eKomercyjnie.pl

Webinary w strategii marketingowej i sprzedażowej e-sklepów – cz.1

Autorem poniższego artykułu jest Piotr Krupa z ClickMeeting.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, obecność w porównywarkach cen, social media, e-mail marketing czy blog – tak najczęściej e-sklepy walczą o uwagę klientów. W strategii marketingowej i sprzedażowej warto sięgać również po nowe narzędzia, do których należą webinary.

O spotkaniach, konferencjach online czy webinarach mówi się ostatnio coraz częściej. Stają się one szczególnie popularne w kontekście e-learningu, czyli metody nauczania z wykorzystaniem komputerów, a w szczególności Internetu. Temat najczęściej powraca przy okazji doniesień medialnych na temat kolejnej szkoły językowej, która wprowadziła do swojej oferty zajęcia prowadzone za pośrednictwem sieci.

Nie jest to jednak jedyne zastosowanie webinarów. Są one również wykorzystywane w szeroko rozumianej branży B2B, m.in. przez firmy doradcze, technologiczne, IT czy kancelarie prawne. Są to zazwyczaj spotkania wewnętrzne, szkoleniowe oraz marketingowe i sprzedażowe. Trzeba jednak przyznać, że mimo rosnącej popularności, spotkania online są wciąż wykorzystywane tylko przez wąską grupę firm i organizacji. Co więcej, wiele firm traktuje je bardziej jako ciekawostkę technologiczną niż narzędzie biznesowe, które można wykorzystać w codziennej pracy. Czy to oznacza, że spotkania online mogą być wykorzystywane tylko w rzadkich przypadkach przez nieliczne branże?

Bynajmniej! Niewielka popularność webinarów wynika raczej z nieznajomości ich możliwości oraz korzyści, które mogą przynieść. Tymczasem można je z powodzeniem wykorzystać w niemal każdej branży, trzeba tylko mieć pomysł i wiedzieć, jak go zrealizować.

Wyznaczaj trendy w branży

E-sklepy najczęściej walczą o klientów za pomocą sprawdzonych rozwiązań. Obowiązkowe w ich przypadku jest pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych oraz obecność w porównywarkach cen. Następne na liście zadań marketingowych są portale społecznościowe, e-mail marketing, programy lojalnościowe i partnerskie oraz reklamy banerowe. Każde z tych narzędzi jest skuteczne i zapewne generuje sprzedaż, ale czy pozwala się wyróżnić na tle konkurencji?

Warto czasami rozważyć wykorzystanie nowych narzędzi, których innowacyjność może skuteczniej przyciągać uwagę klientów. Ważne jest jednak, aby wiedzieć, jak je umiejętnie wykorzystać. Podobnie jest z webinarami. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie i w dużej mierze od wiedzy i kreatywności e-przedsiębiorców będzie zależało to, jakie znaczenie i kształt zostaną im nadane w branży e-commerce. Wśród najpopularniejszych pomysłów są spotkania z klientami i prezentacja najnowszych produktów z oferty e-sklepu, zaprezentowanie ich działania i głównych funkcjonalności czy webinary z liderami opinii, blogerami, którzy mają wpływ na decyzje zakupowe internautów.

Zanim jednak przejdziemy do sposobów wykorzystania webinarów, omówimy, jak przygotować i przeprowadzić efektywny webinar.

Co to w ogóle jest webinar?

Tak naprawdę webinar to nic innego, jak spotkanie online, które umożliwia dwustronną komunikację pomiędzy prowadzącym a uczestnikami. Charakterem przypomina spotkanie tradycyjne, ale dzięki technologii pozwala spotykać się „na odległość” – bez konieczności pokonywania setek lub tysięcy
kilometrów.

Webinar będzie skuteczny, jeśli zostanie dobrze przeprowadzony, co oznacza, że trzeba postarać się o utrzymanie uwagi uczestników do końca spotkania. Połową sukcesu jest dobre przygotowanie się do spotkania – przemyślenie formuły, postawienie celu, zaplanowanie poszczególnych części i przygotowanie materiałów oraz prezentacji. Łatwo zauważyć, że przygotowania nie różnią się za bardzo od zwykłego spotkania. Dodatkowo, zadaniem prowadzącego jest zadbanie o to, by spotkanie było interesujące i zapewniało odpowiednią dozę interakcji z publicznością. Warto pamiętać o trzech kluczowych elementach, które powinny zostać przewidziane w każdym webinarze:

Ankiety

Pozwalają poznać opinie uczestników oraz nawiązać z nimi bezpośrednią interakcję. W profesjonalnych platformach do spotkań online można przeprowadzać ankiety nie przerywając spotkania, a ich wyniki pojawią się na ekranach uczestników od razu po zakończeniu ankiety.

Odpowiednie tempo i czas trwania

Dobrze jest wypracować sobie takie tempo prowadzenia spotkania, które pozwoli na objęcie całego zaplanowanego materiału, uzyskanie komentarzy od uczestników i podjęcie ważnych decyzji bez niepotrzebnego przedłużania spotkania. Czas trwania webinaru zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Są jednak pewne reguły i wypróbowane rozwiązania. Generalnie, webinar stosowany jako narzędzie marketingowe powinien trwać od 30 do 60 minut.

Pytania od uczestników na końcu spotkania

Podsumowanie spotkania powinno się odbyć na około kwadrans przed jego zakończeniem. Dzięki temu zostanie jeszcze czas na pytania od uczestników. Warto uczynić z tego osobny punkt w harmonogramie spotkania – to bardzo ważna informacja dla potencjalnych uczestników, którzy na pewno zostaną do końca, wiedząc, że został zaplanowany czas na dyskusję.

Zapewniaj interesującą i wartościową treść

Jeżeli kupujemy jakieś czasopismo lub gazetę i nie znajdujemy w niej żadnych interesujących materiałów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że następnym razem już jej nie kupimy lub będziemy do jej zakupu podchodzić z większym dystansem. Tak samo jest z webinarem. Jeśli jest on nudny i nie dostarcza uczestnikom żadnych nowych informacji albo porusza zupełnie inne kwestie, niż te, których się spodziewali, to zapewne nie wezmą oni już więcej udziału w kolejnym spotkaniu online. W zależności od rodzaju spotkania, warto przygotować jego treść tak, aby nie była nudna ani zbyt trudna dla uczestników. Jeżeli jest to spotkanie sprzedażowe, na którym prezentowane są nowe produkty w ofercie e-sklepu, to niech informacje na ich temat albo sposób ich prezentacji różnią się od tych, które można znaleźć już w Internecie.

Stawiaj na interakcję

Jak już zostało napisane powyżej, webinary powinny być spotkaniami, w których duży nacisk stawia się na interakcję. W przeciwnym razie będą standardową prezentacją video, jaką można znaleźć w serwisie YouTube. Warto w związku z tym – oprócz ankiet – korzystać również z funkcji czatu. Uczestnicy już od początku spotkania będą mogli zadawać pytania, komunikować się między sobą lub rozmawiać z organizatorami. Można również na samym początku spotkania zachęcić uczestników do zadawania pytań, na które odpowiedzi zostaną udzielone w końcowej części. Innym sposobem jest wykorzystanie asystenta, który będzie odpowiadał na bieżąco na wszystkie pytania pojawiające się na czacie.

Przygotuj prezentację, która będzie czytelna

Webinar powinien mieć usystematyzowaną formułę. Aby nie pogubić się w prezentowanym materiale, najlepiej oprzeć ją na prezentacji. Nie trzeba wyszukiwać niczego specjalnego – wystarczy prezentacja wykonana w programie PowerPoint. Przygotowując ją, dobrze jest pamiętać o kilku rzeczach:

  • unikaj chaosu, postaw na prostotę;
  • wybierz czcionkę, która jest łatwa do przeczytania;
  • rozmiar czcionki powinien mieć ok. 30 punktów;
  • trzymaj się stonowanych barw;
  • zamiast dużej ilości tekstu wybieraj przykuwające uwagę grafiki, które oddają sens omawianego tematu – w ten sposób uczestnicy zamiast czytać poszczególne slajdy, będą słuchali tego, co mówi prezenter;
  • ogranicz liczbę slajdów to niezbędnego minimum.

Druga część artykułu zostanie opublikowana w kolejnym numerze magazynu eKomercyjnie. pl. Opowiemy w niej m.in. o sposobach wykorzystania webinarów i spotkań online w strategii marketingowej i sprzedażowej e-sklepów.


Piotr Krupa – Koordynator ds. PR w ClickMeeting, platformie do konferencji i spotkań
online. Autor wielu publikacji na temat e-mail marketingu oraz webinarów i spotkań online w mediach branżowych. Pasjonat nowoczesnych technik komunikowania. piotr.krupa@clickmeeting.com

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #7. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!


Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o e-mail marketingu, polecamy Wam poradnik autorstwa Piotra Krupy, Macieja Ossowskiego i Krzysztofa Bartnika. E-book „E-mail marketing w sklepie internetowym” dostępny jest w naszym sklepie za jedyne 19,99 PLN.

E-mail marketing w sklepie internetowym

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Dobre praktyki w projektowaniu sklepu internetowego: moo.com

moo.comPomysłów na biznes jest tyle, ilu właścicieli firm. Czasami o osiągnięciu sukcesu decyduje trafny wybór branży oraz umiejętne wykorzystanie jej potencjału. To właśnie sprofilowanie się oraz dostarczanie produktów naprawdę wysokiej jakości pozwoliło moo.com na zdobycie wysokiej pozycji wśród firm zajmujących się poligrafią, a dokładniej drukiem wizytówek, kart biznesowych oraz naklejek.

moo.com

O firmie było głośno kilka miesięcy temu, gdy zaproponowała użytkownikom Facebooka darmowe wizytówki. Bazowały one na coverphoto oraz zdjęciu profilowym. Promocja ograniczona czasowo pozwalała na zamówienie za darmo 50 wizytówek. Zamawiający zobowiązany był tylko do poniesienia kosztów przesyłki (około 15 zł w przypadku wysłania paczki do Polski). Pomysł przemówił do społeczności Facebooka i w sieci pojawiło się wiele pozytywnych komentarzy na temat drukarni.

Moo poza pomysłami na promocję, pochwalić się może intuicyjną i przejrzystą stroną, przy pomocy której możemy złożyć zamówienie na nasze wymarzone wizytówki. Strona główna pozwala nam wybrać, jaki rodzaj wydruków nas interesuje: wizytówki, wizytówki deluxe, mini wizytówki, pocztówki czy naklejki.

moo.com

Po wybraniu interesującej nas kategorii zostajemy przeniesieni do kreatora wydruków. Pozwala on wybrać jeden z ponad 100 wzorów dostępnych na stronie lub „uploadować” własną grafikę. Po dokonaniu wyboru, flashowa aplikacja daje możliwość zmiany danych osobowych/firmowych na wizytówce.

moo.com

Każdy z tych etapów jest bajecznie prosty i intuicyjny. Na końcu wybieramy ilość wizytówek (im większa, tym atrakcyjniejsza cena) oraz typ rogów (ostre lub zaokrąglone). Po zaznaczeniu wszystkich interesujących nas opcji pozostaje nam tylko dokonać wpłaty. Ciekawą opcją jest zapamiętanie naszych ustawień, co pozwala złożyć kolejne zamówienie bez potrzeby ponownego przechodzenia procesu kreacji.

moo.com

Ponieważ firma stawia na kompleksowość i jakość, poza wizytówkami możemy od razu zamówić wizytowniki, koperty czy ramki. Wszystko tak samo stylowe i profesjonalne, jak strona i wydruki moo.com.

moo.com

Mnie moo.com pokazało, jak z prostej rzeczy, jaką jest wizytówka, zrobić małe dzieło sztuki. Dzieło, w procesie tworzenia którego aktywnie bierzemy udział. Firma daje nam tak naprawdę dwie rzeczy: ładną, przejrzystą witrynę z intuicyjnym kreatorem oraz wysokiej jakości wydruki, które są dostarczane pod wskazany adres. Jeśli myślimy o spersonalizowanych produktach, takich jak wydruki, warto podpatrzeć pomysły z moo.com.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Ta promocja na FB z opłatą tylko za przesyłkę to bardzo ciekawy pomysł, może da się go wykorzystać również w innych branżach.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Quartic podsumowuje pierwszy rok działalności

Quartic to inteligentny system personalizowanych rekomendacji dla e-biznesu. Data Force Group, pomysłodawca systemu rok temu zyskał partnera strategicznego i inwestora, firmę Divante. W ten sposób obie firmy połączyły siły na rynku e-commerce zawiązując firmę QUARTIC sp. z o.o., w której Divante objęło mniejszościowe udziały.

Po roku intensywnej sprzedaży Quartic obsługuje wiele dużych polskich sklepów internetowych. Do klientów należą między innymi Empik, Merlin, Praktiker, Agora, TUI, Wolters Kluwer, Nexto. Z systemu Quartic korzysta ponad 50 sklepów internetowych w Polsce i za granicą np. ostatnio wdrożony na Ukrainie sklep www.praktiker.ua czy w Niemczech www.bimago.de.

– Nasze rozwiązanie często porównywane było z konkurencyjnymi systemami i w testach porównawczych okazywało się, że rekomendacje generowane przez Quartic są skuteczniejsze. Daje nam to pewność co do oferowanego produktu – mówi Tomasz Karwatka z Divante.

Przykładowe efekty działania Quartic w branży książka, muzyka, gry:

  • Średnia sprzedaż z rekomendacji dla branży to 11%.
  • Wzrost sprzedaży po testach A/B, które realizowaliśmy to minimum 6%.

Łącząc system Quartic z systemem eMail Marketingowym Sendingo, klienci otrzymują rozwiązanie generujące dla każdego klienta sklepu unikalny newsletter. Projekt realizowany dla Praktiker.pl wykazał, iż umożliwia to zwielokrotnienie skuteczności działań e-mail marketingowych.

Już niebawem z Quartic w prosty sposób będą mogli skorzystać także wszyscy klienci oprogramowania Gekosale. Divante bezpłatnie udostępnia moduł integrujący oprogramowanie z systemem rekomendacji. Właściciele sklepów mogą przez miesiąc bezpłatnie testować rekomendacje Quartic i zacząć płacić gdy te udowodnią swoją wartość w ich biznesie.

Źródło: Grupa Divante

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)