzenia materiałów content marketingowych należy zadać sobie jedno, kluczowe pytanie: jakiego rodzaju treść może być interesująca dla redaktorów czy dziennikarzy i co należy zrobić, żeby przyciągnąć ich uwagę? Warto pamiętać, że osoby pracujące w mediach rozliczane są bardzo często z efektów pracy poprzez liczbę czytelników odwiedzających stronę. Tym, co zachęca i motywuje redaktora jest zatem treść, którą ludzie będą chcieli czytać.

Z punktu widzenia komunikacji PR sklepu, poradniki wydają się być najbardziej interesujące dla użytkowników rozmaitych serwisów. Np. odwiedzającym portal na temat ogrodnictwa powinien podobać się tekst, w którym pokażemy w jaki sposób zagospodarować działkę i jak z roślin stworzyć wspaniały skalniaczek, bądź też jak dbać o wzrost i pielęgnację wybranego gatunku roślin. Albo w innym kontekście – jak uczynić ogród bezpiecznym dla małych dzieci? Takie informacje mają wartość dla samego medium, jest nimi zainteresowany ich odwiedzający, a wspomniane w takim artykule rośliny oraz inne komponenty oczywiście można najszybciej znaleźć w Twoim sklepie internetowym. Idealna sytuacja win-win-win :)

Informacje prasowe o charakterze poradnikowym krok po kroku

Proces tworzenia materiałów o charakterze poradnikowym można podzielić na cztery etapy.

1. Określenie grupy docelowej i miejsc dystrybucji treści

W przypadku sklepu internetowego grupa docelowa dystrybuowanych treści związana jest z danym produktem, który chcemy promować. Określenie profilu osób, do których chcemy dotrzeć i wyróżnienie mediów, z których regularnie korzystają jest bardzo ważnym elementem naszych działań.

Aby zrobić to skutecznie, warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Do jakiej grupy wiekowej kieruję swoje usługi (lub swój produkt)?
  • Czy będą odwiedzać moją stronę internetową w pracy, czy w domu?
  • Jakie strony internetowe czytają potencjalni klienci?
  • Jakie strony internetowe dotyczą tematyki mojego sklepu? Które są najpopularniejsze?
  • Czy są jakieś fora użytkowników, gdzie są częste rozmowy na temat mojego asortymentu?

Powyższe kwestie tworzą dość precyzyjny model Twojego potencjalnego klienta i miejsc, które odwiedza. Precyzja z jaką powinieneś określać swojego odbiorcę oczywiście jest różna w zależności od branży i produktu. Odpowiednio dobrane media są podstawą do skutecznych działań PR-owych, warto więc poświęcić więcej czasu na research, który pozwoli zlokalizować interesujące cię społeczności. Pomocnym narzędziem może być tutaj monitoring słów kluczowych w Internecie, np. poprzez Brand24.

2. Określenie celu i potrzeb

Mając bazę mediów, które odwiedzają i czytają nasi potencjalni klienci, powinniśmy skupić się nad sprecyzowaniem celu naszej komunikacji i potrzeb czytelnika które chcemy zaspokajać. Warto zrobić research w mediach, które znajdują się na twojej liście i przygotować listę najpopularniejszych tematów. To właśnie tego rodzaju treści połączone z Twoim produktami powinno się tworzyć! Zawsze do każdego tematu można podejść inaczej (np. zbudowanie wpisu – listy rzeczy do zrobienia czy odpowiedzi na pytania użytkowników z komentarzy, na które nie zareagowała czyjaś redakcja).

3. Zebranie informacji

W kolejnym etapie warto zapoznać się ze wszystkimi możliwymi materiałami publikowanymi w sieci, np. przez producentów. Zawsze weryfikuj swoją wiedzę w kilku miejscach, sprawdzaj co w Internecie polsko i anglojęzycznym piszą na ten temat inne osoby. Da ci to pełen punkt widzenia na temat, pozwoli zebrać notatki, które później można wykorzystać w swoich wpisach.

4. Przygotowanie materiału i jego redakcja

Najbardziej czasochłonny element całego procesu. Czy pisanie wymaga talentu? Oczywiście zasób słownictwa, którego używamy jest istotny, natomiast tak naprawdę pisanie wymaga wprawy. Planowanie pisania na pewno ułatwia zadanie. Zawsze warto zaczynać pisanie posiadając szkielet całości artykułu. Wypisane elementy, które chcesz zawrzeć w artykule podczas pisania sprawią, że zaczynasz tworzyć tekst z wizją poszczególnych tematów i końca.

Warto zadbać o spójną formę wypowiedzi, stosować wypunktowania i elementy które zwiększą czytelność treści, oraz postawić na użyteczność informacji. Ważna jest też długość (rozmiar) całego materiału. Idealne poradniki według moich szacunków powinny mieścić się w 6-10 tys. znaków ze spacjami. Dłuższe materiały nie są oczywiście zabronione, ale wtedy warto pamiętać o tym, że muszą być dostosowane do specyfiki danego tytułu prasowego czy internetowego i mogą być dzielone na więcej podstron, etc.

Podsumowanie

Zastosowanie się do tych zasad może bardzo pomóc w przyciągnięciu uwagi czytelników i skuteczne dotarcie do interesujących nas mediów. Dobrze napisany poradnik można wykorzystać także na stronie samego sklepu. Może być opublikowany jako wpis na blogu, tekst informacyjny lub możemy złożyć z niego PDF, który będzie rozdawany wszystkim osobom, które zapiszą się do naszego newslettera. Takie szerokie zastosowanie sprawia, że tworzenie poradnikowych informacji prasowych jest świetnym pomysłem na przyciągnięcie nowych klientów do Twojego sklepu.

whitepress-logoAutorem powyższego poradnika jest Maciej Mazur z Content Marketing Polska. Platforma Whitepress.pl to nowe na polskim rynku narzędzie, które wspiera działania PR i content marketing. Funkcjonuje na rynku od końca 2013 roku i obecnie skupia ponad 700 portali internetowych, będących własnością Wydawców. Reklamodawcy, którzy zarejestrują się na platformie zyskują ułatwione, bezpośrednie dotarcie ze swoimi treściami (eksperckimi i promocyjnymi) właśnie do Wydawców, którzy mogą je opublikować w swoich serwisach. W portalu może zarejestrować się każda firma.



Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!