eKomercyjnie.pl

Prasówka ecommerce #37

Zapraszamy do lektury trzydziestej siódmej prasówki e-commerce, w której m.in. o: tym, jak wyglądały faktycznie promocje Black Friday w wielu polskich e-sklepach, wspomnimy o badaniach rynku e-commerce Barometr E-shopper 2017 oraz o nowych regulacjach VAT.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Czarny piątek to nadal cebula deal?

Badania Deloitte pokazują, że w Polsce Czarny Piątek to w większości „sztuczne” wyprzedaże, którym daleko do amerykańskiego święta. Analiza ponad 800 ofert sklepów internetowych pokazała, że różnica cen w porównaniu do tygodnia poprzedzającego Black Friday wynosiła od 0 do 2%. Część sklepów wręcz podwyższyła ceny na Czarny Piątek (na wybrane produkty), licząc na to, że konsumenci się nie zorientują. Magiczne 10, 20, czy nawet 30% rabatu było tylko psychologicznym zagraniem bazującym na tym, że zawyżono kwoty do zapłaty. Według analizy Deloitte w przypadku 72% produktów cena nie zmieniła się, a tylko w przypadku 16% spadła. Tego typu zagrania ze strony sprzedawców zniechęcają klientów do zakupów, gdyż coraz więcej z nich wie, jaką faktyczną wartość mają oferowane produkty.

Dzień Darmowej Dostawy 2017

5 grudnia 2017 eKomercyjnie po raz kolejny zorganizowało Dzień Darmowej Dostawy. W tym roku akcja przyciągnęła ponad 1800 sklepów. W ich ofercie nalazło się ponad 6 milionów produktów, które można było nabyć bez kosztów doręczenia. W tym roku zostanie przygotowany specjalny raport podsumowujący całą akcję, będzie on dostępny za darmo dla wszystkich zainteresowanych osób. Znajdą się w nim między innym porady, case studies, a także dane liczbowe pokazujące, jak duże było zainteresowanie całą akcją. Więcej o samym raporcie i jego dostępności będzie można przeczytać już wkrótce.

Partnerami tegorocznej edycji są: Brand24, Furgonetka.pl, SMSAPI, UNIFIEDFACTORY, RAJAPACK, Przelewy24, SKY-SHOP.pl, Ceneo.pl, Shoper, Globkurier.pl , TopOnline, OKTAWAVE, Raiffeisen POLBANK, Paczka w Ruchu oraz CoffeeDesk.pl

Nowa odsłona badań rynku e-commerce DPDgroup – Barometr E-shopper 2017

DPDgroup przeprowadziła drugą edycję ogólnoeuropejskich badań preferencji konsumenckich, Barometr E-shopper. Prezentują one najnowsze trendy w e-commerce dotyczące zachowań konsumentów w internecie. Z raportu wynika, że sprzedaż online cały czas zachowuje wysoką dynamikę wzrostu. Na popularności zyskują przede wszystkim zakupy międzynarodowe, a Europejczycy coraz chętniej dokonują transakcji za pomocą urządzeń mobilnych. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

Polacy kupują w zagranicznych e-sklepach

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie PayU, które dotyczyło zachowań zakupowych Polaków, znaleźć można informację na temat zakupów transgranicznych. Aż 41% e-klientów skorzystało z oferty zagranicznych sklepów i serwisów internetowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, a 59% z nich dokonuje takiej transakcji co najmniej raz w miesiącu. Jak wynika z badania, w zagranicznych sklepach internetowych polscy e-konsumenci wydają średnio 1 282 zł miesięcznie. Bardzo chętnie w takich serwisach kupujemy ubrania, elektronikę oraz biżuterię. Zakupy robimy między innymi w chińskim AliExpress, a także w e-sklepach z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Nietrafione upominki na święta

Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie eBay wynika, że na święta co trzecia osoba otrzymuje przynajmniej jeden niechciany podarunek. Średnio każdy z nas kupuje 7 upominków i wydaje na nie około 530 zł. Gdzie trafia te 30% niechcianych podarków? 42% osób deklaruje, że zachowuje niechcianą rzecz, by nie robić przykrości darczyńcy, tylko co 10 ankietowany sprzedaje prezent np. na portalach aukcyjnych. Z badania przeprowadzonego przez eBay wynika, że należy przede wszystkim celować w takie podarunki, które odzwierciedlają zainteresowania i osobowość obdarowanego. Aż 46% respondentów przyznaje, że właśnie taki prezent otrzymałoby najchętniej.

Nowe regulacje dotyczące VAT przyjęto w Brukseli – mają duże znaczenie dla e-commerce

Nowe regulacje przewidują między innymi, że VAT będzie płacony w państwie, w którym znajduje się konsument, aby zapewnić sprawiedliwszy podział wpływów podatkowych między kraje członkowskie. Ponieważ większość produktów, które są obecnie importowane spoza UE, wwożona jest na teren Unii bez podatku VAT, postanowiono przerzucić odpowiedzialność na platformy internetowe za zebranie podatku od sprzedaży, która się u nich odbywa. Ma to ukrócić niezgodne z prawem praktyki, gdyż szacuje się, że oszustwa na podatku VAT w sprzedaży na odległość w UE wynoszą 5 mld euro rocznie. Postawiono też na kompleksową obsługę internetowych handlowców, a także zwolnienie ich z konieczności oddzielnej rejestracji VAT w każdym z państw członkowskich, w którym sprzedają oni swoje towary. To tylko część z nowych regulacji, a wszystkie wejdą w życie za niewiele ponad 3 lata.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Nowa odsłona badań rynku e-commerce DPDgroup – Barometr E-shopper 2017

DPDgroup przeprowadziła drugą edycję ogólnoeuropejskich badań preferencji konsumenckich, Barometr E-shopper. Prezentują one najnowsze trendy w e-commerce dotyczące zachowań konsumentów w internecie. Z raportu wynika, że sprzedaż online cały czas zachowuje wysoką dynamikę wzrostu. Na popularności zyskują przede wszystkim zakupy międzynarodowe, a Europejczycy coraz chętniej dokonują transakcji za pomocą urządzeń mobilnych.

Najważniejsze wnioski:

  • Doświadczenie zakupowe online: większość nabywców online uważa swoje ostatnie doświadczenia zakupowe za „bardzo pozytywne, a proces zakupowy za „łatwy”.
  • E-zakupy międzynarodowe: wzrasta segment zakupów międzynarodowych, szczególnie produktów pochodzących z Chin. Rynek ten ma nadal spory potencjał wzrostu, ponieważ 1/3 nabywców online rozpatruje możliwość dokonywania zakupów w sklepach zagranicznych w przyszłości.
  • M-commerce: coraz więcej zakupów online dokonywanych jest za pośrednictwem smartfonów. Przodują w tym duzi nabywcy i tzw. „millenialsi”.
  • Doręczenia: dom jest nadal najczęściej wybieranym miejscem doręczenia, lecz rośnie zainteresowanie innymi opcjami, takimi jak punkty nadania i odbioru, sklepy i paczkomaty.
  •  Lokalne strategie: preferencje w zakresie doręczeń i płatności istotnie różnią się pomiędzy krajami. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, detaliczni sprzedawcy internetowi powinni koncentrować się na potrzebach lokalnego rynku.

– Tegoroczny raport podkreśla wyraźny potencjał, jaki stanowią zakupy transgraniczne. Jest on skorelowany z lokalnymi preferencjami konsumentów i określonymi potrzebami danego rynku. Zauważalny jest także znaczący wzrost zakupów dokonanych przez urządzenia mobilne, który wynika z coraz powszechniejszego dostosowania platform e-sklepów do smartfonów. Kolejnym ważnym wnioskiem płynącym z raportu jest konieczność zapewnienia doskonałego doświadczenia w podczas pierwszych zakupów w nowym e-sklepie, co zwiększa szansę na późniejszą lojalność konsumenta – komentuje Jean-Claude Sonet, członek zarządu DPDgroup.

Według badań Barometr E-shopper 2017, w Polsce udział zakupów internetowych w całościowym handlu wynosi już 12,4%, przy średniej europejskiej wynoszącej 11,3%. 58% Polaków zadeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje w sieci (2 pkt proc. więcej niż rok temu). Najpopularniejszymi produktami kupowanymi w internecie są – podobnie jak przed rokiem – buty, odzież i książki. Polacy najchętniej zamawiają przesyłki do domu (82%) i automatów paczkowych (33%). Na popularności zyskują punkty nadania i odbioru (wzrost do 15%) Z raportu wynika, że zakupy na zagranicznych serwisach zakupowych stanowią 15,6%.

– Badania wykazują, że rynek e-commerce w Polsce cały czas się rozwija i zyskuje większą popularność u konsumentów. Natomiast zwyczaje i oczekiwania klientów nie zmieniają się gwałtownie. Cały czas za najważniejsze uznajemy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.

Duzi nabywcy nadal napędzają rynek e-commerce

Osoby dokonujące częstych zakupów w sieci („duzi klienci”) reprezentują 1/3 nabywców online w Europie i dokonują 86% wszystkich zakupów internetowych. Konsumenci wykazują lojalność wobec e-sklepów. Zakupy dokonywane są zazwyczaj na znanych stronach internetowych, do których kupujący mają zaufanie – dotyczy to wszystkich kategorii produktów.

W tym roku raport po raz pierwszy uwzględnia również kategorię produktów spożywczych. Około 14% klientów sklepów internetowych (12% w Polsce) oraz 30% dużych nabywców kupuje świeżą żywność i napoje online.

Coraz więcej nabywców w Europie robi zakupy na zagranicznych stronach internetowych

W tym roku ponad połowa klientów sklepów internetowych zdecydowała się na zakupy w serwisach zagranicznych, co stanowi 2% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zakupy dokonane w zagranicznych e-sklepach stanowią niemalże 1/5 (19,2%) całościowego handlu online.

Prawie 1/3 nabywców planuje w niedługiej przyszłości swoje pierwsze zakupy zagraniczne, co oznacza spory potencjał wzrostu w segmencie e-zakupów międzynarodowych w Europie.

Spośród nabywców, którzy w 2017 roku kupowali w zagranicznych serwisach, około 67% wybrało sklepy zlokalizowane w Europie, tyle samo kupowało w serwisach zlokalizowanych na innych kontynentach. 39% klientów sklepów internetowych w Europie wybrało serwisy w sąsiednich krajach. 44% nabywców wybrało Chiny, a 31% – USA.

Według raportu, większość kupujących (81%) była zadowolona ze swoich doświadczeń zakupowych w serwisach zagranicznych.

Nabywcy w Europie oczekują wygody i elastyczności

Kupujący online składają zamówienia za pomocą różnych urządzeń. Rośnie liczba e-zakupów dokonywanych przez smartfony (39%), szczególnie wśród dużych nabywców i millenialsów, lecz laptopy/komputery stacjonarne nadal pozostają najpopularniejszymi urządzeniami wykorzystywanymi w tym celu. Nabywcy nie ograniczają się wyłącznie do jednej aplikacji, a 43% z nich uważa, że tzw. strona responsywna jest jednym z istotnych kryteriów decydujących o dokonaniu zakupu.

Preferowane metody płatności i doręczenia znacznie różnią się pomiędzy krajami w Europie. Klienci oczekują dostępności wielu opcji, które pozwolą im znaleźć dogodne dla siebie rozwiązanie, takich jak możliwość doręczenia nie tylko do domu, lecz również do punktów nadania i odbioru lub sklepu. Dostępne są również nowe usługi takie jak szybkie doręczenie oraz śledzenie przesyłki online

We Francji 58% nabywców regularnie korzysta na przykład z punktów nadania i odbioru, podczas gdy średni odsetek w Europie wynosi 17%. W Estonii rekordową popularnością cieszą się paczkomaty. Aż 80% nabywców wybiera tę opcję doręczenia – średnia europejska wynosi 8%. 69% nabywców w Rumunii preferuje płatność za pobraniem i odsetek ten znacznie przekracza średnią europejską wynoszącą 13%.

***

Badanie DPDgroup Barometr E-shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w okresie od 1 czerwca do 3 lipca 2017 r. Próby przeprowadzono online wśród  prawie 23 tys. respondentów z 22 krajów Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Łotwa, Włochy, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Rosja).

Badaniem objęto wyłącznie internautów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2017 roku złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #36

Zapraszamy do lektury trzydziestej szóstej prasówki e-commerce, w której m.in. o: rekordach wysyłkowych i sprzedażowych podczas Black Friday, oraz o Facebook Marketplace. Możecie poczytać także na temat nowego uprawnienia UOKiK-u w zakresie banowania stron internetowych oraz na temat zwiększającej się popularności płatności cyfrowych.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Już jutro odbędzie się kolejna edycja Dnia Darmowej Dostawy

To już ostatnia chwila, by zapisać swój sklep do Dnia Darmowej Dostawy. eKomercyjnie po raz koleiny organizuje akcję, która ma zachęcić Polaków do robienia zakupów w sieci oraz pokazać, że nasza branża potrafi skutecznie działać razem. W tej chwili do akcji zgłosiło się ponad 1700 polskich e-sklepów. Formularz zapisu będzie aktywny tylko do 22:00 dnia 4.12.2017.

Celem Dnia Darmowej Dostawy jest zachęcenie jak największej liczby klientów do zrobienia zakupów w sieci. Darmowa dostawa ma przekonać klientów, którzy do tej pory nie zamawiali w sieci, ale także dotrzeć do tych, którzy kupują często i szukają promocji i okazji.

Warto wspomnieć, że zapisanie sklepu do akcji jest zupełnie darmowe. To nasz pomysł na to, żeby rynek e-handlu rósł w szybszym tempie. Na prośby sklepów możliwość odpłatnego wyróżnienia sklepu na stronie głównej i liście kategorii, w której się znajduje (tylko dla zainteresowanych – to opcja dodatkowa, płatna i nie jest konieczna, aby wziąć udział w akcji).

Sklepy można zapisywać tutaj

Zapraszamy do współpracy wszystkie firmy zainteresowane dołączeniem do grona partnerów Dnia Darmowej Dostawy 2017. Wszystkie pytania prosimy kierować na adres dawid.marut@ekomercyjnie.pl

Partnerami tegorocznej edycji są: Brand24, Furgonetka.pl, SMSAPI, UNIFIEDFACTORY, RAJAPACK, Przelewy24, SKY-SHOP.pl, Ceneo.pl, Shoper, Globkurier.pl , TopOnline, OKTAWAVE, Raiffeisen POLBANK, Paczka w Ruchu oraz CoffeeDesk.pl

Blokady UOKiK-u

Wkrótce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł działać jeszcze efektywniej, ponieważ zyska nowe uprawnienie dotyczące stron internetowych. Witryny zgłaszane przez konsumentów- w przypadku potwierdzenia ich nieprawidłowości- po wyczerpaniu standardowych procedur, będą blokowane przez urząd. W praktyce oznacza to, że, jeżeli właściciel zgłoszonej strony, nie zareaguje na upomnienie lub nie zamieści żądanego komunikatu, urząd będzie mógł wstrzymać dostęp do strony i to bez orzeczenia sądu. Uchwała Parlamentu Europejskiego ma bowiem na celu przyspieszenie działań organu nadzorującego oraz wzmożenie ochrony użytkowników Internetu.

Facebook konkurencją dla portali sprzedażowych

Portal społecznościowy Facebook nieustannie dostarcza swym użytkownikom nowych ciekawych narzędzi, zarówno rozrywkowych, jak i użytkowych. Wśród innowacyjnych funkcji pojawił się Marketplace, który jest już dostępny w Polsce w aplikacji mobilnej. Idea Marketplace polega na umożliwieniu dokonywania za pośrednictwem Facebooka transakcji kupna, sprzedaży czy wymiany, zatem nowy wirtualny targ stanie się konkurentem takich serwisów sprzedażowych jak Allegro, Gumtree lub Olx.

Płatności cyfrowe coraz powszechniejsze

Digital Payments Study na zlecenie Visa przeprowadził badanie, które pokazało, że rośnie liczba Polaków korzystających z cyfrowych metod płatności za towary i usługi (płatności mobilne, portfele elektroniczne, zapisy danych z kart klientów w e-sklepach). Aż 69% ankietowanych deklaruje, że rozlicza się bezgotówkowo. Dla naszych rodaków ważniejsze stają się nowoczesność, komfort i szybkość cyfrowych rozwiązań niż obawy związane z nowinkami technicznymi i udostępnianiem swoich danych osobom trzecim. Według statystyk z 2016 r., 63% Polaków nie miało zaufania do płatności cyfrowych. Jednak liczba osób wątpiących w ich bezpieczeństwo spadła już do 59%.

Black Friday bije rekordy

Black Friday, święto wszechobecnych promocji i przecen, z roku na rok przyciąga większe tłumy kupujących, co sprawia, że rosną słupki sprzedaży i frekwencja dostaw. Podczas tegorocznej edycji Czarnego Piątku, InPost dostarczył o 194,5% więcej przesyłek do paczkomatów oraz o 35,85% więcej przesyłek kurierskich niż w tym samym dniu w roku ubiegłym. Oszacowano, iż w całym tygodniu poprzedzającym BF (łącznie z tym szczególnym dniem) InPost dostarczył aż 2850 mln przesyłek. Z kolei e-sklepy miały podczas BF 2017 o 50% większy ruch niż podczas BF 2016. Prawdziwe oblężenie przeżywał w ostatni Czarny Piątek serwis Zalando (ponad 2000 zamówień na minutę w godzinach szczytu). Black Friday to cykliczne wydarzenie zajmujące mocną pozycję w kalendarzu branży e-commerce.

Poczta Polska w natarciu

Czarny Piątek wygenerował również ogromną liczbę doręczeń pocztowych (prawie pół miliona przesyłek, co stanowi o 15% więcej niż podczas BF w 2016 r.). By wyjść naprzeciw potrzebom i obsłużyć wszystkich zamawiających, podczas przedświątecznego szału zakupowego, kurierzy Poczty Polskiej doręczać będą przesyłki także w soboty. Monitoring logistyki pocztowej będzie natomiast działał całodobowo.

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)