eKomercyjnie.pl

System e-commerce B2B – z czym to się je?

Wartość rynku e-commerce business to customer (B2C) w Polsce szacowana jest na ponad 19 mld zł, podczas gdy wartość transakcji zawierana za pośrednictwem systemów sprzedażowych business to business (B2B) jest rzadko badana – szacuje się, iż wynosi znacznie powyżej 120 mld zł rocznie. Transakcje te dotyczą zamówień składanych przez firmy handlujące zarówno w Internecie, jak i sprzedających produkty offline. Okazuje się więc, iż skupiając swoją uwagę na handlu internetowym B2C, nie zauważamy dużo większego sektora, który po cichu realizuje olbrzymie wolumeny i wartości transakcji.

W tle handlu internetowego B2B znajdują się systemy e-commerce’owe, zwane często hurtowniami internetowymi. Jak wygląda taki system? Czym różni się od systemu dla sklepów detalicznych?

Systemy B2B i B2C mają ze sobą wiele wspólnych cech, szczególnie w zakresie prezentacji oferty, to jest:

  • katalog produktów uporządkowanych w kategorie, grupy produktowe;
  • kartoteki produktów – nazwę, kod producenta, EAN (ang. European Article Number – Europejski Kod Towarowy), często także zdjęcie, opis i dodatkowe atrybuty;
  • wyszukiwarkę;
  • koszyk;
  • strony informacyjne;
  • konto klienta z historią zamówień, adresami do dostawy, faktury;
  • moduły kontaktowe – formularze, czat;
  • ścieżkę zakupową.

Czym więc różni się system B2B od typowego sklepu internetowego? Jak powinien wyglądać nowoczesny system e-commerce klasy B2B?

Listing i kartoteki produktów

Przede wszystkim, rozwiązanie B2B skierowane jest do zamkniętej grupy klientów, którzy realizują zamówienia składające się z wielu pozycji (np. 50-100-200). W związku z tym prezentacja produktów w katalogu powinna być uproszczona i pozwalać na ich błyskawiczną identyfikację. Listy produktów w kategoriach i wyszukiwarce powinny:

  • zawierać najważniejsze informacje dla kupujących (małe zdjęcie, kod producenta,
    EAN, wagę);
  • nie zawierać opisów, informacji nieistotnych dla osób, które doskonale znają asortyment;
  • informować o ilości produktów w magazynie (jeśli nie chcemy informować o dokładnych stanach, to przynajmniej udostępniać informacje w postaci – duża ilość, mała ilość, ostatnie sztuki, itp.);
  • umożliwiać szybkie dodawanie do koszyka wielu produktów i wielu pozycji bez konieczności przeładowania strony i wchodzenia na kartoteki klientów.

Strony produktowe, zawierające poszerzone opisy, wykorzystywane są najczęściej przez partnerów do zapoznania się z nowymi produktami w ofercie, jednak nie są istotne w przyszłości, gdy kontrahent pozna już towar i ponawia zamówienia.

Dostęp do informacji

W systemach B2B stosuje się najczęściej dwa podejścia. Dostęp do systemu i katalogu możliwy jest jedynie dla zalogowanych użytkowników – jest to podejście bardziej restrykcyjne. Druga strategia to udostępnianie katalogu wszystkim użytkownikom – z tym, że wyświetla się im jedynie informacje o tym, iż produkt jest w sprzedaży oraz jaka jest jego cena detaliczna.

Udostępnianie części informacji publicznie może wpływać pozytywnie na pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych (lead). W ten sposób łatwiej promować ofertę hurtowni, chociażby w wyszukiwarce Google. Firmy, które trafią na stronę B2B – hurtowni, producenta czy dystrybutora – mogą zainteresować się ofertą i nawiązać współpracę. Z tego względu zawsze warto rozważać „otwarcie na świat” i udostępnianie możliwie najszerszej ilości informacji.

Koszyk i ścieżka zakupowa

Ścieżka zakupowa i koszyk w systemie B2B to równie newralgiczne punkty, jak w przypadku rozwiązań B2C. Koszyk powinien dodatkowo umożliwić łatwe edytowani i podgląd całego zamówienia (w tym kody produktów lub kreskowe). Często stosuje się także możliwość importu i eksportu koszyka.

W przypadku, gdy do klientów przypisani są opiekunowie, warto także rozważyć możliwość składania zamówień przez naszych opiekunów na rzecz klienta poprzez wczytanie koszyka użytkownika. W ten sposób, w przypadku jakichś problemów nasz handlowiec może szybko „przejąć” zawartość koszyka i dokończyć zamówienie – nie musi wtedy od nowa wprowadzać wszystkich pozycji.

Inne ciekawe funkcjonalności to, między innymi:

  • współdzielenie koszyków przez pracowników klienta;
  • możliwość zapisania koszyka (profile zamówień);
  • ponawianie zamówień z przeszłości;

Cenniki, promocje, grupy cenowe

W przypadku zwykłych sklepów internetowych mamy zazwyczaj do czynienia z prostym modułem promocji i cen. Sklep najczęściej posiada dwa cenniki: podstawowy oraz promocyjny na wybrane produkty. Bardziej zaawansowane systemy e-commerce umożliwiają przyznawanie klientom indywidualnym zniżek oraz kuponów rabatowych.

Systemy e-commerce B2B charakteryzują się bardzo rozbudowanymi modułami zarządzania cennikami i grupami klientów. Stosuje się wiele grup cenowych, rabatowych. Oprócz tego, handlowcy czy product managerowie mogą przyznawać klientom indywidualne rabaty na grupy asortymentowe (kategorie, serie, producentów) oraz przydzielać dodatkowe rabaty na wybrane zamówienia. W systemach e-commerce B2B rzadziej stosuje się natomiast dodatkowe mechanizmy, jak kupony rabatowe, wyprzedaże itp.

Wyszukiwarka

Wyszukiwarka to bardzo ważny moduł każdego systemu – niezależnie, czy B2B, czy B2C. W przypadku oprogramowania klasy B2B należy jednak uwzględnić specyficzny sposób, w jaki partnerzy handlowi mogą wyszukiwać informacje. Bardzo często znają oni na pamięć część katalogu i warto rozważyć dostosowanie wyszukiwarki do ich potrzeb poprzez implementację funkcjonalności, które znacząco przyspieszą ich pracę.

Przykładami, które mogę tu przedstawić są np. wyszukiwanie po kodach kreskowych (w tym dostosowanie do wprowadzania kodów bezpośrednio z czytnika), kodach producentów, częściach nazw, producentach, nazwach dystrybutorów, wybranych atrybutach (np. długość 2m) czy seriach produktowych.

Panel klienta, poziomy dostępu do informacji

W zależności od strategii i sposobu współpracy z partnerami, w panelu klienta mogą pojawić się następujące sekcje:

  • zamówienia;
  • faktury;
  • płatności, rozrachunki;
  • kredyt kupiecki;
  • reklamacje.

Jedną z bardziej cenionych przez partnerów funkcji systemu B2B jest możliwość otrzymania szybkiej informacji na temat statusu zamówienia oraz pobrania w formie cyfrowej dokumentów PZ (przyjęcie zewnętrzne). Dzięki temu mogą oni znacząco zredukować czas niezbędny na wprowadzenie zamówienia do swojego systemu magazynowo-księgowego.

Ciekawą opcją są także różne poziomy dostępu i wiele kont dla jednego kontrahenta. W przypadku, gdy handlujemy z większymi partnerami, możliwe jest wydzielenie kont dla zwykłych użytkowników (którzy dokonują zamówień) oraz osobnego dostępu do faktur czy kredytu kupieckiego.

Newsletter

Moduł newslettera pełni w rozwiązaniach B2B funkcję bardzo zbliżoną do modułów znanych z B2C. Ma na celu informowanie o nowych pozycjach asortymentowych, ważnych zmianach czy promocjach. Istotną różnicą jest najczęściej bardziej tekstowa forma szablonu oraz dużo więcej pozycji, które można znaleźć w treści pojedynczego mailingu. Znów króluje tu oszczędność formy na rzecz treści.

Po co firmie system B2B?

Głównym motywem, dla których firmy tworzą systemy B2B nie jest w cale zwiększenie sprzedaży czy dotarcie do nowych kontrahentów. Jest to cel pośredni – często zdobywanie nowych kontaktów realizowane jest przez handlowców firmy.

Nierzadko najważniejszym celem firmy jest ograniczenie kosztów działania i zwiększenie efektywności działu handlowego. W przypadku zamówień hurtowych w skład zamówienia wchodzi często kilkadziesiąt pozycji. Nie ma nic bardziej karkołomnego, niż przyjęcie takiego zamówienia przez telefon czy wprowadzanie do systemu zamówienia z faksu napisanego ręcznie przez naszego kontrahenta. System B2B pozwala zredukować czas potrzebny na obsługę klienta, zmniejszyć liczbę pomyłek oraz zautomatyzować część procesów.

Wdrażając system B2B należy zatem pamiętać, iż ma on służyć zarówno nam, jak i naszym partnerom. Projektując system, warto więc pamiętać o usprawnieniach, które pozwolą im zaoszczędzić cenny czas. Dzięki temu będą oni chętniej korzystali z nowego systemu, a co za tym idzie – zmniejszymy negatywne skutki, które w myśl zasady „każda zmiana rodzi sprzeciw”, mogą się pojawić przy wprowadzaniu nowej platformy B2B.

Otwarcie na e-commerce

Jako, iż artykuł publikujemy na łamach magazynu branży e-commerce, naturalny wydaje się mi swoisty apel. Wdrażając systemy B2B pamiętajmy o branży handlu internetowego. Jednym z największych problemów dla właścicieli sklepów internetowych jest uzyskanie aktualnej i wiarygodnej informacji na temat dostępności towarów w magazynie dostawcy. Jeśli taka informacja dostępna będzie po API lub w formie pliku CSV czy XML, zyskamy wielu fanów wśród właścicieli sklepów internetowych. Koszty modułu eksportu danych są niewielkie, więc czemu nie udostępniać takich informacji?


Łukasz Plutecki – w agencji interaktywnej NetArch od 2 lat pracuje nad projektem AtomStore – platformą e-commerce klasy premium. Prowadzi bloga o marketingu internetowym – http://www.plutecki.net. W branży jest znany m.in. z wystąpień podczas ShopCampów.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #10. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Integracja sklepu z PayU jeszcze łatwiejsza

PayU udostępniło pluginy do najpopularniejszych platform e-commerce: PrestaShop, OpenCart, Magento, OsCommerce. Wtyczki PayU ułatwiają integrację e-sklepu z kontem PayU. Sklepy internetowe działające w oparciu o wyżej wymienione platformy mogą pobrać bezpłatne pluginy ze strony www.github.com/payu. Ich instalacja zajmie kilka minut – wystarczy po pobraniu wtyczki postępować zgodnie z krótką instrukcją.

W pierwszej kolejności należy wgrać pluginy w odpowiednie miejsce, a następnie skonfigurować parametry takie jak POS, klucze itp. W razie jakichkolwiek trudności można skontaktować się z konsultantem wysyłając wiadomość/pytanie na adres sabdbox@payu.pl.

„Korzystamy z platformy github.com w celu udostępniania rozwiązań opartych na licencji opensource, wpierających wdrożenie oraz integrację z naszymi produktami. Jest to część projektu pod hasłem „openpayu”, w ramach którego powstanie niebawem portal dla webdeweloperów oraz odbywają się warsztaty i szkolenia” – informuje Łukasz Janowski, Product Manager PayU SA. – „Współpracujemy z 24 bankami, centrami autoryzacji oraz dostawcami usług płatniczych w Polsce. Udostępniając konto PayU w e-sklepie można więc zaoferować kupującym wiele metod płatności w postaci e-przelewów lub kart” – dodaje.

Wygodne i szybkie zakupy, jakie można zapewnić kupującym dzięki zintegrowaniu e-sklepu z kontem PayU, to więcej zadowolonych, a tym samym powracających do sklepu klientów. Zakupy z kontem PayU można zakończyć wykonując 4 proste kroki, więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie www.payu.pl, w sekcji dla kupujących-szybkość. Poza tym PayU udostępnia sprzedającym przejrzysty panel administracyjny. Dzięki niemu zarządzanie platformą sklepową przebiega wyjątkowo sprawnie.

Pluginy do poszczególnych platform e-commerce można pobrać bezpośrednio ze stron:

Źródło: PayU

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Nowe klauzule niedozwolone według UOKiK – czerwiec 2012

Autorką poniższego tekstu jest Julia Mandel z firmy Trusted Shops, która zajmuje się certyfikacją sklepów internetowych. Informacja pochodzi z newslettera Trusted Shops, który możecie zamówić tutaj.

Firma Trusted Shops co miesiąc przedstawia kolejne zestawienie wpisów w rejestrze niedozwolonych klauzul, które mogą dotyczyć sklepów internetowych. W czerwcu wpisano do rejestru 40 nowych klauzul, w tym 12 nowych klauzul z zakresu handlu elektronicznego i sprzedaży konsumenckiej. Bądź na bieżąco i sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz ich w Twoim sklepie.

Reklamacje

Do rejestru wpisano ponownie nowe niedozwolone klauzule dotyczące reklamacji, które ograniczają prawa klienta w sposób niezgodny z prawem. Należy więc sprawdzić, czy przypadkiem w sklepie nie są stosowane następujące (lub podobne) klauzule:

Numer wpisu 3252, data wpisu 25.06.2012:

W przypadku gdy paczka nie posiada żadnych zewnętrznych uszkodzeń a zawiera uszkodzone produkty należy zwrócić ją kurierowi w celu odesłania jej do sklepu XXX. W przeciwnym razie reklamacja nie zostanie uwzględniona.

Numer wpisu 3253, data wpisu 25.06.2012:

W przypadku towarów wadliwych bądź uszkodzonych fabrycznie gwarantujemy ich wymianę na towar wolny od wad, pod warunkiem pisemnego zgłoszenia uszkodzenia faksem w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania przesyłki (…).

Numer wpisu 3282, data wpisu 25.06.2012:

Reklamacja zostanie rozpatrzona w ciągu 30 dni od daty otrzymania przesyłki.

Należy pamiętać, że nie można zmieniać prawa w zakresie postępowania reklamacyjnego na niekorzyść konsumenta. Zasadniczo w sytuacji, gdy towar jest wadliwy, klient musi poinformować o tym fakcie sprzedawcę w ciągu 2 miesięcy od momentu stwierdzenia niezgodności towaru z umową. O ile sprzedawca nie ustosunkował się do złożonej reklamacji w terminie 14 dni, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną (art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Opóźniona dostawa

Poza tym do rejestru wypisana została jeszcze następująca niedozwolona klauzula, która dotyczy odpowiedzialności za opóźnioną dostawę przesyłki.

Numer wpisu 3281, data wpisu 25.06.2012:

Sklep nie odpowiada za opóźnienia w dostawie spowodowane nieprawidłową pracą spedytora.

Przy takich zapisach należy zwrócić uwagę, że konsument zawiera umowę ze sklepem. Nie ma on żadnych relacji z dostawcą towaru. Umowę z dostawcą towaru ma natomiast sklep. W momencie zawarcia umowy kupna – sprzedaży na odległość sklep zobowiązuje się do dostarczenia towaru, więc nie może przenosić tych zobowiązań na inną firmę.

Właściwość miejscowa sądu

Ponownie w czerwcu wpisano do rejestru niedozwolone klauzule, które narzucają konsumentom właściwość miejscową sądu w sposób niezgodny z prawem, jak np.:

Numer wpisu 3267, data wpisu 25.06.2012:

Wszelkie spory wynikłe z tytułu wykonania zobowiązań związanych z niniejszym Konkursem będą rozstrzygane przez Sąd właściwy powszechny właściwy dla strony pozwanej.

Numer wpisu 3283, data wpisu 25.06.2012:

Sądem właściwym do rozstrzygania sporów między firmą XXX reprezentującą XXX a jej klientami jest Sąd Rejonowy w Warszawie – Mokotów.

Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi sądu, w okręgu którego ma siedzibę. Takie klauzule mogą być stosowne jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca kieruje swoją ofertę (wyłącznie) do innych handlowców (B2B).

Dalsze niedozwolone klauzule

Do rejestru niedozwolonych klauzul wypisano jeszcze następujące klauzule, które mogą dotyczyć również sklepów internetowych:

Numer wpisu 3280, data wpisu 25.06.2012:

Korzystanie ze Sklepu internetowego XXX jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu. Wszelkie reklamacje dotyczące sposobu świadczenia usług, wynikające z nieznajomości bądź faktu nieprzestrzegania niniejszego Regulaminu, nie będą rozpatrywane.

Numer wpisu 3284, data wpisu 25.06.2012:

XXX nie ponosi żadnej odpowiedzialności z tytułu wyrządzonych szkód będących rezultatem korzystania z serwisu XXX.

Numer wpisu 3285, data wpisu 25.06.2012:

XXX na bieżąco aktualizuje informacje zawarte w serwisie, jednak nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność, aktualność oraz kompletność informacji przedstawionych na stronach serwisu.

Numer wpisu 3286, data wpisu 25.06.2012:

Jednocześnie XXX zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w części lub całości serwisu bez uprzedzenia.

Podsumowanie

Jeżeli jedna (lub więcej) z wymienionych klauzul wygląda znajomo, należy koniecznie sprawdzić regulamin, aby wykluczyć, że takie lub podobne klauzule są używane w Twoim sklepie. O ile istnieją wątpliwości, należy się skonsultować z prawnikiem.

Szczegółowe informacje dla sklepów internetowych o wymaganiach prawa e-commerce w Polsce oraz różne wzory tekstów prawnych można znaleźć także w Podręczniku Trusted Shops, który można otrzymać za darmo po zamówieniu biuletynu informacyjnego pod tym adresem (jedyny wymóg to wypełnienie krótkiego formularza).

Niezależnie od tego, regulamin sklepu powinien być regularnie sprawdzany i w razie potrzeby dostosowany.

Przeczytaj również:

Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu zapisów w regulaminie Twojego sklepu i dbaj, aby był zgodny z aktualnymi wymogami prawnymi.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)