eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #97: statystyki frisco.pl za 2018, statystyki Zalando za 2018, problemy InPostu z Paczkomatami, zakupy Marks & Spencer

Zapraszamy do lektury 97 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online i nie tylko. W tym tygodniu będzie o statystykach Frisco.pl oraz Zalando, problemach InPost oraz prawem budowlanym

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Frisco.pl podaje wielkość sprzedaży za 2018 rok

Supermarket Frisco.pl, który jest jednym z bardziej rozpoznawalnych e-sklepów z żywnością na naszym rynku podaje kilka statystyk za 2018 rok. Między innymi sklep zanotował wzrost sprzedaży o 32,4 proc. do 96,53 mln zł. Jednym z głównych czynników, które mają na to wpływ jest ciągłe poszerzanie bazy klientów, którą obecnie sklep przyrównuje do liczby klientów, jaką ma 7 stacjonarnych hipermarketów. W 2019 roku brand chce zwiększyć skalę swoich działań nawet czterokrotnie. 

„Wg szacunków spółki, kategoria e-grocery w Warszawie urosła wartościowo o 14% w 2018 roku i tym samym osiągnęła udział 2,4% całej sprzedaży FMCG. Na rynku warszawskim skupia się obecnie blisko 50% całej sprzedaży e-grocery w Polsce”.

Szopi.pl pozyskało 2 miliny złotych na dalsze działania

Grupa prywatnych inwestorów wsparła Szopi.pl ponad dwoma milionami złotych. Jak mówi Zbigniew Płuciennik, CEO i twórca Szopi.pl – „Finansowanie pozwoli nam na dalsze inwestycje, zarówno technologiczne, jak i umożliwiające ekspansję firmy i pojawienie się naszego serwisu w kolejnych miastach Polski”.

Przy okazji wspomina on o początkach przedsięwzięcia. „Szopi.pl jest przedsięwzięciem założonym przez prywatne osoby ponad dwa lata temu. Cały czas poszukiwaliśmy i poszukujemy inwestorów. Pod koniec 2017 roku finansowanie w wysokości 3 mln zł zapewnił nam fundusz Impera Alfa, a teraz dołączyła do niego grupa prywatnych inwestorów, którzy wierzą w rozwój polskiego e-commerce”.

Trzeba pamiętać, że rozwiązanie to bazuje jedynie na sklepach stacjonarnych i nie posiada własnego magazynu. Dostarcza z najbardziej popularnych supermarketów i dyskontów: Carrefour, Lidl czy Biedronka. 

Czy InPost będzie miał problemy z Paczkomatami?

Kontrowersyjne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi mówi, że Paczkomaty to tymczasowe obiekty budowlane. Dlatego, aby je postawić w danej lokalizacji, konieczne jest uzyskanie stosownego pozwolenia. Co za tym idzie paczkomat jest budowlą w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podlega regulacjom przepisów prawa budowlanego, i co za tym idzie, wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę (odnosi się do wspomnianego przypadku). Jak można przeczytać, że „firma wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zdaniem spółki InPost trudno nazwać paczkomat obiektem budowlanym w chwili, gdy jest on urządzeniem technicznym, elektroniczną szafą depozytową, przeznaczoną do odbierania i nadawania przesyłek”.

Co dalej z Paczkomatami? Pewnie nic, ale trzeba mieć na uwadze, że w niektórych lokalizacjach ich postawienie będzie trudniejsze. Inna sprawa to archaiczne przepisy budowlane, które nie zawsze nadążają za nowoczesnymi rozwiązaniami. 

Zalando z 26 milionami aktywnych użytkowników

Możemy poznać trochę danych z 2018 roku dotyczących Zalando. Sprzedaż ubiegłym roku wzrosła o 20% i wyniosła 5,4 mld euro, ale analitycy zwracają uwagę, że w 2017 roku Zalando urosło aż o 23,4 proc. Zysk operacyjny spółki wyniósł 173,4 mln euro.

Tylko w czwartym kwartale sklep odnotował znaczne wzrosty dzięki miliardowi wizyt online i pozyskaniu 1,3 miliona nowych aktywnych klientów. „Zalando zwiększyło bazę aktywnych klientów w 2018 roku do 26,4 mln, w 2017 było ich 23,1 mln. W 2018 roku złożono 116,2 mln zamówień, w porównaniu do 90,5 mln w 2017 roku. Mobilne wizyty na stronie internetowej wzrosły do poziomu 79,3%, w porównaniu z 70,7%, jaki zanotowano rok wcześniej.

Marks & Spencer kupuje udziały w Ocado

Jak ogłosiła sieć Marks & Spencer firma zakupi 50% udziałów Ocado. Ruch ten ma zapewnić M&S pełną obsługę dostaw żywności zamawianej online. Przedsięwzięcie to sprawia, że Ocado zakończy swoją współpracę z Waitrose. Ocado poinformowało, że tym samym nie będzie już płacić prowizji za dostawę produktów z Waitrose, która wyniosła w ubiegłym roku ponad 15 mln funtów.

Chętniej kupujemy online w poniedziałek niż w niedzielę

Jak wynika z badania platformy zakupowej Planet Plus Polacy wolą robić zakupy online w poniedziałek niż w niedzielę. 

Jak mówi Jan Sikora, założyciel Planet Plus – „Przeanalizowaliśmy ponad 500 tysięcy transakcji z platformy Planet Plus i z naszych danych wynika, że ustawa nie wpłynęła znacząco na handel w internecie. Liczba transakcji w niedziele wolne od handlu stanowiła średnio zaledwie 57% e-zakupów dokonywanych we wszystkie niedziele, w badanym okresie czasu. Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 roku. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w III kwartale 2018 r. Wówczas liczba transakcji przekroczyła średnią o 269, w porównaniu do pozostałych niedziel w roku, co wiążemy z akcjami zakupowymi z okazji Black Friday oraz okresem przedświątecznym. Nie spodziewamy się rewolucji w roku bieżącym, ale uważnie będziemy obserwować zmiany”.

Badanie przeprowadzono na podstawie analizy ponad 502 tysięcy transakcji w okresie 01.03.2018 – 31.12.2018 r. oraz ponad 32 tysięcy transakcji w niedziele w okresie 01.03.2017 – 31.12.2017 r.

Carrefour.pl w Katowicach

Sklep Carrefour otwiera swoje cyfrowe drzwi dla Katowic. Klienci z tego miasta będą mogli wybierać spośród 20 tysięcy produktów spożywczych, chemii gospodarczej i kosmetyków. To poszerzenie oferty e-commerce dla dużych aglomeracji. Dla przypomnienia sklep wystartował w październiki 2016 roku i pozwalał robić zakupy online klientom z Warszawy. Idea sklepu opiera się na tak zwanym „dark store”. Jest to magazyn spożywczy dedykowany zakupom online. Magazyn znajduje się przy hipermarkecie i tworzy z nim integralną całość. Dark store w Katowicach ma około 1400m2 i znajdują się w nim produkty FMCG, które klienci zamawiają najczęściej. Reszta zamówienia, w tym produkty świeże i bio, kompletowane są w hipermarkecie. Dzięki temu rozwiązaniu Carrefour zyskuje na szybkości przygotowania zamówień, a jednocześnie świeżości produktów.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #96: logistyka w polskich e-sklepach, Amazon nadal rośnie, nowa aplikacja Inpost

Zapraszamy do lektury 96 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online i nie tylko. W tym tygodniu będzie o Shopify i wzroście, jaki osiągnęła ta firma, mamy też raport od furgonetka.pl, oraz kilka słów na temat Amazon.

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Jak wyglądała logistyka w polskich e-sklepach w 2018 roku? Raport od furgonetka.pl

Furgonetka.pl po raz trzeci przygotowała raport na temat polskiej logistyki, a dokładnie tego, jak ona wygląda w sklepach internetowych. W badaniu analizie poddano 1135 polskich sklepów internetowych. Podzielone one zostały na dwa segmenty. Jeden dotyczył małych i średnich e-sklepów, a drugi – dużych. Za duże sklepy przyjęto te, które wysyłają więcej, niż 150 paczek miesięcznie. 

W raporcie znajdziecie wiele ciekawych informacji, na temat tego, co dziele się w polskich e-sklepach.

„Nasz tegoroczny raport wykazał, że w przypadku małych i średnich sklepów internetowych jedną formę dostawy posiada 35% z nich. Jest to odsetek o 10% mniejszy niż dwa lata temu. Pozostałe 65% oferuje więcej niż jedną opcję doręczenia, z czego dwie możliwości proponuje 32% sklepów, trzy – 22%, a cztery i więcej – 11%.

W przypadku dużych sklepów różnica w tym temacie jest dosyć znacząca. Aż 91% z nich posiada więcej niż jedną formę doręczenia. Dwie opcje dostawy ma 31% z nich, a trzy – 34%. Natomiast cztery i więcej form jest dostępna w 24% dużych sklepów.

Jeśli przyjrzymy się innym formom dostawy w rodzimych e-sklepach, to na pierwsze miejsce wysuwają się Paczkomaty. W swojej ofercie ma je 44% małych i średnich sklepów internetowych. Natomiast Paczkę w Ruchu posiada 3% podmiotów z tego segmentu. W przypadku dużych sklepów ponownie możemy zaobserwować duże różnice w tym temacie. Dostawy poprzez Paczkomaty udostępnia aż 74% z nich, a Paczkę w Ruchu – 24%. 

Co ciekawe, podobna liczba sklepów zarówno małych i średnich, jak i dużych, udostępnia swoim klientom możliwość odbioru osobistego zamówienia z fizycznej placówki. W przypadku małych i średnich podmiotów robi to 51% z nich, natomiast dużych – 49%”.

Cały raport dostępny jest na tej stronie.

Dla porównania mamy kilka statystyk z rynku niemieckiego, tam porównano 100 największych sklepów online. 

W Niemczech 79 ze 100 sklepów korzysta z DHL do dostarczenia przesyłek. 46% sklepów oferuje  tylko 1 opcję dostawy. Najbardziej popularna dostawa, to dostawa do szafek, punktów odbioru DHL. 40% sklepów oferuje szybką dostawę, a 11% dostawę tego samego dnia. 53% sprzedawców nie komunikuje się z klientem po nadaniu paczki, a 34% nie informuje klienta o tym, że otrzymało zwróconą przez niego paczkę.

 

Amazon nadal rośnie, ale…

Specjaliści zakładają, że w 2019 roku Amazon wygeneruje 440,83 miliarda globalnej sprzedaży. Da to wzrost o 19,8% względem 2018 roku, a jednocześnie pokazuje, że wzrost ten jest niższy, jeśli zestawimy go z wcześniejszymi latami. Bowiem w 2018 wynosił on 22,4%, a w 2017 – 27,9%. Widać, że gigant przeżył już okres gwałtownych wzrostów sprzedaży i teraz będzie rósł wraz z rynkiem. Powodem może być między innymi spowolnienie napływu niezależnych sprzedawców do Amazon, gdyż firma zdobyła już znaczną część tego rynku. 

Jak mówi Martín Utreras z eMarketer: „Firma wciąż rośnie znacznie szybciej niż jej rówieśnicy. Przewidujemy, że Amazon będzie stanowił 47,0% sprzedaży detalicznej w Stanach Zjednoczonych w 2019 roku, co czyni ją największą platformą e-commerce w kraju”.

Jak kupują nastolatki? Kilka danych od Cashap

Co, wybierają nastolatki robiąc zakupy w internecie? Jak pokazuje Cashap młodych konsumentów interesują designerskie plakaty, błyszczyki o nietypowych smakach i kubki ze śmiesznymi napisami, przynajmniej takie towary pojawiły się w top 50. Jednak jak mówi Marta Kaleńska-Jaśkiewicz, CEO Cashap dla młodych bardzo ważne jest usunięcie barier zakupowych. Bowiem jest to grupa mocno przywiązana do marek. „O ile przy wyborze drobiazgów dzieciaki najpierw zwracają uwagę na styl i oryginalność, o tyle ich większe zakupy, w szczególności modowe, determinuje przede wszystkim marka. Ważne, by była świeża i wpisywała się w estetykę grupy, czyli prowokowała i dopuszczała personalizowanie produktów”. 

Największą barierą dla nastolatków jest konieczność posiadania karty kredytowej oraz konieczność zakładania konta. 

InPost z nową aplikacją

Nowa aplikacja InPost dostępna jest dla systemów iOS oraz Android. Dzięki niej użytkownicy mogą zobaczyć, jakie są statusy ich przesyłek, śledzić paczki, a także zapłacić za pobraniem. Rafał Brzoska, prezes InPost mówi: „Najnowsza aplikacja mobilna jest nie tylko prosta i intuicyjna – ale posiada wiele udogodnień dla naszych użytkowników. Teraz jeszcze szybciej można odebrać, skorzystać z opcji śledzenia drogi przesyłki. Łatwo można generować kody QR, które umożliwiają odbiór paczki w kilka sekund czy płacić za pobraniem. Te udogodnienia to kolejny etap zaawansowanej informatyzacji InPostu – nasi kurierzy zostali wyposażeni w nowoczesne tablety, a Paczkomaty zaczynają oferować coraz więcej usług dodatkowych – w tym także finansowych”.

Uber Eats oraz Foodora znikają z Austrii

Całkiem niedawno Uber Eats poinformował, że opuszcza Austrię. Przez ostatnie dwa lata firma dostarczała żywność w stolicy, jednak zapotrzebowanie na tę usługę nie było tak duże, jak zakładano. Kilka dni później pojawiła się informacja, że z rynku znika także Foodoria. W drugim przypadku powód jest jednak trochę inny. Foodoria należy do Delivery Hero, firmy, która ma też w posiadaniu Mjam, także marki, która zajmuje się dostarczaniem żywności. Wygląda więc na to, że na rynku austriackim pozostaną Mjam i lieferservice.at, marka która jest częścią holenderskiej firmy Takeaway.com. 

Shopify z 59% wzrostem przychodów 

Shopify przekroczyło granicę 1 miliarda dolarów. Całkowity wzrost przychodów firmy w 2018 r. Wyniósł 1 073 mld dolarów, co odpowiada 950 mln euro. Ten wskaźnik przychodów stanowi 59-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Tobi Lütke dyrektor generalny Shopify, jest bardzo zadowolony z tego przełomowego wydarzenia. Napisał na Twitterze: „Zazwyczaj nie podkreślam tutaj ważnych wydarzeń finansowych, ale warto o tym wspomnieć: ponieważ Shopify przekazuje wartość dochodu w wysokości 1 miliarda dolarów, robi to z najwyższą stopą wzrostu, jako firma usługowa kiedykolwiek”.

Trzeba pogratulować i zwrócić uwagę, że Shopify to już nie tylko SAAS dla e-commerce, ale masa dodatkowych usług, w tym płatniczych. 

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #95: ile wydajemy na zwierzaki, SumUp przejmuje Shoplo, co chętnie kupujemy przed Walentynkami

Zapraszamy do lektury 95 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online i nie tylko. W tym tygodniu będzie o: kilku ciekawych przejęciach, zakupach online przed walentynkami oraz o tym, ile wydajemy na zwierzaki.

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Co najchętniej kupowaliśmy przed Walentynkami?

Jak podaje Allegro, przed Świętem Zakochanych pojawiły się nowe hity sprzedażowe. Co dwie minuty sprzedawał się jeden pluszowy miś, co 5 minut jeden zestaw bielizny i przebrań erotycznych, a co 10 min halka lub koszulka dla kobiet. 66% kupionych halek było czarnych, a tylko 3% całej bielizny erotycznej kupowane było dla mężczyzn. Najbardziej popularne są takie kategorie jak: biżuteria damska z grawerem lub dedykacją, pierścionki zaręczynowe. Popularne prezenty dla panów to: zegarek lub biżuteryjny gadżet np. bransoletka ze stali szlachetnej z grawerem. Co ciekawe o 17% spada sprzedaż rajstop, a o 25% rośnie sprzedaż pończoch. Lizaki w kształcie serca kupowane były co 6 minut jedna sztuka.

ePłatności chcą przejąć BillBird. Złożono już wniosek do UOKiK

ePłatności to spółka należąca do grupy Innova, jest ona dobrze znana właścicielom e-commerce, gdyż prowadzi między innymi działalność w zakresie przetwarzania transakcji bezgotówkowych. BillBird należy do grupy kapitałowej International Game Technology i prowadzącą działalność m.in. w zakresie dystrybucji doładowań do energetycznych liczników przedpłaconych. Do UOKiK wpłyną wniosek na koncentrację tych dwóch podmiotów.

To nie pierwsze zakupy ePłatności. W grudniu 2018 firma kupiła od Eurocash 100% akcji spółki PayUp Polska. 

hash.fm powołuje do życia Fameshop

Zasada działania sklepu jest prosta i bardzo przejrzysta. Oferta jest skierowana do zarejestrowanych na portalu influencerów, którzy zainteresowani są współpracą przy promocji wybranych, interesujących ich produktów. Dzięki temu sami mogą dopasować wybrany produkt do swojej platformy, czy kanału. Dzięki temu publikacje na temat produktu są bardziej autentyczne i spójne tematycznie z kanałem twórcy. Przy każdym produkcie w sklepie podane są odpowiednie informacje, które jasno tłumaczą, kto może się ubiegać o towar do recenzji i rekomendacji. Z Fameshopa skorzystały już takie firmy jak L’Oreal, home&you czy OCHNIK. Jeśli więc macie e-sklep z jakimś „fajnym” towarem, to może warto spróbować wypromować go w mediach społecznościowych przy pomocy twórców online?

Amazon kupuje Eero

Amazon kupuje Eero firmę z San Francisco, która zajmuje się produkcją domowych urządzeń do łączności wi-fi, rozproszenia sygnału, a także jego wzmacniania. To kolejna firma, która zajmuje się inteligentnymi urządzeniami dla domu, którą przejmuje Bezos. W ubiegłym roku za 839 milionów Amazon zakupił Ring – producenta inteligentnych dzwonków do drzwi i domowego sprzęt bezpieczeństwa. Koncern Jeffa Bezosa w 2015 roku pomógł Eero zbudować bazę klientów z użyciem swojego serwisu, obecnie jednak rozbudowuje własne portfolio produktów połączonych z systemem asystenta głosowego Alexa.

SumUp przejęło Shoplo

SumUp jest firmą, która działa na 31 światowych rynkach, w Polsce działa od 2014 roku i znana jest przede wszystkim z inicjatyw rządowych, takich jak Fundusz Obrotu Bezgotówkowego. SumUp zainteresował się Shoplo, platformą, która pozwala na szybkie rozpoczęcie sprzedaży online. 

Maximilian Stella, VP New Ventures w SumUp mówi: „Od samego początku strategia SumUp zakłada intensywny rozwój w kierunku pozostania wiodącą platformą dla małych przedsiębiorców na całym świecie. Ciągle szukamy rozwiązań technologicznych wspomagających rozwój naszych klientów – od butików z odzieżą do kwiaciarni i kawiarenek. Wykorzystując technologię Shoplo, nasi przedsiębiorcy otrzymają łatwy dostęp do narzędzi umożliwiających tworzenie własnych sklepów internetowych i sprzedaży za pośrednictwem wielu kanałów przy pomocy zaledwie kilku kliknięć”

Dla Shoplo fuzja ta oznacza bardzo duże możliwości rozwoju, a także dostęp do nowych rynków i klientów. Założyciele Shoplo, Patryk Pawlikowski i Grzegorz Lech, dołączyli do zespołu zarządzającego SumUp w charakterze odpowiednio VP e-commerce i VP Usług Online. 

Ile wydajemy na nasze zwierzaki?

W Unii Europejskiej kot jest najpopularniejszym zwierzęciem domowym. Mieszkańcy UE mają w sumie 74 miliony kotów, a ok. 8 mln mniej psów (dane FEDIAF). Mimo przypadającego święta futrzaków odwieczna walka o zainteresowanie pomiędzy psem i kotem nie jest przesądzona.

W Polsce akurat palmę pierwszeństwa ma pies. FEDIAF szacuje ich liczbę na ok. 7,5 mln, a kotów o milion mniej. W USA, gdzie zwierzę domowe ma prawie 70 proc. gospodarstw domowych, także wygrywają psy. W Azji również miejsce na najwyższym stopniu podium dzierży najlepszy przyjaciel człowieka.

Euromonitor International oblicza, że roczne przychody producentów żywności i akcesoriów to ok. 750 mln dolarów (2,85 mld zł). Kwota ta nie obejmuje jednak usług i pośredniego wpływu na gospodarkę. Bez problemu można ją, chociażby na podstawie badań w USA, ocenić na kilkanaście mld złotych. Dodatkowo według Euromonitora w latach 2011-2016 rosła ona każdego roku o 6,5 proc.

Zgodnie ze światowymi tendencjami handel artykułami dla zwierząt domowych migruje w stronę internetu. W Chinach już ok. 40 proc. produktów dla pupili jest sprzedawana online, w Polsce ok. 10 proc.

Rynek żywności dla zwierząt, podobnie zresztą jak dla ludzi, podąża w stronę droższych, naturalnych posiłków. Zaczynają one być hipoalergiczne, wolne od GMO czy glutenu. Na niektórych rynkach pojawiają się również produkty BIO.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)