eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #44

Zachęcamy do lektury kolejnej, czterdziestej czwartej prasówki e-commerce. A w niej m.in. informacje na temat: przecen, jakie pojawiają się w polskich e-sklepach, wpływu mcommerce na sprzedaż internetową, oraz planów rozwoju Poczty Polskiej.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Reklama

Ogromne przeceny w e-commerce?

Deloitte po raz kolejny przedstawił raport pod tytułem „Świąteczny Barometr Cenowy”, w którym skupiono się na „poświątecznych wyprzedażach”, którymi kusiły klientów w tym roku e-sklepy. Pod lupę wzięto 800 e-sprzedawców. Zestawiono ich ceny z połowy stycznia 2018 i z listopada 2017 roku. Niestety po raz kolejny faktyczne przeceny, to tylko marketingowy chwyt, który miał przekonać do zakupów. Chociaż w komunikacji z klientem mówiono nawet o 90% obniżkach, to tak naprawdę największe przeceny pojawiły się w kategorii gier komputerowych, gdzie sięgały one około 50%. Do badania zostały wybrane najpopularniejsze produkty świąteczne z poniższych kategorii: gry komputerowe, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki.

M-commerce kluczowe w e-handlu?

Według eMarketer globalna sprzedaż detaliczna e-commerce wyniosła 2,304 biliona dolarów. To daje prawie 25% wzrost względem roku ubiegłego. Warto zauważyć, że wartość rynku mcommerce wyniosła 1,357 biliona dolarów, to prawie 60% całej sprzedaży internetowej. Warto dodać, że w 2015 roku było to tylko 40,2%. Wszystko spowodowane jest zmianą zachowań klientów, którzy z przeglądania ofert na telefonach doszli do etapu zamówień przy pomocy smartfonów. Największe wzrosty notują rynku Azjatyckie, gdzie wskaźnik zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych wynosi nawet 76,1%. W Europie Zachodniej jest to około 35%.

Poczta Polska z placówkami w centrach handlowych

Poczta Polska stara się konkurować z kurierami i walczyć o rynek przesyłek. Aby, osiągnąć ten cel stawia ona na placówki w centrach handlowych, osiedlowych pasażach oraz wsiach. Tylko w 2018 roku planowane jest uruchomienie 60 takich placówek. Nowe placówki powstaną m.in. w Nowym Sączu, Pszczynie, Gdańsku i Lublinie. Na wsiach przybędzie kilkanaście nowych placówek. Rynek wiejski jest nadal najbardziej niezagospodarowanym i trudnym w obsłudze. Między innymi dlatego rezygnują z niego firmy kurierskie. Poczta widzi w tym dużą szasnę dla siebie.

Szopi.pl rozszerza swoją działalność

Serwis zakupowy Szopi.pl rozpoczął działalność w trzech nowych miastach: Katowicach, Poznaniu oraz Gdańsku, w planach są kolejne aglomeracje. W tej chwili serwis dostępny jest w sześciu miastach i realizuje około 6 tysięcy zamówień miesięcznie. Szopi pozwala zamówić towary z Lidla i Biedronki, a także Rossmanna, Tesco, Piotra i Pawła, Smyka, Saturna i Media Markt. Dużą zaletą tej platformy jest bardzo szybki czas realizacji i kompletowania zamówień.

Wyślij i odbierz swoją paczkę w Netto

W duńskich sklepach Netto i Bilka zainstalowano cyfrowe paczkomaty Send & Hent („wyślij i pobierz”). W tej chwili pojawiły się one w 365 punktach. Ma to być rozwiązanie, które pozwoli na odbiór i wysyłkę paczek bez konieczności udawania się do placówki pocztowej. Nadanie przesyłki odbywa się online, a następnie paczka musi zostać umieszczona w terminalu umieszczonym w sklepie. Z tego miejsca zostaje ona przetransportowana do punktu docelowego.

Zakaz geoblokowania w UE coraz bliżej?

Geoblokowanie, czyli ograniczanie konsumentom dostępu do towarów i usług ze względu na to, w jakim kraju się znajdują, od lat skutecznie utrudnia życie mieszkańcom Unii Europejskiej. W tym tygodniu podczas sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu odbędzie się debata ws. nowych przepisów dotyczących zakazu geoblokowania w UE oraz głosowanie nad projektem ustawy. „Zakaz geoblokowania na terenie UE to temat szczególnie ważny dla obywateli naszej części UE, dlatego, że obywatele tych tzw. nowych krajów członkowskich – m.in. Polski, Czech czy Słowacji, są częściej geoblokowani, niż inni” – podkreśliła europosłanka Róża Thun.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Poczta Polska jeżeli chodzi o tereny wiejskie radzi sobie gorzej niż kurierzy. Listonosze chodzą jak mają więcej przesyłek, o codziennych wizytach można zapomnieć, mimo przesyłek poleconych priorytetowych. Mam nadzieję, że jednak zmiany będą na lepsze bo ceny dla e-commerce mają całkiem sensowne :)

    Pozdrawiam.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #43

Zachęcamy do lektury kolejnej, czterdziestej trzeciej już, prasówki e-commerce. A w niej m.in. informacje na temat: nowej usługi warszawskiego Carrefour, centrum logistycznego Alibaby we Francji, czy wzrostu zysków Apotheke Europe, a także garść innych ciekawych newsów z branży.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Reklama

Gdzie kupujemy towary pierwszej potrzeby

Firma Nielsen przeprowadziła badanie, mające na celu, sprawdzenie, jaki odsetek Polaków zaopatruje się w produkty codziennego użytku (jak artykuły spożywcze czy środki czystości) w sklepach stacjonarnych oraz e-sklepach. Okazuje się, że zakupy wirtualne dotyczące produktów FMCG w naszych kraju nie cieszą się jeszcze popularnością. Zaledwie 1% ankietowanych przyznało, że codziennych zakupów dokonuje online. Zdecydowana większość naszych rodaków artykuły powszednie woli wybierać w tradycyjnych marketach. Taki wynik oznacza, że Polska znajduje się w początkowej fazie rozwoju rynku e-commerce w zakresie towarów FMCG. Na tym samym etapie znajdują się Węgry i Hiszpania. Dla porównania we Francji, Wielkiej Brytanii i Korei Południowej odsetek obywateli zaopatrujących się w produkty fast-moving kształtuje się na poziomie 18%. Osoby preferujące stacjonarne sklepy tłumaczą ten fakt możliwością osobistego sprawdzenia jakości towarów, a także niechęcią do płacenia za dostarczenie produktów zakupionych w Internecie. W sklepach tradycyjnych przeciętny konsument dokonuje zakupów średnio raz w tygodniu, z kolei w e-sklepie raz w miesiącu. Przyjmuje się, że wprowadzenie darmowej wymiany wyrobu, który nie spełnia oczekiwań klienta lub zwrot pieniędzy za niego, przyciągnie kupujących do wirtualnych sklepów. Koniec końców i tak decydującym kryterium ma być cena produktów.

Usługa m-commerce w Carrefour

Warszawski Carrefour umożliwił swym klientom korzystanie z usługi m-commerce za pomocą aplikacji Mój Carrefour. Towary zakupione w systemie m-commerce, czyli artykuły spożywcze i przemysłowe dostępne w eCarrefour.pl, mają być dostarczane jeszcze tego samego dnia, jeśli zamówienie zostanie złożone do godziny 16:00. Polityka sklepu jest prosta: zachęcić nowych klientów do kupowania przez Internet i promowanie wirtualnych zakupów jako prostszych oraz wygodniejszych niż tradycyjne. Wprowadzono również dodatkowo usługę Carrefour Drive, dzięki której klienci mogą odbierać zakupy bez wysiadania ze swoich samochodów. Punkt odbioru znajduje się na parkingu CH Atrium Targówek przy ul. Głębockiej 15.

Wartość e-commerce w Niemczech w 2017 roku

W roku ubiegłym u naszych zachodnich sąsiadów znacząco wzrósł udział rynku e-commerce w handlu detalicznym. Wartość e-commerce wyniosła ponad 58 mld Euro, co stanowiło wzrost o prawie 11% w stosunku do roku poprzedzającego. 2017 r. oznaczał dla detalistów korzystających z różnych kanałów przekazu ogólny wzrost sprzedaży o 21%, czyli o ok. 20 mld Euro. Statystyki pokazały ponadto, że w Niemczech ubiegły rok wiązał się także ze wzrostem znaczenia e-commerce w mniejszych miejscowościach do 50 000 mieszkańców. Sprzedaż online w tych gminach stanowiła aż 60% wszystkich ubiegłorocznych sprzedaży wirtualnych za zachodnią granicą. To oznacza, że społeczeństwo niemieckie (nie tylko mieszkańcy największych miast) coraz częściej korzystają z nowoczesnej internetowej formy shoppingu.

Zyski Apotheke Europe

Internetowa apteka Apotheke Europe, po przejęciu w zeszłym roku konkurenta Europa Apotheek, pnie się w górę w bilansach sprzedaży. Przychody sklepu wzrosły o 60%, czyli o 284 mln Euro. Powodem wzrostu zysków może być także rosnąca liczba kupujących przez Internet. W roku 2016 było ich ok. 1,8 mln, dla porównania w 2017 r. firma wskazała na ok. 2,7 mln aktywnych klientów. Na rynku niemieckim zyski sklepu wzrosły o 44%, natomiast najbardziej radykalny wzrost zanotowano za sprawą rynków ościennych (Austria, Hiszpania, Francja, etc.). Za sprawą klientów międzynarodowych słupki sprzedaży wzrosły bowiem o 146%.

Alibaba we Francji

Chiński potentat w branży sprzedaży internetowej wkracza na francuski rynek. We Francji ma powstać centrum logistyczne serwisu, w zamian Alibaba deklaruje sprzedaż francuskich produktów na szeroką skalę. Już w 2017 r. portal promował 1700 francuskich marek, a wzrost ich sprzedaży wyniósł ogólnie 53%.

Amazon Go już otwarty

W Seattle otwarto 22 stycznia pierwszy sklep bez kas i tradycyjnej obsługi. Klienci dokonują zakupów za pośrednictwem mobilnej aplikacji, a nad wszystkim czuwają liczne kamery rozmieszczone na suficie. Przy wejściu i wyjściu ze sklepu skanujemy aplikację dostępną w naszym telefonie. Transakcja rozliczana jest automatycznie, a środki pobierane z naszej karty płatniczej. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikamy uciążliwych kolejek. Obecnie nie wiadomo, czy powstaną kolejne tego typu markety. Na stronie Recode.net dostępne są zdjęcia nowo otwartego marketu. Sklep, poza standardowym asortymentem, przez cały dzień serwuje zestawy śniadaniowe, obiadowe oraz kolacje. Robiąc zakupy, klienci mogą zatem zjeść posiłek. Pomimo braku kasjerów, Amazon oddelegował kilku pracowników do sekcji alkoholi, by weryfikowali, czy dany klient jest uprawniony do nabycia napojów procentowych. Amazon na półkach promuje też markę Whole Foods, którą jakiś czas temu przejął. Co ciekawe, niektóre marki Amazona, jak np. Wickedly Prime nie zostały szczególnie efektownie wyeksponowane na półkach. W ramach ciekawostki należy dodać, że najlepiej sprzedającym się towarem z serii Prime Now jest woda LaCroix. Funkcjonowanie sklepu w tak nowatorskiej formie będzie można ocenić po upływie kilku miesięcy, niemniej jednak już teraz wzbudza on zainteresowanie konsumentów na całym świecie.

Zdjęcia sklepu pochodzą z Recode, a wykonał je Jason Del Rey

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Millenialsi aktywni w e-commerce

Według badań Barometer E-shopper 2017 przeprowadzonych przez DPDgroup  40% nabywców online w Europie stanowią osoby w wieku 18 – 34 lat, dla których odsetek transakcji elektronicznych stanowi już niemal 13% wszystkich zakupów (przy średniej europejskiej wynoszącej nieco ponad 11%). Choć laptopy i komputery stacjonarne wciąż są głównymi narzędziami zakupów online coraz więcej młodych konsumentów kupuje w sieci za pomocą smartfonów, a dla prawie połowy kluczowym kryterium wyboru e-sklepu jest opinia w mediach społecznościowych.

Reklama

Millenialsi napędzają e-sprzedaż

Osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000, zwane pokoleniem cyfrowym, są oswojone z nowinkami technologicznymi i cyfrową rzeczywistością od najmłodszych lat. Według raportu Barometer E-shopper 2017 nabywcy w wieku 18 – 34 lat stanowią w Polsce 58% tzw. dużych nabywców online, czyli osób, które dokonują częstych i regularnych zakupów w sieci.

– Dla pokolenia millenialsów nowe technologie to naturalne środowisko. Nawet dzisiejsi trzydziestolatkowie posługują się komputerami od wczesnego dzieciństwa i właściwie nie pamiętają czasów sprzed rewolucji cyfrowej. W związku z tym nie tylko chętnie korzystają ze smartfonów i portali społecznościowych, ale także swobodnie i często dokonują zakupów w sieci. Ten pragmatyczny styl życia zachęca także innych konsumentów do korzystania z wygody zakupów online i właśnie dlatego e-commerce tak szybko rośnie – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Rosnący trend zagranicznych e-zakupów

Aż 61% przedstawicieli pokolenia „Y” dokonało już zakupów w zagranicznych sklepach internetowych (przy średniej europejskiej wynoszącej 54%), a dla tej grupy wiekowej odsetek zakupów zagranicznych online stanowi ponad 22% (19% – średnia europejska).

– Millenialsi są świadomi swoich praw oraz zaznajomieni z sytuacją rynkową, dlatego korzystają z e-sklepów zapewniających odpowiedni poziom obsługi klienta – mówi Rafał Nawłoka.

Wyjątkowi i ceniący logistyczną elastyczność

Dla przedstawicieli pokolenia „Y” ważne są nie tylko transparentne zasady zakupów w sklepach internetowych, ale możliwość wyboru spośród różnych wariantów dostarczenia przedmiotów. Oprócz najpopularniejszych przesyłek kurierskich chętnie wybierają usługę click and collect (zamów online, odbierz w sklepie), czy odbiór w punkcie nadań i odbiorów. Oczekują także szybkiego doręczenia przesyłki z możliwością określenia godziny wizyty kuriera.

– Pokolenie „Y” to wyjątkowa grupa klientów na rynku e-commerce. Ich dominujący wpływ sprawia, że sklepy internetowe i firmy kurierskie kładą duży nacisk na dostosowanie się do potrzeb tej grupy konsumentów – podsumowuje Rafał Nawłoka.


Badanie DPDgroup Barometr E-shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w okresie od 1 czerwca do 3 lipca 2017 r. Próby przeprowadzono online wśród  prawie 23 tys. respondentów z 22 krajów Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Łotwa, Włochy, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Rosja). Badaniem objęto wyłącznie internautów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2017 roku złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)