Prasówka e-commerce #92: pomysł Zalando na wardrobing, statystyki Empik.com za 2018 rok, ciekawostki od Amazon

Zapraszamy do lektury 92 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online. W tym tygodniu dotyczą one: Empik.com, Bol.com, Poczty Polskiej, Amazon oraz Zalando.
Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.
Nowy pomysł od Zalando może oznaczać koniec wardrobingu?

Wardobing, czyli zamawianie ubrań, krótkie ich użytkowanie i zwrot, to jeden z głównych powodów zwrotów ubrań i obuwia zamawianych online. Zalando chce walczyć z tego typu zachowaniami. Rozwiązaniem ma być bardzo duża, wszyta w ubranie metka, której usunięcie będzie uniemożliwiało zwrot towaru. Znacznik ma mieć wymiary 10 na 15 cm i posiadać napis „nie usuwaj tej etykiety”.
Trzeba pamiętać, że ucięcie metki nie może uniemożliwiać oddania towaru, jeśli jednak metka będzie integralną częścią ubrania, to może być to potraktowane inaczej. Pamietajmy, że zwroty ubrań, to poważny problem branży fashion, dlatego nie można dziwić się, że pojawiają się coraz to nowe sposoby zabezpieczeń sklepów przed tego typu sytuacjami.
Empik dzieli się statystykami z 2018 roku

Jak możemy przeczytać w materiałach dostarczonych przez empik.com w 2018 roku zanotowano ponad pół miliona zamówień więcej niż w roku 2017. O 100% wzrosła liczba transakcji dokonanych za pomocą aplikacji. Ruch na stronie wzrósł o 25%. W połączeniu tego wskaźnika z liczbą zamówień wynika, że aż 30% Polaków korzystających z zakupów online złożyło zamówienie w empik.com.
W materiałach dostarczonych przez sklep można przeczytać także o obchodzonym w 2018 roku 20-lecia istnienia sklepu internetowego na rynku polskim. Wśród ciekawych wydarzeń, jakie miały miejsce w ubiegłym roku, to między innymi uruchomienie wspomnianej aplikacji zakupowej, oraz bardzo dobry wynik platformy markeplace, czyli platformy sprzedawców zewnętrznych, która odnotowała ponad 300 tysięcy zamówień.
Dyrektor e-commerce Empik, Szymon Bujalski dodaje. „Rok 2018 był dla nas pełen sukcesów, ale nie zamierzamy zwalniać tempa. Stawiamy sobie wiele wyzwań, zwłaszcza w obszarze związanym z rozwojem i personalizacją oferty. Mocno zindywidualizowany dobór produktów, w pełni dopasowany do potrzeb i zainteresowań klienta oraz precyzyjne targetowanie – to projekty, na które będziemy stawiać w 2019 roku. Nadal mocno inwestujemy też w mobile, który ma ogromny potencjał, co najlepiej obrazują wyniki sprzedaży w naszej aplikacji. W ubiegłym roku niemal co 10. zakup w Empik.com został dokonany za pomocą aplikacji, a badania pokazują, że to dopiero początek dynamicznych wzrostów”.
Szkoda, że nie wszystko jest tak idealne i nadal w wielu przypadkach empik ma braki w obsłudze klienta i realizacji zamówień. Miejmy nadzieję, że kolejne lata pozwolą na dopracowanie odpowiedniej strategii komunikacji, rozwiązywania problemów związanych z zamówieniami online.
bol.com z wynikami sprzedaży za 2018 rok

Holenderski sklep internetowy bol.com podaje, że w 2018 roku sprzedaż netto wyniosła 2,1 miliarda euro, co jest wzrostem o 31,25% względem roku 2017. Więcej informacji i liczb można znaleźć w opublikowanym dokumencie.
Przez cały rok Bol.com generował sprzedaż online o wartości 2,1 miliarda euro. Liczba ta obejmuje nie tylko sprzedaż produktów sprzedawanych przez Bol.com, ale także sprzedaż zewnętrznych dostawców, którzy dołączyli do platformy partnerskiej. Ta grupa w coraz większym stopniu kształtuje wzrost i przychody Bol.com, które zaczął działalność jako sklep internetowy w 1999 roku, ale przeobraża się coraz bardziej w platformę internetową dla innych sprzedawców. Widać to także w coraz to większym nakierowaniu na obsługę platformy partnerskiej.
Trochę ciekawostek od Amazon

Amazon testuje robota dostawczego, który nazwany został Amazon Scout. Urządzenia tego typu będą dostarczać paczki do klientów w dzielnicy w hrabstwie Snohomish w stanie Waszyngton. W pierwszym okresie paczki dostarczy 6 robotów, które będą podążać ustaloną drogą dostawy, ale będą im towarzyszyć pracownicy Amazon, by sprawdzić, jak urządzenia zachowują się w terenie. Urządzenia Amazon Scout, które mogą sprawnie poruszać się po chodnikach, omijając przechodniów i przeszkody, zostały opracowane w laboratorium badawczo-rozwojowym Amazon w Seattle.
Druga ciekawostka to klub zakupowy dla nastolatków, który uruchamia gigant. Program skierowany jest dla nieletnich w wieku 13-17 lat. Pozwoli on na stworzenie nastolatkom oddzielnego loginy i podłączenie go do konta rodziców. Młodzi konsumenci mogą przeglądać ofertę, czytać rekomendacje i składać zamówienia na własną rękę.
Poczta Polska z elektrycznymi skuterami i rowerami

W ramach projektu „Elektromobilność” listonosze Poczty będą testować Skuter Cargo oraz rower firmy Zasada Bikes. Pierwsze testy odbędą się w Gliwicach oraz Raszynie. W Raszynie testowany jest Skuter Cargo o mocy 2000 W, który na jednym ładowaniu może przejechać do 80 km. Ma on ładowność 280 kg i może rozpędzić się do 45 km/h. Do Gliwic trafiły rowery elektryczne, które mają ładowność do 80 kg i na jednym ładowaniu mogą przejechać nawet 150 km. Testowane w Gliwicach i Raszynie pojazdy elektryczne przeznaczone są do przewozu listów i mniejszych paczek, mają ułatwić pracę listonoszy. Testy kolejnych maszyn, także tych o pojemności 800 kg już wkrótce.