eKomercyjnie.pl

Relacja z konferencji ecommerce standard 2010

Zapraszam do relacji z konferencji ecommerce standard 2010, którą specjalnie dla Czytelników eKomercyjnie przygotował Robert Janeczek (gForces/Zubibu). Co ciekawego wydarzyło się podczas tego wydarzenia?

Ostatnie tygodnie obrodziły konferencjami e-handlowymi. Poza kolosem w postaci e-nnovation odbyła się kolejna edycja corocznej konferencji e-commerce Standard i sala była wypełniona po brzegi. W oparciu o własne obserwacje oraz rozmowy z innymi uczestnikami konferencji postaram się przybliżyć nieobecnym to, co działo się w Warszawie na przełomie września i października.

Pierwszy dzień rozpoczął się od dwóch prezentacji statystycznych, pokazujących wyrywkowo dane z szerszego raportu (a nawet dwóch) o stanie polskiego e-commerce. Nie miałem możliwości uczestniczenia w tych prezentacjach, bo akurat czekałem na przesyłkę konduktorską z pozostawionymi w Gdańsku materiałami promocyjnymi, ale pozostali uczestnicy uświadczyli mnie w przekonaniu, że niewiele różniły się od tego, co można było zobaczyć podczas poprzednich edycji. W sumie – nuda i wkurzenie, bo trudno jest mówić emocjonująco o wykresach, szczególnie gdy publika nerwowo czeka na opublikowanie pełnej wersji raportu [znajdziecie go TUTAJ – dop. KB].

Po zabawach ze statystyką ruszyły konkretne prezentacje, ale nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że w tym roku wyjątkowo kiepsko udało się wymusić na prelegentach stonowanie przekazu reklamowego. Pierwszy dzień na e-commerce Standard zwykle był mocno reklamowy, ale dobrze wspominam czasy, kiedy prezentowała się np. firma Ataxo i Bartosz Krzemień dzielił się z publiką dużą ilością praktycznej wiedzy o SEM, a później kłócił się o szczegóły z przedstawicielami Performance Media. Bywało śmiesznie.

Podczas tej edycji mnie poziom części prezentacji wręcz raził, a publika wędrująca poza salą w poszukiwaniu rozrywki głośno wyrażała swoje niezadowolenie tym, że jest „przerwa reklamowa”. Z tym negatywnym obrazem kontrastowała prezentacja NEO24.PL, która najbliższa była praktyczniejszej według mnie idei ShopCamp.

Większość prezentacji opierała się na demonstrowaniu zalet własnego rozwiązania i próbie zareklamowania go sklepom internetowym. Ten obraz pierwszego dnia wywołał dosyć ciekawą dyskusję w kuluarach. Kilku moich rozmówców stwierdziło, że prelegenci chyba nie do końca zdają sobie sprawę z tego do kogo mówią. Na sali znajdowało się sporo przedstawicieli dużych firm internetowych i mnóstwo dostawców usług dla sklepów internetowych, ale samych zainteresowanych korzystaniem z takich usług było niewielu.

Panel dyskusyjny został zdominowany przez trzy główne tematy: rynek e-commerce ogólnie, dostawa w sklepach internetowych i mobile commerce. Najbardziej interesowała mnie ta ostatnia tematyka i z zaciekawieniem zaobserwowałem mieszane zdania uczestników – część uznaje, że to dziedzina, w która warto inwestować sporo, a część widzi potencjał, ale jeszcze odradza inwestycje. Temat mobilny przeciągnął się do kolejnej prezentacji, tym razem z Allegro. Prelegent przedstawił nieco światowych prognoz i uzupełnił je danymi z Allegro. Widać, że wzięto się tam za m-commerce poważnie.

Drugi dzień przywitał uczestników nieco późniejszym startem (procentują doświadczenia z poprzednich lat, kiedy to uczestnicy po imprezie integracyjnej pojawiali się w połowie dnia) i wydaje mi się, że frekwencja była wyższa niż we wcześniejszych latach. Zaczął Krzysztof Dębowski z SARE, który na początku wyraził swoje zniesmaczenie tym, że organizatorzy chcieli mu narzucić przeglądowy charakter prezentacji, podczas którego miał omówić dobre praktyki w e-mail marketingu. On jednak postanowił nie poddać się naciskom i … przez całą prezentacje pokazywał (nota bene obleśny) panel administracyjny swojego narzędzia i opowiadał o jego funkcjonalnościach. Powinni przyznawać nagrodę za najbardziej bezczelne wciskanie produktu podczas prezentacji – wygrałby w cuglach.

Prezentacja ADmanago zaowocowała chyba największym sporem miedzy prelegentem a pytającym z publiczności. Dość powiedzieć, że prelegent nie mogąc wybronić się od zarzutów w pewnym momencie rzucił „Panu już dziękujemy!”.

Piotr Jarosz, znany dotychczas z katalogu sklepy24.pl, zaprezentował międzynarodową certyfikację Trusted Shops, którą jego firma wprowadziła do Polski w dniu prezentacji. Kojarzę ten mechanizm z zagranicznych sklepów i ciekaw jestem jak się przyjmie u nas. Muszę powiedzieć, że spodziewałem się wyższej bariery cenowej. Kilkudziesięciozłotowe opłaty są jednak w zasięgu przeciętnego sklepu. Prezentacja reklamowa, ale chyba warto przeanalizować ewentualne korzyści.

Z ciekawszych prezentacji w dalszej części pamiętam jeszcze Bilety24.pl, gdzie pokazano narzędzie do wystawiania elektronicznych biletów na różne wydarzenia kulturalne, ale też do komunikacji miejskiej. Ciekawe zastosowanie czytnika kodów 2D.

Później jeszcze prezentacja Virena Bhandari wyciągnęła prawie wszystkich z kuluarów do sali. Demonstrował on InFlavo, czyli sklep na Facebooka wcześniej prezentowany jako FBShop. Mnie osobiście razi dość toporny interfejs tego narzędzia i nie jestem przekonany do tego, że może być ono z zyskiem wykorzystane przez przeciętny sklep internetowy. Nie każdy czuje się w social media tak dobrze jak Viren.

Podsumowując konferencję muszę stwierdzić, że jestem zawiedziony spadkiem poziomu merytorycznego prezentacji. Organizatorzy muszą chyba zwiększyć naciski na prelegentów, żeby tak jak kiedyś umieszczali informacje o swojej ofercie jako element prezentacji, a nie zamiast niej. Z punktu widzenia uczestnika dużo większe znaczenie mają jednak kontakty zawarte w kuluarach, czy podczas wieczornej imprezy. Z tej perspektywy e-commerce Standard 2010 oceniam bardzo pozytywnie, wróciłem z plikiem wizytówek i zawarłem kilka ciekawych znajomości.

Jeśli miałbym pokusić się o wyłapanie trendów branżowych na podstawie tego co usłyszałem, to nasuwają się trzy propozycje:

  • zakupy grupowe
  • wysyp narzędzi zwiększających konwersję w sklepie różnymi sposobami
  • mobile commerce (ale tutaj mogę nie być obiektywny).

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Trusted Shops oficjalnie w Polsce

Dzisiaj w trakcie drugiego dnia konferencji ecommerce standard 2010, Piotr Jarosz poinformował o oficjalnym starcie usługi Trusted Shops w naszym kraju. Generalne założenie jest takie, że dzięki temu rozwiązaniu zwiększymy zaufanie klientów do naszego sklepu internetowego, a zapewnione bezpieczeństwo i pewność kupującego przełoży się na faktyczną sprzedaż (i wartość koszyka).

Myślę, że najlepiej o swoim produkcie powie sam Piotr Jarosz – zapraszam do materiału umieszczonego na łamach YouTube (kanał InternetStandard) oraz na oficjalną stronę przedsięwzięcia:

Jestem ciekaw Waszych opinii na temat Trusted Shops – komentarze czekają :) Swoje zdanie postaram się przedstawić po przetestowaniu usługi w swoim sklepie.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Raport ecommerce 2010, czyli polski rynek ecommerce w liczbach (ogólnych)

Wczoraj rozpoczęła się czwarta już edycja konferencji ecommerce standard 2010 (kilka krótkich filmików znajdziecie tutaj). Jednym z wydarzeń towarzyszącej tej imprezie jest publikacja raportu na temat polskiego rynku ecommerce, w którym nie brakuje tego, co wszyscy e-biznesmeni lubią najbardziej, tj. cyferek.

Publikacja zajmuje ok. 16,6 MB i jest dostępna do pobrania TUTAJ. Na wstępie dostajemy w raporcie ogolne informacje na temat wielkości rynku, zestawienie sprzedaży i zakupów w Polsce z innymi krajami europejskimi, ogólny profil kupującego w sieci, a także inne dane statystyczne.

Dzięki ankiecie przeprowadzonej wśród blisko 600 sprzedawców dowiadujemy się, jakie firmy najczęściej sprzedają w sieci, do kogo należą i gdzie są zlokalizowane. Nie zabrakło też danych na temat wykorzystywanego oprogramowania, sposobów promocji oraz wyników finansowych.

Kilka ciekawostek, które można znaleźć w treści raportów:

  • Branża Literatura/Film/Muzyka/Gry należy do najintensywniej się reklamujących, zarówno w sieci, jak i poza nią.
  • Największy asortyment produktów można znaleźć w sklepach z kategorii Dziecko/Zabawki.
  • Co czwarty sklep osiągnął zyski z przedziału 100–500 tys.zł.
  • Co trzeci sklep w 2009 roku obsługiwał od 1 do 5 tys. zamówień.
  • 2 na 3 sklepy internetowe zwiększyły liczbę zamówień w 2009 roku w porównaniu z rokiem 2008.
  • 87% e-sklepów osiągnęło zysk w 2009 roku.
  • Dwa razy więcej osób kontaktuje się z obsługą sklepu za pomocą poczty e-mail niż telefonicznie.
  • Prawie co trzeci sklep działa na zakupionym oprogramowaniu, niewiele mniej jest własnych rozwiązań informatycznych.
  • 91,4% internetowych sklepów ma magazyn, w 62,7% przypadków ma on więcej powierzchni niż 50m2.

Jak odczytywać raport ecommerce 2010? Przede wszystkim możemy ucieszyć się tego, w jak wspaniałej i rozwojowej branży działamy:) Później polecam potraktowanie zawartości publikacji  głównie w kontekście rynkowych ciekawostek (zbyt ogólne dane, zbyt mało konkretnych informacji, same obroty i rzut oka na cały rynek, a nie interesujący nas fragment – oczywiście to zrozumiałe przy tak dużym badaniu, itd.).

Na chwilę warto jeszcze zawiesić wzrok na wywiadach z czołowymi e-sklepami pod względem liczby zamówień, a później zostaje już tylko wziąć się do roboty przy swoim sklepie internetowym (w myśl tej zasady). Dzięki temu za rok, w kolejnym raporcie ecommerce, w naszej branży będzie jeszcze lepiej :-)

[UPDATE] Zaktualizowałem link do raportu. Możecie pobierać.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)