eKomercyjnie.pl

Prasówka e-commerce #98: raport Multiwyzwania, DHL i Żabka działają razem, Amazon w UK

Zapraszamy do lektury 98 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online i nie tylko. W tym tygodniu będzie o: raporcie Shoper, współpracy Żabki i DHL oraz tym jak w UK postrzegany jest Amazon.

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Patenty sprzedawców na zdobycie klientów

Raport Shoper 2018 „Multiwyzwania” stworzony został między innymi po to, aby zapytać sprzedawców, co ich zdaniem ma największe przełożenie na sprzedaż. Jeśli przyjrzymy się odpowiedziom, to na pierwszym miejscu znajdują się dwie posiadające po 49% głosów. Pierwsza z nich to ciągłe wzbogacanie oferty, a druga obsługa klienta na wysokim poziomie. 46% sprzedawców uważa, że ogromny wpływ ma prowadzenie kampanii reklamowych. 41%  odpowiedzi mają: działania w social mediach, konkurencyjna cena oraz rekomendacje klientów. Zresztą poniżej zamieszczamy grafikę, która pokazuje wszystkie odpowiedzi.

Dominik Cisoń z Shoper mówi: „Raport pokazuje, że tylko 4 proc. sprzedawców nie prowadzi żadnych działań, aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu. Zdecydowana większość stosuje ich cały szereg – od promocji na Facebooku po udział w targach. Za przekonaniem właścicieli o skuteczności niektórych metod stoi analiza z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, często jest to po prostu intuicja. Jednak ich poparte doświadczeniem preferencje dają już pewną wskazówkę dla początkujących, jak rozwijać e-biznes”.

Z badania dowiemy się także, które działania raczej nie przynoszą korzyści e-sprzedawcom. 20% uważa, że publikacja oferty na portalach aukcyjnych nie ma sensu, 10% nie wierzy, że porównywarki cen coś dają, tylko 15% właścicieli e-sklepów uważa, że atrakcyjny wygląd strony www ma wpływ na sprzedaż. 

Według Cisonia: „Doświadczenia sprzedawców pokazują, że są aspekty prowadzenia e-biznesu, którymi warto się zająć, aby zaistnieć na rynku, np. pojawiając się w aukcjach internetowych czy robiąc wrażenie oryginalnym wyglądem sklepu. Nie powinno się jednak poświęcać im zbyt dużo czasu, bo wynik sprzedażowy robi co innego – komentuje Dominik Cisoń. – Ciekawe jest również przekonanie, że nowinki marketingowe, czyli prowadzenie bloga i współpraca z influencerami nie działają. Może to wynikać z niewłaściwego stosowania tych narzędzi. Wbrew obiegowej opinii influencer to nie celebryta wynajęty do reklamy, który przyprowadzi do sklepu tłum klientów. A na blogu firmowym nie powinno się pisać, co nowego u nas słychać, a wykorzystywać go jak narzędzie SEO. Połowa sprzedawców, która deklaruje, że zajmie się pozycjonowaniem, powinna mimo wszystko rozważyć blogowanie”.

Więcej znajdziecie w raporcie. 

Współpraca Żabki i DHL

To, że w Polsce lubimy odbierać towary z punktów odbioru pokazują różnego rodzaju badania i statystyki. Dla nas ważna jest przecież wygoda, a także cena, która za przesyłkę jest dużo niższa, gdy odbierzemy ją sami w wybranej placówce, czy też paczkomacie. Sieć sklepów Żabka poinformowała, że rozszerzyła możliwość odbioru przesyłek, także tych za probaniem. 

Jak mówi Przemysław Tomaszewski Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju Usług: „Możliwość odbioru i nadania paczek w naszej sieci cieszy się coraz większą popularnością wśród klientów o czym świadczą liczby – tylko w ub. roku sklepy Żabka obsłużyły ponad 1,7 mln paczek, a ich liczba stale rośnie. Możliwość dokonania opłaty za przesyłkę w sklepie gotówką, kartą płatniczą czy Blikiem to dla naszych klientów kolejne ułatwienie, by móc korzystać z usługi w najwygodniejszy dla siebie sposób codziennie od 6.00 do 23.00”.

DHL dodaje, że rok do roku ilość przesyłek DHL obsługiwana przez różne punkty odbioru wzrasta 6-krotnie.

Szkła.com i ich Soczewkomaty

Szkla.com, to sklep działający na rynku już od ponad 15 lat. Na początku marca w 37 lokalizacjach w całym kraju stanęły Soczewkomaty, czyli automaty, w których klienci mogą upić w prosty sposób soczewki oraz akcesoria niezbędne do ich użytkowania. To rozwiązanie idealne dla osób będących w podróży, czy też takich, które nie mają w pobliżu salonu ze szkłami kontaktowymi. Maszyny takie znaleźć można, m.in. w Warszawie, Krakowie, Rzeszowie, Wrocławiu, Poznaniu czy Gdańsku. Sieć cały czas dynamicznie się rozwija – pod koniec roku liczyć ma już około 80 automatów, a na koniec 2020 roku w Polsce planowanych jest 150 Soczewkomatów. W Soczewkomacie dostępnych jest ponad 350 produktów wiodących na rynku marek. Ciekawe rozwiązanie. Mamy już szafki z książkami, z napojami i batonami, nawet ze środkami higieny, to dlaczego nie Soczewkomaty?

9 na 10 Anglików kupuje na Amazon

Badania przeprowadzone przez Mntel pokazują, że 86% Anglików, czyli 9 na 10 osób kupuje na Amazon. Do koszyka wrzucają oni przede wszystkim: książki, DVD lub wideo gry (39%), elektronikę (30%), odzież i biżuterię (30%), zabawki 20%. 45% gospodarstw domowych posiadaj jakieś urządzenie Amazon. Są to Kindle (23%), Fire TV / TV Stick (16%), Fire Tablet (14%), i Echo (11%). Dlaczego Anglicy kupują na Amazon? 51% ankietowanych zakłada, że gigant ma najlepsze ceny, 59 podaje, że są oni wierni marce, a dla 70% Amazon był sklepem pierwszego wyboru. 

Jeśli chodzi o usługę Prime, to co 4 osoba ma do niej dostęp, a 13% korzysta z Prime za pośrednictwem konta innej osoby. Najmłodsi konsumenci w Wielkiej Brytanii są największymi fanami Prime, aż 63% osób w grupie wiekowej 16-24 i 52% w wieku 25-34 ma dostęp do tej usługi premium. 

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #97: statystyki frisco.pl za 2018, statystyki Zalando za 2018, problemy InPostu z Paczkomatami, zakupy Marks & Spencer

Zapraszamy do lektury 97 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online i nie tylko. W tym tygodniu będzie o statystykach Frisco.pl oraz Zalando, problemach InPost oraz prawem budowlanym

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Frisco.pl podaje wielkość sprzedaży za 2018 rok

Supermarket Frisco.pl, który jest jednym z bardziej rozpoznawalnych e-sklepów z żywnością na naszym rynku podaje kilka statystyk za 2018 rok. Między innymi sklep zanotował wzrost sprzedaży o 32,4 proc. do 96,53 mln zł. Jednym z głównych czynników, które mają na to wpływ jest ciągłe poszerzanie bazy klientów, którą obecnie sklep przyrównuje do liczby klientów, jaką ma 7 stacjonarnych hipermarketów. W 2019 roku brand chce zwiększyć skalę swoich działań nawet czterokrotnie. 

„Wg szacunków spółki, kategoria e-grocery w Warszawie urosła wartościowo o 14% w 2018 roku i tym samym osiągnęła udział 2,4% całej sprzedaży FMCG. Na rynku warszawskim skupia się obecnie blisko 50% całej sprzedaży e-grocery w Polsce”.

Szopi.pl pozyskało 2 miliny złotych na dalsze działania

Grupa prywatnych inwestorów wsparła Szopi.pl ponad dwoma milionami złotych. Jak mówi Zbigniew Płuciennik, CEO i twórca Szopi.pl – „Finansowanie pozwoli nam na dalsze inwestycje, zarówno technologiczne, jak i umożliwiające ekspansję firmy i pojawienie się naszego serwisu w kolejnych miastach Polski”.

Przy okazji wspomina on o początkach przedsięwzięcia. „Szopi.pl jest przedsięwzięciem założonym przez prywatne osoby ponad dwa lata temu. Cały czas poszukiwaliśmy i poszukujemy inwestorów. Pod koniec 2017 roku finansowanie w wysokości 3 mln zł zapewnił nam fundusz Impera Alfa, a teraz dołączyła do niego grupa prywatnych inwestorów, którzy wierzą w rozwój polskiego e-commerce”.

Trzeba pamiętać, że rozwiązanie to bazuje jedynie na sklepach stacjonarnych i nie posiada własnego magazynu. Dostarcza z najbardziej popularnych supermarketów i dyskontów: Carrefour, Lidl czy Biedronka. 

Czy InPost będzie miał problemy z Paczkomatami?

Kontrowersyjne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi mówi, że Paczkomaty to tymczasowe obiekty budowlane. Dlatego, aby je postawić w danej lokalizacji, konieczne jest uzyskanie stosownego pozwolenia. Co za tym idzie paczkomat jest budowlą w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podlega regulacjom przepisów prawa budowlanego, i co za tym idzie, wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę (odnosi się do wspomnianego przypadku). Jak można przeczytać, że „firma wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zdaniem spółki InPost trudno nazwać paczkomat obiektem budowlanym w chwili, gdy jest on urządzeniem technicznym, elektroniczną szafą depozytową, przeznaczoną do odbierania i nadawania przesyłek”.

Co dalej z Paczkomatami? Pewnie nic, ale trzeba mieć na uwadze, że w niektórych lokalizacjach ich postawienie będzie trudniejsze. Inna sprawa to archaiczne przepisy budowlane, które nie zawsze nadążają za nowoczesnymi rozwiązaniami. 

Zalando z 26 milionami aktywnych użytkowników

Możemy poznać trochę danych z 2018 roku dotyczących Zalando. Sprzedaż ubiegłym roku wzrosła o 20% i wyniosła 5,4 mld euro, ale analitycy zwracają uwagę, że w 2017 roku Zalando urosło aż o 23,4 proc. Zysk operacyjny spółki wyniósł 173,4 mln euro.

Tylko w czwartym kwartale sklep odnotował znaczne wzrosty dzięki miliardowi wizyt online i pozyskaniu 1,3 miliona nowych aktywnych klientów. „Zalando zwiększyło bazę aktywnych klientów w 2018 roku do 26,4 mln, w 2017 było ich 23,1 mln. W 2018 roku złożono 116,2 mln zamówień, w porównaniu do 90,5 mln w 2017 roku. Mobilne wizyty na stronie internetowej wzrosły do poziomu 79,3%, w porównaniu z 70,7%, jaki zanotowano rok wcześniej.

Marks & Spencer kupuje udziały w Ocado

Jak ogłosiła sieć Marks & Spencer firma zakupi 50% udziałów Ocado. Ruch ten ma zapewnić M&S pełną obsługę dostaw żywności zamawianej online. Przedsięwzięcie to sprawia, że Ocado zakończy swoją współpracę z Waitrose. Ocado poinformowało, że tym samym nie będzie już płacić prowizji za dostawę produktów z Waitrose, która wyniosła w ubiegłym roku ponad 15 mln funtów.

Chętniej kupujemy online w poniedziałek niż w niedzielę

Jak wynika z badania platformy zakupowej Planet Plus Polacy wolą robić zakupy online w poniedziałek niż w niedzielę. 

Jak mówi Jan Sikora, założyciel Planet Plus – „Przeanalizowaliśmy ponad 500 tysięcy transakcji z platformy Planet Plus i z naszych danych wynika, że ustawa nie wpłynęła znacząco na handel w internecie. Liczba transakcji w niedziele wolne od handlu stanowiła średnio zaledwie 57% e-zakupów dokonywanych we wszystkie niedziele, w badanym okresie czasu. Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 roku. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w III kwartale 2018 r. Wówczas liczba transakcji przekroczyła średnią o 269, w porównaniu do pozostałych niedziel w roku, co wiążemy z akcjami zakupowymi z okazji Black Friday oraz okresem przedświątecznym. Nie spodziewamy się rewolucji w roku bieżącym, ale uważnie będziemy obserwować zmiany”.

Badanie przeprowadzono na podstawie analizy ponad 502 tysięcy transakcji w okresie 01.03.2018 – 31.12.2018 r. oraz ponad 32 tysięcy transakcji w niedziele w okresie 01.03.2017 – 31.12.2017 r.

Carrefour.pl w Katowicach

Sklep Carrefour otwiera swoje cyfrowe drzwi dla Katowic. Klienci z tego miasta będą mogli wybierać spośród 20 tysięcy produktów spożywczych, chemii gospodarczej i kosmetyków. To poszerzenie oferty e-commerce dla dużych aglomeracji. Dla przypomnienia sklep wystartował w październiki 2016 roku i pozwalał robić zakupy online klientom z Warszawy. Idea sklepu opiera się na tak zwanym „dark store”. Jest to magazyn spożywczy dedykowany zakupom online. Magazyn znajduje się przy hipermarkecie i tworzy z nim integralną całość. Dark store w Katowicach ma około 1400m2 i znajdują się w nim produkty FMCG, które klienci zamawiają najczęściej. Reszta zamówienia, w tym produkty świeże i bio, kompletowane są w hipermarkecie. Dzięki temu rozwiązaniu Carrefour zyskuje na szybkości przygotowania zamówień, a jednocześnie świeżości produktów.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #96: logistyka w polskich e-sklepach, Amazon nadal rośnie, nowa aplikacja Inpost

Zapraszamy do lektury 96 prasówki e-commerce. Znajdziecie w niej wiadomości związane z handlem online i nie tylko. W tym tygodniu będzie o Shopify i wzroście, jaki osiągnęła ta firma, mamy też raport od furgonetka.pl, oraz kilka słów na temat Amazon.

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Jak wyglądała logistyka w polskich e-sklepach w 2018 roku? Raport od furgonetka.pl

Furgonetka.pl po raz trzeci przygotowała raport na temat polskiej logistyki, a dokładnie tego, jak ona wygląda w sklepach internetowych. W badaniu analizie poddano 1135 polskich sklepów internetowych. Podzielone one zostały na dwa segmenty. Jeden dotyczył małych i średnich e-sklepów, a drugi – dużych. Za duże sklepy przyjęto te, które wysyłają więcej, niż 150 paczek miesięcznie. 

W raporcie znajdziecie wiele ciekawych informacji, na temat tego, co dziele się w polskich e-sklepach.

„Nasz tegoroczny raport wykazał, że w przypadku małych i średnich sklepów internetowych jedną formę dostawy posiada 35% z nich. Jest to odsetek o 10% mniejszy niż dwa lata temu. Pozostałe 65% oferuje więcej niż jedną opcję doręczenia, z czego dwie możliwości proponuje 32% sklepów, trzy – 22%, a cztery i więcej – 11%.

W przypadku dużych sklepów różnica w tym temacie jest dosyć znacząca. Aż 91% z nich posiada więcej niż jedną formę doręczenia. Dwie opcje dostawy ma 31% z nich, a trzy – 34%. Natomiast cztery i więcej form jest dostępna w 24% dużych sklepów.

Jeśli przyjrzymy się innym formom dostawy w rodzimych e-sklepach, to na pierwsze miejsce wysuwają się Paczkomaty. W swojej ofercie ma je 44% małych i średnich sklepów internetowych. Natomiast Paczkę w Ruchu posiada 3% podmiotów z tego segmentu. W przypadku dużych sklepów ponownie możemy zaobserwować duże różnice w tym temacie. Dostawy poprzez Paczkomaty udostępnia aż 74% z nich, a Paczkę w Ruchu – 24%. 

Co ciekawe, podobna liczba sklepów zarówno małych i średnich, jak i dużych, udostępnia swoim klientom możliwość odbioru osobistego zamówienia z fizycznej placówki. W przypadku małych i średnich podmiotów robi to 51% z nich, natomiast dużych – 49%”.

Cały raport dostępny jest na tej stronie.

Dla porównania mamy kilka statystyk z rynku niemieckiego, tam porównano 100 największych sklepów online. 

W Niemczech 79 ze 100 sklepów korzysta z DHL do dostarczenia przesyłek. 46% sklepów oferuje  tylko 1 opcję dostawy. Najbardziej popularna dostawa, to dostawa do szafek, punktów odbioru DHL. 40% sklepów oferuje szybką dostawę, a 11% dostawę tego samego dnia. 53% sprzedawców nie komunikuje się z klientem po nadaniu paczki, a 34% nie informuje klienta o tym, że otrzymało zwróconą przez niego paczkę.

 

Amazon nadal rośnie, ale…

Specjaliści zakładają, że w 2019 roku Amazon wygeneruje 440,83 miliarda globalnej sprzedaży. Da to wzrost o 19,8% względem 2018 roku, a jednocześnie pokazuje, że wzrost ten jest niższy, jeśli zestawimy go z wcześniejszymi latami. Bowiem w 2018 wynosił on 22,4%, a w 2017 – 27,9%. Widać, że gigant przeżył już okres gwałtownych wzrostów sprzedaży i teraz będzie rósł wraz z rynkiem. Powodem może być między innymi spowolnienie napływu niezależnych sprzedawców do Amazon, gdyż firma zdobyła już znaczną część tego rynku. 

Jak mówi Martín Utreras z eMarketer: „Firma wciąż rośnie znacznie szybciej niż jej rówieśnicy. Przewidujemy, że Amazon będzie stanowił 47,0% sprzedaży detalicznej w Stanach Zjednoczonych w 2019 roku, co czyni ją największą platformą e-commerce w kraju”.

Jak kupują nastolatki? Kilka danych od Cashap

Co, wybierają nastolatki robiąc zakupy w internecie? Jak pokazuje Cashap młodych konsumentów interesują designerskie plakaty, błyszczyki o nietypowych smakach i kubki ze śmiesznymi napisami, przynajmniej takie towary pojawiły się w top 50. Jednak jak mówi Marta Kaleńska-Jaśkiewicz, CEO Cashap dla młodych bardzo ważne jest usunięcie barier zakupowych. Bowiem jest to grupa mocno przywiązana do marek. „O ile przy wyborze drobiazgów dzieciaki najpierw zwracają uwagę na styl i oryginalność, o tyle ich większe zakupy, w szczególności modowe, determinuje przede wszystkim marka. Ważne, by była świeża i wpisywała się w estetykę grupy, czyli prowokowała i dopuszczała personalizowanie produktów”. 

Największą barierą dla nastolatków jest konieczność posiadania karty kredytowej oraz konieczność zakładania konta. 

InPost z nową aplikacją

Nowa aplikacja InPost dostępna jest dla systemów iOS oraz Android. Dzięki niej użytkownicy mogą zobaczyć, jakie są statusy ich przesyłek, śledzić paczki, a także zapłacić za pobraniem. Rafał Brzoska, prezes InPost mówi: „Najnowsza aplikacja mobilna jest nie tylko prosta i intuicyjna – ale posiada wiele udogodnień dla naszych użytkowników. Teraz jeszcze szybciej można odebrać, skorzystać z opcji śledzenia drogi przesyłki. Łatwo można generować kody QR, które umożliwiają odbiór paczki w kilka sekund czy płacić za pobraniem. Te udogodnienia to kolejny etap zaawansowanej informatyzacji InPostu – nasi kurierzy zostali wyposażeni w nowoczesne tablety, a Paczkomaty zaczynają oferować coraz więcej usług dodatkowych – w tym także finansowych”.

Uber Eats oraz Foodora znikają z Austrii

Całkiem niedawno Uber Eats poinformował, że opuszcza Austrię. Przez ostatnie dwa lata firma dostarczała żywność w stolicy, jednak zapotrzebowanie na tę usługę nie było tak duże, jak zakładano. Kilka dni później pojawiła się informacja, że z rynku znika także Foodoria. W drugim przypadku powód jest jednak trochę inny. Foodoria należy do Delivery Hero, firmy, która ma też w posiadaniu Mjam, także marki, która zajmuje się dostarczaniem żywności. Wygląda więc na to, że na rynku austriackim pozostaną Mjam i lieferservice.at, marka która jest częścią holenderskiej firmy Takeaway.com. 

Shopify z 59% wzrostem przychodów 

Shopify przekroczyło granicę 1 miliarda dolarów. Całkowity wzrost przychodów firmy w 2018 r. Wyniósł 1 073 mld dolarów, co odpowiada 950 mln euro. Ten wskaźnik przychodów stanowi 59-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Tobi Lütke dyrektor generalny Shopify, jest bardzo zadowolony z tego przełomowego wydarzenia. Napisał na Twitterze: „Zazwyczaj nie podkreślam tutaj ważnych wydarzeń finansowych, ale warto o tym wspomnieć: ponieważ Shopify przekazuje wartość dochodu w wysokości 1 miliarda dolarów, robi to z najwyższą stopą wzrostu, jako firma usługowa kiedykolwiek”.

Trzeba pogratulować i zwrócić uwagę, że Shopify to już nie tylko SAAS dla e-commerce, ale masa dodatkowych usług, w tym płatniczych. 

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)