Sprzedaż zagraniczna w krajach DACH. Czy kraje niemieckojęzyczne mogą być szansą dla polskiego e-commerce?

Marketing w e-commerce
Tomasz Łysoń

Tomasz Łysoń

PR & Marketing Specialist
atomstore.pl

Sprzedaż zagraniczna to istotna gałąź handlu elektronicznego. Kluczem do sukcesu w cross-border jest platforma e-commerce dostosowana do sprzedaży międzynarodowej oraz lokalizacja. Sprawdź garść istotnych informacji o rynkach DACH i przekonaj się, czy sprzedaż w tym regionie może być dla Ciebie szansą.

Spis treści:

  1. Rynki DACH są szansą dla polskiego e-commerce?
  2. Jaki jest niemiecki konsument i na co zwraca szczególną uwagę w zakupach online?
  3. W Austrii ekologia przede wszystkim?
  4. Te wartości musisz komunikować, jeżeli chcesz sprzedawać w Szwajcarii
  5. Najpopularniejsze metody płatności w regionie DACH
  6. Najpopularniejsze metody dostaw w regionie DACH
  7. Jak zbudować zaufanie do sklepu internetowego w regionie DACH?

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym charakteryzuje się region DACH?
  • Jakie nawyki konsumenckie dominują w Niemczech, Austrii i Szwajcarii?
  • Jakie metody płatności i dostaw preferują e-konsumenci w regionie DACH?
  • Co jest kluczem do sukcesu w sprzedaży e-commerce w regionie DACH?
  • Jak zbudować zaufanie do sklepu i marki w Niemczech, Austrii oraz Szwajcarii?

Rynki DACH są szansą dla polskiego e-commerce?

Rynki DACH to zachodnioeuropejski region obejmujący Niemcy, Austrię i Szwajcarię. Kraje te są zamożne z dużą penetracją internetu, na których mieszka ponad 100 milionów potencjalnych klientów. Społeczeństwo ma dużą siłę nabywczą, a gospodarka jest stabilna. W efekcie wpływa to na bardzo wysoki standard życia.

94 proc. Niemców aktywnie korzysta z internetu, a ponad 80 proc. z nich przynajmniej raz w roku robi zakupy online. W sieci kupuje 76 proc. Austriaków, ale aż czterech na dziesięciu kupuje online regularnie, przynajmniej raz na tydzień. Co interesujące w Szwajcarii w 2019 roku przychody ze sprzedaży online odpowiadały za 9 proc. sprzedaży detalicznej. Tempo wzrostu w latach 2020-2021 wyniosło do 13 proc.

slaby forint niższe ceny przyciagaja klientów

Warto wiedzieć

Transakcje cross-border stanowią istotną część e-handlu w regionie DACH. Prawie 48 proc. Austriaków i ponad 41 proc. Szwajcarów robią zakupy w sklepach zagranicznych.

dane sprzedaży e-commerce

Jaki jest niemiecki konsument i na co zwraca szczególną uwagę w zakupach online?

Niemiecki konsument kupujący w sieci charakteryzuje się konkretnymi preferencjami i zachowaniami. Wśród głównych cech wyróżnia się wysoka świadomość cenowa. Niemcy są znani z dokładnego porównywania cen i poszukiwania najlepszych ofert.Kupujący w sieci starają się znaleźć najkorzystniejsze promocje przed dokonaniem zakupu. Kolejną istotną rzeczą jest zaufanie do marek.

Konsumenci w Niemczech są lojalni wobec znanych i renomowanych marek. Mają tendencję do preferowania znanych producentów, którzy oferują wysoką jakość produktów oraz odpowiednią obsługę klienta. Konsumenci cenią jakość produktów i usług. Oczekują bezpiecznych transakcji online, a także zabezpieczenia danych osobowych.

Niemcy dokładnie sprawdzają opinie innych użytkowników przed dokonaniem zakupu. Recenzje, komentarze i oceny produktów w sieci są istotnym czynnikiem decyzyjnym w zakupie.

Ważną kwestią w handlu elektronicznym w Niemczech jest podejście do ekologii. Coraz większa liczba osób wybiera produkty ekologiczne, przyjazne dla środowiska i poszukuje sprzedawców, którzy promują zrównoważone praktyki biznesowe.

W Austrii ekologia przede wszystkim?

Konsumenci w Austrii cenią wysoką jakość produktów i usług, są skłonni inwestować w produkty o wysokim standardzie, nawet jeśli wiąże się to z wyższą ceną. Mają silne poczucie dumy z własnych marek i produktów, co prowadzi do wzrostu popularności e-commerce wśród lokalnych przedsiębiorstw. Austriacy preferują produkty ekologiczne i firmy, które angażują się w praktyki zrównoważonego rozwoju.

Te wartości musisz komunikować, jeżeli chcesz sprzedawać w Szwajcarii

Szwajcarscy konsumenci słyną z wysokich standardów jakości. Oczekują, że produkty zakupione online będą trwałe, funkcjonalne i wykonane z najlepszych materiałów. Klienci przywiązują dużą wagę do prywatności i bezpieczeństwa podczas aktywności w sieci. Oczekują, że ich dane osobowe i informacje płatnicze będą odpowiednio chronione. Przedsiębiorcy powinni zatem zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa transakcji oraz posiadać jasne zasady ochrony prywatności.

Szwajcarscy konsumenci często preferują zakup od lokalnych producentów i sprzedawców. Maja silne poczucie tożsamości regionalnej i chętnie wspierają lokalne przedsiębiorstwa. Sprzedawcy online powinni zatem uwzględnić lokalne produkty i marki w swojej ofercie, aby przyciągnąć szwajcarskich klientów.

opcja wyszukiwania tylko szwajcarskich produktów

Jednym z kryteriów wyszukiwań jest opcja wyszukania tylko szwajcarskich produktów. / źródło: migros.ch

Konsument jest również bardzo świadomy i dobrze poinformowany. Opinie innych, recenzje produktów oraz reputacja marki mają duże znaczenie dla szwajcarskich klientów, dlatego budowanie pozytywnego wizerunku marki i utrzymywanie dobrych relacji z klientami jest kluczowe.

W przypadku e-commerce w Szwajcarii istotną rolę odgrywa m-commerce. Ponad 75 proc. konsumentów kupuje smartfonem, ale co istotne, to fakt, że wolą oni korzystać z przeglądarek niż aplikacji. Ponadto szwajcarscy konsumenci są świadomi swojego wpływu na środowisko naturalne. Produkty ekologiczne i fair trade cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród szwajcarskich konsumentów.

Przykład? Aż 44 proc. klientów uważa, że wysyłka neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla jest dla nich ważna, a co czwarty deklaruje gotowość zapłacenia dodatkowo za taką usługę. Natomiast ośmiu na dziesięciu klientów chce mieć możliwość zwrotu towarów w tym samym opakowaniu.

Najpopularniejsze metody płatności w regionie DACH

Niemcy najchętniej w transakcjach online wykorzystują PayPal, karty płatnicze oraz płatności odroczone. Popularna jest także opcja open invoice, czyli faktura z odroczonym terminem płatności.

Konsumenci w Austrii najchętniej płacą kartami kredytowymi. Popularną formą płatności jest faktura z odroczonym terminem płatności (podobnie jak w Niemczech) oraz Klarna. Austriacy wykorzystują także przelewy online, a co czwarta transakcja jest opłacana cyfrowymi portfelami (PayPal, Google Pay, Apple Pay, Amazon Pay).

Na austriackim fruugo.at pod ceną są proponowane płatności odroczone Klarna

Na austriackim fruugo.at pod ceną są proponowane płatności odroczone Klarna. / źródło: fruugo.at

Obecnie najpopularniejszą formą płatności w Szwajcarii jest karta kredytowa (34 proc.) i przelew (32 proc.). Około 13 proc. e-konsumentów sięga po elektroniczny portfel. Karta kredytowa dominuje wśród pokolenia powyżej 50 roku.

Najpopularniejsze metody dostaw w regionie DACH

Niemieccy konsumenci najczęściej korzystają z usług Deutsche Post DHL (77 proc.). Na dalszych miejscach są firmy kurierskie jak UPS (16 proc.), DPD (15 proc.) i GLS (7 proc).

Uwaga

Metoda odbioru osobistego w Niemczech jest nadal bardzo popularna, wybiera ją aż co piąty e-konsument.

Austria posiada wysokiej jakości infrastrukturę zarówno w miastach, jak i na wsi, co według Światowego Banku plasuje ten kraj na 7 miejscu na świecie pod względem jakości usług dostawy. Austriacy największym zaufaniem darzą lokalną pocztę oraz (w mniejszym stopniu) prywatnych kurierów takich jak DHL, DPD oraz Hermes.

Liderem na szwajcarskim rynku logistycznym jest Poczta Szwajcarska (75 proc.). Jej konkurentem jest DPD (13 proc.) oraz DHL (12 proc.). W Szwajcarii rośnie liczba sprzedawców, którzy eliminują plastik z opakowań i materiałów wypełniających, a do 2030 r. operatorzy logistyczni chcą dostarczać 80 proc. przesyłek na ostatnim łańcuchu logistycznym elektrycznymi autami.

program partnerski atomstore

Jak zbudować zaufanie do sklepu internetowego w regionie DACH?

Zaufanie jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o sukcesie biznesu. Bez niego nie ma szans na zdobycie nowych klientów. Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, aby zbudować zaufanie wśród Niemców, Austriaków i Szwajcarów?

  1. Z uwagi na dbałość o jakość nawet kosztem wyższej ceny, kluczowe jest dotrzymywanie obietnicy, które zadeklarowane są na stronie internetowej oraz posiadanie certyfikatów, które będą rozpoznawalne na tych rynkach.

  2. Przywiązanie do lokalnych wartości nakłada obowiązek na przedsiębiorców, aby prowadzić komunikację w języku ojczystym, zapewnić bezbłędne tłumaczenia, a także posiadać lokalny numer telefonu oraz konto bankowe.

  3. Należy pamiętać, że konsumenci w tym regionie szczególnie dbają o bezpieczeństwo - zarówno danych, jak i transakcji, w związku z tym należy zapewnić rozpoznawalne lokalne metody płatności.

Sprzedaż zagraniczna w krajach DACH stanowi ogromną szansę dla polskiego e-commerce. Rynki niemiecki, austriacki i szwajcarski oferują duże możliwości biznesowe ze względu na stabilną gospodarkę i wysoką siłę nabywczą społeczeństwa.

Jednak kluczem do sukcesu jest odpowiednie dostosowanie platformy e-commerce do lokalnych wymagań i preferencji konsumentów, włączając lokalizację, zaufanie do marek, dbałość o jakość i ekologię. Budowanie zaufania i wiarygodności wśród klientów z regionu DACH jest niezbędne, a uwzględnienie tych czynników może przyczynić się do osiągnięcia sukcesu na tych atrakcyjnych rynkach.

Chcesz się dowiedzieć, jak właściwie przygotować się do ekspansji zagranicznej? Jak przygotować sklep do startu sprzedaży albo jak pozycjonować się na obcym rynku? Pobierz najnowszego e-book’a od AtomStore i sprawdź, jak podbić świat!

Reklama

Przeczytaj również:

Artykuł
18.12.2023

Jak niebanalnie prezentować produkty e-commerce w social mediach?

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Specjalista ds. marketingu
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę