eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #45

Zachęcamy do lektury kolejnej, czterdziestej piątej prasówki e-commerce. A w niej m.in. informacje na temat: wartości rynku ecommerce we Francji, zakupów transgranicznych, oraz problemów z dostawami.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

E-commerce we Francji będzie wart 100 mld euro w 2019 roku!

Według szacunków stowarzyszenia Fevad francuski e-handel może w 2019 roku przekroczyć wartość 100 mld euro. Trzeba przyznać, że to zawrotna suma. W tym roku zakłada się, że „pęknie” wartość 90 mld euro.

Rozwój e-commerce we Francji mocno powiązany jest przede wszystkim z tym, że konsumenci dużo chętniej sięgają do Internetu, szczególnie za pośrednictwem smartfonów. Jeśli faktycznie rok 2018 przyniesie wartość 90 mld euro, oznaczać to będzie wzrost rzędu 14,3% w stosunku do roku ubiegłego – w 2017 roku rynek wart był 81,7 mld euro. Dla porównania: w 2016 była to kwota 72 mld euro.

Ogromny wzrost przede wszystkim podyktowany jest sukcesem m-commerce. Interesująca jest również wartość samego koszyka, 65,5 euro, która jest mniejsza o 5%. Statystyczny Francuz przeprowadził natomiast w ciągu roku 33 transakcje, czyli o 5 więcej niż rok wcześniej.

E-commerce w 2017 roku stanowiło ok. 8,7% całej sprzedaży detalicznej. W 2016 roku było to 7,7%.

71% europejskich kupujących dokonuje internetowych zakupów transgranicznych

Prawie 3 na 4 Europejczyków dokonało zakupów internetowych w sklepach poza granicami swojego kraju. Ponad połowa – poza granicami kontynentu. Takie zakupy kuszą głównie z powodu niższych cen, a także dlatego, że wiele marek nie funkcjonuje na rodzimych rynkach.

Internet wyrównał szanse – detaliści łączą się z klientami z różnych regionów geograficznych. Przeciętny Europejczyk stawia jednak warunki: najważniejszymi kwestiami są zabezpieczenie płatności, dokładne określenie całkowitego kosztu zamówienia (w tym ceł i opłat) oraz jasna polityka zwrotów. Istotna jest także szybkość dostawy.

Dlaczego robimy transgraniczne zakupy internetowe? Głównie z powodu atrakcyjnych cen, ale także dlatego, że mamy większy wybór i szerszą gamę produktów. We wszystkich badanych krajach prym wiódł Amazon i eBay. Wyjątkiem jest Polska – tu rządzą (nadal!) Allegro i Zalando.

Główny powód, dla którego zakupy nie dochodzą na czas

Średnio 1 na 20 zamówień nie jest dostarczone przy pierwszej próbie. Sprzedawców to sporo kosztuje, a także szkodzi ich reputacji. Klienci bardzo często właśnie przez to odchodzą, jest też ciężko z tego powodu zdobyć nowych. Dlaczego zakupy nie docierają na czas?

Ankieta przeprowadzona przez firmę Addressy objęła 300 sprzedawców detalicznych i 2000 kupujących online, którzy pochodzą z Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz ze Stanów Zjednoczonych. Cel badania: sprawdzić, dlaczego 5% zamówień online nie trafia do klientów.

Średni koszt nieudanej dostawy to 14,37 euro. Szczególnie cierpią na tym brytyjskie firmy, ich koszt to bowiem 16,4 euro. To właśnie konsumenci tego rynku najczęściej skarżą się na brak dostaw – aż 73%.

Czyja to wina? Klienci uważają, że to głównie wina kurierów i sprzedawców. Natomiast wśród informacji z „drugiej” strony wynika, że bardzo często problemem jest np. błędny adres.

Raport: Polacy najczęściej wybierają e-sklepy, które mają placówki stacjonarne

Najczęściej wybieramy sklepy internetowe z powodu niższej ceny. Ale coraz częściej badacze obserwują zjawisko, które zaskakuje – otóż w Internecie wybieramy także te produkty, które znamy ze sklepów stacjonarnych.

Podczas badania „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online” przeanalizowano wiele „ruchów” konsumentów internetowych.

40% kupujących w e-spożywczakach to klienci z dużych miast. Mieszkańców wsi jest znacznie mniej – zaledwie 7%. Konsumenci oczekują przede wszystkim wysokiej jakości produktów oraz wygodnego kontaktu. Istotna jest także szybka i punktualna dostawa oraz warunki przewożenia produktów.

Dlaczego wybierają taki sposób zakupów? Głównie z powodu oszczędności pieniędzy, czasu, ale także dlatego, że po prostu nie lubią tradycyjnych zakupów. Aż 57% klientów przyznało, że dobre doświadczenia z pierwszych transakcji sprawiły, że postanowili je powtórzyć. Najczęściej za tego typu zakupy płacimy kartą lub przelewem.

Koniec z geoblokowaniem w handlu

Parlament Europejski przegłosował we wtorek przepisy, dzięki którym konsumenci nie będą blokowani lub przenoszeni automatycznie na witryny zakupowe dostępne w swoim kraju. Dzięki tym regulacjom dostęp do zakupów online ma nie być ograniczany, a towary i usługi będą dużo łatwiej dostępne.

Problem ten według szacunków dotyczył ok. 60% stron internetowych. Klienci skarżyli się przede wszystkim na wyższe ceny. Nowe regulacje pozwalają unikać dodatkowych obciążeń, a także starają się pomagać niewielkim sprzedawcom – sklepy nie będą musiały mieć innych wersji językowych, a właściciele nie będą zmuszeni do poznania prawa handlowego, który obowiązuje w innym kraju.

W skrócie:

„The New York Times” z 2,6 milionami internetowych czytelników, 60% przychodów z cyfrowych subskrypcji. Dyrektor generalny koncernu podsumowuje: „Wciąż robimy obiecujące postępy”. Nie ma co ukrywać, to ciekawy moment w historii sprzedaży internetowej.

Co dziesiąty Polak śpi ze smartfonem, co trzeciemu towarzyszy w toalecie. Przed snem nadrabiamy odczytywanie służbowych maili, wymieniamy się wiadomościami ze znajomymi, przeglądamy serwisy społecznościowe. Tylko 5% badanych trzyma smartfon poza sypialnią w nocy (74% kładzie w pobliżu łóżka, 11% – w zasięgu ręki). Ponad połowa badanych sięga po telefon zaraz po przebudzeniu, w pierwszej kolejności. Od przesłania bliskim „Dzień dobry” zaczyna swój dzień. 28% dociera ze swoim telefonem do łazienki. 95% zabiera swój telefon wychodząc z domu, a 53% nie rozstaje się z nim nawet na moment. Jakby to powiedział Paweł Tkaczyk: „do przemyślenia”.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

2 komentarzy do tekstu

    1. Dawid Marut

      O pierwszym Batmanie internetu możemy wspominać zawsze.

      Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #44

Zachęcamy do lektury kolejnej, czterdziestej czwartej prasówki e-commerce. A w niej m.in. informacje na temat: przecen, jakie pojawiają się w polskich e-sklepach, wpływu mcommerce na sprzedaż internetową, oraz planów rozwoju Poczty Polskiej.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Ogromne przeceny w e-commerce?

Deloitte po raz kolejny przedstawił raport pod tytułem „Świąteczny Barometr Cenowy”, w którym skupiono się na „poświątecznych wyprzedażach”, którymi kusiły klientów w tym roku e-sklepy. Pod lupę wzięto 800 e-sprzedawców. Zestawiono ich ceny z połowy stycznia 2018 i z listopada 2017 roku. Niestety po raz kolejny faktyczne przeceny, to tylko marketingowy chwyt, który miał przekonać do zakupów. Chociaż w komunikacji z klientem mówiono nawet o 90% obniżkach, to tak naprawdę największe przeceny pojawiły się w kategorii gier komputerowych, gdzie sięgały one około 50%. Do badania zostały wybrane najpopularniejsze produkty świąteczne z poniższych kategorii: gry komputerowe, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki.

M-commerce kluczowe w e-handlu?

Według eMarketer globalna sprzedaż detaliczna e-commerce wyniosła 2,304 biliona dolarów. To daje prawie 25% wzrost względem roku ubiegłego. Warto zauważyć, że wartość rynku mcommerce wyniosła 1,357 biliona dolarów, to prawie 60% całej sprzedaży internetowej. Warto dodać, że w 2015 roku było to tylko 40,2%. Wszystko spowodowane jest zmianą zachowań klientów, którzy z przeglądania ofert na telefonach doszli do etapu zamówień przy pomocy smartfonów. Największe wzrosty notują rynku Azjatyckie, gdzie wskaźnik zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych wynosi nawet 76,1%. W Europie Zachodniej jest to około 35%.

Poczta Polska z placówkami w centrach handlowych

Poczta Polska stara się konkurować z kurierami i walczyć o rynek przesyłek. Aby, osiągnąć ten cel stawia ona na placówki w centrach handlowych, osiedlowych pasażach oraz wsiach. Tylko w 2018 roku planowane jest uruchomienie 60 takich placówek. Nowe placówki powstaną m.in. w Nowym Sączu, Pszczynie, Gdańsku i Lublinie. Na wsiach przybędzie kilkanaście nowych placówek. Rynek wiejski jest nadal najbardziej niezagospodarowanym i trudnym w obsłudze. Między innymi dlatego rezygnują z niego firmy kurierskie. Poczta widzi w tym dużą szasnę dla siebie.

Szopi.pl rozszerza swoją działalność

Serwis zakupowy Szopi.pl rozpoczął działalność w trzech nowych miastach: Katowicach, Poznaniu oraz Gdańsku, w planach są kolejne aglomeracje. W tej chwili serwis dostępny jest w sześciu miastach i realizuje około 6 tysięcy zamówień miesięcznie. Szopi pozwala zamówić towary z Lidla i Biedronki, a także Rossmanna, Tesco, Piotra i Pawła, Smyka, Saturna i Media Markt. Dużą zaletą tej platformy jest bardzo szybki czas realizacji i kompletowania zamówień.

Wyślij i odbierz swoją paczkę w Netto

W duńskich sklepach Netto i Bilka zainstalowano cyfrowe paczkomaty Send & Hent („wyślij i pobierz”). W tej chwili pojawiły się one w 365 punktach. Ma to być rozwiązanie, które pozwoli na odbiór i wysyłkę paczek bez konieczności udawania się do placówki pocztowej. Nadanie przesyłki odbywa się online, a następnie paczka musi zostać umieszczona w terminalu umieszczonym w sklepie. Z tego miejsca zostaje ona przetransportowana do punktu docelowego.

Zakaz geoblokowania w UE coraz bliżej?

Geoblokowanie, czyli ograniczanie konsumentom dostępu do towarów i usług ze względu na to, w jakim kraju się znajdują, od lat skutecznie utrudnia życie mieszkańcom Unii Europejskiej. W tym tygodniu podczas sesji Parlamentu Europejskiego w Strasburgu odbędzie się debata ws. nowych przepisów dotyczących zakazu geoblokowania w UE oraz głosowanie nad projektem ustawy. „Zakaz geoblokowania na terenie UE to temat szczególnie ważny dla obywateli naszej części UE, dlatego, że obywatele tych tzw. nowych krajów członkowskich – m.in. Polski, Czech czy Słowacji, są częściej geoblokowani, niż inni” – podkreśliła europosłanka Róża Thun.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Poczta Polska jeżeli chodzi o tereny wiejskie radzi sobie gorzej niż kurierzy. Listonosze chodzą jak mają więcej przesyłek, o codziennych wizytach można zapomnieć, mimo przesyłek poleconych priorytetowych. Mam nadzieję, że jednak zmiany będą na lepsze bo ceny dla e-commerce mają całkiem sensowne :)

    Pozdrawiam.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #43

Zachęcamy do lektury kolejnej, czterdziestej trzeciej już, prasówki e-commerce. A w niej m.in. informacje na temat: nowej usługi warszawskiego Carrefour, centrum logistycznego Alibaby we Francji, czy wzrostu zysków Apotheke Europe, a także garść innych ciekawych newsów z branży.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Gdzie kupujemy towary pierwszej potrzeby

Firma Nielsen przeprowadziła badanie, mające na celu, sprawdzenie, jaki odsetek Polaków zaopatruje się w produkty codziennego użytku (jak artykuły spożywcze czy środki czystości) w sklepach stacjonarnych oraz e-sklepach. Okazuje się, że zakupy wirtualne dotyczące produktów FMCG w naszych kraju nie cieszą się jeszcze popularnością. Zaledwie 1% ankietowanych przyznało, że codziennych zakupów dokonuje online. Zdecydowana większość naszych rodaków artykuły powszednie woli wybierać w tradycyjnych marketach. Taki wynik oznacza, że Polska znajduje się w początkowej fazie rozwoju rynku e-commerce w zakresie towarów FMCG. Na tym samym etapie znajdują się Węgry i Hiszpania. Dla porównania we Francji, Wielkiej Brytanii i Korei Południowej odsetek obywateli zaopatrujących się w produkty fast-moving kształtuje się na poziomie 18%. Osoby preferujące stacjonarne sklepy tłumaczą ten fakt możliwością osobistego sprawdzenia jakości towarów, a także niechęcią do płacenia za dostarczenie produktów zakupionych w Internecie. W sklepach tradycyjnych przeciętny konsument dokonuje zakupów średnio raz w tygodniu, z kolei w e-sklepie raz w miesiącu. Przyjmuje się, że wprowadzenie darmowej wymiany wyrobu, który nie spełnia oczekiwań klienta lub zwrot pieniędzy za niego, przyciągnie kupujących do wirtualnych sklepów. Koniec końców i tak decydującym kryterium ma być cena produktów.

Usługa m-commerce w Carrefour

Warszawski Carrefour umożliwił swym klientom korzystanie z usługi m-commerce za pomocą aplikacji Mój Carrefour. Towary zakupione w systemie m-commerce, czyli artykuły spożywcze i przemysłowe dostępne w eCarrefour.pl, mają być dostarczane jeszcze tego samego dnia, jeśli zamówienie zostanie złożone do godziny 16:00. Polityka sklepu jest prosta: zachęcić nowych klientów do kupowania przez Internet i promowanie wirtualnych zakupów jako prostszych oraz wygodniejszych niż tradycyjne. Wprowadzono również dodatkowo usługę Carrefour Drive, dzięki której klienci mogą odbierać zakupy bez wysiadania ze swoich samochodów. Punkt odbioru znajduje się na parkingu CH Atrium Targówek przy ul. Głębockiej 15.

Wartość e-commerce w Niemczech w 2017 roku

W roku ubiegłym u naszych zachodnich sąsiadów znacząco wzrósł udział rynku e-commerce w handlu detalicznym. Wartość e-commerce wyniosła ponad 58 mld Euro, co stanowiło wzrost o prawie 11% w stosunku do roku poprzedzającego. 2017 r. oznaczał dla detalistów korzystających z różnych kanałów przekazu ogólny wzrost sprzedaży o 21%, czyli o ok. 20 mld Euro. Statystyki pokazały ponadto, że w Niemczech ubiegły rok wiązał się także ze wzrostem znaczenia e-commerce w mniejszych miejscowościach do 50 000 mieszkańców. Sprzedaż online w tych gminach stanowiła aż 60% wszystkich ubiegłorocznych sprzedaży wirtualnych za zachodnią granicą. To oznacza, że społeczeństwo niemieckie (nie tylko mieszkańcy największych miast) coraz częściej korzystają z nowoczesnej internetowej formy shoppingu.

Zyski Apotheke Europe

Internetowa apteka Apotheke Europe, po przejęciu w zeszłym roku konkurenta Europa Apotheek, pnie się w górę w bilansach sprzedaży. Przychody sklepu wzrosły o 60%, czyli o 284 mln Euro. Powodem wzrostu zysków może być także rosnąca liczba kupujących przez Internet. W roku 2016 było ich ok. 1,8 mln, dla porównania w 2017 r. firma wskazała na ok. 2,7 mln aktywnych klientów. Na rynku niemieckim zyski sklepu wzrosły o 44%, natomiast najbardziej radykalny wzrost zanotowano za sprawą rynków ościennych (Austria, Hiszpania, Francja, etc.). Za sprawą klientów międzynarodowych słupki sprzedaży wzrosły bowiem o 146%.

Alibaba we Francji

Chiński potentat w branży sprzedaży internetowej wkracza na francuski rynek. We Francji ma powstać centrum logistyczne serwisu, w zamian Alibaba deklaruje sprzedaż francuskich produktów na szeroką skalę. Już w 2017 r. portal promował 1700 francuskich marek, a wzrost ich sprzedaży wyniósł ogólnie 53%.

Amazon Go już otwarty

W Seattle otwarto 22 stycznia pierwszy sklep bez kas i tradycyjnej obsługi. Klienci dokonują zakupów za pośrednictwem mobilnej aplikacji, a nad wszystkim czuwają liczne kamery rozmieszczone na suficie. Przy wejściu i wyjściu ze sklepu skanujemy aplikację dostępną w naszym telefonie. Transakcja rozliczana jest automatycznie, a środki pobierane z naszej karty płatniczej. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikamy uciążliwych kolejek. Obecnie nie wiadomo, czy powstaną kolejne tego typu markety. Na stronie Recode.net dostępne są zdjęcia nowo otwartego marketu. Sklep, poza standardowym asortymentem, przez cały dzień serwuje zestawy śniadaniowe, obiadowe oraz kolacje. Robiąc zakupy, klienci mogą zatem zjeść posiłek. Pomimo braku kasjerów, Amazon oddelegował kilku pracowników do sekcji alkoholi, by weryfikowali, czy dany klient jest uprawniony do nabycia napojów procentowych. Amazon na półkach promuje też markę Whole Foods, którą jakiś czas temu przejął. Co ciekawe, niektóre marki Amazona, jak np. Wickedly Prime nie zostały szczególnie efektownie wyeksponowane na półkach. W ramach ciekawostki należy dodać, że najlepiej sprzedającym się towarem z serii Prime Now jest woda LaCroix. Funkcjonowanie sklepu w tak nowatorskiej formie będzie można ocenić po upływie kilku miesięcy, niemniej jednak już teraz wzbudza on zainteresowanie konsumentów na całym świecie.

Zdjęcia sklepu pochodzą z Recode, a wykonał je Jason Del Rey

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)