eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #50

To już 50 prasówka e-commerce, a w niej: napiszemy, jak wyglądała pierwsza wolna niedziela dla sprzedawców off i online. Wspomnimy, jak wygląda niemiecki rynek płatności za zakupy robione w sieci, a także o planach Carrefour dotyczących rynku polskiego i francuskiego.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Reklama

Centra handlowe miały milion klientów mniej w pierwszym tygodniu z niedzielą bez handlu

O 13,5 procent zmalała odwiedzalność centrów handlowych w pierwszym tygodniu, w którym zaczęło obowiązywać nowe prawo o zakazie handlu w niedzielę. Okres ten porównano z analogicznym tygodniem w poprzednim roku. Oznacza to, że centra handlowe odwiedziło blisko milion klientów mniej niż w 2017, a sam spadek jest bezpośrednią konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. W przypadku centrów, które znajdują się na obrzeżach miast, spadki były jeszcze większe, oscylowały bowiem w okolicach 15,3 proc. Oczywiście wyciąganie daleko idących wniosków już po pierwszym tygodniu jest błędne, prawdą jest jednak to, że czekają nas interesujące pod wieloma względami zmiany, które odczujemy wszyscy. Warto też podkreślić, że pierwszy weekend z wolną niedzielą był idealną okazją dla wielu sklepów internetowych na organizowanie promocji i ciekawych akcji.

Pogoda popsuła szyki branży e-commerce w pierwszą niehandlową niedzielę?

Kontynuując myśl z poprzedniej części, sklepy internetowe szturmem postanowiły wykorzystać „potencjał” i ruszyły z wieloma ofertami: rabaty, wyprzedaże, darmowa dostawa itp. Niestety pierwsze wiosenne przebłyski, przyjemna pogoda idealna do spacerów, jeżdżenia na rowerach pokrzyżowała wszystkie plany. Według analiz Płatności Online Blue Media pierwsza niedziela z zakazem handlu nie odbiegała zanadto od typowej niedzieli. Nieznacznie wzrosła liczba transakcji w e-sklepach, ale z kolei obniżyła się średnia wartość koszyka. Od dawna funkcjonuje pewna korelacja pomiędzy ładną pogodą a liczbą transakcji internetowych. Ciepłe, słoneczne dni zachęcają do aktywności na świeżym powietrzu, a nie do przeszukiwania Internetu. Z kolei Shopper podaje, że pierwsza niehandlowa niedziela to wzrost o blisko 25 procent liczby transakcji i o prawie 20 procent przychodów. Mimo tego, że była mniejsza o ok. 3 proc. liczba odwiedzin, wzrosła liczba transakcji, co oznacza, że internauci byli bardziej skorzy do realizowania zakupów. Zobaczymy, jak będzie po kolejnej niedzieli. W miejscu, z którego tworzymy Prasówkę e-commerce’ową, jest aktualnie minus 8 stopni i silny wiatr.

41 procent niemieckich kupujących woli płacić na rachunek

Niemieccy konsumenci są konserwatywni podczas robienia zakupów online. Czterech na dziesięciu woli wybiera przedpłatę podczas e-shoppingu. Drugą popularną metodą jest PayPal, którą wybiera jeden na trzech Niemców. Dostawcom usług płatniczych trudno jest przekonać niemieckich konsumentów do alternatywnych metod płatności, dlatego wprowadzanie ich na rynek jest bardzo problemowe. Sklepy uginają się pod tą presją i – by nie tracić klientów – nie wprowadzają innych metod. Według analiz przeciętny Niemiec ma do wyboru siedem metod płatności podczas zakupów online. Niemcy wybierają na ogół przedpłatę (ok. 86,6 proc.). 71 proc. sklepów oferuje tę metodę.

Allegro uruchamia chat dla sprzedawców

Codziennie na Allegro sprzedawanych jest około milion przedmiotów. Brand ten to niekwestionowany lider w sprzedaży, więc nietrudno się dziwić, że ciągle pojawiają się nowe ulepszenia i modyfikacje dla komfortu zarówno sprzedawców, jak i kupujących. Firma aktualnie wprowadza Czat Allegro, by poprawić komunikację pomiędzy klientami i sprzedawcami z serwisem. Narzędzie obecnie dostępne jest dla sprzedających, którzy promują lub planują promować swoje oferty przez reklamy Allegro Ads. To pierwszy tego typu kanał kontaktu i kolejny krok w ramach realizowania strategii Customer Experience w Allegro do 2020 roku. Czat ma pomóc w kontakcie, by w czasie rzeczywistym szybko reagować na wszelkie problemy. Jak podkreśla marka, zależy im, by wsparcie i obecność były odczuwalne, a pomoc trafiona w punkt. Czat Allegro wystartował 27 lutego. Jest dostępny na stronie www.ads.allegro.pl po zalogowaniu do panelu.

Sklep internetowy Carrefoura będzie otwarty w niedziele wolne od handlu

Klienci sklepu internetowego Carrefour.pl będą mogli robić zakupy w niedziele wolne od handlu – proces wyboru produktów, płatności i przekazania do realizacji jest w pełni zautomatyzowany. Odbiór zakupów spożywczych w niedziele będzie możliwy w formie dostawy do domu, odbioru w Coolmacie oraz w punkcie Carrefour Drive. Dla osób, które robią zakupy przez aplikację mobilną Mój Carrefour – także z dostawą tego samego dnia.
Zakupy spożywcze na Carrefour.pl są dostępne tylko na terenie Warszawy.

Carrefour przejął francuski start-up – firmę dostarczającą zestawy do posiłków


Znana sieć sklepów spożywczych przejęła większościowy pakiet firmy start-upowej Quitoque – lidera na francuskim rynku w dostawie zestawów do posiłków.
Quitoque powstał w 2014 roku. Dzięki systemowi subskrybcji oferuje każdego tygodnia urozmaicone i zdrowe przepisy, które można przygotować w domu przy użyciu produktów lokalnych, organicznych, sezonowych. Marka przykłada szczególną wagę do jakości, świeżości i smaku, faworyzując oczywiście produkty pochodzenia francuskiego. W 2017 roku firma zatrudniała 60 pracowników i dostarczyła blisko 3 miliony produktów na terenie całej Francji. Współpraca z Carrefour pozwoli im rozszerzać ofertę elektronicznego handlu żywnością, a przy okazji wzmocni pozycję lidera.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #49

49 raz zapraszamy Was do lektury prasówki e-commerce. Dziś przeczytacie o raporcie przygotowanym przez Furgonetka.pl, który pokazuje jak wygląda dostawa w polskich e-sklepach. Będzie kilka słów o RODO oraz zakupach na Allegro, oraz o preferencjach zakupowych polaków. Nie zabraknie statystyk oraz danych liczbowych.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Reklama

Logistyka w dużych sklepach vs małych i średnich. Raport za 2017

Już po raz drugi na zlecenie Furgonetka.pl dokonano analizy ponad 1000 sklepów internetowych działających w Polsce. Badaniu zostały poddane przede wszystkim oferowane formy dostawy oraz ich ceny. Pełny raport dzięki uprzejmości Furgonetka.pl zamieszczamy na naszej stronie i jest on dostępny w tym miejscu.

E-sklepy nie są gotowe na nowe przepisy RODO. Grożą im milionowe kary.

W Polsce według danych mamy 29 tys. e-sklepów. Zaledwie co dwudziesty z nich dostosowany jest do nowych regulacji o ochronie danych osobowych, czyli RODO. Spóźnialscy ryzykują sporo. Mogą im grozić kary do 20 mln euro.

25 maja zaczną obowiązywać w Polsce nowe przepisy. Regulacje unijne – RODO – dotyczą danych osobowych. Przedsiębiorcy zobowiązani są do zabezpieczania owych informacji przed dostępem osób nieupoważnionych. Zdaniem specjalistów jedynie niespełna 1,5 tys. sklepów jest gotowych, by spełnić nowe obwarowania prawne.

Zaledwie 3% przedsiębiorstw na terenie Polski jest w całości przygotowanych na nowe wymogi. Połowa przyznaje, że w około 30%, a jedna piąta jeszcze zupełnie nie rozpoczęła przygotowań do zmian. Najlepiej przygotowane są duże i międzynarodowe sklepy. Według ich zapewnień są już gotowe na RODO.

Segment e-grocery rośnie 20% w skali roku

Dane rynkowe potwierdzają: europejski rynek e-grocery rozwija się, rośnie i zmiany te są zauważalne. Według szacunków i badań aż 14% klientów sklepów internetowych (12% w Polsce) oraz 30% tzw. dużych nabywców kupuje świeżą żywność i napoje online. Dodatkowo produkty te kupowane są regularnie. 11% konsumentów robi to raz w miesiącu. Warto w tym momencie zerknąć na rynek brytyjski, który jest swoistym ewenementem w tym zakresie. Tam aż 27% konsumentów korzysta z e-grocery.

Duży potencjał jest widoczny także w Polsce. Średnio segment e-grocery wzrasta o 15-20% rok do roku. U nas rozwija się on przede wszystkim dzięki popularnej sieci supermarketów, a moda na lokalną, ekologiczną żywność rośnie, co przekłada się na wzrosty wśród e-delikatesów, które oferują trudno dostępne produkty.

Z każdym rokiem coraz więcej firm przenosi swoje usługi do Internetu. Coraz więcej my, klienci, szukamy tam towarów, które np. są trudno dostępne. W 2017 roku 7 na 10 internautów (68%) dokonało zakupów on-line. Największy odsetek stanowią osoby w przedziale wiekowym 16-24 i 25-54 lata (każda po 71%).

Zgodnie z szacunkami najszybciej w Europie będą rozwijać się rynki holenderskie i włoskie (wzrost o 14%). Tuż za nimi – Turcja (13%) oraz Niemcy (11%). Prognoza dla Polski to wzrost na poziomie 8% do 2021 roku.

Holenderski e-commerce: 22,5 mld euro w 2017 roku

Holandia zaliczyła w ubiegłym roku wzrost o 13% w stosunku do 2016. Mieszkańcy tego kraju dokonali łącznie ponad 200 mln zakupów, czyli o 17% więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, ok. 56% pieniędzy wydanych w Internecie zostało przeznaczonych na zakupy. Udział e-handlu sukcesywnie rośnie, aktualnie e-commerce w Holandii stanowi 9,7% całkowitej sprzedaży detalicznej. To prawie dwa razy więcej niż 5 lat temu.

Największy wzrost zaliczyły branże: Zdrowie i uroda, Żywność oraz Dom i ogród. Holendrzy najwięcej wydali w ostatnim kwartale.

Widać też silny wzrost w m-commerce. Smartfon coraz częściej jest narzędziem, jaki Holendrzy wybierają, by dokonać zakupów w Internecie.

Amazon uruchamia serwis e-grocery we Francji

Amazon potwierdza spekulacje: we Francji ma powstać sklep spożywczy sygnowany ogólnoświatową marką potentata zakupów internetowych. Od premiery Amazon Fresh w Stanach Zjednoczonych, jaka miała miejsce w 2016 roku, firma coraz bardziej koncentruje się na sprzedaży żywności online.

Jeszcze nie wiadomo, czy francuski sklep będzie zbliżony do Amazon Fresh, ale dyrektor zarządzający Amazon France potwierdził, że firma poczyniła już pierwsze kroki do postawienia czegoś nowego na europejskim rynku.

Dodatkowo zasięg usługi Amazon Prime Now ma być rozszerzony poza Paryż. Amazon ogłosił również, że utworzy 2000 nowych miejsc pracy we Francji.

Na Allegro można sfinalizować zakupy leasingiem

Przedsiębiorcy, który posiadają konto Firma, mogą zapłacić leaselinkiem za przedmioty, których cena wynosi 700-60000 zł brutto. Niezależnie od tego, jaką formę działalności prowadzi przedsiębiorca, może wykorzystać on pożyczkę leasingową na okres 3-18 miesięcy lub leasing operacyjny od 18 do 48 miesięcy.

Całość procedury przyznania leasingu trwa 10 minut i można ją zrealizować przez całą dobę. Zdaniem Allegro jest to kolejny krok w stronę potrzeb przedsiębiorców.

Westwing Home & Living z nowym kanałem sprzedaży w Polsce

Popularna marka uruchamia w Polsce nowy kanał sprzedaży online – sklep internetowy WestwingNow.pl ze stałą ofertą. W sklepie znajdzie się ponad 15 tys. produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem w klubie zakupowym.

Marka stawia między innymi na polski rynek. Uruchomienie sklepu to gest w kierunku klientów i ich potrzeb. Obecnie brand działa w 14 krajach. Polska jest trzecim rynkiem, na którym marka zdecydowała się uruchomić sklep internetowy, WestwingNow funkcjonuje już w Holandii i Niemczech.

Od 2011 roku Westwing Home & Living działa w Polsce, jednak dotychczas wyłącznie w formacie klubu zakupowego.

40% Polaków rezygnuje z zakupów, jeżeli nie można zapłacić kartą

Według raportu „Postawy Polaków wobec form płatności” przeszło połowa z nas chce płacić bezgotówkowo, a 40% rezygnuje z zakupów, jeśli nie może zapłacić za nie kartą. Tymczasem wiele małych i średnich firm nie widzi potrzeby wprowadzania terminali, stanowią one bowiem dla przedsiębiorców niemały koszt.

Poczta Polska, PKO Bank Polski, Orange Polska i eService zawiązały koalicję liderów na rzecz Polski bezgotówkowej. Jej celem jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw, które chciałyby przyjmować płatności tego rodzaju. W ramach programu firmy, które do niego przystąpią, mają mieć dostarczane za darmo terminale płatnicze.

Bardzo dobre wyniki DPDgroup

DPDgroup kontynuuje wzrost i ogłasza obroty za rok 2017 w wysokości 6,8 mld euro. – Dzięki wzrostowi obrotów o 11%1 DPDgroup umocniła swoją pozycję drugiego co do wielkości gracza na rynku usług kurierskich w Europie i potwierdziła, że jest ekspertem w tym zakresie – mówi Paul-Marie Chavanne, Prezes GeoPost/DPDgroup. Całe podsumowanie dostępne jest tutaj.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Logistyka w dużych sklepach vs małych i średnich. Raport za 2017 przygotowany przez Furgonetka.pl


Już po raz drugi na zlecenie Furgonetka.pl dokonano analizy ponad 1000 sklepów internetowych działających w Polsce. Badaniu zostały poddane przede wszystkim oferowane formy dostawy oraz ich ceny. Infografika oraz tekst podsumowujące wyniki, skierowane są głównie do właścicieli oraz menedżerów e-sklepów i pokazują wyraźnie, jak wygląda polski e-commerce jeśli chodzi o ostatni etap sprzedaży, czyli doręczenie do klienta.

Reklama

W badaniu sprawdzono łącznie 1046 e-sklepów, które podzielono na dwa segmenty. W pierwszym znalazły się małe oraz średnie podmioty, w drugim – tylko duże. Na potrzeby badania przyjęto, że małe i średnie to takie, które wysyłają do 150 paczek dziennie, zaś duże powyżej tej liczby. Analiza miała ustalić, jak wiele form dostawy kurierskiej jest dostępnych w sklepach, i czy poza nimi znajdują się też inne, np. doręczenie do punktów odbioru, jaka jest średnia cena poszczególnych opcji oraz to, w jaki sposób kształtują się różnice pomiędzy dwoma segmentami, na które została podzielona próba badawcza. Warto podkreślić, że oddzielnie zliczone zostały wysyłki pocztowe oraz przesyłki pobraniowe. Wzięto też pod uwagę inne elementy, np. darmowa dostawa oraz wartość koszyka, od której jest ona dostępna. Na końcu raportu znajduje się także krótkie porównanie danych w stosunku do roku ubiegłego.

Liczba możliwych form dostawy kurierem

Jednym z podstawowych elementów, które zostały przeanalizowane podczas badania, była liczba form dostawy, oferowana przez poszczególne sklepy. Wyniki pokazują, że 41% małych i średnich sklepów oferuje tylko jedną formę dostawy kurierem. Pozostałe 59% posiada więcej niż jedną opcję, z czego dwie możliwości proponuje 34% sklepów, trzy – 19%, a cztery i więcej – jedynie 6% wszystkich sprzedawców.

W porównaniu z danymi z grupy dużych podmiotów widać znaczącą różnicę. W tym przypadku aż 88%sklepów posiada więcej niż jedną opcję do wyboru. Głębsza analiza pokazuje, że dwie formy wysyłki posiada w swojej ofercie 28% sklepów, a trzy oraz cztery i więcej – po 25%.

Różnice pomiędzy grupami mogą wynikać z wielu czynników. Przede wszystkim duże firmy mogą pozwolić sobie na podpisanie umów z kilkoma przewoźnikami – zachowują wystarczająco wysoki wolumen przesyłek, aby utrzymać niskie ceny. Dodatkowo mają pod ręką specjalistów, którzy bez dużego wysiłku i kosztów wdrożą kolejne opcje. Większe sklepy być może biorą też częściej pod uwagę wyniki badań robionych na kupujących, z których wynika, że klienci preferują sklepy, w których mają możliwość wyboru odpowiadającego mu przewoźnika lub formy dostawy. Trend ten potwierdza między innymi polski raport Gemiusa, E-commerce w Polsce 2016, w którym można znaleźć informację o tym, że większy wybór przewoźników ma wpływ na to, gdzie konsument zakupi towar.

Małe i średnie sklepy, niestety często nie mają tylu możliwości – mają mniejsze wolumeny i niższą dostępność specjalistów (np. programistów). Ale nie znaczy to, że są zupełnie przegrane w walce o uwagę klientów. Na rynku można znaleźć wiele narzędzi ułatwiających wdrożenie kolejnych firm kurierskich bez podpisywania z nimi umów, czy konieczności wprowadzania dużych zmian programistycznych. Są to na przykład brokerzy usług kurierskich. Często nawet same platformy sklepowe mają już integracje z podstawowymi narzędziami umożliwiającymi rozszerzenie oferty wysyłki.

Najpopularniejsze firmy kurierskie

Top 5 najpopularniejszych firm kurierskich w tym zestawieniu wygląda inaczej dla każdej z grup sklepów. Jeśli przyjrzymy się małym i średnim, to lista wygląda następująco: Pocztex, DPD/Kurier no name, DHL, UPS, GLS. Trzeba tu zaznaczyć, że 33% sprzedawców nie podaje na stronie nazwy przewoźnika, stąd nazwa “No name”. Gdyby liczyć kuriera “No name” do zestawienia, to pod względem popularności pojawia się on na drugim miejscu, zaraz za Pocztexem i na równi z DPD.

W dużych sklepach kolejność jest inna. Top 5 firm, od najczęściej oferowanych to DPD, Pocztex, DHL, UPS/InPost/Kurier no name, Fed-Ex. Tutaj także część sklepów nie informuje, jakim kurierem są dostarczane przesyłki, ale robi tak jedynie 19% z tego segmentu. W tym przypadku kurier “No name” plasuje się na czwartej pozycji wraz z UPS i InPost.

Brak informacji o kurierze niejednokrotnie wiąże się z tym, że koszty dostawy pojawiają się dopiero po wrzuceniu produktu do koszyka lub też podczas podsumowania zamówienia. To praktyka, która zniechęca klientów do składania zamówienia, ponieważ jak sugerują różne badania (np. wspomniany wyżej raport Gemiusa), wielu klientów sprawdza formy i koszty dostawy, zanim złoży zamówienie. Jeśli nie jest w stanie sprawdzić tego zanim zacznie zakupy, jest spora szansa, że zrezygnuje z nich zupełnie.

Inne formy odbioru przesyłek

Click&collect, to rozwiązanie dosłownie tłumaczone jako “kliknij i odbierz”, które długo utożsamiane było tylko z odbiorem osobistym. Jednak przewoźnicy zauważyli jego rosnącą popularność oraz szansę na ograniczenie kosztów ostatniej mili i zaproponowali swoje, dedykowane i bliższe klientom rozwiązania. W Polsce największą popularność zdobyły dwa – Paczkomaty InPost oraz Paczka w Ruchu.

W przypadku małych i średnich sklepów opcję dostawy towaru do Paczkomatu oferuje 45%sprzedawców, a Paczkę w Ruchu 5%. W tej kategorii znów prym wiodą duże sklepy. 79% z nich daje klientowi możliwość wyboru dostawy do Paczkomatów. Z Paczki w Ruchu możemy skorzystać w 38%sklepów. Odbiory osobiste umożliwia 51% małych i średnich podmiotów, ale już tylko 36% dużych. Powodem tej ostatniej różnicy może być między innymi model logistyczny. Jeśli sklep korzysta z zewnętrznych rozwiązań magazynowych, to dostarczenie go do placówki w celu odbioru, może wiązać się z dodatkowymi kosztami, których sprzedawcy chcą uniknąć.

Koszty dostawy

Średnio za paczkę przedpłaconą w małych i średnich sklepach klient musi zapłacić 14,90 zł, za pobraniem (COD) nieco więcej – 19,91 zł. W przypadku dużych e-sklepów koszty są zdecydowanie niższe, gdyż paczka z góry opłaconym towarem wiąże się z koniecznością zapłaty za wysyłkę 11,57 zł, dostawa z płatnością przy odbiorze to koszt 16,28 zł. W obu przypadkach dopłata do COD, to około 5 zł. Różnica ta wynika w dużej mierze z opłat za obsługę pobrania nakładanych przez firmę kurierską.

Warto tu zauważyć, że według dostępnych informacji w Polsce wysyłka za pobraniem może stanowić nawet ponad 30% wszystkich nadawanych przy pomocy kuriera paczek. To najwyższy taki wskaźnik w Europie. Jednym z najważniejszych powodów tej niezwykłej popularności, jest większe odczuwalne bezpieczeństwo, niż przy przedpłacie na nieznane konto. Przynajmniej jedną opcję wysyłek pobraniowych posiada 86% małych i średnich sklepów i 63% dużych.

Darmowa dostawa, czyli trend, który w ostatnich latach także zdobywa coraz więcej entuzjastów, pojawia się w 44% sklepów małych i średnich. W przypadku podmiotów dużych dostawę bez kosztów wysyłki deklaruje 54% przedsiębiorstw. Uśredniając cenę, od której kupujący może skorzystać z tej opcji, w przypadku pierwszej grupy jest to 323 zł, zaś w przypadku drugiej – 216 zł.

2017 vs 2016

Pierwszy raport, dotyczący tych samych aspektów, został opublikowany w lutym 2016, czyli nieco ponad rok temu. I jak się okazuje, dwanaście miesięcy to w e-commerce bardzo długo. Przez ten czas nastąpiło kilka zmian. Najważniejszą z nich jest zniknięcie z rynku 36% badanych sklepów. Powodów tego stanu rzeczy może być bardzo wiele. Najbardziej prawdopodobny jest ten, że niska bariera wejścia w e-commerce ułatwia powstawanie wielu nowych sklepów, którym później trudno jest znaleźć klientów i wypracować rentowność. A zacząć jest tym łatwiej, że nowe rozwiązania technologiczne (narzędzia i automatyzacja wielu etapów) oraz logistyczne (np. dropshipping) nie wymagają od właścicieli e-sklepów dużych nakładów finansowych na rozpoczęcie działania. Jednak trudno walczyć z konkurencją o podobnym profilu sprzedaży, która ma więcej szczęścia, doświadczenia, lepszy pomysł na promocję i być może więcej pieniędzy na reklamę, a do tego jest jej mnóstwo. W niektórych branżach rynek jest wręcz przesycony. Wszystkie te wyzwania okazują się nie do przejścia i sklep zamyka się w ciągu roku, czy dwóch lat od rozpoczęcia działalności.

To jednak nie jest jedyna zmiana, która jest zauważalna przy porównaniu obydwu raportów, choć należy tu zaznaczyć, że różnice są widoczne o wiele bardziej w segmencie dużych sklepów.

Liczba form dostawy w przypadku małych oraz średnich sklepów praktycznie nie uległa modyfikacjom. W większych firmach zmiany są bardziej widoczne. O 8% zwiększyła się liczba tych, w których jest dostępna tylko jedna forma dostawy kurierem, a o 9% spadł odsetek tych, w których są cztery lub więcej możliwości doręczenia zamówienia. Może to oznaczać, że postawiono na optymalizację procesów związanych z wysyłką i skupiono się na tych opcjach, które są najczęściej wybierane przez klientów.

Top 5 firm kurierskich nie zmienił się w przypadku małych i średnich e-sklepów. Widać za to zmiany w drugim badanym segmencie. W 2017 roku na pierwszą pozycję wysunęło się DPD, wyprzedzając Pocztex. W zestawieniu pojawia się także DHL, który w 2016 roku nie trafił do pierwszej piątki najlepszych firm. UPS i InPost plasują się na czwartej pozycji, a do zestawienia wchodzi także FedEx, który także, obok DHLa, nie był obecny w zeszłorocznym rankingu. Znika natomiast GLS, który rok wcześniej zajął czwarte miejsce.

Największe zmiany można zaobserwować, analizując paczki wysyłane za pobraniem. Aż o 46% wzrosła liczba małych i średnich sklepów oferujących ten rodzaj dostawy, w przypadku dużych zmalała ona o 20%. Powodów rozbieżności może być kilka. Coraz więcej dużych sprzedawców rezygnuje z wysyłania za pobraniem, ponieważ mają już tak ugruntowaną pozycję, że nie muszą w ten sposób zdobywać zaufania nowych klientów. Mniejsze e-sklepy nadal mają potrzebę walki o zaufanie właśnie w ten sposób, co więcej wyłączenie COD (cash on delivery) spowodowałoby znaczne zmniejszenie liczby zamówień. Według szacunkowych danych (źródło), sprzedaż za pobraniem w mniejszych podmiotach może wynosić nawet do 30% sprzedaży.

Jeśli chodzi o średnie ceny dostawy, to można zauważyć tylko nieznaczne różnice. Koszt wysyłki przy przedpłacie zwiększył się o niecałe 2 zł w segmencie małych i średnich przedsiębiorców, u dużych kwota ta wzrosła o 0,95 zł. Zmiany te mogą być spowodowane wahaniami cen oferowanych przez firmy kurierskie lub kosztów obsługi zamówienia w e-sklepie (np. opakowań czy wypełniaczy).

Ostatnim elementem, gdzie można zauważyć interesujące zmiany jest darmowa dostawa. W 2017 roku aż 16% małych i średnich przedsiębiorców wprowadziło tę opcję, a 15% dużych z niej zrezygnowało. Można zakładać, że mali gracze chcą przyciągać do swoich wirtualnych półek klientów, którzy oczekują oszczędności w tym zakresie. Zaś duże biznesy postawiły na optymalizację i korzystają z tego rozwiązania głównie jako narzędzia promocyjnego. Za tym argumentem przemawia fakt, że wartość koszyka, który kwalifikuje się do darmowej dostawy wśród dużych biznesów wzrosła o 22 zł. Możliwe, że spowodowane jest to niskimi marżami w niektórych segmentach, przez co opłacalność dostawy bez kosztów wymagała podniesienia minimalnej wartości zamówienia. Wśród małych i średnich sklepów różnica w wartości koszyka umożliwiającego wybór darmowej dostawy pomiędzy 2016 i 2017 jest znikoma.

Podsumowując

Zgodnie z prawem Moore’a możliwości technologiczne podwajają się w niemal równych odcinkach czasu, co oznacza, że z każdym rokiem możemy zrobić o wiele więcej niż w poprzednim. Prawo to można ogólnie zastosować także w e-commerce, gdzie również dochodzi do znaczących zmian w krótkim czasie i przez dwanaście miesięcy dokonują się rzeczy, które mogą zaważyć na dalszym kierunku rozwoju tego kanału sprzedaży.

Jako Furgonetka chcemy regularnie je monitorować i sprawdzać, w którym kierunku e-commerce zmierza. Efektem jest druga edycja raportu na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli stanu ogólnie pojętej logistyki w Polskich sklepach internetowych. Wnioski próbujemy wyciągać na podstawie danych, które są ogólnodostępne i można je zebrać za pomocą stosunkowo łatwego researchu. W ich skład wchodzi liczba i różnorodność opcji dostawy i firm kurierskich oraz ich cena. Dzięki temu możemy poznać dynamikę zmian oraz kierunek, w którym podążają.

Mamy nadzieję, że wyniki naszego badania przełożą się m.in. na większą świadomość sklepów internetowych co do miejsca na rynku, w którym się znajdują, pod względem podejścia do logistyki. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ klient ocenia zakupy jako całość doświadczeń. Na tę ocenę składa się nie tylko jakość i cena produktu, czy usability strony, ale też dostawa. I jeśli zawiedzie logistyka, czyli ostatni etap zakupu, np. przesyłka będzie zbyt droga, czy długa, klient nie będzie miał wyboru opcji dostawy, albo wystąpią jakieś problemy z kurierem (opóźnienia, zniszczenie paczki), to ostateczne konsekwencje poniesie sklep. Klient po prostu więcej nie wróci i będzie przestrzegał znajomych, zamiast rekomendować. A to z kolei na pewno odbije się na rentowności i ostatecznie przełoży na “być albo nie być” sklepu w dalszej przyszłości. Doskonale to widać w naszym badaniu. w 2017 roku nie przetrwało aż 36% z badanych e-sklepów.

Autorem raportu jest:

Marta Komar, Band Manager w Furgonetka.pl

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Jeżeli chodzi o Niemców i ich zakupy internetowe to podejrzewam, że jest to kwestia sprzężona mocno z wiekiem społeczeństwa. Nie od dziś wiadomo, że dużą część użytkowników Paypala stanowią ludzie młodzi, dla, których jest to pierwsze konto do zakupów online bardzo często w grach sieciowych. Starsza część społeczeństwa to oczywiście tradycyjne metody i przedpłata. Najprościej (względnie) do celu.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)