eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #88: raport eCommerce TRENDS 2019 oraz Zakupy Świąteczne 2018

Zapraszamy do lektury ostatniej w tym roku, 88 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej raport eCommerce TRENDS 2019 oraz Zakupy Świąteczne 2018, a także informację o blokowaniu e-gigantów w Indiach. Jest też akapit o paragonach wystawianych przed zapłatą oraz o tym, gdzie najchętniej kupowaliśmy przed świętami.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Raport eCommerce TRENDS 2019 już dostępny

Spółka z Grupy OEX zaprezentowała szóstą edycję raportu wskazującego najważniejsze kierunki rozwoju sektora e-commerce, zarówno w obszarze B2C jak i B2B. W tym roku w badaniu wzięło udział 150 przedstawicieli branży, którzy wypowiedzieli się na temat 70 trendów. Według raportu Divante w 2019 roku na rynku e-commerce kluczową rolę odegrają rozwiązania Business Intelligence, CRM, content marketing, CRM, Big Data i chatboty. Raport eCommerce Trends prezentuje także trendy, które w ciągu najbliższych 5 lat będą miały największy wpływ na rynek sprzedaży online. Wśród nich znalazły się m.in. takie rozwiązania jak Alexa, Big Data, rozszerzona rzeczywistość czy personalizacja. Z opracowania Divante można dowiedzieć się także o najbardziej efektywnych inwestycjach z obszaru e-commerce i poznać aktualne inspiracje. W raporcie nie zabrakło także wypowiedzi ekspertów i praktyków rynku e-commerce. Pełen raport dostępny jest tutaj.

Kosmetyki i gry, czyli najpopularniejsze prezenty w roku 2018

Specjaliści z Deloitte zrobili podsumowanie tego, jak wyglądały nasze zakupy online w okresie mikołajkowym i świątecznym. Przed świętami, że 56% Polaków kupi prezenty świąteczne online. Spośród badanych 31% wybierze sklep, który ma również punkty stacjonarne, a 25% kupi od sprzedawcy działającego jedynie w Internecie.

Z 1168 złotych, jakie statystyczny Polak wydał na święta, 45% (532 zł) przeznaczone zostało właśnie na prezenty. Z tego budżetu 44% wydane zostało w internecie. Stawia to polskich konsumentów w czołówce Europy, a większy odsetek spotykany jest jedynie w Wielkiej Brytanii (55%) oraz Niemczech (46%). Dane Allegro i Mobile Institute wskazują, że jeden prezent będzie kosztował średnio 152 złote. Sieć jest również miejscem szukania pomysłów na prezenty dla bliskich – połowa polskich konsumentów szuka tam inspiracji. Dla 55% źródłem pomysłów jest wyszukiwarka internetowa. Z kolei 49% przegląda strony poszczególnych marek i dostawców, a 44% witryny z ofertami i kuponami.

Co ciekawe, silna jest pozycja blogów i społeczności – jest to źródło pomysłów dla 24% badanych. Najpopularniejsze prezenty to: książki, kosmetyki lub perfumy oraz słodycze. Na liście znajdują się także gry odzież i obuwie, biżuteria i zegarki, muzyka, karty podarunkowe oraz suplementy diety. Trzeba też zauważyć, że często pod choinką znajduje się też gotówka. Pełen raport dostępny jest tutaj.

Indie zakazują firmom e-commerce sprzedawania własnych produktów

O co dokładnie chodzi? O firmy takie jak Flipkart, czy też Amazon, które sprzedają produkty firm, w których mają udziały. W oświadczeniu, jakie podano można znaleźć między innymi informacje, że takie firmy działające na rynku e-commerce nie będą mogły zawierać umów na wyłączność z podmiotami, z którymi są związane w jakikolwiek sposób.

Nowe regulacje odnoszą się do skarg ze strony indyjskich sprzedawców detalicznych i handlowców, którzy twierdzą, że gigantyczne firmy e-commerce wykorzystują kontrolę nad zapasami swoich oddziałów i poprzez umowy na wyłączność tworzą nieuczciwy konkurencyjnie rynek, który pozwala im sprzedawać produkty po bardzo niskich, niedostępnych dla innych cenach.

Stowarzyszenie internetowych sprzedawców online All India Online Vendors Association (AIOVA) złożyło w październiku petycję do indyjskiej komisji ds. Konkurencji CCI, która twierdzi, że Amazon faworyzuje kupców, których częściowo jest właścicielem, takich jak Cloudtail i Appario. Sekretarz generalny CAIT, Praveen Khandelwal, powiedział, że nowe zasady wprowadzą embargo na taktyki przyjęte przez graczy globalnych, aby kontrolować i zdominować handel detaliczny w Indiach za pośrednictwem handlu elektronicznego. Nowe przepisy zaczynają obowiązywać od 1 lutego 2019 roku.

Paragon wystawiany przed zapłatą za zakupy?

Ministerstwo Finansów chce by od przyszłego roku paragony fiskalne były wydawane przez przyjęciem zapłaty od klienta. Takie przepisy są bardzo niebezpieczne dla e-sprzedawców. W przypadku sklepów internetowych towary wydawane są w dużej mierze po otrzymaniu płatności za zamówienie.

Według e-Izby sklepy internetowe miałyby obowiązek wydruku paragonu fiskalnego przed otrzymaniem zapłaty tylko w przypadku wcześniejszej wysyłki towarów lub wykonania usług. Jeśli pójdziemy dalej tym torem, to jest możliwość, że organy skarbowe będą chciały interpretować przepisy jako „zobowiązanie do wystawiania paragonów już w dacie złożenia zamówienia on-line, przed dokonaniem faktycznej sprzedaży, czyli dostawą towarów lub usług”. Po pierwsze jest to sprzeczne z przepisami ustawy o VAT, po drugie taka interpretacja wymagałaby zmiany systemu sprzedaży towarów online oraz kas. Dodatkowo drastycznie wzrosłaby też liczba anulowanych paragonów, bowiem przecież samo zamówienie nie jest jednoznaczne z zapłatą za towar.

Gdzie najczęściej kupowaliśmy przed świętami?

Listopad i grudzień to dwa miesiące, kiedy e-sklepy cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów. Black Friday, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy zachęcają do wydawania pieniędzy online. Gemius sprawdził, które z serwisów zakupowych były przez użytkowników najczęściej odwiedzane w tym właśnie okresie.

„Niekwestionowanym liderem tegorocznego Black Friday (23.11.), podobnie z resztą jak ubiegłorocznego, było Allegro – witrynę allegro.pl odwiedziło tego dnia 4,244 miliony internautów. Często odwiedzane były także sklepy oferujące artykuły RTV i AGD – na 2 miejscu znalazł się sklep euro.com.pl, który odwiedziło 1,029 mln użytkowników, a na 4 – mediaexpert.pl, który zanotował liczbę 939 tys. odwiedzających. Trzecie miejsce w zestawieniu zdobyła aplikacja Rossmann – tego dnia odwiedziło ją 1,003 mln użytkowników, z czego ponad 97% stanowiły kobiety. Zestawienie zamyka empik.com z liczbą 904 tys. użytkowników”. 

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #87: Pierwsze statystyki DDD2018, o porzucaniu koszyka i różnicach w cenach przed świętami

Zapraszamy do kolejnej prasówki e-commerce. W tej znajdziecie między innymi krótkie podsumowanie Dnia Darmowej Dostawy 2018, przeczytacie o preferencjach zakupowych Polaków, a także o standardach płatności, jakie wejdą w 2019 roku. Wspominamy także o działaniach KAS w sprawie nielegalnego handlu w internecie.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Kilka ciekawych statystyk DDD2018

Dzień Darmowej Dostawy za nami. Postanowiliśmy zebrać kilka ciekawych informacji i przedstawić je w formie infografiki. Dodatkowo w najbliższym czasie do właścicieli e-sklepów, które brały udział w akcji prześlemy ankietę, która pomoże w przygotowaniu materiałów poradnikowych oraz case studies. Nim jednak dojdzie do tego przedstawiamy najciekawsze statystyki Dnia Darmowej Dostawy 2018. Wśród nich znajdziecie liczbę sklepów, które wzięły udział w akcji, ilość produktów widoczną na stronie DDD, liczbę przekierowań do sklepów i kilka innych.

Polacy kupią prezenty świąteczne na smartfonie

Badanie Mastercard pokazuje, jakie zachowania zakupowe przejawiają polscy e-klienci. 68% konsumentów przyznaje, że robią zakupy mobilnie okazjonalnie a 13%, że dokonuje ich wyłącznie na smartfonie. Przed Świętami 38% Polaków deklaruje dokonanie zakupów świątecznych właśnie na telefonie lub tablecie. Badani stwierdzają, że zakupy w ten sposób robią dlatego, że są one szybkie (63%), mają płatności one-click (33%), oraz prostą nawigację (23%).

Najczęściej kupowanym produktami są ubrania i akcesoria (54%), bilety na wydarzenia kulturalne oraz książki (44%) oraz elektronika (43%).

Sky-Shop.pl wprowadza moduł bloga

Mówią, że „content is king”. Blog jest jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych wspierających sprzedaż w sklepie internetowym. Wartościowe treści i artykuły nie tylko przyciągają nowych klientów, ale również wpływają na pozycję sklepu w wyszukiwarkach. To właśnie dzięki niemu można przekazywać swoim klientom wiedzę, dzielić się ważnymi wydarzeniami z życia firmy, czy informować ich o nowościach i promocjach.

Od listopada właściciele sklepów internetowych opartych o oprogramowanie Sky-Shop mogą prowadzić blogi w obrębie własnej domeny. Nowa funkcja umożliwia publikację artykułów wraz ze zdjęciami oraz przypisywanie ich do różnych kategorii. Dodatkowo w prosty sposób można dostosować wpis do wymagań SEO poprzez tworzenie unikalnych, przyjaznych linków, edycję atrybutów title oraz description, a także ustawianie daty publikacji i przypisywanie autora. Dzięki wielu modułom wyglądu właściciel sklepu może sam zdecydować jak będą prezentować się artykuły na stronie głównej oraz podstronie bloga.

Co trzeci internauta porzuca koszyk zakupowy

Jak wynika z danych prezentowanych w badaniu “Porzucony e-koszyk” przeprowadzonym przez Mobile Institute, co trzecia osoba porzuca koszyk zakupowy. Czasami zdarza się, że internauci wracają do e-sklepu i dokańczają zakup. 40% ankietowanych deklaruje, że wszystko zależy od okoliczności, 23% mówi, że nie zdarzyło im się opłacić zakupów online za pierwszym razem. Na urządzeniu mobilnym zawsze płaci za produkty dodane do koszyka 32% badanych. W przypadku komputerów jest to 37%.

Statystyki te pokazują, że warto skorzystać z narzędzi pozwalających na odzyskiwanie porzuconych koszyków, dzięki czemu możemy zmniejszyć ich ilość i zwiększyć konwersję w e-sklepie.

Przed Bożym Narodzeniem różnice w cenach produktów mogą być ogromne

Polacy deklarują, że prezenty chcą kupować wcześniej, a nie czekać z nimi do ostatniej chwili. Jak wygląda to w praktyce? Czy w tym roku zaoszczędzili ci, którzy prezenty kupili już w listopadzie, czy raczej ta grupa, która czekała z zakupami niemal do pierwszej gwiazdki? Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego barometru cenowego”, przygotowanego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte, wszystko zależy od kategorii produktów, które chcemy kupić. Analiza ofert 800 sklepów internetowych przeprowadzona we współpracy z firmą Dealavo pokazuje, że w okresie ostatnich tygodni (23 listopada – 10 grudnia br.) wzrastały przede wszystkim ceny gier komputerowych, konsol oraz zabawek. Eksperci Deloitte zalecają klientom dokładne przejrzenie ofert sklepów internetowych, gdyż różnice w cenach perfum, książek czy planszówek w tym samym dniu mogą sięgać ponad 100 proc.

Nowe standardy płatności już w 2019 roku. Co na to sprzedawcy?

Mastercard przeprowadziło badanie obejmujące ponad 300 europejskich sprzedawców online. Okazało się, że 75% z nich nie jest świadomych nowych standardów bezpieczeństwa dotyczących płatności, które wejdą w życie w przyszłym roku.

Zgodnie z europejską dyrektywą PSD2 od września 2019 roku będzie obowiązkowe silne uwierzytelnienie klienta (SCA). Nim jednak do tego dojdzie sprzedawcy online powinni przygotować się do wprowadzenia zmian w sposobie przetwarzania płatności. Aby tego dokonać, muszą oni dokonać dwóch kroków:

– Skontaktować się ze swoim dostawcą usług płatniczych, aby upewnić się, że sklep online będzie gotowy na zmiany w prawie, jeśli nie to dowiedzieć się, jakie kroki trzeba dokonać, by był.
– Przygotować klientów do zmian. Poinformować ich o wprowadzaniu zmiany w procesie płatności, podkreślając korzyści, jakie dzięki temu otrzymują (brak konieczności pamiętania haseł i możliwość zmniejszenia ryzyka oszustw).

KAS walczy z nielegalnym handlem online

Jak szacuje Krajowa Administracja Skarbowa z tytułu niepłacenia podatku VAT ze sprzedaży towarów online Skarb Państwa jest stratny około 450 tysięcy złotych. Jak podaje rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze Ewa Markowicz – „Trwa ustalanie osób związanych z tym procederem. Za unikanie płacenia podatków grożą grzywny, a nawet kary pozbawienia wolności. Mogli śmiało konkurować ceną, bo nie płacili ani podatku dochodowego, ani VAT-u”.

Obecnie działania trwają na terenie lubuskiej KAS, ale to nie koniec. Pod lupę wzięto przede wszystkim sprzedawców, którzy wystawiają swoje towary online na profilach społecznościowych. Podczas działań w w woj. lubuskim i zachodniopomorskim zabezpieczono towar w tym odzież i obuwie oraz gotówkę.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #86: innymi informacje o zakazie geoblokowania w UE i statystyki Black Friday w Polsce

Za nami Dzień Darmowej Dostawy, podsumowanie akcji pojawi się wkrótce. Teraz wracamy więc do prasówek, dziś numer 86. Znajdziecie w niej między innymi informacje o zakazie geoblokowania w UE i statystyki Black Friday w Polsce.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Koniec z geoblokowaniem w UE

Od 3 grudnia w Unii Europejskiej wchodzą nowe przepisy dotyczące zakazu geoblokowania w handlu internetowym. Od tej chwili internetowi sprzedawcy nie będą mogli odmówić sprzedaży swoich produktów klientom z innych krajów. Dotyczy to też sytuacji, w której ceny w sklepie internetowym znacząco się różnią, jeśli ofertę przegląda obcokrajowiec.

Geolokalizacja skutecznie utrudniała zakupy klientom, którzy albo byli przekierowywani na lokalne strony sprzedawców, albo wcale nie mogli dokonać zakupu. Bardzo głośna była sprawa paryskiego Disneylandu, który żądał od mieszkańców niektórych krajów unijnych wyższych cen za bilety wstępu.

Geoblokowanie kłóci się z ideą wspólnego rynku, który powinien być dostępny na jednakowych zasadach dla wszystkich mieszkańców UE. KE poinformowała w piątek, że jeszcze w 2015 r. 63 proc. stron internetowych (np. sklepów internetowych) nie dawało możliwości zakupu towaru lub usługi, jeśli kupujący był obywatelem innego kraju UE. Co za tym idzie sprzedawcy, nie mogą odmówić sprzedaży towarów klientom zagranicznym, a Ci będą płacić za produkt taką samą kwotę jak klienci krajowi. Zabronione zostanie także automatyczne przekierowywanie klientów na inne strony sklepu, chyba że konsument wyrazi zgodę na skorzystanie z innego serwisu. Sklepy nie będą także mogły dyskryminować kart płatniczych wydanych w innym kraju UE.

Black Friday w Polsce, to nadal e-ściema

Deloitte wraz z Dealavo przeprowadziło analizę ofert praktycznie 800 sklepów, które oferowały swoje produkty w „atrakcyjnych cenach” podczas Black Friday. Okazuje się, żę w tym dniu w porównaniu do piątku 16 listopada ceny były niższe średnio o 3,5%. Przeanalizowano ceny wybranych 300 produktów z następujących kategorii: drobny sprzęt AGD, czekolady, DIY, gry, konsole, kosmetyki, książki, laptopy, muzyka, okulary wirtualnej rzeczywistości (VR), perfumy, planszówki, smartfony, artykuły sportowe, tablety, telewizory, wearables (akcesoria oraz ubrania wyposażone w zaawansowane technologie), zabawki oraz zegarki.

W przypadku wielu produktów obniżka była zerowa lub symboliczna, daleko im było do deklarowanych na banerach rabatów 30 czy 50-procentowych. Spośród 300 przeanalizowanych produktów 37% miało podniesioną cenę. Średni wzrost to 2,1%. 55% produktów zanotowało obniżenie cen. Najbardziej obniżona została cena gry „God of War” – aż o 24%.

Więcej na temat podsumowania można przeczytać na stronie Deloitte.

UOKiK przypomina nam jak kupować online przed świętami

Jak wiadomo w okresie przedświątecznym kupujemy dużo więcej i dużo częściej. Niestety nie zawsze wszystkie zakupy są udane, a czasem po prostu musimy oddać zamówiony produkt. Trzeba pamiętać, że kupującym prawo pozwala zwrócić produkty bez podania przyczyny w ciągu 14 dni, jednak poniosą oni koszty przesyłki zwrotnej. Ważne jest, że przy odbiorze przesyłki nie trzeba sprawdzać zawartości przy dostawcy. Jednak jeśli to zrobimy, to pomoże nam to w dochodzeniu roszczeń, jeśli coś będzie nie tak z produktem.

Jeśli zwracamy towar, bowiem nie spełnił on naszych oczekiwań, to nie powinien on nosić śladów użytkowania. Oczywiście kupujący ma prawo go przymierzyć i wypróbować. Jeżeli jednak takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą wypłaci za zwrot. Trzeba pamiętać, że nie można oddać: artykułów z krótkim terminem przydatności do użycia/spożycia, towarów wyprodukowanych na zamówienie, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które nie posiadają oryginalnych plomb.

Jak przyśpieszyć pakowanie paczek w e-sklepie?

Okres przedświąteczny to jeden z tych momentów, w którym jako sklep internetowy odczuwa się wzmożony ruch i zwiększoną ilość zamówień. Wielu z przedsiębiorców zastanawia się wtedy jak wypełnić swoje zobowiązania wobec kupujących? Jak dotrzymać terminu dostawy? Przecież produkty, zamawiane często jako prezenty muszą dotrzeć w odpowiednim czasie. Specjaliści z RedSteel w kilku zadaniach przedstawiają swoje stoły do pakowania, które sprawdzą się w e-commerce.

Zalando miało 4200 transakcji na minutę w Black Friday

Wielomiesięczne przygotowania rozpoczęte zaraz po zeszłorocznym Black Friday opłaciły się. Zalando zakończyło jeden z najważniejszych eventów handlowych z rekordowymi wynikami około 2 000 000 zamówień. W godzinach szczytu firma odnotowała ponad 4 200 transakcji na minutę, pobijając tym samym zeszłoroczny rekord 2 000 zamówień na minutę. W sam tylko Black Friday Zalando pozyskało ponad 220 000 nowych klientów, co oznacza ponad dwukrotnie większą liczbę w porównaniu z rokiem 2017. Tegorocznym bestsellerem na platformie były czarne trampki. Infografikę można zobaczyć tutaj.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)