eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #63

Zapraszamy do lektury 63 prasówki e-commerce, w której między innymi o: inwestycji Google w JD.com, o tym jak płacimy za zakupy, a także o małym sukcesie wojskowego e-commerce.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Google inwestuje 550 milionów w JD.com

Jak donosi CNBC amerykański gigant zainwestował 550 milionów dolarów w gotówce, w drugą pod względem wielkości platformę e-commerce w Chinach, czyli JD.com. Ostatnio głośno było o rozpoczęciu współpracy JD z Walmart, która ma na celu usprawnienie produktów spożywczych. Nowe partnerstwo i inwestycja ze strony Google ma poprawić dotarcie do nowych klientów ze wschodu, między innymi poprzez Google Shopping.

Płatność kartą wypiera płatności gotówkowe, ale robi to bardzo powoli

Badanie AdRetail pokazało, że nadal płatności gotówkowe są bardzo popularne wśród klientów. 50% z nas płaci za zakupy gotówką, ale coraz częściej za zakupy płacimy też BLIK-iem 16% ankietowanych, zbliżeniowo smartfonem 11%, i poprzez Android Pay 4%. Jednak, jak zauważają eksperci, popularność tych rozwiązań będzie rosła. Wystarczy spojrzeć na dane dotyczące BLIK, gdzie w pierwszym kwartale 2018 roku zarejestrowano 14 mln tego typu transakcji. To było aż 2,5 razy więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Z drugiej jednak strony, jak sugerują analitycy, w wielu krajach europejskich bardzo ciężko jest zapłacić za zakupy gotówką, jest tak na przykład w Szwecji. Polska odstaje od tych standardów, bowiem w ogromnej ilości sklepów płatności przy pomocy nowoczesnych rozwiązań, a czasem i nawet za pomocą karty, jest niemożliwa. Jeśli przeanalizujemy statystyki z małych aglomeracji, to okazuje się, że gotówką płaci tam, aż 60% klientów, kartami 31%, BLIK to jedynie 9%, a zbliżeniowo smartfonem 6%. Mobile Institute uważa, że sytuacja ta spowodowana jest złym targetowaniem kampanii informacyjnych na temat nowoczesnych rozwiązań płatniczych, które skierowane są przede wszystkim do mieszkańców dużych miast.

Sprzęt wojskowy cieszy się zainteresowaniem klientów

Można tak powiedzieć, gdy przejrzymy ofertę niedawno otwartego sklepu internetowego należącego do Agencji Mienia Wojskowego. W sklepie można nabyć produkty pochodzące z wojskowych magazynów, są tam między innymi manierki, menażki, niezbędniki, torby polowe i pałatki. Jednak jeśli ktoś jest zainteresowany zakupem tego typu produktów, musi się naprawdę pośpieszyć bowiem rotacja oferty na stronie jest niesamowita. Zainteresowanie chyba przerosło największe oczekiwania, bowiem niektóre towary zniknęły ze strony po kilku minutach.

Jak powiedział prezes agencji Krzysztof Falkowski: „Zainteresowanie uruchomieniem sklepu internetowego było spore. Otrzymywaliśmy wiele zapytań, również od osób, które nie miały łatwego dostępu do naszych stacjonarnych punktów sprzedaży. Zależało nam, by to zmienić i umożliwić zakupy jak największej liczbie chętnych. W planach mamy też uruchomienie platformy aukcyjnej. Warto otwierać się na nowych klientów i szukać nowych rozwiązań”.

Mundial napędza sprzedaż gadżetów piłkarskich na eBay

Widać, że mundial napędza sprzedaż gadżetów związanych z piłką nożną oraz z grillem. Jak podaje eBay sprzedawcy na portalu wystawili już ponad 850 tysięcy przedmiotów, z czego prawie 600 tysięcy, to akcesoria do kibicowania. Platforma eBay ocenia także, że nadchodzące piłkarskie święto jest przyczyną wzrostu sprzedaży  akcesoriów do grillowania i mebli ogrodowych. Tylko w maju sprzedaż akcesoriów do grillowania wzrosła aż o 21%, a mebli ogrodowych o 26%.

Carrefour wraz z Google będzie rozwijać rynek e-zakupów spożywczych

Umowa zawarta pomiędzy Google i Carrefour ma umożliwić mieszkańcom Francji dużo łatwiejsze zakupy spożywcze. Od przyszłego roku mieszkańcy tego kraju będę mogli kupować towary poprzez takie platformy, jak Google Home, Google Assistant oraz Google Shopping. Towary zamawiane poprzez te platformy będą dostarczane bezpośrednio do domu klienta lub można je będzie odebrać w sklepie stacjonarnym. Jak zapewnia Carrefour to kolejny krok w polepszaniu oczekiwań i doświadczeń klienta. W ramach współpracy powstał także park innowacyjny w Paryżu, gdzie inżynierowe i specjaliści od Google Cloud AI pracują nad nowymi rozwiązaniami dopasowanymi do klientów.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Podstawy RODO: zgoda na otrzymywanie informacji handlowych i przetwarzanie danych, czyli dokładnie o co chodzi?

Internet jest miejscem w którym każdy na wszystkim się zna i chętnie swoją wiedzą się dzieli. RODO wywołało tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy dyskusji. Część z nich dotyczy wyższości „check boxa” nad „linkiem” lub odwrotnie i kar jakie grożą heretykom nie zgadzającym się z tą lub inną interpretacją.

W jednej z takich „debat” zwaśnione frakcje udowadniały sobie, że zapisanie na newsletter musi być potwierdzone linkiem/check boxem. W artykule poświęconym e-mail marketingowi w epoce RODO omówimy dokładnie to zagadnienie.

Natomiast chcielibyśmy skorzystać z okazji, aby poruszyć fundamentalną nie tylko dla RODO „zgodę”.

„Zgoda” to nic innego jak oświadczenie woli, któremu poświęcone są w szczególności art. 60, 61, 65 i 651 kodeksu cywilnego.

Poniżej znajdziecie najważniejsze wzmiankowane artykuły z zaznaczonymi kluczowymi fragmentami.

Art. 60. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

Art. 61. §1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

§2. Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.

Art. 65. §1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.

§2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

Art. 65. Przepisy o oświadczeniach woli stosuje się odpowiednio do innych oświadczeń.

Reasumując, nie ma znaczenia czy jest to link, czy check-box, czy cokolwiek innego liczy się takie zachowanie które w sposób dostateczny wyraża wolę wyrażającego zgodę. Natomiast na potrzeby RODO zgodę taka należy utrwalić i ponownie nie ma znaczenie forma utrwalenia, jak długo pozwala na udowodnienie otrzymania zgody.

Oczywiście zgoda może być odwołana, a jeśli była złożona: pod groźbą, w stanie wyłączającym świadome podejmowanie decyzji, w wyniku podstępu lub była pozorna (strony umawiają się, że zgoda jest na niby) można się również uchylić od jej skutków.

Przeczytaj także: RODO „na spokojnie”. Co musisz zrobić w swoim sklepie internetowym i firmie do/od 25 maja 2018 roku? (żeby nie zwariować) »

Nie jest zatem ważne jak zgoda została złożona, ale jej treść i udokumentowanie, przy czym treść zgody może wynikać czasami z samej czynności. Wszystkie metody odebrania zgody widoczne na załączonych screenach są poprawne, a jeśli zgoda została odpowiednio zapisana w systemie stanowią w przypadku zarzutu nielegalnego przetwarzania danych osobowych dowód zgodny z RODO.

Uzbrojeni w tą elementarną wiedzę prawniczą powinniście bez problemu móc opracować odpowiednią i możliwą do zastosowania w Waszym sklepie formę odbierania i utrwalania „zgód”.

Poniżej trzy przykłady odbierania zgody, każdy jest poprawny (kliknij, aby powiększyć):


Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Straszne to zamieszanie z tym RODO, wszędzie tylko o tym mówią i zapychają skrzynki mailowe i nie tylko informacjami o nowych przepisach. Jestem ciekawy ile z tych mailów została przeczytana.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #62

Zapraszamy do lektury 62 prasówki e-commerce, w której między innymi o: pomysłach rządu w sprawie loginów i haseł dla stron www w tym e-biznesów, analizie czasu spędzanego przez niemieckich e-klientów w sklepach internetowych, a także o nowych pojazdach dostawczych od DPD.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Jeden login i hasło do e-serwisów i e-sklepów? To nowy pomysł rządu

Przedstawiony projekt ustawy zakłada, że Polacy otrzymają możliwość logowania się do portali publicznych, banków i innych usług przy pomocy jednego loginu i hasła. Projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej ma być krokiem w kierunku poprawienia bezpieczeństwa w sieci. Obecnie nie wiadomo, jak będzie wyglądało tego typu rozwiązanie w rzeczywistości. Pojawiły się już pierwsze słowa krytyki i wątpliwości. Przede wszystkim, że rozwiązanie takie przeczy wszelkim zasadom bezpieczeństwa. Jeden login i hasło do banku, serwisu ubezpieczeniowego, zaufanego profilu, to otworzenie furki hakerom i włamywaczom.

Z drugiej strony Adama Haertle z serwisu ZaufanaTrzeciaStrona.pl mówi, że: „Konieczność zapamiętywania dziesiątek czy setek haseł powoduje, że osoby, które nie potrafią korzystać z menedżera haseł, wszędzie używają tych samych danych do logowania, wystawiając się na cel cyberprzestępców”. Co za tym idzie widać, że pomysł ten może być dobry, jednak, czy nie sprawi to, że nasz ruch w sieci będzie jeszcze bardziej inwigilowany przez stronę rządową?

Niemieccy klienci najwięcej czasu spędzają na Amazonie

Analiza niemieckiego rynku e-comerce pokazała, że najczęściej odwiedzanym sklepem online jest Amazon, to w nim Niemcy spędzają najwięcej czasu. Na najniższych pozycjach znalazł się liędzy innymi Lidl, IKEA oba po 0,9% całkowitego czasu online, Zalando to 1,1%, AliExpress 1,3%. W piątce najpopularniejszych e-sklepów znalazły się Otto 2,1%, Wish 2,2%, eBay classifieds 16,1%, eBay Marketplace 25,8%, a na pierwszym miejscu Amazon z 26%. Warto dodać, że sklepy internetowe odwiedzane są przez Niemców każdego dnia, przeważnie zajmuje to im kilka minut. W tygodniu użytkownicy spędzają około 13h serfując po sieci na komputerach PC, ale tylko 7,5% używa ich do przeglądania ofert e-sklepów. Duży ruch generują urządzenia mobilne.

Prawie 3 miliardy euro wydali Belgowie online

Dane te dotyczą jedynie pierwszego kwartału 2018 roku. Przez pierwsze trzy miesiące tego roku 7,4 miliona klientów zrobiło łącznie 23 miliony zakupów na kwotę 2,73 miliarda euro. To praktycznie o 12% więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jak mówi Sofie Geeroms z BeCommerce „E-commerce w Belgii ciągle rośnie i w tej chwili to prawie 18% całej sprzedaży detalicznej w tym kraju”. Belgowie kupują online, ponieważ cenią sobie niższe ceny, bezpieczeństwo transakcji, skrócenie czasu zakupów, a także wygodę. Najpopularniejszą metodą płatności za zakupy jest Bancontact 51% klientów korzysta z tej metody, 49% używa też kart kredytowych, a 28% PayPal.

Jeśli chodzi o analizę ruchu w e-sklepach, to 28% pochodzi z desktopów, a smartfony i tablety to 22% po 11% na każde z urządzeń.

DPD i trójkołowe pojazdy dla kurierów

DPD od dłuższego czasu stara się znajdować nowe, często lepsze niż obecnie sposoby dowożenia paczek do klientów dużych miast. Jakiś czas temu testowano elektryczne rowery, teraz czas na trójkołowe pojazdy o nazwie TRIPL. Testy przeprowadzone są w Berlinie, Hamburgu i Kolonii. Jak zapewnia DPD dzięki nim kurierzy będą mogli poruszać się po ulicach zatłoczonych miast bez żadnego problemu. Jeden pojazd może przewieźć 50 paczek, których łączna waga nie przekroczy 200 kg. Założeniem jest, że pojazdy będą obsługiwały lokalizacje, gdzie do rozwiezienia jest dużo małych paczek na niewielkich przestrzeniach i gdzie poruszanie się samochodów dostawczych jest bardzo utrudnione.

W pigułce:

W Polsce online kupują przeważnie osoby młode

W raporcie Barometr E-shopper 2017 możemy znaleźć informację, że 12,4% robi zakupy online, co jest wzrostem w stosunku do roku 2016. Warto zauważyć, że średnia europejska to 11,3%. W przedstawionym raporcie można znaleźć też informację, żę zakupy w sieci robi przede wszystkim grupa młodych użytkowników sieci, mowa o osobach w wieku 18-34 lata.

Afera? Amazon niszczy zwracane towary?

Niemiecka telewizja Frontal21 oraz magazyn Wirtschaftswoche twierdzą, że Amazon niszczy towary zwracane przez klientów. Zdaniem dziennikarzy dziennie utylizowane są towary o wartosci kilkudziesięciu tysięcy euro. Na liście takich produktów znajdują się telefony, tablety, meble i wiele innych towarów. Amazon odpowiedział mediom, ale nie zaprzeczył w swoim orzeczeniu, że nie niszczy towarów ze zwrotów. Nie podano jednak przyczyny, takich działań. Pracownicy Amazon twierdzą, że produkty, które są utylizowane wielokrotnie, są sprawne i w bardzo dobrym stanie. Niemiecki Minister Środowiska skomentował całą sprawę i uważa, że jest to skandal.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)