Raport – E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 28 października 2014
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 3 min

Jaki jest polski e-handel AD 2014? Jak rodzime e-sklepy dają sobie radę na dynamicznie rosnącym, ale wyjątkowo konkurencyjnym rynku? Czy zmiany w prawie pomagają branży się rozwijać i wychodzić na inne rynki, czy wręcz przeciwnie? Polecamy lekturę wyników badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach”.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska postanowił zrealizować badanie rynku z przedstawicielami biznesu e-commerce w sektorze MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw). Aby rozszerzyć perspektywę organizacji branżowej o zagadnienia, które mogą być istotne i przydatne we wspieraniu tego rynku z punktu widzenia organów państwowych, do współpracy przy konstruowaniu badania zaproszono Ministerstwo Gospodarki. Jednym z partnerów badania, dzięki którym możliwe było dotarcie do e-przedsiębiorców, jest Panorama Firm, która udostępniła bazy danych przygotowane specjalnie na tę okazję.

raport1-msp

Wyniki przedmiotowych badań wskazują na konieczność upowszechniania wiedzy i informacji o otoczeniu prawnym w jakim działają firmy z sektora informatycznego. Raport stanowi również podstawę do przeprowadzenia szeroko zakrojonych działań informacyjno-promocyjnych, zarówno po stronie agend rządowych, jak i organizacji branżowych. – podkreśla Arkadiusz Bąk, wiceminister gospodarki.

Z badania wynika przede wszystkim, że rynek „małego i średniego” e-commerce ma ogromny potencjał i będzie dalej dynamicznie się rozwijał, co z kolei będzie stymulowało dalszy wzrost konkurencyjności. Z drugiej strony wyniki badania ujawniły ogromną potrzebę edukacji tego rynku, zarówno w zrozumieniu mechanizmów prawnych (których większość powstaje na szczeblu UE), jak również od strony marketingowej (w szczególności w stosowaniu narzędzi analitycznych, dzięki którym możliwe jest lepsze zrozumienie potrzeb klientów, efektywne kształtowanie portfolio oraz optymalizowanie działań zmierzających do zwiększania sprzedaży).

raport2-msp

 

Aby zapewnić dalszy dynamiczny rozwój e-sklepów zarówno polscy politycy, jak i organizacje przedsiębiorców powinny wspierać ten rynek, edukować, upraszczać prawo. Wtedy nie tylko e-handel będzie rozkwitał, ale rozwój ten będzie nadal wpływał na dynamiczny wzrost gospodarczy Polski. – podsumowuje Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt, który zaprezentował wyniki badania „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach” podczas Krajowego Forum Jednolitego Rynku SIMFO 2014, 16 października w Warszawie.

Jak możemy przeczytać w raporcie, z analiz przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers dla IAB Polska1 wynika, że udział wydatków konsumpcyjnych realizowanych przez internet w całkowitej konsumpcji prywatnej to ponad 4%. W roku 2013 wartość ta wyniosła około 42 miliardy złotych, przy czym niemal połowę stanowiły kwoty wydawane na opłacanie codziennych rachunków i zakup produktów finansowych, a wartość czystego e-handlu wyniosła około 22 miliardów złotych.

raport3-msp

Tym, co może niepokoić, są przeszkody, które wskazują e-sprzedawcy. Dla większości ankietowanych szczególnym problemem są koszty prowadzenia działalności. Można domyślać się, że są to koszty, jakie ponoszą drobni przedsiębiorcy, czyli podatki i inne opłaty publiczne oraz inne koszty stałe, które trudno obniżyć ze względu na niewielką skalę działalności.

raport4-msp

Dodatkowo, wyniki ankiety przeprowadzonej wśród firm zajmujących się sprzedażą przez internet pokazują, że już dzisiaj metody reklamowania e-sklepów w wielu przypadkach ogranicza tylko wiedza. Rosnąca wartość e-handlu będzie skutkowała coraz większymi środkami przeznaczanymi na marketing.

Cały raport jest dostępny do pobrania TUTAJ »

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!