Taśma firmowa, katalogi, wizytówki, ulotki. Czy sklep internetowy powinien w nie zainwestować?

Autor tekstu eKomercyjnie.pl
Opublikowano 23 maja 2013
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 4 min

seminarleiter mit seinem teamZ marketingowego punktu widzenia posiadamy wiele strategii wejścia na rynek z naszym produktem bądź usługą. Kiedy otwieramy sklep internetowy, ilość formalności i pracy przekłada się na nasz czas, a tym samym zapominamy o pierwszych, aczkolwiek najważniejszych działaniach marketingowych. Biznes w sieci jest pozornie anonimowy, jednak właśnie tę barierę powinniśmy pokonać, stosując niewirtualne środki prezentacji marki. Na samym początku możemy wykorzystać kilka prostych narzędzi bez dużego wkładu finansowego czy nakładu pracy.

Jak powinna wyglądać wizytówka i ile za nią zapłacę?

Handel elektroniczny to z jednej strony nasi klienci, a z drugiej partnerzy biznesowi, o których powinniśmy zabiegać. Nie zapominajmy, że w takich relacjach ważny jest systematyczny kontakt e-mailowy czy telefoniczny, jak również osobisty. Wizytówka to jedno z narzędzi, które ułatwi nam zaprezentowanie własnej osoby, a jej przekazanie stanowi nieodzowny element każdego spotkania. Zakładając sklep internetowy, często kierujemy się podejściem „zainwestujemy, jak zarobimy”. Ale czy na pewno wiemy, jakiego rzędu są to koszty?

Wiele drukarni oraz firm reklamowych oferuje nam wydruk wizytówek. Ceny na rynku zaczynają się już od 40 zł netto za 100 sztuk, a przy większych ilościach możemy je skutecznie negocjować. Za projekt zapłacimy około 100 – 300 zł, jednak posiadając podstawową znajomość programów typu CorelDraw, możemy szybko sami nadać odpowiedni wygląd naszej wizytówce. W przypadku branży e-commerce postawmy na prostotę. Nazwa sklepu, dane kontaktowe, imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko to podstawowe i jedyne informacje, które powinniśmy na niej zamieścić. Do wyboru mamy zarówno wizytówki jedno-, jak i dwustronne. Która z opcji jest lepsza? Zdecydowanie pierwsza. Pozostawiając wolne, białe, matowe miejsce, zapewniamy naszemu klientowi wolny obszar na zanotowanie najważniejszych ustaleń lub dodatkowych informacji. Wizytówka posiadająca moc kolorów po obu stronach przyciągnie uwagę, lecz przestanie tym samym spełniać swoje najważniejsze funkcje.

Ulotka – co mogę zyskać i jak ją wykorzystać?

Ulotka jest świetnym narzędziem marketingowym dla naszego sklepu internetowego. Posiadając produkt, na którym zarabiamy najwięcej bądź jako jedni z nielicznych mamy go w swojej ofercie, pomyślmy o jego zaprezentowaniu naszym klientom. Dołączając ulotkę z takim produktem do innych naszych zamówień, zwiększamy szansę na jego sprzedaż. Tak jak w przypadku wizytówki ceny zarówno projektu jak i druku są zróżnicowane. Jeżeli i tym razem zdecydujemy się na współpracę z grafikiem powinniśmy przeznaczyć około 300 – 600 zł netto za projekt ulotki dwustronnej. Jeżeli nie zatrudniamy takiej osoby możemy skorzystać z usług freelancera bądź agencji reklamowej, jednak bądźmy ostrożni. Poszukajmy w Internecie informacji na temat osoby lub firmy, której chcemy zlecić wykonanie takiej pracy. Nie sugerujmy się również ceną. Na różnych portalach znajdziemy oferty gdzie za projekt ulotki zapłacimy do 100 zł. Zwróćmy jednak szczególną uwagę na tego typu ogłoszenia. W kwestii wydruku sprawa jest prostsza. Wiele firm posiada bardzo podobną ofertę, uzależnioną jednak od interesującej nas ilości. Za 20 000 jednostronnych ulotek (kreda, 170 g.). w 6 drukarniach zapłacimy od 950 zł netto – 1060 zł netto.

Katalog produktów – podkreśl swój styl

Jeżeli posiadamy w swoim asortymencie ekskluzywne oraz wysoko marżowe produkty, warto pomyśleć nad stworzeniem katalogu. Forma i styl dopasowane powinny zostać do naszego wizerunku. W takim wypadku kolorystyka czy design katalogu pozwolą na utożsamienie produktów z naszym sklepem, a klient nie będzie miał wątpliwości, gdzie powinien go zakupić. Ile kosztuje projekt graficzny? Jego oszacowanie w przypadku katalogu nie jest proste, a wahania cen na rynku bardzo duże. Jednak dla przykładu możemy przyjąć, że za pracę grafika przy około 40 stronach A4 (koncepcja + ułożenie zdjęć i tekstów) wraz z poprawkami na każdym etapie realizacji zapłacimy od 70 – 100 zł netto za stronę. Wydruk katalogu produktów wiąże się z dużymi kosztami, jednak pozwoli na skuteczne dotarcie do głównych zmysłów naszego klienta. Obraz drukowany zaprezentuje nasze produkty i podkreśli ich realistyczny wygląd.

Taśma firmowa – pokaż swoją markę już na opakowaniu

Wiele osób twierdzi, że taśma firmowa stanowi wyłącznie dodatek do prezentacji wizerunku graficznego naszej firmy. Jednak im częściej i efektowniej go pokazujemy, tym mocniej zostanie on utrwalony w pamięci naszych klientów. Opakowanie to wizytówka tego, co nabywca może spodziewać się po zawartości otrzymanej przesyłki. Za standardową taśmę pakową przy zakupie detalicznym zapłacimy około 1,30 zł netto. W przypadku prezentacji naszego logo na tego typu nośniku reklamowym, cena uzależniona jest głównie od ilości zamawianych sztuk. Przy 500 rolkach o szerokości standardowej 48 mm i długości 40 m cena oscyluje w okolicach 3 zł netto za sztukę (dla nadruku 2 kolorowego). Pamiętajmy jednak, że inwestycja w wizerunek naszej firmy jest opłacalna na każdym etapie rozwoju. Takie działania wpływają na wzrost zainteresowania klientów naszym asortymentem, co jednoznacznie przekłada się na sprzedaż. Taśma pakowa z naszym logiem posiada jeszcze jedną, niezwykle ważną zaletę. W przypadku zagubienia naszej przesyłki, pomaga ona w szybkiej i skutecznej identyfikacji paczki, co w szczególności przydaje się w intensywnym okresie przedświątecznym.

Jak cię widzą, tak cię piszą

Powyżej zaprezentowane, proste narzędzia marketingowe pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców oraz wpływają na dobre postrzeganie naszej marki wśród odbiorców. Reklama sklepu internetowego może przynieść realne korzyści również w przypadku zastosowania standardowych metod. Nasi klienci poczują, że przygotowaliśmy coś specjalnie dla nich, a taki sposób prezentacji sklepu czy konkretnych produktów pozwoli zwiększyć naszą sprzedaż. Pamiętajmy jednak o rozwadze przed podjęciem współpracy z nieznajomym grafikiem bądź niesprawdzoną agencją reklamową. Warto również pomyśleć o próbnym wydruku ulotek czy katalogu przed zleceniem wykonania całej serii. Niewielkim kosztem i przy zachowaniu ostrożności możemy skutecznie promować nasz sklep już na samym początku działalności.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!