eKomercyjnie.pl

Pytania i odpowiedzi o e-commerce: Czy sprzedaż e-booków wymaga instalacji kasy fiskalnej?

Rosnąca dostępność i popularność czytników e-booków sprawia, że sprzedaż książek elektronicznych może być niezłym pomysłem na biznes. Konieczność instalacji kasy fiskalnej przy takiej działalności zależy od tego, w jaki sposób e-booki są dystrybuowane oraz od sposobu zapłaty.

Zgodnie z ustawą o VAT (Rozdz. 3, Art. 111), kasy fiskalne muszą instalować przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Innymi słowy, według tej ogólnej zasady, bez kasy fiskalnej mogą obejść się tylko firmy, które dokonują transakcji z innymi firmami. Przepisy przewidują jednak zwolnienia z obowiązku instalowania kas fiskalnych, o których mówi Rozporządzenie ministra finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kto nie musi instalować kasy fiskalnej?

Ogólnie, zwolnienia ze stosowania kas fiskalnych można podzielić na dwa rodzaje:

  1. przedmiotowe, czyli ze względu na przedmiot wykonywanej działalności lub rodzaj świadczonych usług, bez względu na wysokość obrotów,
  2. podmiotowe, czyli ze względu na wysokość obrotów – do 20 tys. zł w pierwszym roku działalności i do 40 tys. zł w kolejnych latach (w 2013 roku ma obowiązywać jeden limit – 20 tys.).

Przedsiębiorca, którego działalność nie kwalifikuje się do pierwszej grupy zwolnień, może działać bez kasy fiskalnej dopóki sprzedaż nie osiągnie kwoty limitu. W związku z tym musi jednak rejestrować transakcje, nawet jeśli nie posiada kasy fiskalnej, aby mieć świadomość kiedy kasę zainstalować oraz w razie potrzeby udowodnić swoje prawo do zwolnienia.

Sprzedaż e-booków pozwala korzystać ze zwolnień

Firmy sprzedające e-booki na fizycznych nośnikach, takich jak płyty CD i DVD lub karty pamięci, muszą instalować kasy fiskalnej niezależnie od wysokości sprzedaży. Z pewnością jednak najczęstszą praktyką jest udostępnianie e-booków wyłącznie w formie elektronicznej (bez nośnika) za pośrednictwem dedykowanego serwisu internetowego lub e-mailem.

Wówczas można skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, opisanego w cz. II pkt. 37 załącznika do wspomnianego rozporządzenia. Zgodnie z nim zwolnienie stosuje się, jeżeli zapłata za e-book następuje bezpośrednio na rachunek bankowy przedsiębiorcy (np. przelewem elektronicznym), a z tytułu przelewu i danych nadawcy jednoznacznie wynika której transakcji dotyczy zapłata.

Handel e-bookami a inna działalność

Jeżeli przedsiębiorca oprócz sprzedaży e-booków prowadzi inną działalność, to zwolnienie przedmiotowe może jej nie dotyczyć. W przypadku gdy obrót z pozostałej działalności przekracza limity ustawowe lub jej przedmiot jest wyłączony ze zwolnienia, to kasę fiskalną należy stosować tylko w związku z tą pozostałą działalnością. Podobnie sytuacja wygląda, gdy przedsiębiorca stosuje już kasę fiskalną w momencie, w którym rozpoczyna sprzedaż elektroniczną e-booków. Wówczas także może korzystać ze zwolnienia i rejestrować sprzedaż książek elektronicznych bez użycia kasy fiskalnej.

Autorem powyższego materiału jest Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

eMagenio

Krótki opis: eMagenio to przede wszystkim rynek E-Commerce. Prowadzimy, tworzymy i rozwijamy sklepy internetowe na platformie Magento.

Oferta firmy: Specjalizujemy się w kompleksowych wdrożeniach platformy Magento.

Magento to przede wszystkim open-source, czyli oprogramowanie z otwartym kodem źródłowym. Oznacza to, iż nie jest to kod tworzony wyłącznie przez jedną firmę a przez ogromną społeczność wielu programistów z całego świata. Dzięki temu jakość i bezpieczeństwo platformy stoją na najwyższym poziomie, a także są stale udoskonalane i optymalizowane w każdych kolejnych wersjach.

Oprogramowanie skierowane jest jest głównie do średnich i dużych przedsiębiorstw, które swoją sprzedaż, jak i cały proces organizacyjny potrzebują zindywidualizować i zoptymalizować według własnych potrzeb. Magento ze względu na swoją strukturę pozwala na nieograniczone możliwości funkcjonalne. Platforma oferuje ponad 4 tys. różnego rodzaju gotowych dodatków. Najbardziej istotna jest jednak możliwość integracji z każdym środowiskiem (np. systemami klasy ERP) i dowolną aplikacją.

Oferujemy:

  • Tworzenie platform sklepowych wraz z analizą kluczowych procesów biznesowych
  • Projektowanie i wdrażanie szablonów graficznych (zgodnie z RD)
  • Implementacja/modyfikacja niestandardowych funkcjonalności oraz modułów
  • Naprawa błędów
  • Optymalizacje sklepów
  • Zabezpieczanie sklepów

Opłata licencyjna: brak

Opłata instalacyjna: cena ustalana indywidualnie

Opłata za opracowanie grafiki sklepu: cena ustalana indywidualnie

Opłata za kodowanie sklepu: cena ustalana indywidualnie

Opłaty abonamentowe: brak

Konieczność podpisania umowy: TAK

Dostęp do kodu źródłowego sklepu: TAK

Czas potrzebny do wykonania sklepu: 3-4 tygodnie

Dodatkowe informacje:





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Rusza druga edycja konkursu Opiniujesz. Punktujesz Okazje.info

Jednym z najsilniej działających czynników w trakcie podejmowania decyzji zakupowej są opinie innych klientów. Aby wspomóc sklepy w pozyskiwaniu rekomendacji kupujących i świadomym budowaniu wizerunku, Okazje.info uruchomiło Program Wiarygodne Opinie. Kolejnym krokiem w aktywizacji Internautów i zachęcaniu ich do wyrażania swojej opinii o sprzedawcach i produktach jest druga edycja konkursu Opiniujesz. Punktujesz.

Konkurs rusza 22 listopada i jest podzielony na dwa etapy. Rozstrzygnięcie pierwszego będzie miało miejsce 27 grudnia. Aby wziąć udział w zabawie wystarczy zarejestrować się, akceptując regulamin, a następnie zalogować się i dodawać opinie. Każda wypowiedź zgodna z regulaminem konkursu będzie nagradzana punktami. Konkursowicze, którzy zgromadzą największą liczbę punktów mają szansę na wygranie atrakcyjnych nagród:

  • Apple iPad mini 4G 16GB
  • system kina domowego Samsung z odtwarzaczem Blu-ray
  • Amazon Kindle 4 Touch

Wiarygodne Opinie, czyli te, które pochodzą od klientów dokonujących rzeczywistego zakupu w e-sklepie biorącym udział w Programie, będą szczególnie premiowane. Więcej na temat zasad można znaleźć na stronie konkursowej.

Źródło: Okazje.info

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)