eKomercyjnie.pl

Dwa procent firm działających w e-commerce generuje 91% przesyłek

Obecnie na rynku polskim działa około 23 tysięcy sklepów internetowych, z których ogromna większość to podmioty średniej wielkości bądź małe, które wysyłają do piętnastu paczek dziennie.

Z danych przekazanych przez Pocztę Polską podczas zeszłorocznej konferencji eDelivery wynika, że rynek kurierski w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Aż 94% spośród wysyłających paczki to osoby indywidualne. Pozostałe 6% są to podmioty biznesowe, które jednak odpowiadają za praktycznie cały wolumen przesyłek (94%). Co więcej, 91% z tych paczek generuje tylko 2% firm. Są to największe sklepy – korporacje, które skupiają wokół siebie praktycznie całą sprzedaż.

Według szacunków wartość rynku e-commerce w Polsce na rok 2017 wyniesie około 40 mld zł. Poprzez zestawienie tej kwoty z powyższymi informacjami można wywnioskować, że ogromną większość tej sumy wygeneruje tylko kilkaset największych firm.

Rocznie zakładanych jest w Polsce około 7 tysięcy nowych sklepów internetowych. Podobna liczba jest zamykana, ale mimo wszystko ilość firm związanych ze sprzedażą online z roku na rok wzrasta. Jednak pomimo coraz większej ich ilości, dane przytoczone przez Pocztę Polską wskazują, że ogólny wolumen paczek generowanych przez nie maleje, co może sugerować, że nowe firmy na rynku online nie radzą sobie najlepiej. Wejście do tego kanału i rozpoczęcie sprzedaży jest łatwe, ale jak pokazuje doświadczenie, utrzymanie się w nim na dłużej sprawia im już większe problemy.

Wyzwania stojące przed sklepami internetowymi

Z badań przeprowadzonych na początku tego roku przez Furgonetka.pl wynika, że jedną z przyczyn problemów z rozwojem jest obsługa posprzedażowa, a w szczególności zagadnienia związane z logistyką. Z informacji podanych w raporcie można wywnioskować, że małe i średnie sklepy w porównaniu do dużych, mają zupełnie inne podejście do wielu aspektów związanych z dostawą produktów. Różnią się m.in. średnią ceną, ilością opcji doręczenia oraz jego formami, np. aż 45% małych i średnich sklepów posiada jedną formę dostawy. Wśród dużych ten odsetek jest mniejszy i wynosi tylko 4%.

Oprócz logistyki, także inne elementy mają wpływ na mniejsze możliwości konkurowania z większymi sprzedawcami. Są to m.in. brak udogodnień dla klientów tj. szybkie przelewy i płatność za pobraniem, czy mniejsza możliwość bezpośredniego kontaktu kupującego ze sklepem w przypadku pytań. Sposobów na radzenie sobie z tymi wyzwaniami jest wiele.  Zostaną one prześwietlone i przedyskutowane podczas drugiej edycji konferencji eDelivery, która odbędzie się już 26 września na PGE Narodowym w Warszawie. Oprócz zagadnień związanych z obsługa posprzedażową, zostaną także poruszone kwestie dotyczące sprzedaży międzynarodowej (cross-border).

Wśród prelegentów znajdą się takie osoby jak: Andrzej Świderski z Eurloflorist, Barbara Żbik z PayU, Jakub Gierszyński z Decathlon czy Michał Perczak z GLS. Ostatnie bilety na konferencje są jeszcze dostępne na stronie www.edelivery2017.pl.

Źródła:
blog.furgonetka.pl/logistyka-w-duzych-sklepach-vs-malych-i-srednich/
bisnode.pl/news/raport-bisnode-nt-e-commerce-w-polsce/
youtube.com/watch?v=ZO4MwNGycUc
slideshare.net/Furgonetka/clickcollect-przy-okazji-dlaczego-rynek-dostaw-si-zmienia-rafa-cheliski-konferencja-edelivery-2016

Autor wpisu

Tagi

1 komentarzy do tekstu

  1. Nie dziwie się w sumie temu. Wystarczy spojrzeć na to jakie magazyny wysyłkowe ma np. Amazon. Ogromne hale istniejące praktycznie jako centra magazynowo-wysyłkowe.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Vistula Group S.A. i W.KRUK S.A. z nowym systemem e-commerce od i-systems

Vistula Group S.A. to spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji odzieży męskiej i damskiej. W związku z dynamicznym rozwojem Vistula Group S.A. sukcesywnie rozwija swoje działania e-commerce. W ramach współpracy z i-systems zostały uruchomione nowe, dedykowane platformy sprzedaży dla marek Vistula i Wólczanka. Projekt obejmował również stworzenie nowego systemu e-commerce dla W.KRUK, najstarszej marki jubilerskiej w Polsce, którą zarządza bezpośrednio spółka W.KRUK S.A. należąca do Grupy Kapitałowej Vistula Group S.A. Za wszystkie prace technologiczne odpowiada spółka i-systems.

Analiza biznesowa

Skala projektu oraz poziom jego zaawansowania wymagały rozpoczęcia prac od analizy biznesowej. Ten szczególny rodzaj badania dotychczasowej architektury IT wyodrębnił kluczowe dla firmy procesy, aktorów oraz obszary. Wskazał także punkty, które warto rozbudować, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki biznesowe. Efektem był dokument, tworzący fundament wdrożenia wszystkich trzech systemów. Ten etap zajął miesiąc pracy zespołu analityków i-systems.

– Analiza pokazała możliwości nowego systemu oraz określiła wstępny harmonogram prac. Była równocześnie na tyle elastyczna, aby móc korygować plan, np. dodając nowe opcje już na etapie wdrożenia. To ważne, żeby podczas tak dużych realizacji pozostać otwartym na nowe opcje – ocenia Aneta Kazanowska, Manager ds. sklepów internetowych w Vistula Group S.A.

Efektywny proces wdrożenia

Prace developerskie rozpoczęły się niezwłocznie po etapie analizy biznesowej. Stworzono dedykowany zespół projektowy, który składał się z osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary (analizę, UX, frontend, politykę cenową, integrację, importy, rozwiązania omnichannel, itp.). Wielkość zespołu była elastyczna w całym procesie. Wszystkie prace projektowo-realizacyjne dla trzech marek zostały wykonane w niecałe trzy miesiące i zakończyły się zgodnie z ustalonym harmonogramem. Nowy system dla spółki został uruchomiony w trzech etapach. Na początku, premierę miał sklep internetowy marki Wólczanka, następnie Vistula, a zwieńczeniem projektu było uruchomienie systemu dla W.KRUK.

– To jedno z większych wdrożeń e-commerce w Polsce, które odbyło się w tak krótkim czasie. Warto docenić zaangażowanie zespołu klienta w projekt – komentuje Marek Pawlak, Project Manager w i-systems.

Rozwiązania omnichannel

Grupa Vistula dysponuje dynamicznie rozwijającą się siecią sprzedaży stacjonarnej. Aktualnie posiada 370 salonów, o łącznej powierzchni sprzedażowej liczącej 30,9 tys. m2 (w tym między innymi: 118 sklepów marki Vistula, 116 sklepów marki Wólczanka). Sieć salonów jubilerskich W.KRUK obejmuje 106 butików. W związku z tym, podczas wdrożenia od razu uwzględniono rozwiązania wielokanałowości. Wybrane z nich, to: możliwość sprawdzenia online dostępności produktów w sklepie stacjonarnym, możliwość zamówienia produktów z dostawą do domu podczas zakupów w sklepie stacjonarnym, spójny program lojalnościowy dla Klientów – niezależnie od miejsca zakupu, czy zaawansowane zarządzanie stanami magazynowymi.

Nowe systemy w długoterminowej perspektywie

Bezpośrednio po uruchomieniu, Grupa Vistula, W.KRUK oraz i-systems podpisały umowy na dalszy rozwój. Umowy dotyczą utrzymania systemów w ramach SLA, zasobów dedykowanej infrastruktury cloud oraz obsługi powdrożeniowej.

– Pierwszy etap nowej odsłony sprzedaży online w W.KRUK już za nami. Teraz rozpoczynamy rozwój systemów. Mamy dużo ciekawych pomysłów, które systematycznie chcemy wcielać w życie – komentuje Bartłomiej Twardosz, Menedżer ds. e-commerce w W.KRUK.

Więcej szczegółów wdrożenia zostanie opisanych w najbliższym czasie w formie case study.

Za wszystkie prace technologiczne odpowiada i-systems. Firma i-systems tworzy dedykowane oprogramowanie e-commerce dla handlu i dystrybucji. Zajmuje się całościowo projektami, włączając rozwiązania omnichannel retailing, cloud hosting, czy systemy B2B. Wszystkie rozwiązania opiera na autorskim oprogramowaniu, które jest rozwijane przez ponad 90-osobowy zespół. Wśród klientów firmy znajdują się takie marki, jak Vistula, W.KRUK, Wólczanka, FASHION HOUSE Group, 5.10.15., Big Star, Golden Rose, Hendi, SCA, Monnari, KARE Design, New Balance Poland, R-GOL, RunColors, czy SFMeble. W ostatnich latach, firma dwukrotnie znalazła się w rankingu Deloitte Technology Fast 500, jako jedna z najszybciej rozwijających się firm technologicznie innowacyjnych w Europie. Pojawiła się również w rankingu FT1000, organizowanym przez Financial Times i Statista.

 

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Prasówka e-commerce #23

Zapraszamy do lektury już dwudziestej trzeciej pasówki e-commerce, w której znajdziecie ciekawe wiadomości dotyczące e-handlu oraz tematów z nim związanych. W tym tygodniu przeczytacie między innymi o tym, jak Amazon obniżył ceny w Whole Foods, oraz ile jest warty hiszpański rynek e-commerce. Warto też rzucić okiem na dane dotyczące programu lojalnościowego „Mój Empik”.

Prenumeruj nasz newsletter!

Nasz cykl jest także na bieżąco przekazywany do wszystkich subskrybentów newslettera – spodziewajcie się wiadomości od eKomercyjnie.pl co tydzień w swojej mailowej skrzynce odbiorczej. Jeżeli jeszcze nie jesteś prenumeratorem newslettera, to możesz zapisać się tutaj.

Popularne termiczne kubki, zdobyły 10 milionów dolarów

Dwa lata temu Ember rozpoczął kampanię reklamową na Indiegogo. Cel: stworzenie kubka, który utrzymuje temperaturę gorących i mrożonych napoi. Pomysł złapał i stał się hitem. Początkowo marka zebrała 362 tys. dolarów. Do tej pory, firma ta (na rynku od 5 lat) zdobyła 24 miliony dolarów.

Indywidualni inwestorzy wspierają firmę – to postęp, który pokazuje, jak bardzo zmienia się nasza gospodarka. Kubkiem zainteresował się między innymi Starbucks, który sprzedaje je w swoich kawiarniach i w sklepie online na terenie Stanów Zjednoczonych. Kubki dostępne są także na Amazonie, gdzie 186 klientów wystawiło im ogólną ocenę 3.5 na 5 (główny zarzut to problemy z baterią – marka już nad tym pracuje).

Kubki można kupić także na stronie marki. Właściciele twierdzą, że sprzedali już ponad 20 tysięcy kubków, co zwróciło uwagę kolejnego gracza na rynku, firmę The Jül. Oni pojawili się na Kickstarterze.

Wracając do firmy Ember. W kubek zainwestowało sporo osób, w tym także znane nazwiska (np. piosenkarka Demi Lovato czy Robert Brunner – projektant Beats by Dre). Wykorzystując świeży kapitał, Ember chce rozbudować swój zestaw produktów, w tym stworzenie butelki dla niemowląt, która także kontroluje temperaturę, butelkę dla lodowato zimnej wody i talerzy obiadowych, które pozwalają zachować ciepło.

Optymalizacja kampanii AdWords na usługach Google Analytics

Czy czułeś kiedykolwiek, że kręcisz się w kółko, dokonując zmian w kampaniach AdWords? Czy towarzyszyło Ci uczucie Deja vu, gdy musiałeś po raz enty edytować te same ustawienia?  Jeżeli tak – zapoznaj się z najnowszym artykułem od Sempai. Marcin Główczyński, Specjalista SEM pisze w nim o konsekwencji w dokonywaniu zmian, testach, pomyłkach i ich korekcie. Cały artykuł znajdziesz tutaj.

Amazon wykupił Whole Foods i… pierwszego dnia obniżył ceny nawet o 43 procent

Potentat nie tracił czasu. Pierwszy dzień i od razu takie zmiany, takie różnice. Tym zabiegiem wyprzedził konkurencję, zanim dobrze ruszył z nimi do wyścigu. Pierwszy dzień – obniżka o 43 procent. To była istna fala uderzeniowa na rynku supermarketów, który wart jest 800 mld dolarów. Jest się o co bić.

Whole Foods dla wielu osób był sklepem „ekskluzywnym” – czymś na kształt delikatesów z wybornymi produktami. Obniżka cen sprawi, że marką zainteresuje się szersze grono odbiorców – będzie ona bardziej dostępna, jeśli chodzi o koszt. A co nam to mówi o Amazonie? Ano przede wszystkim to, że chcą utrzeć nosa tym największym: Wal-Mart Stores Inc., Kroger Co. i Costco Wholesale Corp.

Cena była zawsze „problemem” – Amazon, drastycznie obniżając ją, pokazuje, że inwestuje w zdominowanie całej branży. Teraz ekologiczne jabłka nie kosztują 3,49$, tylko 1,99$. Awokado organiczne, kurczaki z dobrych farm, banany – ceny tych i dziesiątek innych produktów lecą w dół.

Zabieg ten najprawdopodobniej rozpocznie nowy rozdział w historii amerykańskiego rynku spożywczego. Wal-Malt sukcesywnie obniża ceny, ale nikt nie spodziewał się, że Whole Foods także to zrobi. Małżeństwo z Amazonem i kolejne ruchy tego duetu sprawiły, że Amerykanie staną przed wyborem, który zdaje się przesądzony. A my, w Europie, możemy zazdrościć!

Deliv pomaga sklepom być, jak Amazon

Deliv jest startupem, który oferuje sklepom rozwiązania same day delivery, które stają się dla wielu e-klientów ogromną zachęta do zakupów. Jak możemy przeczytać w informacji prasowej firma ta chce w pewien sposób rywalizować z Amazonem. Proponowane rozwiązania wdrożono właśnie na 33 rynkach w ponad 1400 miastach. Co sprawia, że obszar ten pokrywa się z obszarem, jaki obsługuje Amazon Prime. W chwili obecnej z Deliv korzysta 4000 sprzedawców, ale liczba ta ciągle wzrasta. Co różni tą usługę od oferowanej przez Amazon? Przede wszystkim osoby kupujące w sklepach obsługiwanych przez Deliv nie muszą zapisywać się do żadnych programów i płacić abonamentu.

Hiszpański e-commerce wart prawie 24 mld euro

Obroty handlowe w Hiszpanii w 2016 roku wynosiły 23,91 mld euro, co oznacza wzrost o ponad 15 procent, w stosunku do roku ubiegłego. Prognozy na ten rok wskazują wzrost o 17 procent i osiągnięcie poziomu 28 mld euro.

Na hiszpańskim rynku 11 procent przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż detaliczną za pośrednictwem swoich stron internetowych. W 2014 i 2015 – udział ten wynosił 9 procent.

Hiszpanie lubią zakupy on-line. Uczą się jak kupować w internecie, szukają ofert. 83 procent hiszpańskich internautów zrobiło zakupy on-line, a 7! procent korzystało z porównywarek cenowych przed dokonaniem zakupu.

Rok temu 54 procent mieszkańców Hiszpanii zrobiło zakupy on-line. Głównie kupowali odzież i obuwie, elektronikę, książki, artykuły sportowe i rekreacyjne. Jeśli rezygnują z zakupów, to głównie z powodu ukrytych kosztów, niewystarczających opcji płatności lub niejasnych cen.

Jeśli chodzi o handel transgraniczny – 41 procent Hiszpanów kupuje w kraju, jak i za granicą. 7 procent zamawia produkty wyłącznie z zagranicznych sklepów.

Ulubionymi metodami płatności są: PayPal (42 procent), karta debetowa lub kredytowa (37%), płatność przy odbiorze (13%).

Pierwsza paczka opuściła centrum logistyczne Zalando pod Szczecinem

Pierwsza paczka z miejscowości Gardnie koło Gryfina wyszła do jednego z 21 miliona klientów Zalando w Europie. Kolejny etap inwestycji: rozpoczęcie obsługi manualnej!

Międzynarodowe centrum logistyczne zaczęło „rodzić się” w sierpniu 2016 roku. Powstała nieruchomość o powierzchni 130 tys. m2. Wybrano Polskę między innymi dlatego, że rynek e-commerce rozwija się u nas w bardzo szybkim tempie. Centrum w okolicy Gryfina jest istotną inwestycją, która usprawni realizację zamówień na wszystkich rynkach, na których dostępne jest Zalando (15 krajów).

Empik generuje prawie 50 proc. sprzedaży przez program lojalnościowy

Rok temu uruchomiono program lojalnościowy Mój Empik, w który zarejestrowało się ponad 2,2 mld użytkowników. Pomysł ten okazał się hitem – blisko 50 procent transakcji przechodzi przez ten program, a 200 tys. użytkowników posiada wirtualną kartę Mój Empik. Firma chce dalej rozwijać ten pomysł, doskonalić proces personalizacji oferty na podstawie preferencji użytkowników, historii zakupów i przeglądania asortymentu na stronie. W ten sposób mają być budowane także promocje.

Personalizacja jest kluczem, a program lojalnościowy nakręca sprzedaż. Średni paragon uczestnika programu jest wyższy o 25 procent od regularnego paragonu.

 

Prasówka e-commerce powstaje dzięki:

DPD PolskaDPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 5000 kurierów doręczających rocznie ponad 100 mln paczek. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki, której oferta DPD Pickup przeznaczona jest dla klientów indywidualnych oraz firmę spedycyjną ACP GF.

Sempai.pl
Sempai.pl
– od ponad 11 lat pomagamy naszym Klientom osiągać jak najwyższe zyski ze sprzedaży online. Działamy w obszarze marketingu w wyszukiwarkach internetowych, świadcząc usługi z zakresu SEO, PPC i analityki webowej. Jako certyfikowany Partner Google PREMIUM specjalizujemy się w obsłudze sklepów internetowych w zakresie marketingu konwersji. Najlepsza Agencja Generująca Sprzedaż wg Ekomersów 2016.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)