eKomercyjnie.pl

Webinary w strategii marketingowej i sprzedażowej e-sklepów. Część druga

Autorem poniższego artykułu jest Piotr Krupa z ClickMeeting.

Skoro wiesz już, co to jest webinar i dlaczego warto brać go pod uwagę przy planowaniu strategii marketingowej i sprzedażowej e-sklepu, to z pewnością zainteresują Cię również sposoby i pomysły wykorzystania tego narzędzia w praktyce.

W pierwszej części artykułu, opublikowanej w poprzednim numerze magazynu eKomercyjnie.pl, omówiłem możliwości i zalety webinarów, sposoby ich przygotowywania i przeprowadzania oraz wskazałem trzy kluczowe elementy, które powinny zostać przewidziane w każdym webinarze.

Wiemy już, że zastosowanie webinarów jest bardzo szerokie. Tylko od kreatywności marketerów i przedsiębiorców zależy, w jakim kształcie i charakterze zostaną wykorzystane. Aby ułatwić zadanie wszystkim, którzy nie korzystali jeszcze z tej formy komunikacji z klientami, poniżej prezentuję kilka kreatywnych sposobów zastosowania webinarów i spotkań online w promocji sklepów internetowych.

Spotkania online w codziennej komunikacji z klientem

Bez wątpienia najpopularniejszym miejscem na zbieranie opinii i komunikację z klientami jest teraz Facebook. W tym miejscu można dzisiaj spotkać niemal wszystkie e-sklepy, które promują swoje produkty, prowadzą obsługę klientów i starają się przyciągnąć chociaż na chwilę uwagę swoich fanów, publikując śmieszny film lub niecodzienne zdjęcie.

Z jednej strony jest to z pewnością skuteczny kanał – tym bardziej, że prawdopodobnie większość klientów codziennie z niego korzysta. Ale z drugiej strony można uznać, że zrobiło się tam zbyt tłoczno i warto zacząć szukać alternatywnego, ale równie efektywnego miejsca do szybkich spotkań z klientami. Rozwiązaniem mogą okazać się spotkania online.

Najprostszym sposobem na wykorzystanie spotkań online jest zorganizowanie video konferencji z klientami lub fanami e-sklepu. Można w ten sposób zaprezentować najnowsze produkty w ofercie lub po prostu zapytać klientów o opinie i uwagi związane z funkcjonowaniem sklepu.

Taka forma komunikacji może być bardzo atrakcyjna i pomagać skutecznie budować relacje. Klienci mogą bowiem zobaczyć i porozmawiać na żywo z właścicielem (lub pracownikiem) sklepu internetowego, który zazwyczaj skrywa się pod komunikatami publikowanymi na Facebooku lub adresem email.

Clickmeeting - spotkanie edukacyjne

Innym sposobem na wykorzystanie spotkań online jest uruchomienie pokoju konferencyjnego w czasie pracy biura obsługi klienta. Dzięki temu każdy klient, zamiast pisać maila czy dzwonić, będzie mógł w każdej chwili zalogować się i zgłosić swój problem. Przewaga spotkań online nad tradycyjnymi narzędziami wykorzystywanymi do obsługi klienta tkwi w funkcjonalnościach. Profesjonalne platformy do spotkań online oferują wiele możliwości, dzięki którym klient zostanie obsłużony na nowym poziomie interaktywności. Przykład? Funkcja udostępniania przeglądarki, dzięki której pracownik będzie mógł nawigować klienta po stronie e-sklepu.

ClickMeeting - funkcja udostępniania przeglądarki

Zaprezentuj działanie oferowanych produktów

Pomysł polega na spotkaniu z klientami i przedstawieniu im najnowszych produktów z oferty e-sklepu oraz zaprezentowaniu ich działania i głównych funkcjonalności. Oczywiście szybszym rozwiązaniem będzie nagrać video i opublikować je na stronie internetowej e-sklepu lub profilu na Facebooku. Tylko, że w ten sposób traci się szansę na interaktywność, którą zapewniają spotkania online – możliwość zadawania pytań czy rozmowę z prowadzącym lub innymi uczestnikami.

ClickMeeting - pokój konferencyjny

Ten sposób wykorzystania spotkań online może niektórym przypominać „Telezakupy”, które swego czasu często gościły na ekranach telewizorów wielu rodzin. Jedni lubili tę formę promocji i często kupowali oferowane produkty, a inni z kolei byli na nie uczuleni. Dlatego nie namawiam do tak pretensjonalnego promowania produktów e-sklepu, a raczej ograniczenia się do zaprezentowania ich głównych funkcji i zastosowań z dużym naciskiem na interakcję z użytkownikami. Mogą oni bowiem zadawać nurtujące ich pytania na temat produktów, wymieniać się nawzajem opiniami lub zgłaszać swoje problemy. Warto dodać, że taki sposób wykorzystania spotkań online sprawdzi się tylko w niektórych sklepach – w szczególności w przypadku tych oferujących sprzęt komputerowy, AGD lub RTV, ale nie tylko.

Profesjonalne platformy do spotkań online oferują nagrywanie prowadzonych wydarzeń. Prezentacje można zatem bez problemu zapisać i wykorzystać ponownie, publikując je np. w serwisie YouTube, na firmowym blogu lub profilu na Facebooku.

ClickMeeting - funkcja udostępniania video z serwisu YouTube

A w spotkaniu weźmie udział…

Blisko połowa Polaków, szukając informacji o produktach czy usługach w sieci, wierzy komentarzom zupełnie obcych osób – wynika z najnowszego raportu Digital Life 2011. Co ciekawe, ogromną popularność  zyskują  ostatnio nagrania z serwisu YouTube, na których kobiety (coraz częściej również mężczyźni) opowiadają (i rekomendują lub nie) o kosmetykach, ubraniach, a nawet telefonach, aparatach fotograficznych czy grach komputerowych. To właśnie tego typu osoby uważane są za
liderów opinii i bardzo często mają wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie produktu.

Warto wykorzystać ten potencjał w promocji e-sklepu. Kolejnym kreatywnym sposobem wykorzystania spotkań online może być zaproszenie tych najbardziej wpływowych internautów (można sugerować się liczbą wyświetleń filmów lub ilością  osób subskrybujących kanał na YouTube) do współpracy i zorganizowanie spotkania z klientami e-sklepu.

Trzeba pamiętać, że najmocniejszą stroną vlogerów jest ich niezależność i bezstronność w rekomendowaniu produktów. Zatem promowanie przez nich konkretnych pozycji z oferty będzie raczej niemożliwe. Poza tym, wypadłoby to nienaturalnie i nie udałoby się osiągnąć zamierzonego celu. Warto natomiast wykorzystać ich popularność do zbudowania społeczności e-sklepu, a spotkania z nimi mogą opierać się wyłącznie na pytaniach zakupowych zadawanych przez klientów. Warto oczywiście wybierać tych vlogerów, którzy są związani tematycznie z asortymentem sklepu.

Zaskocz klientów wirtualną aukcją na żywo

Nowatorskim sposobem wykorzystania spotkań online jest również przeprowadzenie wirtualnej aukcji na żywo. Może ona odbywać się na takiej samej zasadzie jak tradycyjne aukcje – prezentacja produktu wraz z krótkim opisem oraz licytacja najwyższej ceny. Dobrze jest zacząć licytację od najniższej – a czasami nawet symbolicznej – ceny, aby klienci chętniej się zaangażowali. Może okazać się to nie tylko niezłą zabawą, która wygeneruje sprzedaż, ale stać się również znakiem rozpoznawczym e-sklepu. Aby zwiększyć popularność wirtualnej aukcji, można wykorzystać do jej promocji portale społecznościowe, wysłać newsletter do klientów oraz komunikat prasowy do branżowych mediów.

Zaprezentowane w artykule pomysły to tylko niektóre propozycje wykorzystania spotkań online w strategii marketingowej i sprzedażowej e-sklepów. Mogą one posłużyć jedynie za punkt wyjścia, który można rozwijać i modyfikować do swoich potrzeb oraz sprzedawanego asortymentu. Tym bardziej, że profesjonalne platformy do spotkań oferują coraz więcej funkcjonalności, które można z powodzeniem wykorzystać do promocji i wsparcia sprzedaży.


Piotr Krupa – Koordynator ds. PR w ClickMeeting, platformie do konferencji i spotkań
online. Autor wielu publikacji na temat e-mail marketingu oraz webinarów i spotkań online w mediach branżowych. Pasjonat nowoczesnych technik komunikowania. piotr.krupa@clickmeeting.com

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #8. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!


Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o e-mail marketingu, polecamy Wam poradnik autorstwa Piotra Krupy, Macieja Ossowskiego i Krzysztofa Bartnika. E-book „E-mail marketing w sklepie internetowym” dostępny jest w naszym sklepie za jedyne 19,99 PLN.

E-mail marketing w sklepie internetowym

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

SEM studio

Krótki opis: SEM studio to firma świadcząca usługi SEO i SEM. Jedną ze specjalizacji firmy jest pozycjonowanie i kampanie AdWords dla sklepów internetowych.

Oferta firmy: Oferta SEM studio dla sklepów internetowych:

  • audyt SEO
  • pomoc w doborze słów
  • optymalizacja
  • pozycjonowanie „long tail”
  • pozycjonowanie konkurencyjnych słów kluczowych

W zakresie cen i metod rozliczeń do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i na podstawie wspólnych ustaleń dobieramy dla danego klienta najlepszą strategię oraz formę rozliczeń. Stosowane przez nas formy rozliczeń w przypadku kampanii SEO:

  • efekt (płatność za pozycje 1-10)
  • efekt (opłata za ruch lub konwersję)
  • abonament
  • mix (abonament + efekt)

Wyszukiwarki: Google

Pozycjonowanie stron www: Tak

Kampanie AdWords: Tak

Audyt SEO i optymalizacja stron www: Tak

Web Analitycs: Tak

Modele rozliczeń: efekt, abonament

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

EuroFlorist – biznes kwitnie z certyfikatem Trusted Shops

Dzień Matki tuż tuż… Warto pomyśleć o prezencie dla Mamy nawet jeśli już dawno opuściliśmy rodzinne gniazdo. Wiele osób korzysta dziś z usług kwiaciarni internetowych. Pojawiają się jednak obawy jaką firmę wybrać, aby mieć pewność, że nie stracimy pieniędzy. Oto ważna informacja dla konsumentów. EuroFlorist, kwiaciarnia umożliwiająca wysyłkę kwiatów do dowolnego miejsca w Polsce i na świecie, uzyskała certyfikat Trusted Shops i dołączyła do grona zaufanych sprzedawców.

Branża, w której działa EuroFlorist, charakteryzuje się wyraźnymi skokami zainteresowania usługami związanymi z ważnymi w kalendarzu świętami. Najpopularniejsze daty to nadchodzący Dzień Matki, Dzień Kobiet oraz niektóre imieniny, na przykład Anny w lipcu. Interesujące dane na temat preferencji zakupowych klientów pokazują przeprowadzone niedawno badania . Jak pokazują analizy transakcji dla okresu Dnia Matki, około 80% zamówień pochodzi z Polski, pozostałe 20% z zagranicy. Co ciekawe, aż ponad 72% zamawiających to kobiety.

Najchętniej wybierane są bukiety z kolorowych kwiatów oraz klasyczne bukiety z róż. Dużym powodzeniem cieszą się również kompozycje niestandardowe, wykonywane na życzenie klienta. Ponad połowa konsumentów oprócz kwiatów wybiera jeszcze dodatek – kartkę z życzeniami, czekoladki, odżywkę do kwiatów czy kosz owoców. EuroFlorist uważnie przygląda się tym trendom i stara się na bieżąco dostosowywać oferowane usługi do zmieniających się nawyków klientów. Dla konsumentów bardzo duże znaczenie ma również bezpieczeństwo zakupów w kwiaciarni internetowej. Firma EuroFlorist postanowiła wyjść na przeciw tym oczekiwaniom.

EuroFlorist działa w oparciu o doświadczenia skandynawskiej sieci EuroFlorist, która jest największą siecią kwiaciarni w Europie. Jako biznes internetowy firma potrzebowała jednak wyróżnika, dzięki któremu zbuduje zaufanie do swojej marki i produktów. Jednym z celów kwiaciarni internetowej EuroFlorist było podniesienie jakości usług, tak aby stały się jeszcze bardziej przyjazne klientowi. Dodatkowo, spora część zamawiających usługi EuroFlorist to mieszkańcy innych krajów, którzy wysyłają kwiaty do osób prywatnych i firm w Polsce. Dlatego tak ważnym atutem znaku jakości Trusted Shops był jego europejski charakter i rozpoznawalność zarówno w Polsce, jak i w Europie.

Bacznie obserwujemy branżę e-commerce i zauważyliśmy, że największe sklepy internetowe, takie jak Vobis czy Neo24.pl już dawno postawiły na zaufanie i mają certyfikat Trusted Shops. Zależało nam na uzyskaniu znaku jakości, który będzie miał rzeczywistą wartość dla klienta. Dzięki certyfikatowi Trusted Shops nasi klienci wiedzą, że kupują w wiarygodnym sklepie, który przestrzega praw konsumenta. Mogą również poznać opinie innych klientów naszej kwiaciarni, co często ułatwia im podjęcie właściwej decyzji zakupowej – wyjaśnia Anna Burzyńska, EuroFlorist Polska.

Kwiaciarnia internetowa EuroFlorist zamierza w najbliższym czasie poszerzyć ofertę dla klientów biznesowych. Będzie to odpowiedzią na zapotrzebowanie na usługi wysyłki kwiatowej dla firm. Jednocześnie firma będzie pracować nad budowaniem zaufania do swoich produktów i usług.

Liczymy, że certyfikat Trusted Shops pomoże nam zrealizować nasze długoterminowe plany biznesowe oraz pozwoli umocnić pozycję na rynku wysyłki kwiatowej – podsumowuje Anna Burzyńska, EuroFlorist Polska.

Źródło: Trusted Shops

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)