eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #43

Zachęcamy do lektury kolejnej, czterdziestej trzeciej już, prasówki e-commerce. A w niej m.in. informacje na temat: nowej usługi warszawskiego Carrefour, centrum logistycznego Alibaby we Francji, czy wzrostu zysków Apotheke Europe, a także garść innych ciekawych newsów z branży.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Gdzie kupujemy towary pierwszej potrzeby

Firma Nielsen przeprowadziła badanie, mające na celu, sprawdzenie, jaki odsetek Polaków zaopatruje się w produkty codziennego użytku (jak artykuły spożywcze czy środki czystości) w sklepach stacjonarnych oraz e-sklepach. Okazuje się, że zakupy wirtualne dotyczące produktów FMCG w naszych kraju nie cieszą się jeszcze popularnością. Zaledwie 1% ankietowanych przyznało, że codziennych zakupów dokonuje online. Zdecydowana większość naszych rodaków artykuły powszednie woli wybierać w tradycyjnych marketach. Taki wynik oznacza, że Polska znajduje się w początkowej fazie rozwoju rynku e-commerce w zakresie towarów FMCG. Na tym samym etapie znajdują się Węgry i Hiszpania. Dla porównania we Francji, Wielkiej Brytanii i Korei Południowej odsetek obywateli zaopatrujących się w produkty fast-moving kształtuje się na poziomie 18%. Osoby preferujące stacjonarne sklepy tłumaczą ten fakt możliwością osobistego sprawdzenia jakości towarów, a także niechęcią do płacenia za dostarczenie produktów zakupionych w Internecie. W sklepach tradycyjnych przeciętny konsument dokonuje zakupów średnio raz w tygodniu, z kolei w e-sklepie raz w miesiącu. Przyjmuje się, że wprowadzenie darmowej wymiany wyrobu, który nie spełnia oczekiwań klienta lub zwrot pieniędzy za niego, przyciągnie kupujących do wirtualnych sklepów. Koniec końców i tak decydującym kryterium ma być cena produktów.

Usługa m-commerce w Carrefour

Warszawski Carrefour umożliwił swym klientom korzystanie z usługi m-commerce za pomocą aplikacji Mój Carrefour. Towary zakupione w systemie m-commerce, czyli artykuły spożywcze i przemysłowe dostępne w eCarrefour.pl, mają być dostarczane jeszcze tego samego dnia, jeśli zamówienie zostanie złożone do godziny 16:00. Polityka sklepu jest prosta: zachęcić nowych klientów do kupowania przez Internet i promowanie wirtualnych zakupów jako prostszych oraz wygodniejszych niż tradycyjne. Wprowadzono również dodatkowo usługę Carrefour Drive, dzięki której klienci mogą odbierać zakupy bez wysiadania ze swoich samochodów. Punkt odbioru znajduje się na parkingu CH Atrium Targówek przy ul. Głębockiej 15.

Wartość e-commerce w Niemczech w 2017 roku

W roku ubiegłym u naszych zachodnich sąsiadów znacząco wzrósł udział rynku e-commerce w handlu detalicznym. Wartość e-commerce wyniosła ponad 58 mld Euro, co stanowiło wzrost o prawie 11% w stosunku do roku poprzedzającego. 2017 r. oznaczał dla detalistów korzystających z różnych kanałów przekazu ogólny wzrost sprzedaży o 21%, czyli o ok. 20 mld Euro. Statystyki pokazały ponadto, że w Niemczech ubiegły rok wiązał się także ze wzrostem znaczenia e-commerce w mniejszych miejscowościach do 50 000 mieszkańców. Sprzedaż online w tych gminach stanowiła aż 60% wszystkich ubiegłorocznych sprzedaży wirtualnych za zachodnią granicą. To oznacza, że społeczeństwo niemieckie (nie tylko mieszkańcy największych miast) coraz częściej korzystają z nowoczesnej internetowej formy shoppingu.

Zyski Apotheke Europe

Internetowa apteka Apotheke Europe, po przejęciu w zeszłym roku konkurenta Europa Apotheek, pnie się w górę w bilansach sprzedaży. Przychody sklepu wzrosły o 60%, czyli o 284 mln Euro. Powodem wzrostu zysków może być także rosnąca liczba kupujących przez Internet. W roku 2016 było ich ok. 1,8 mln, dla porównania w 2017 r. firma wskazała na ok. 2,7 mln aktywnych klientów. Na rynku niemieckim zyski sklepu wzrosły o 44%, natomiast najbardziej radykalny wzrost zanotowano za sprawą rynków ościennych (Austria, Hiszpania, Francja, etc.). Za sprawą klientów międzynarodowych słupki sprzedaży wzrosły bowiem o 146%.

Alibaba we Francji

Chiński potentat w branży sprzedaży internetowej wkracza na francuski rynek. We Francji ma powstać centrum logistyczne serwisu, w zamian Alibaba deklaruje sprzedaż francuskich produktów na szeroką skalę. Już w 2017 r. portal promował 1700 francuskich marek, a wzrost ich sprzedaży wyniósł ogólnie 53%.

Amazon Go już otwarty

W Seattle otwarto 22 stycznia pierwszy sklep bez kas i tradycyjnej obsługi. Klienci dokonują zakupów za pośrednictwem mobilnej aplikacji, a nad wszystkim czuwają liczne kamery rozmieszczone na suficie. Przy wejściu i wyjściu ze sklepu skanujemy aplikację dostępną w naszym telefonie. Transakcja rozliczana jest automatycznie, a środki pobierane z naszej karty płatniczej. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikamy uciążliwych kolejek. Obecnie nie wiadomo, czy powstaną kolejne tego typu markety. Na stronie Recode.net dostępne są zdjęcia nowo otwartego marketu. Sklep, poza standardowym asortymentem, przez cały dzień serwuje zestawy śniadaniowe, obiadowe oraz kolacje. Robiąc zakupy, klienci mogą zatem zjeść posiłek. Pomimo braku kasjerów, Amazon oddelegował kilku pracowników do sekcji alkoholi, by weryfikowali, czy dany klient jest uprawniony do nabycia napojów procentowych. Amazon na półkach promuje też markę Whole Foods, którą jakiś czas temu przejął. Co ciekawe, niektóre marki Amazona, jak np. Wickedly Prime nie zostały szczególnie efektownie wyeksponowane na półkach. W ramach ciekawostki należy dodać, że najlepiej sprzedającym się towarem z serii Prime Now jest woda LaCroix. Funkcjonowanie sklepu w tak nowatorskiej formie będzie można ocenić po upływie kilku miesięcy, niemniej jednak już teraz wzbudza on zainteresowanie konsumentów na całym świecie.

Zdjęcia sklepu pochodzą z Recode, a wykonał je Jason Del Rey

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Millenialsi aktywni w e-commerce

Według badań Barometer E-shopper 2017 przeprowadzonych przez DPDgroup  40% nabywców online w Europie stanowią osoby w wieku 18 – 34 lat, dla których odsetek transakcji elektronicznych stanowi już niemal 13% wszystkich zakupów (przy średniej europejskiej wynoszącej nieco ponad 11%). Choć laptopy i komputery stacjonarne wciąż są głównymi narzędziami zakupów online coraz więcej młodych konsumentów kupuje w sieci za pomocą smartfonów, a dla prawie połowy kluczowym kryterium wyboru e-sklepu jest opinia w mediach społecznościowych.

Millenialsi napędzają e-sprzedaż

Osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000, zwane pokoleniem cyfrowym, są oswojone z nowinkami technologicznymi i cyfrową rzeczywistością od najmłodszych lat. Według raportu Barometer E-shopper 2017 nabywcy w wieku 18 – 34 lat stanowią w Polsce 58% tzw. dużych nabywców online, czyli osób, które dokonują częstych i regularnych zakupów w sieci.

– Dla pokolenia millenialsów nowe technologie to naturalne środowisko. Nawet dzisiejsi trzydziestolatkowie posługują się komputerami od wczesnego dzieciństwa i właściwie nie pamiętają czasów sprzed rewolucji cyfrowej. W związku z tym nie tylko chętnie korzystają ze smartfonów i portali społecznościowych, ale także swobodnie i często dokonują zakupów w sieci. Ten pragmatyczny styl życia zachęca także innych konsumentów do korzystania z wygody zakupów online i właśnie dlatego e-commerce tak szybko rośnie – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Rosnący trend zagranicznych e-zakupów

Aż 61% przedstawicieli pokolenia „Y” dokonało już zakupów w zagranicznych sklepach internetowych (przy średniej europejskiej wynoszącej 54%), a dla tej grupy wiekowej odsetek zakupów zagranicznych online stanowi ponad 22% (19% – średnia europejska).

– Millenialsi są świadomi swoich praw oraz zaznajomieni z sytuacją rynkową, dlatego korzystają z e-sklepów zapewniających odpowiedni poziom obsługi klienta – mówi Rafał Nawłoka.

Wyjątkowi i ceniący logistyczną elastyczność

Dla przedstawicieli pokolenia „Y” ważne są nie tylko transparentne zasady zakupów w sklepach internetowych, ale możliwość wyboru spośród różnych wariantów dostarczenia przedmiotów. Oprócz najpopularniejszych przesyłek kurierskich chętnie wybierają usługę click and collect (zamów online, odbierz w sklepie), czy odbiór w punkcie nadań i odbiorów. Oczekują także szybkiego doręczenia przesyłki z możliwością określenia godziny wizyty kuriera.

– Pokolenie „Y” to wyjątkowa grupa klientów na rynku e-commerce. Ich dominujący wpływ sprawia, że sklepy internetowe i firmy kurierskie kładą duży nacisk na dostosowanie się do potrzeb tej grupy konsumentów – podsumowuje Rafał Nawłoka.


Badanie DPDgroup Barometr E-shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w okresie od 1 czerwca do 3 lipca 2017 r. Próby przeprowadzono online wśród  prawie 23 tys. respondentów z 22 krajów Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Łotwa, Włochy, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Rosja). Badaniem objęto wyłącznie internautów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2017 roku złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #42

To już czterdziesta druga prasówka e-commerce, w której znajdziecie najświeższe wiadomości z branży. Przeczytacie m.in. o nowej inwestycji PKN Orlen, pierwszym sklepie Amazona pozbawionym kas oraz o zakupowych preferencjach Niemców. Zapraszamy do lektury!

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Nowe oblicze zakupów

Powstał właśnie Amazon Go- pierwszy sklep pozbawiony kas, a- co najważniejsze- także kolejek, które się do nich ustawiały. Klienci mogą natomiast dokonywać zakupów za pośrednictwem swoich smartfonów. Wystarczy, że ściągną na nie aplikację Amazon Go. Aplikację skanuje się każdorazowo na bramkach zlokalizowanych przy wejściu do sklepu. Potem można już swobodnie spacerować między półkami. Inteligentne kamery, zamontowane na suficie, rejestrują wszystkie produkty, po które sięgnie klient (odejmują też ceny tych towarów, na które ostatecznie się nie zdecydujemy). Należność za zakupy pobierana jest z karty płatniczej konsumentów. Sklep Amazon Go powstał w Seattle, na razie firma nie wspomina o kolejnych tego typu marketach i ich prawdopodobnych lokalizacjach.

Wojna z nieuczciwymi sprzedawcami

Alibaba Group, lider rynku e-commerce w Chinach, ma swój znaczący wkład w walce z oszustami internetowymi. Serwis, dzięki rozpoznawaniu podróbek towarów wystawianych na swojej platformie, pomógł zamknąć w zeszłym roku aż 240 tys. nieuczciwych sklepów i wskazał falsyfikaty o łącznej wartości 668 mln USD. Dzięki spostrzeżeniom pracowników serwisu, ujęto aż 1606 osób podejrzanych o sprzedaż nieoryginalnych produktów.

W co inwestuje PKN Orlen

Jak informuje portal Wirtualnemedia.pl, PKN Orlen w kolejnych latach poszerzy zakres swych usług o możliwość dokonywania zakupów click&collect, czyli zakupione przez Internet produkty, będziemy odbierać na stacjach paliw lub będziemy je otrzymywać ze sklepu internetowego. To niewątpliwie wyjście naprzeciw potrzebom nowoczesnego klienta oraz dostrzeżenie potencjału w, nieustannie rozwijającym się, sektorze e-commerce. Na razie nie wiadomo, kiedy zmiany mają wejść w życie. Nie są to jednak jedyne nowości w PKN Orlen, gdyż koncern planuje także rozszerzenie oferty detalicznej o sprzęt AGD czy konfekcję. Rozwój ma dotyczyć również sieci koncernowych sklepów O!, w ofercie, których pojawią się, poza wodą, także słodycze, przekąski i napoje.

Millenialsi aktywni w e-commerce

Według badań Barometer E-shopper 2017 przeprowadzonych przez DPDgroup  40% nabywców online w Europie stanowią osoby w wieku 18 – 34 lat, dla których odsetek transakcji elektronicznych stanowi już niemal 13% wszystkich zakupów (przy średniej europejskiej wynoszącej nieco ponad 11%). Choć laptopy i komputery stacjonarne wciąż są głównymi narzędziami zakupów online coraz więcej młodych konsumentów kupuje w sieci za pomocą smartfonów, a dla prawie połowy kluczowym kryterium wyboru e-sklepu jest opinia w mediach społecznościowych. Więcej na ten temat, przeczytacie tutaj.

Przez Internet na raty

Wirtualny handel jest ciągle ewoluującym rodzajem prowadzenia biznesu, a wprowadzanie udogodnień i modyfikacji ma wychodzić naprzeciw najbardziej wyrafinowanym gustom kupujących. Nowa usługa płatności ratalnych okazuje się korzystnie wpływać na wzrost sprzedaży w e-sklepach i niesie za sobą szereg pozytywnych zjawisk. W 2015 r. Uniwersytet w Ratyzbonie przeprowadził badania, które miały na celu poznanie motywacji e-sprzedawców, którzy byli skłonni wprowadzić system ratalny. Większość z nich oczywiście miała nadzieję na wzrost słupków sprzedażowych (83%). Wielu liczyło także na: większą satysfakcję stałych klientów (71%), pozyskanie nowych (67%) oraz wzrost konwersji i wartości dokonywanych zakupów (58%) . 50% ankietowanych przyznało, że wprowadzenie opcji ratalnej było podyktowane licznymi pytaniami kupujących. Abstrahując od tych danych, trzeba przyznać, że wprowadzenie nowej usługi rzeczywiście implikowało większą sprzedaż w ponad 60% sklepów. Najnowsze dane pokazują, że w Polsce tylko 4% klientów, podejmując decyzję o zakupie towarów, sugeruje się możliwością odroczenia płatności lub rozłożenia jej na mniejsze sumy. Obserwatorzy rynku e-commerce i eksperci są jednak zgodni, że ten odsetek będzie rósł. Dla przykładu porównywarka cen Idealo.pl wskazała, że ponad połowa europejskich sklepów wprowadziła już system ratalny. Wydaje się zatem, iż na rodzimym gruncie jest to wyłącznie kwestia czasu.

Wirtualny zakup mebli w Niemczech

Statystyki pokazują, że wśród naszych zachodnich sąsiadów coraz popularniejsze staje się kupowanie elementów wyposażenia online. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez firmę Otto.de, aż 37% Niemców deklaruje, że kupowali już meble przez Internet. Statystyki wyglądają tak imponująco, dzięki młodym ludziom zainteresowanym urządzaniem swoich mieszkań, bo to właśnie oni stanowią pokolenie, które zakupy robi głównie wirtualnie. Częściej meble w Internecie kupują kobiety. 43% ankietowanych poszukuje online najniższej ceny elementów wyposażenia, z kolei 33% respondentów deklaruje, że Internet traktują, jako źródło inspiracji w tym względzie.

Co z kosztami zwrotów przesyłek

W Wielkiej Brytanii klienci coraz częściej liczą na to, że koszt zwrotu wadliwego lub niechcianego towaru, pokryje firma wysyłająca. O ile w przypadku dużych firm jest to bardzo możliwe, o tyle mniejsze podmioty mogą w ten sposób znacznie obciążyć swój budżet, a w konsekwencji nie utrzymać się na rynku. Największa plaga zwrotów ma miejsce zazwyczaj po świętach Bożego Narodzenia i Nowym Roku. Dotyczy to głównie nietrafionych prezentów, ale sprytni konsumenci potrafią również zwrócić ozdoby choinkowe, czy sylwestrowe kreacje. Konsumenci wielokrotnie nadużywają swego prawa do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. Na początku bieżącego roku w ParcelHero poziom zwrotów sięgnął aż 47%. Zwroty kosztują brytyjskie firmy wysyłkowe ponad 22 mln rocznie, a szacuje się, że kwoty będą wzrastać, ponieważ coraz więcej ludzi preferuje zakupy online.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)