eKomercyjnie.pl

Jakie formy promocji sklepu internetowego są obecnie najbardziej skuteczne pod kątem zdobywania zamówień?

Kontynuujemy rozpoczęty w poprzednim tygodniu cykl nowych artykułów na łamach eKomercyjnie.pl. Pytania i odpowiedzi e-commerce mają na celu przede wszystkim dostarczenie kompleksowej wiedzy w przystępnej formie. Chcemy prezentować odpowiedzi tak, jakby jeden właściciel sklepu internetowego zapytał wprost innego kolegę lub koleżankę po fachu o poradę. Krótko, rzeczowo i na temat.

AdvertisementReklama

Do odpowiedzi na przesłane pytania zawsze zapraszamy praktyków, którzy przede wszystkim prowadzą swoje sklepy internetowe. Tym razem na pytanie„Jakie formy promocji sklepu internetowego są obecnie najbardziej skuteczne pod kątem zdobywania zamówień?”, odpowiedzieli: Wojciech Latoszek (4gift.pl), Jakub Stróżyński (Tuszmarkt.pl), Marcin A. Dobkowski (Madbooks) i moja skromna osoba.

Jeżeli chcielibyście zobaczyć swoje pytanie w tym cyklu wraz z odpowiedziami specjalistów, to zapraszamy ich do przesyłania na adres redakcji.

promocja-sklepu

Na pytanie odpowiada Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny eKomercyjnie.pl:

W przypadku tak postawionego pytania w mojej ocenie najlepiej odnieść się do źródeł / badań płynących z rynku. Niestety nikt w Polsce nie zbiera tego typu danych ze sklepów internetowych (a szkoda!), dlatego musimy sięgnąć do wyników ze Stanów Zjednoczonych. Z pomocą przychodzi tutaj firma Custora, która zbiera i publikuje aktualne raporty na temat wyników amerykańskich sprzedawców. Oczywiście musimy mieć świadomość, że dane nie dotyczą całego rynku USA, lecz jego fragmentu, jednak to najlepsze, czym dysponujemy w tym momencie.

Jak pokazują wyniki za trzeci kwartał 2016 roku, największy udział w zdobywaniu zamówień do sklepów internetowych mają wyniki organiczne z wyszukiwarki – aż 21,8% wszystkich zleceń pochodzi z tego kanału. Co ciekawe i warte podkreślenia, opisywane źródło w porównaniu do Q3 2015 zanotowało niewielki spadek (z 22,5%) na korzyść innych działań marketingowych.

Druga lokata przypadła płatnym reklamom w wyszukiwarkach internetowych (19,9%), a trzecia e-mail marketingowi (19,8%)! To właśnie ten ostatni sposób pozyskiwania zamówień zyskał najwięcej w porównaniu rok do roku (podczas trzeciego kwartału 2015 miał 14,2% udziału w pozyskiwaniu zamówień).

Jedną z najsłabszych form promocji sklepu internetowego pod kątem zdobywania zamówień według firmy Custora są zaś… social media. Wygenerowały jedynie 2,1% wszystkich zleceń od klientów i wyprzedzają je takie źródła jak wejścia bezpośrednie czy marketing afiliacyjny. To z jednej strony zaskakujący wynik, gdyż widziałem kilka sklepów w PL, w których Facebook generuje dużą część wszystkich zamówień, jednak jak widać dodanie innych kanałów marketingowych może przynieść jeszcze lepsze rezultaty.

A tak wszystkie powyższe informacje prezentują się na jednym wykresie:

formy-promocji-sklepu-internetowegopowyższy wykres powstał na podstawie danych firmy Custora

Jak podejść do przedstawionych informacji? Z głową :) Najlepiej sprawdź, które źródła najlepiej konwertują u Ciebie i porównaj je procentowo z wynikami rynkowymi. Jeżeli mocno odstają od średniej to znaczy, że możesz z powodzeniem wycisnąć z nich jeszcze więcej. Warto zacząć ulepszanie od tych, które dadzą Ci najlepsze rezultaty relatywnie najmniejszymi nakładami.

Marcin Dobkowski, księgarnia internetowa MadBooks.pl:

Trzy najefektywniejsze formy promowania sklepu? W 2016 roku dla MadBooks na ten moment są to:

A. Porównywarki cenowe
W naszym wypadku sprawdzają się dwie porównywarki cenowe: Ceneo (12,98%) i Skąpiec (11,42%) mimo wysokich kosztów CPC dzięki wysokiej konwersji koszt pozyskania jest akceptowalny. Oba źródła generują razem blisko 30% obrotów. Nie lubię jednak porównywarek, gdyż nie generują klientów lojalnych.

B. Sieci afiliacyjne
Chyba jeden z najlepszych dla sklepu rodzajów promocji. U nas już blisko 20% zamówień pochodzi z programów partnerskich. Koszty na poziomie 5-8% wartości zamówienia są do zaakceptowania, gdyż jest to wynagrodzenie za efekt. Klienci nawet jeśli nie są później lojalni wobec nas, są lojalni wobec naszych partnerów i wracają do nas za ich pośrednictwem.

C. AdWords
Lubię AdWords za to, że daje właściwie nieograniczone możliwości i zaprasza nas do swoistej gry z „rynkiem”. Konstrukcja kampanii, dobór słów, miejsc, stawek… są miła po prostej jak budowa cepa promocji w porównywarkach. Oczywiście to wszystko uzupełnione o reklamy produktowe zasilane feedem z GMC. AdWords to dla nas blisko 20% zamówień, konwersja 6,4%, jeden z najniższych kosztów pozyskania klienta. Wysoki współczynnik lojalności klientów tak pozyskanych.

Jakub Stróżyński, sklep internetowy Tuszmarkt.pl:

  1. SEO – to nadal najtańsze źródło ruchu na stronie. Starajmy rozliczać się za ruch wyłączając frazy marki sklepu. Koszt pozyskania 1000 UU, musi być niższy niż ten sam koszt pozyskania z adwords.
  2. SEM – jest jednym z najlepszych źródeł ruchu ponieważ reklama jest doskonale sprofilowana pod danego użytkownika. Póki co koszt pozyskania ruchu z tego kanału jest na przyzwoitym poziomie, jednak nie każda branża będzie z niego zadowolona ponieważ niektóre sklepy cierpią z powodu klientów „oglądaczy”.
  3. Direct – najlepsze źródło ruchu bo najtańsze :), skoro mamy klientów to wykorzystujmy to. Dywersyfikujmy źródła ruchu, aby żaden z nich nie decydował o przyszłości firmy.

Wojciech Latoszek ze sklepu internetowego 4gift.pl:

Najlepszą odpowiedzią byłoby klasyczne „to zależy”, ewentualnie „proszę przecenić wszystko o 90%”. Pozwolę sobie jednak trochę rozwinąć wątek i zostawić go bez absurdalnych odpowiedzi :)

Uogólniając, do pewnego poziomu, większość biznesów online korzysta z podobnych metod promocji – SEO/SEM, social. e-mail marketing, afiliacja itp. itd. Każdy musi poukładać te puzzle optymalnie dla siebie. To, że na przykład reklamy na Facebooku sprawdzają się u nas nie znaczy, że sprawdzą się w każdym innym e-commerce. Poza tym, pozyskanie użytkownika/zamówienia to jedna kwestia, zupełnie osobną jest monetyzowanie go w dłuższym okresie oraz po prostu zarobienie na nim.

Jeżeli szukalibyśmy wzorców, które można przenieść i powielać jeden do jednego w różnych biznesach to jedną z najbardziej skutecznych form zdobywania nowych zamówień są dobrze obsłużeni klienci. To oni są potencjalnymi ambasadorami i influencerami w swoich kręgach. To tutaj często zostaje też największe pole do popisu.

Najcięższą do zbudowania formą promocji, ale jedną z najlepszych pod względem sprzedaży, jest świadomość marki i pozycjonowanie się w oczach konsumenta jako ekspert w danym segmencie. Problem wynika tutaj przede wszystkim z czaso- i kapitałochłonności takich działań. Wymaga to doskonałej znajomości produktów, rynku oraz rzecz jasna odpowiednich ludzi.

Uważam, że kluczowe jest kreowanie własnej marki i jakości za nią stojącej lub innego wyróżnika, który determinuje przyciąganie do nas określonej grupy docelowej. Dopiero jeśli to mamy odpowiednio poustawiane, dostosujmy kanały komunikacji i formy promocji. A to który kanał będzie najskuteczniejszy wyjdzie nam w przysłowiowym „praniu” :)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

InCommerce – nowe spotkania dla branży e-commerce

Startuje nowy cykl spotkań skierowanych do osób związanych z branżą e-commerce. Każdy event InCommerce to dawka aktualnej wiedzy z zakresu prowadzenia i rozwijania e-biznesu serwowana w atrakcyjnej formie – ZERO teorii, same e-commercowe mięcho – przez znanych praktyków z branży! Najbliższe spotkanie odbędzie się już 27 października w Pauza in Garden w Krakowie. Serwis eKomercyjnie.pl objął patron medialny nad tym wydarzeniem.

AdvertisementReklama

Celem InCommerce jest przybliżanie uczestnikom różnych aspektów związanych z prowadzeniem e-biznesu, począwszy od wyboru i wdrożenia platformy sprzedażowej, po formy jej promocji online, a kończąc na case’ach wybranych e-sklepów. W ramach cyklu zaplanowane są 3 spotkania – w Krakowie i w Białymstoku.

incommerce-banner

Tematem przewodnim pierwszego spotkania, które odbędzie się już 27 października w Pauza Ingarden w Krakowie, będą wyzwania polskiego e-commerce. Wystąpią m.in. Łukasz Plutecki (Atomstore) z prelekcją dotyczącą roli kierownika przy wdrożeniu nowego systemu e-commerce oraz Adam Cieśla (Sempai), który wyjaśni, jaka jest rola Quality Score w aukcji Google AdWords.

Nie zabraknie również case’ów popularnych e-sklepów. Joanna Kieryk z DeeZee.pl opowie, jak wielkie korzyści dla biznesu e-commerce może przynieść współpraca z blogerami. Z kolei Dominik Drożdż z Answear.com przybliży tajniki usługi pocztowej w kontekście klientów sklepów internetowych. Przygotowaliśmy również coś specjalnego – panel dyskusyjny, w którym wezmą udział wszyscy zaproszeni prelegenci.

Na koniec części oficjalnej zapraszamy wszystkich na wspólny networking i after party. Zaplanowaliśmy również emocjonujący konkurs, podczas którego będzie można wygrać książki “Konwersja w e-commerce”.

PS. Wstęp na spotkanie jest wolny. Jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, prosimy o wcześniejszą rejestrację.

Program spotkania:

  • 18.00 – Rejestracja
  • 18.15 – Pieniądze to nie wszystko. Rola Qualit Score w aukcji Google Adwords – Adam Cieśla, Sempai
  • 18.45 – Współpraca DeeZee z blogosferą – success story WhatAnnaWears – Joanna Kieryk, DeeZee
  • 19.05 – Przerwa
  • 19.15 – Kklienci Answear w kontekście wykorzystywanej usługi pocztowej – Dominik Dróżdż, Answear
  • 19.40 – Rola kierownika przy wdrożeniu nowego systemu e-commerce – Łukasz Plutecki, Atomstore
  • 20.05 – Panel dyskusyjny „Wyzwania polskiego e-commerce
  • 20.30 – after party :)

Kluczowe odnośniki:

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Relacja z konferencji eDelivery2016 (patronat eKomercyjnie.pl)

edelivery
Konferencja eDelivery 2016 to wydarzenie, które miało przyciągnąć nie tylko logistyków. Tak właśnie się stało. Przedstawiane w formie krótkich prezentacji case studies, historie opowiedziane przez specjalistów, a także luźna atmosfera całego przedsięwzięcia sprawiły, że sala praktycznie w całości była zajęta przez uczestników. Zapraszamy do przeczytania krótkiej relacji z tej imprezy.

AdvertisementReklama

edelivery

Już na wejściu odwiedzających witała obsługa, która szybko przeprowadzała rejestrację gości, wręczała niewielkie torby z materiałami reklamowymi i promocyjnymi, a następnie zapraszała do sali prelekcyjnej. Oczywiście, wszyscy zaspani wspomóc się mogli kawą, która była dostępna przez całą konferencję. Przejdźmy jednak do najważniejszej części, czyli prelekcji.

Znane osoby o logistyce

Zaczęło się dość mocno, bo od wystąpienia Rafała Brzoski, który starał się udowodnić tezę czy „Logistyka w e-handlu jest najważniejsza”. W dobie czarnych chmur, które zebrały się nad jego „dzieckiem”, miał on dość trudne zadanie. Wystarczy bowiem poczytać komentarze, które pojawiają się na Facebooku firmy Inpost.

Zarezerwowane dla niego 30 min szybko minęło i przyszła kolej na Michała Czechowskiego z Swipbox Polska, który opowiedział o wpływie klientów na przyszłość dostaw w e-commerce. Wiadomo bowiem, że to oni mają decydujący głos i wybierają najlepiej pasujące im rozwiązania. Rafał Cheliński, który występował jako następny prelegent i reprezentował Pocztę Polską, wspominał o usłudze Click&Collect, a także o zmianach na rynku dostaw w e-commerce. Poczta ostrzy sobie bowiem pazury na ten kawałek tortu. Rozwiązanie to jest bardzo chętne wybierane przez kupujących z racji wygody. Nadal jednak dotyczy ono przede wszystkim małych przesyłek, szczególnie w Polsce. Można je już zauważyć w niektórych sklepach spożywczych, ale jest ono idealne dla osób zmotoryzowanych. Wszystko dlatego, że odbiór 30 kg paczki może być dość trudny, jeśli nie dysponujemy własnym autem.

edelivery2

Po krótkiej kawowej przerwie przyszła kolej na wystąpienie „Komarzycy”, czyli Marty Komar z Furgonetka Dziś. Wspominała ona o plusach dostawy tego samego dnia. Oczywiście w chwili obecnej polski rynek e-commerce nie może się równać z takimi gigantami, jak Amazon, a dostawa tego samego dnia dotyczy w większości przypadków e-commerce B2C. Kto tak naprawdę skorzysta z tego rozwiązania? Osoby w potrzebie, przebywające np. poza miejscem zamieszkania, które w danej chwili potrzebują nietypowego, nie zawsze wszędzie dostępnego urządzenia lub produktu. To także świetny sposób na zainteresowanie klienta zakupem zbywalnych dóbr, które trzeba zamawiać cyklicznie. Pieluszki, środki czystości, chemia itd. Pomysł z przyciskiem Amazona do automatycznych zamówień nie wydaje się więc tak odległą przyszłością. Problemem może być cena wdrożenia takich rozwiązań, bowiem ceny dostawy tego samego dnia czasami mogą przekroczyć koszt samego produktu. Ciekawostką jest to, że gwarancja dostawy tego samego dnia zwiększa konwersję nawet o 20%, a 42% bierze pod uwagę ten czynnik, gdy decyduje się na zakup klientów. Warto inwestować w młodych klientów, którzy są najbardziej zniecierpliwioną grupą i to oni nie chcą czekać na zakup. Dlaczego akurat oni? Bowiem za kilka lat on będą decydować swoim portfelem. W Polsce z usługi same day delivery korzysta już sporo sklepów, m.in. Komputronik, Neo24, czy Answear.

Piątą prelekcję miał Dawid Bugajski, który w bardzo łatwy sposób przekazał informację na temat tego, kto tak naprawdę odpowiada za przesyłkę dostarczoną do klienta i dlaczego zawsze jest to sprzedawca. Kontrowersyjne przepisy to bolączka sprzedawców. Występująca za Dawidem Bugajskim Joanna Kosman, kierownik marketingu w Answear, opowiedziała o tym, czego tak naprawdę oczekują klienci od BOK-u i dlaczego w procesie logistycznym obsługa klienta jest tak bardzo ważna. Zaznaczyła ona, że kupujący często w pracownikach BOK-u szuka specjalisty znającego się także na modzie, dodatkach i stylu. Tak jest właśnie w Answear.  Ten blok zakończył Adam Tomczak, który opowiedział, jak budować zaufanie poprzez logistykę. Tu mowa była przede wszystkim o rynkach zagranicznych, gdzie klient nie ma zbyt wielkiej możliwości odwiedzenia naszego sklepu lub biura. W tym przypadku naszą przewagą jest dobra komunikacja z kupującym na każdym etapie realizacji zamówienia.

Prelekcje przepełnione case studies

Po przerwie obiadowej odbył się kolejny blok i tym razem na scenę wyszli kolejno: Paweł Paszkowski, Wojciech Latoszek i Mateusz Barycza. Paweł, będący dyrektorem generalnym w bdsklep.pl, przedstawił swój punkt widzenia na obniżanie kosztów w logistyce e-sklepu, z naciskiem na dostawę produktów FMCG. Podczas tego panelu można było dowiedzieć się, jak wygląda typowy koszyk osoby, kupującej produkty FMCG, jak powinien być zorganizowany magazyn oraz dlaczego nie warto robić zapasów opakowań potrzebnych do wysyłek. Wszystko zależne jest od procesów, które można optymalizować.

Wojciech Latoszek, CEO 4gift.pl, dał pokaz świetnej znajomości rynku dodatkowych aplikacji i rozwiązań dla e-biznesu. Automatyzacja dostaw to użycie technologii na każdym etapie realizacji zamówienia. Mowa oczywiście o tych punktach, gdzie można osobę zastąpić maszyną lub programem. Do takich elementów zaliczamy automatyczne drukowanie etykiet adresowych, proces pakowania, czy też informowania o statusach zamówienia. Warto wspomnieć o świetnym rozwiązaniu, jakim jest FurgonetkaBiznes. To była naprawdę przydatna wiedza, która może pomóc niejednemu początkującemu przedsiębiorcy. W sklepach z prezentami oraz kwiatami, klienci chcą otrzymać paczkę najszybciej, jak to tylko możliwe.

Na koniec Mateusz Barycza, przedstawiciel Raben Logistics Polska, przedstawił słuchaczom budowę procesu logistycznego, z zaznaczeniem newralgicznych punktów. Punkty styku są bowiem ważnym i kluczowym elementem w procesie dostawy i komunikacji z klientem. Marka bardzo może stracić, jeśli nie potrafimy odpowiednio zarządzać procesem logistycznym. Wspomniał on także o doświadczeniach związanych z firmą logistyczna, które są bardzo ważne dla klienta.

edeliver4

Po ostatniej przerwie kawowej prelekcję poprowadził Paweł Fornalski i przedstawił case study: Jak zorganizować magazyn? 200 a 2000 paczek. To tak naprawdę dwa różne magazyny, chociaż pełne cech wspólnych. Oczywiście w pewnym momencie może dojść do konieczności zmiany magazynu na większy. Mowa wtedy o skalowaniu, które może być uciążliwe, jeśli nie zostanie przeprowadzone w odpowiedni sposób. Warto zwracać tutaj uwagę na takie elementy, jak powierzchnia magazynowa, ergonomia miejsca pracy osób pakujących paczki itp.

Kolejne case study zaprezentował Michał Perczak z GLS. Jego prezentacja mówiła o preferencjach odbiorców w procesie doręczania paczek. Nadal wielu z kupujących wybiera kuriera i podaje jako miejsce dostawy adres pracy. To wygodne rozwiązanie, które pozwala na zakupy i odbiór przesyłki nawet podczas nieobecności w biurze. Przeważnie jest ktoś na recepcji. Trendy te są dość niezmienne i od kilku lat na rynku FMCG stanowią ponad 60% wszystkich dostaw.

Na sam koniec duet Maciej Woźniczko oraz Piotr Bojraszewski (zapakuj.to i cdp.pl). Opowiedzieli oni jak wyglądała rola opakowania gry „Wiedźmina 3: Krew i Wino” w budowaniu relacji z klientami. „Wiedźmin” jest już marką samą w sobie, liczba sprzedanych egzemplarzy gry, mówi o ogromnym sukcesie, jaki osiągnęło studio CD PROJEKT RED. W przypadku tak dużej premiery należało zadbać o odpowiednie przygotowanie wysyłek. Specjalnie przygotowane pudełka, w pełnym kolorze z dodatkową grafiką stały się gratką dla kolekcjonerów, a gracze dosłownie wariowali na punkcie tego gadżetu. To przykład na to, że opakowanie gra bardzo ważną rolę w procesie sprzedażowym. Najlepszym dowodem niech będzie to, że cały limitowany nakład z pudełkami dostępnymi tylko w cdp.pl rozszedł się na pniu.

edelivery3

Konferencję można zaliczyć do udanych, dobrze zorganizowanych i przede wszystkim merytorycznych. Może trochę brakowało tutaj większej ilości statystyk z firm, które prezentowali prelegenci, ale może to tylko moje zdanie. Czekam na kolejną edycję. Warto, aby pojawiło się na niej jeszcze więcej osób, które w sklepach internetowych zajmują się logistyką.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)