Rozliczenia elektroniczne obowiązkowe od 1 stycznia 2015 r. – jakich sklepów internetowych to dotyczy?

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 8 grudnia 2014
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 3 min

infakt-logo-newJuż od początku przyszłego roku część przedsiębiorców będzie zobligowana wysyłać formularze deklaracji podatkowych do urzędu skarbowego wyłącznie przez Internet. Ma to zmniejszyć ilość dokumentów w formie papierowej, jaka rokrocznie trafia do administracji podatkowej. Ale nie tylko. Kogo konkretnie mają obowiązywać nowe regulacje? Czy osoba samodzielnie prowadząca mały sklep internetowy musi dostosować się do tego obowiązku?

Elektroniczne deklaracje PIT – dla kogo obowiązkowe?

Ilość papierowych dokumentów, jaka każdego roku wędruje pomiędzy urzędami a przedsiębiorcami, spokojnie może zostać określona mianem imponującej. Nie powinno więc dziwić, że co jakiś czas podejmowane są kroki w celu jej ograniczenia. Kolejnym ma być obowiązek składania przez część przedsiębiorców deklaracji PIT wyłącznie elektronicznie.

Od 1 stycznia 2015 r. druków podatkowych PIT-11, PIT-R, PIT-4R, PIT-8C, PIT-8AR, PIT-40, IFT-1/IFT-1R nie będzie można przesyłać w formie papierowej. Ma to mieć zastosowanie do dochodów (lub poniesionych strat) uzyskanych już w 2014 r. Nowe przepisy nie będą jednak dotyczyć wszystkich przedsiębiorców.

Obowiązek składania wspomnianych druków wyłącznie drogą elektroniczną nie będzie odnosił się do mniejszych firm, które zatrudniają maksymalnie pięć osób i jednocześnie nie korzystają z usług biur rachunkowych.

Nie ma tu znaczenia rodzaj umowy podpisanej z pracownikiem. Istotne jest tylko czy przedsiębiorca sporządza informację podatkową na rzecz danej osoby. Termin składania deklaracji PIT w formie elektronicznej upływa z końcem lutego roku następującego po roku podatkowym.

Dwie możliwości osobistego złożenia deklaracji

Osobiste złożenie elektronicznych druków PIT-11, PIT-R, PIT-4R, PIT-8C, PIT-8AR, PIT-40, IFT-1/IFT-1R będzie możliwe:

  • za pomocą profilu ePUAP, lub
  • stosując bezpieczny podpis elektroniczny.

Korzystanie z platformy ePUAP wymaga założenia konta i uzyskania profilu zaufanego. Służy to potwierdzeniu podpisu składanego przez przedsiębiorcę pod przesyłanymi dokumentami elektronicznymi. Oczywiście tymi kierowanymi do organów administracji publicznej. Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne.

Przedsiębiorca może się także zdecydować na uwierzytelnienie wysłanych w formie elektronicznej druków poprzez ich podpisanie bezpiecznym podpisem elektronicznym (e-podpisem). Zakup sprzętu, który umożliwia posługiwanie się takim systemem pozwala na autoryzację wszelkich składanych deklaracji. Minusem jest tu jednak koszt tego rozwiązania sięgający kilkuset złotych.

Pełnomocnik złoży deklarację jeśli posiada podpis elektroniczny

Warto również zwrócić na trzecią możliwość składania deklaracji (już nie osobistą). Jest nią ustanowienie pełnomocnika, czyli osoby albo firmy, która zrobi to za przedsiębiorcę. Często takie zadania powierza się w ręce biura rachunkowego. Niezależnie jednak od tego, kto konkretnie złoży za przedsiębiorce dokumenty wymagane jest sporządzenie pełnomocnictwa.

Służy temu formularz UPL-1, który powinno się złożyć urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników. Niezbędna jest forma papierowa tego dokumentu. Ze złożeniem UPL-1 nie wiążą się żadne koszty.

Należy jednak pamiętać o pewnej istotnej kwestii. Otóż złożenie e-deklaracji przez pełnomocnika możliwe jest jedynie w sytuacji, gdy dysponuje on bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Obowiązujące przepisy pozwalają na odwołanie pełnomocnictwa w każdym momencie. W tym celu wystarczy złożyć formularza OPL-1. Tak samo jak w przypadku składania UPL-1 robi się to w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Urzędnik przygotuje deklarację PIT, a podatnik zdecyduje co dalej

Wprowadzenie konieczności składania kolejnych dokumentów w formie elektronicznej poza wspomnianym już ograniczeniem przepływu papierowych druków ma jeszcze inny cel. Nowe regulacje to również element uruchomienia systemu PFR (pre-filled tax return), który ma już niedługo umożliwić przygotowywanie przez urzędników wstępnych deklaracji PIT.

O co chodzi w praktyce? Zgodnie z założeniami podatnik będzie miał utworzone konto na specjalnym portalu podatkowym. Po zalogowaniu się na swoje konto zdecyduje, czy akceptuje wypełnioną przez urzędników deklarację, czy wprowadzi w niej zmiany.

Na początku 2015 r. ten system ma zostać udostępniony rozliczającym PIT-37. Chodzi tu przede wszystkim o pracowników, zleceniobiorców, emerytów i rencistów. Planuje się, że od 2016 r. usługa PFR ma być dostępna również dla składających:

  • PIT-36 – to głównie przedsiębiorcy, oraz
  • PIT-38 – dotyczy osiągających dochody kapitałowe (np. z giełdy).

W kontekście uruchomienia całego systemu konieczne jest zgromadzenie odpowiednich danych. Ma to nastąpić właśnie dzięki złożeniu deklaracji podatkowych w formie elektronicznej.

Autorem powyższego materiału jest Arkadiusz Caryk, redaktor inFakt – firmy oferującej księgowość z dostępem do dokumentów i finansów w aplikacji online, darmowym kurierem i profesjonalną obsługą księgową.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!