Początki w e-handlu. Jak dobrze wybrać firmę spedycyjną dla swojego sklepu internetowego? - eKomercyjnie.pl : eKomercyjnie.pl

eKomercyjnie.pl

Początki w e-handlu. Jak dobrze wybrać firmę spedycyjną dla swojego sklepu internetowego?

spinacz-logoPierwsze kroki w każdej nowej dla nas dziedzinie nie należą do najłatwiejszych. Szczególnie jeśli nie mamy obok nikogo, kto mógłby służyć nam dobrą radą lub pomóc podjąć właściwą decyzję. Gdy brakuje nam wiedzy, możemy popełnić błędy, które staną się “gwoździem do trumny” naszego sukcesu. Te popełnione w trakcie budowania procesów logistycznych mogą wpłynąć przede wszystkim na koszty, czas realizacji zamówień, a w konsekwencji nawet utratę klientów. Dlatego mam dla Ciebie kilka cennych wskazówek, które mogą pomóc Ci uniknąć pomyłki i wybrać najlepszą firmę spedycyjną doręczającą paczki do Twoich klientów.

Dlaczego wybór spedytora jest tak ważny?

Może się wydawać, że sukces e-sklepu zależy głównie od dobrej jakości produktów sprzedawanych w konkurencyjnych cenach i skutecznych działań marketingowych, które będą tę sprzedaż napędzać. To jednak nie wszystko. Tak jak wspomniałem na wstępie, równie istotną rolę odgrywa komunikacja posprzedażowa z klientem oraz sposób, cena i jakość doręczania przesyłki, jednym słowem – logistyka.

logistyka-sklep-internetowy

Oddając paczkę w ręce kuriera, przestajesz mieć wpływ na część procesu realizacji zamówienia, jakim jest dostawa. Nie możesz jednak łudzić się, że kończy się tym samym Twoja odpowiedzialność za jakość usługi świadczonej przez przewoźnika, którego do tej roli wybrałeś. To właśnie od niego zależy, czy paczka będzie doręczona terminowo i w nienagannym stanie. Firma spedycyjna pozostawia po sobie wrażenie, które wpływa również na to, jak Ty, jako sprzedawca, będziesz postrzegany przez klientów. Właśnie dlatego wybór partnera logistycznego jest tak ważny.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim zastanów się kim są i gdzie mieszkają Twoi klienci. Może zdarzyć się tak, że większość z nich pochodzi z małych miejscowości. W takiej sytuacji najkorzystniejsza możne okazać się współpraca ze spedytorem, który udostępnia najwięcej opcji dostawy na tych terenach. Wówczas oprócz kuriera warto wziąć pod uwagę również usługi Poczty Polskiej czy RUCHu. Oferty dostawców mogą różnić się nie tylko ceną, ale i liczbą punktów odbioru przesyłek. Każdy z nich ma inaczej zorganizowaną infrastrukturę w poszczególnych rejonach Polski, pomiędzy różnymi krajami czy kontynentami. Ponadto wiele firm przewozowych specjalizuje się w dystrybucji konkretnych typów przesyłek. Jedni przewożą małe i lekkie paczki, inni wielkogabarytowe czy niestandardowe. Dlatego warto porównać je wszystkie i wybrać ofertę najbardziej odpowiadającą Twoim potrzebom.

paczkawruchu_liczba_punktow

Źródło: paczkawruchu.pl

Dlaczego warto skorzystać z usług brokera kurierskiego?

Na samym początku działalności będzie Ci trudno oszacować liczbę wysyłanych paczek. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług brokerów, którzy działając jako agregatorzy usług kurierskich, oferują korzystniejsze warunki cenowe dla małego wolumenu i pozwalają sprawdzić jakość usług różnych dostawców. Masz pełną kontrolę nad wydatkami i nie musisz wiązać się umową z jedną firmą. Serwisy brokerów są zintegrowane z platformami sklepowymi i aukcyjnymi oraz udostępniają narzędzia generujące dokumenty reklamacyjne i monitorujące spedycje.

Pamiętaj, by od początku monitorować liczbę wysyłanych paczek. Dzięki temu po kilku miesiącach działalności będziesz w stanie określić swoje realne zapotrzebowanie i wybrać ofertę przetestowanego wcześniej dostawcy, który zaoferuje Ci najkorzystniejsze warunki współpracy, i związać się z nim bezpośrednią umową.

Co należy sprawdzić, wybierając przewoźnika?

Szukając odpowiedniego dostawcy, powinieneś przygotować listę pytań, które musisz koniecznie zadać, wysyłając zapytanie ofertowe.

Wskazówka: Dobrym testem firm kurierskich jest wysłanie zapytania ofertowego do wszystkich jednocześnie i obserwowanie, która z nich odpowie najszybciej i czy oferta będzie właściwie przygotowana.

Pytania do przewoźnika, które pomogą zorientować się w jego ofercie:

pytania-do-przewoznika

Szukając najlepszych dostawców, nie kieruj się wyłącznie tym, co sami o sobie mówią. Sprawdź, jaką opinię mają o poszczególnych firmach kurierskich odbiorcy przesyłek oraz właściciele innych sklepów internetowych. Nie bój się pytać. Sprzedawcy chętnie dzielą się taką wiedzą, szczególnie jeśli dany dostawca w jakimś aspekcie zawiódł ich oczekiwania. Musisz jednocześnie pamiętać, że klient końcowy ocenia danego dostawcę przez pryzmat kontaktu z konkretnym kurierem, co może nieco zakrzywiać ogólny obraz spedytora.

Na jakie trendy w logistyce dla e-commerce warto zwrócić uwagę?

Zaczynając analizę ofert poszczególnych dostawców, możesz mieć wrażenie, że są one do siebie bardzo zbliżone, przez co wybór tej najlepszej wydaje się bardzo trudny. Każda z firm spedycyjnych ma jednak coś, co ją wyróżnia, a może się to okazać świetną opcją dla Twojego biznesu. Na rynku wciąż pojawiają się nowe rozwiązania, jedne trendy się umacniają, a inne odchodzą w zapomnienie. Oto kilka przykładów.

1. Punkty dostaw

Większość firm przewozowych już dysponuje stacjonarnymi punktami dostawy. Różnią się one między sobą sposobem działania, dostępnością i liczbą, jednak wszystkie mają tę samą funkcję – dają dodatkową, często bardzo wygodną opcję odbioru paczki. W przypadku Poczty Polskiej są to po prostu jej placówki rozlokowane na terenie całego kraju. UPS zorganizował natomiast sieć Access Pointów, czyli lokalnych firm lub sklepów, w których można nadać i odebrać paczkę. GLS ma swoje Parcel Shopy, a DPD Strefę Paczki.

Warto sprawdzić takie rzeczy, jak:

  • ile punktów ma każdy dostawca,
  • w jakich miejscach się znajdują,
  • czy dana firma planuje rozwijać sieć punktów,
  • jaka jest różnica w cenie doręczenia typu door-to-door i do punktu,
  • w jakich sytuacjach świadczona jest usługa dostawy do punktu:
  • tylko w przypadku kiedy nadawca ją wybrał,
  • czy może również w chwili, gdy kurier nie zastał odbiorcy w domu. Istotne jest również, po ilu próbach doręczenia paczka jest przekazywana do najbliższego punktu odbioru.

swipbox.com_
Źródło: swipbox.com

Nowością na rynku jest usługa SwipBox, podobna nieco do Paczkomatów InPost. Z tą różnicą, że firma NoaTech, dostawca rozwiązania, rozwija sieć automatów w modelu operatorskim i udostępnia je wielu firmom kurierskim. Dla dostawców jest to sposób na optymalizację kosztów tzw. ostatniej mili, a dla odbiorców kolejna, wygodna forma odbioru zamówienia.

2. Dostawa tego samego dnia

To szybko rozwijający się trend, który zyskuje coraz więcej zwolenników, zarówno w osobach klientów, jak i właścicieli sklepów internetowych. Jednym gwarantuje szybkie doręczenie zamówionej przesyłki, drugim stwarza przewagę konkurencyjną.

Obecnie tę formę dostawy świadczą:

sdd_furgonetkadzis
Źródło: furgonetkadziś.pl

W większości przypadków jest to usługa dostępna na terenie największych polskich miast i pomiędzy nimi, ale obserwując jej dynamiczny rozwój, można zakładać, że już w niedalekiej przyszłości będzie dostępna na bardzo szeroką skalę.

3. Zwroty

zwroty-poczta-polska

Źródło: poczta-polska.pl

Kolejnym wyróżnikiem może być podejście operatora logistycznego do obsługi zwrotów. Dąży się do jak największego uproszczenia i przyśpieszenia całego procesu. Możliwość łatwego, pozbawionego dodatkowych kosztów zwrotu zamówionego towaru jest często dodatkowym bodźcem dla konsumenta do dokonania zakupu. Przykładowo, Paczkomaty InPost i Poczta Polska dysponują dedykowanymi rozwiązaniami do obsługi zwrotów. Niektóre firmy oferują również preferencyjne warunki dotyczące przesyłek zwrotnych dla sklepów internetowych. Warto zapytać firmę kurierską, czy posiada taką dedykowaną usługę.

Jak zorganizować dostawę do różnych krajów?

Zakładając sklep internetowy, masz możliwość docierania ze swoją ofertą również do klientów spoza Polski. To okazja na zwiększenie sprzedaży, z której warto skorzystać. Szczególnie, że stopniowo wprowadzane zmiany w prawie ujednolicają zasady prowadzenia działalności handlowej, niwelując konieczność dopasowywania regulaminu świadczonych usług do norm obowiązujących w poszczególnych państwach.

Jeżeli planujesz sprzedawać również poza granicami kraju, upewnij się, że firma spedycyjna, którą wybierasz, oferuje taką usługę. Dowiedz się, czy posiada w danym kraju własną infrastrukturę, czy realizuje usługi we współpracy z lokalnym partnerem logistycznym. Najczęściej konieczne jest podpisanie osobnej umowy na świadczenie międzynarodowych usług transportowych. Bardzo ważną kwestią, o której również powinieneś pamiętać, jest zorganizowanie sprawnej obsługi zwrotów przesyłek. Czasami najefektywniejszym kosztowo rozwiązaniem, zarówno w kontekście dostaw, jak i zwrotów, okazuje się posiadanie kilku magazynów w poszczególnych regionach.

Kluczowa w przypadku sprzedaży międzynarodowej jest profesjonalna komunikacja z klientami. Zadbaj o to, by treści na stronie były pozbawione błędów, a informacja o tym, że odpowiadasz na e-mailowe czy telefoniczne pytania – również w języku angielskim (bądź innym) – była umieszczona w widocznym miejscu. Klient musi mieć pewność, że zostanie właściwie obsłużony.

Ustalając koszt dostawy zagranicznej, musisz zadbać o to, by był on jednocześnie atrakcyjny dla zamawiającego i opłacalny dla Ciebie. Wspomniane wyżej magazyny, rozlokowane w strategicznych pozycjach, lub korzystanie ze wsparcia firmy fulfillmentowej może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu niwelujemy konieczność zarządzania zwrotami, możemy zaproponować klientom atrakcyjne ceny przesyłki oraz dysponujemy adresem w danym kraju. Zagraniczni klienci często darzą ograniczonym zaufaniem sprzedawców z Polski, dlatego warto na anglojęzycznej stronie sklepu podać właśnie brytyjski adres.

Podsumowanie

Wybór właściwej firmy spedycyjnej nie jest łatwy, ale nie jest też zadaniem niewykonalnym. Należy do tego podejść na spokojnie, wiedząc już, o co zapytać, jakie warunki współpracy negocjować i czego w kwestii dostawy oczekują nasi klienci.

Biorąc pod uwagę, że kupujący online mają bardzo różne potrzeby i wymagania związane z obsługą zamówienia, musisz liczyć się z koniecznością zaoferowania im różnych form dostawy: od doręczenia pod drzwi, przez możliwość odbioru z punktu stacjonarnego, po dostawę do automatu.

Infografika: Jak wybrać przewoźnika do firmy?

Wybraliśmy pięć najważniejszych rzeczy, o które musisz zapytać firmę przewozową zanim podpiszesz z nim umowę. Możesz ją sobie ściągnąć, aby mieć zawsze pod ręką.

mininfografika_do-tekstu-o-spedytorach

Autorem powyższego poradnika jest Piotr Szymczak – Członek Zarządu Grupy Furgonetka. Od 5 lat odpowiada za rozwój flagowego produktu firmy – serwisu Furgonetka.pl . Pomysłodawca serwisu Spinacz.pl – platformy SaaS dedykowanej m.in. sklepom internetowym, która optymalizuje procesy logistyczne oraz te związane z obsługą klienta.

Artykuł był wcześniej opublikowany na blogu Spinacz.pl – zapraszamy do jego lektury!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Co i jak polscy konsumenci kupują za granicą?

paypal-logo73% dorosłych Polaków dokonało w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów online, z czego 29% kupując zarówno lokalnie, jak i za granicą. W zagranicznych e-sklepach Polacy szukają głównie ubrań, obuwia 
i akcesoriów. Wielka Brytania to najważniejszy rynek dla polskich e-konsumentów nabywających produkty za granicą, ale Chiny stają się coraz atrakcyjniejszym kierunkiem.

Rewolucja w e-commerce dokonuje się na naszych oczach, a handel transgraniczny znajduje się w jej centralnym punkcie. Mając to na uwadze, PayPal przeprowadził wraz z Ipsos globalne badanie na 29 rynkach i ok. 23 000 konsumentów, w celu zbadania jak dokonujemy zakupów – online i ponad granicami.**

Chiny wchodzą na listę 3 najważniejszych destynacji zakupowych

Zgodnie z badaniem, 73% polskich internautów dokonało w przeciągu ostatnich 
12 miesięcy zakupów online, z czego 29% kupujących online nabyło produkty zarówno lokalnie, jak i za granicą. Kluczowe rynki dla polskich e-konsumentów stanowią Wielka Brytania (13% polskich kupujących online dokonało tam zakupów), Stany Zjednoczone (12%) i Chiny (10%).

Można zatem mówić o istotnej zmianie względem zeszłego roku. Zgodnie 
z badaniem PayPal i Ipsos z 2014 roku, najważniejsze rynki dla polskich konsumentów transgranicznych obejmowały bowiem Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone i Niemcy, podczas gdy tylko 6% z nas kupiło coś w Chinach.

Czego poszukujemy za granicą?

Niemal połowa ankietowanych kupujących transgranicznie (49%) zaznaczyła ubrania, obuwie i akcesoria jako rodzaj produktów, które kupują na zagranicznych stronach internetowych w ostatnich 12 miesiącach. Pozostałe popularne kategorie obejmują elektronikę użytkową (38%), zabawki i hobby (33%), kosmetyki (28%) 
i fizyczne przedmioty z zakresu edukacji i rozrywki (28%). Są to również najważniejsze cztery kategorie, które kupujący transgranicznie wybrali w badaniu przeprowadzonym w 2014 roku.
PL_1

Polscy konsumenci coraz chętniej odwiedzają 
e-sklepy w innych krajach i zwiększają swoją aktywność – wydając więcej pieniędzy, w częstszych transakcjach, na większej liczbie stron, w większej ilości krajów – mówi Matt Komorowski, Szef Sprzedaży PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki badaniom takim jak to, które przeprowadziliśmy z Ipsos, wiemy, że dostęp 
do bezpiecznych, szybkich i wygodnych metod płatności jest jednym z motorów napędowych 
dla tego trendu – dodaje.

Oszczędność nie zawsze jest najważniejsza

Istnieje wiele różnych motywacji, które stoją za wyborami e-konsumentów. 
Co ciekawe, okazje i lepsze ceny wcale nie dominują. Z trzech najpopularniejszych krajów wśród polskich konsumentów transgranicznych, tylko w Chinach lepsze ceny są najpopularniejszym powodem zakupów tam (wybrane przez 85% tych, którzy kupują w Chinach). Inne popularne motywy dla polskich kupujących transgranicznie w Chinach obejmują dostęp do dóbr niedostępnych we własnym kraju (62%), odkrywanie nowych i interesujących produktów (58%) oraz większa różnorodność/dostępność produktów/stylów (57%).

Dla porównania, Polacy kupujący transgranicznie w Wielkiej Brytanii robią to głównie w poszukiwaniu produktów niedostępnych we własnym kraju (powód wybrany przez 65% tych, którzy kupują w Wielkiej Brytanii), możliwości odkrycia nowych 
i interesujących produktów (55%), lepszych cen (54%) oraz wyższej jakości produktów (51%). Dla tych, którzy kupują transgranicznie w USA, najważniejszym powodem jest odkrywanie nowych i interesujących produktów (wybrane przez 56% Polaków, którzy kupują w USA), zaraz przed dostępnością produktów niedostępnych 
we własnych kraju (55%) i wyższą jakością produktów (53%).

PL_2

Co przyciąga nas do zagranicznych sklepów?

Jeśli chodzi o to, co mogłoby nas skłonić do zakupów na zagranicznych stronach, 
44% Polaków kupujących online wskazało dostępność dóbr, trudnych do znalezienia lokalnie, a także obsługę klienta w we własnym języku (43%). Pozostałe czynniki obejmują także darmową przesyłkę (43%) oraz darmową przesyłkę zwrotną (34%). PayPal wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom z pilotażowymi programami darmowej wysyłki oraz zwrotem kosztów odesłania przedmiotu.

Dzięki zwrotowi kosztów odesłania przedmiotu, nawet jeśli cokolwiek pójdzie nie tak, użytkownicy, którzy zamówili produkt i zapłacili za niego za pośrednictwem PayPal, mogą dokonać zwrotu i otrzymać zwrot kosztów odesłania, ciesząc się jeszcze wygodniejszym i bezpieczniejszym doświadczeniem zakupowym podczas kupowania produktów u lokalnych oraz zagranicznych sprzedawców z całego świata.

Zapytani o powody używania preferowanych metod płatności online w zagranicznych sklepach, 39% polskich konsumentów transgranicznych wskazało wygodę jako główny czynnik. Inne motywacje uwzględniają szybki proces płatności 
(wybrane przez 38%), akceptowalności wśród większości sprzedawców (37%), szybszą finalizację transakcji (35%) oraz bardziej bezpieczny sposób płatności (34%).

Wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia

Polscy konsumenci online mogliby kupować transgranicznie jeszcze więcej, gdyby nie pewne przeszkody, które powstrzymują ich przed robieniem tego częściej 
– a czasem nawet wcale. Mowa tu przede wszystkim wysokich kosztach dostawy 
– to właśnie one są oceniane jako największa bariera wobec kupowania 
na zagranicznych stronach, zarówno dla kupujących transgranicznie (49% wybrało 
to jakie przeszkodę), jak i tych, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali (56% tych zaznaczyli ten czynnik jako przeszkodę).

Ponad 1/3 (35%) kupujących online, którzy porzucili koszyk w ramach transgranicznych zakupów, zrobiło tak ponieważ koszty przesyłki były za wysokie. Pozostałe przyczyny porzucenia koszyka w trakcie zakupów na zagranicznej stronie internetowej wybrane przez Polaków kupujących online obejmują także długi czas dostawy oraz płatność w obcej walucie.

—-

*Badanie Ipsos na zlecenie PayPal, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 800 (23,354 łącznie) dorosłych (w wieku 18+), którzy posiadają/korzystają z urządzenia z dostępem do internetu w każdym z 29 krajów (Wielka Brytania, Irlandia, Francja, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Polska, Turcja, Rosja, Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Meks, Argentyna, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Australia, Południowa Africa, Nigeria, Egipt. Wywiady zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 17 września 
– 28 października 2015. Wywiady w Polsce zostały przeprowadzone internetowo, w dniach 29 września – 14 października 2015, pośród 811 osób..

Dane zostały zważone pod kątem znanej częstotliwości zakupów kupujących online 
we wszystkich krajach i pod kątem profile demograficznego użytkowników internet 
w 4 krajach (SK, SG, EG & UAE).

Komputer stacjonarny/laptop/notebook/tablet/smartfon/inny telefon mobilny/elektroniczny organizer/ palmtop/konsola do gier z dostępem do internetu (np. Wii)/Smart TV. Wiek, płeć i region przedstawiciela populacji online (wiek i płeć reprezentatywne 
w Szwajcarii). Dane nie były wyznaczone dla Nigerii, gdyż profil online nie jest dostępny 
w tym kraju.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Dziękujemy za udział w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2015! Pierwsze podsumowanie

Wczoraj równo o północy zakończyliśmy Dzień Darmowej Dostawy 2015 – szóstą już edycję wspólnej akcji sklepów internetowych i firm wspierających ich działalność, którą co roku organizuje eKomercyjnie.pl. Chciałbym z tego miejsca podziękować wszystkim uczestnikom oraz partnerom wydarzenia – razem po raz kolejny pokazaliśmy, że branża e-commerce potrafi działać razem w celu zwiększania rynku sprzedaży internetowej! Zapraszam do przeczytania krótkiego, pisanego „na gorąco” podsumowania akcji.

Internetowe święto handlu po polsku

Dzień Darmowej Dostawy coraz częściej nazywany jest polskim świętem zakupów internetowych. Porównywany jest do słynnego Cyber Monday w Stanach Zjednoczonych czyli pierwszego poniedziałku po Święcie Dziękczynienia. Cyber Monday to internetowa kontynuacja Black Friday, kiedy to tradycyjne sklepy oferują duże obniżki cen. Z kolei w Cyber Monday w USA sklepy internetowe proponują klientom duże rabaty zachęcając ich do tańszych zakupów. Na polskich kupujących najlepiej oddziałuje jednak DDD :)

kolaz-ddd

Rekordowa liczba sklepów w Dniu Darmowej Dostawy 2015

Kiedy kilka miesięcy przed DDD2015 przeglądałem wyniki z poprzedniego roku, to przekroczenie ówczesnej liczby sklepów uczestniczących w akcji (2550 w 2014 r.) wydawało się być ciężkim do zrealizowania marzeniem. Tymczasem liczba zaangażowanych marek w tym roku znacznie przekroczyła 2600!

liczba-sklepow-ddd-2015

Najwięcej zgłosiło się w następujących działach: „Dom i ogród” (18%), „Uroda i zdrowie” (13%), „Odzież, dodatki” (11%), „Dla Dzieci” (8%) oraz „Sport” (6%). Do akcji przyłączyły się zarówno duże i znane marki, jak i niewielkie sklepy, również te specjalistyczne, które dopiero zabiegają o przychylność klientów.

Co warto zaznaczyć, z dużym żalem musieliśmy odmówić rejestracji po ostatnim terminie zgłoszeń w kolejnych kilkudziesięciu przypadkach. Nie odmawialiśmy im jednak używania materiałów promujących (bannery, mailing, etc.), jeżeli oczywiście zastosowali się do warunków samej akcji. To wszystko dobrze pokazuje jak szybko rozwija się rynek handlu elektronicznego i jak dużo jest w nim miejsca dla nowych podmiotów.

Ruch na stronie Dnia Darmowej Dostawy

Po raz kolejny sporym wyzwaniem okazało się przygotowanie i utrzymanie oficjalnej strony akcji. Całość musi wytrzymywać bardzo duży ruch jednego dnia w roku / wielu użytkowników klikających jednocześnie, dlatego przed akcją maksymalnie zoptymalizowaliśmy kod i zapytania do bazy danych. Praktycznie nie było momentów kiedy liczba użytkowników przebywających spadała poniżej 1000 (nie liczymy 6 rano, od kiedy zaczynaliśmy dyżur :)), do łatwego zauważenia były też skoki oglądalności po tym, jak media podawały informacje na temat Dnia Darmowej Dostawy.

ogladalnosc-ddd

Niestety, na początku dnia zdarzyły się tam większe lub mniejsze (max kilka minut) przerwy w działaniu ze względu na zbyt duże obciążenie serwisu (dziękujemy za wszystkie sygnały w tym zakresie i przepraszamy za utrudnienia!), jednak administratorzy z zenbox.pl szybko gasili poszczególne awarie. Po kilku zmianach w okolicach 10 rano strona działała w zasadzie bez większych problemów już do końca dnia.

W sumie, tylko podczas Dnia Darmowej Dostawy 2015 oficjalną stronę akcji odwiedziło ponad 100 tysięcy użytkowników, którzy wygenerowali niemal 400 tysięcy odsłon. Całościowy wynik jest o 14% lepszy niż tylko podczas DDD w 2014 roku (efekt wykupienia większej liczby kampanii reklamowych w różnych miejscach – mamy sporo przemyśleń w tym zakresie), przy czym dla pełnego obrazu będziemy porównywać akcję razem z dniem przed i po. Bo dzisiaj na stronie też jest spory ruch, a w poniedziałek było podobnie.

ruch-pierwsze-godziny

Początek 1 grudnia wskazywał na to, że będzie jeszcze lepiej, ale później (mniej więcej pora wyjścia z pracy / robienia się ciemno na dworze) ruch na moment zrobił się mniejszy. Ostatecznie jednak jest na plus :)

Dzień Darmowej Dostawy 2015 w mediach

Po raz kolejny udało nam się przebić z komunikatem o akcji w zasadzie do wszystkich mediów. Właśnie dostałem pierwsze podsumowanie od naszej agencji PR (LawendaPR –  polecam bez wahania, śmiało się na mnie powołujcie!), gdzie jest zaznaczonych mnóstwo materiałów RTV o akcji.

Do tego należy doliczyć w zasadzie wszystkie serwisy internetowe, blogi, sami blogerzy na Facebooku (dzięki!), a nawet miejsca, których bym się nie spodziewał, a z których był generowany ruch do naszego serwisu (np. fora bukmacherskie :)). Szykujemy artykuł z podsumowaniem tego tematu, ale jestem przekonany, że nie dało się wczoraj nie zauważyć DDD w mediach.

Poniżej krótki fragment otrzymanego zestawienia:

ddd-2015-media

Pierwsze wyniki akcji DDD2015 w uczestniczących e-sklepach

Oczywiście nie byłby sobą, gdybym nie zapytał zaprzyjaźnionych sprzedawców, jak tegoroczny Dzień Darmowej Dostawy wypadł w ich sklepach. Na pewno będziemy realizować większą ankietę ze wszystkimi sklepami z akcji (idealnie jeżeli będzie > 500 odpowiedzi), ale dzisiaj zależało mi na jak najszybszym zmierzeniu efektu DDD nawet na małej grupie.

Roczna sprzedaż jednego sklepu. Zaznaczone dwie akcje Dzień Darmowej Dostawy.

Roczna sprzedaż jednego sklepu. Zaznaczone dwie akcje Dzień Darmowej Dostawy.
Wykres z http://www.sklepometr.pl/

 
Przeprowadziłem krótką rozmowę z dwunastoma sklepami (też tymi, w których sam kupowałem) i – żeby nie było tak łatwo – poprosiłem ich o porównanie wczorajszego wyniku sprzedaży z poprzednim Dniem Darmowej Dostawy oraz – żeby było łatwiej :) – z wtorkiem tydzień wcześniej. Sklepy są z różnych branż, część działa na rynku dłużej niż 24 miesiące, są też debiutanci, dlatego zamiast podawać konkretne liczby skupiłem się na wynikach procentowych.
 

Oczywiście na podstawie poniższych danych nie można wyciągnąć zbyt wiele daleko idących wniosków (każdy sklep jest inny – od kategorii asortymentu, po liczbę zatrudnionych pracowników, itd.), jednak dobrze jest zobaczyć, jak DDD2015 wypadł u innych.

Porównanie DDD2015 (1 grudnia 2015 r.) z ostatnim wtorkiem przed DDD (24 listopada 2015 r.) w 12 ankietowanych sklepach:

Współczynnik konwersji Liczba zamówień Przychody sklepu Średnia wartość zamówienia
od spadku 47,46% do wzrostu 325,60%! od spadku 66,67% do wzrostu 672,22%! od wzrostu o 9,01% do wzrostu 485,45%! od spadku 51,60% do wzrostu 6,39%!

 
Porównanie DDD2015 (1 grudnia 2015 r.) z DDD2014 (2 grudnia 2014 r.) w 10 ankietowanych sklepach, które kolejny raz brały udział w akcji:

Współczynnik konwersji Liczba zamówień Przychody sklepu Średnia wartość zamówienia
od spadku 39,75% do wzrostu 279,15%! od spadku 1,3% do wzrostu 496%! od wzrostu 18,57% do wzrostu 297,31%! od spadku 33,34% do wzrostu 28,42%!

 
Poniżej garść otrzymanych zrzutów ekranów poszczególnych sklepów ze statystyk Google Analytics – BARDZO dziękuję wszystkim, którzy mi je przesłali i zgodzili się na udostępnienie! To pokazuje, jak duże macie zaufanie do eKomercyjnie.pl i że nie boicie pokazywać się wyników, czego obawia się zdecydowana większość e-sklepów. Mam jednak nadzieję, że to się wkrótce zmieni :).

garsc-wynikow-ddd-2015

Efekt Dnia Darmowej Dostawy we wszystkich sklepach :)

Doszły mnie również słuchy, że naszą zakupową akcję było czuć także w sklepach, które wcale w niej nie uczestniczyły! Notowały większe niż zazwyczaj wyniki sprzedaży, musiały odpowiadać na pytania w stylu „czy bierzecie udział w dniu darmowej dostawy?”, a także – niektórzy z nich – dzisiaj muszą prosić klientów o dopłacenie kosztów dostawy, bo nie brali udziału w akcji, a niektórzy indywidualni kupujący zakładali, że WSZYSTKIE sklepy w polskiej sieci biorą w niej udział.

Nie ma to jak efekt DDD :), dlatego za rok postaramy się jeszcze bardziej.

Podziękowania dla Partnerów akcji DDD2015!

Nasza akcja na pewno nie nabrałaby takiego rozmachu, gdyby nie wsparcie naszych partnerów – firm wspierających polskie sklepy internetowe. Dziękujemy za Wasze zaangażowanie! Poniżej znajdziecie listę partnerów wraz z krótkim opisem – zapraszamy do korzystania z ich usług!

Partnerzy PREMIUM DDD2015 (kolejność losowa):

Spinacz.pl to narzędzie automatyzujące procesy posprzedażowe w sklepie internetowym, w tym zarządzanie zamówieniami oraz spedycję przesyłek. Korzyści wynikające z integracji sklepu z naszą platformą to oszczędność czasu, zmniejszenie bieżących kosztów oraz wyższa jakość obsługi klienta.
Przelewy24 to serwis obsługujący płatności internetowe. Dostarczają jedną z największych w Polsce ilości metod płatniczych. Pomimo panującego na rynku trendu standaryzacji, serwis do każdego klienta podchodzi indywidualnie, dopasowując rozwiązania do jego potrzeb. Od początku swojego istnienia Przelewy24 posługują się szerokim zakresem narzędzi, dbając o to aby finalny użytkownik, otrzymał to na czym najbardziej mu zależy – szybkość, prostotę obsługi, oszczędności finansowe i bezpieczeństwo. Już ponad 30 000 sklepów obdarzyło zaufaniem serwis Przelewy24 i korzysta z jego innowacyjnych rozwiązań płatniczych.
FurgonetkaDziś to nowa usługa logistyczna w Polsce. Dzięki niej klienci mogą otrzymać swoje zakupy już w dniu zamówienia. Nie muszą także czekać cały dzień na kuriera – mają do wyboru 3 okienka czasowe dla swoich dostaw. FurgonetkaDziś działa w 7 dużych miastach a także w połączeniach międzymiastowych.
Rajapack – dostawca opakowań, urządzeń i akcesoriów niezbędnych do bezpiecznego przechowywania i transportowania różnego rodzaju towarów. W naszej bogatej ofercie znajdują się opakowania do zastosowań przemysłowych, jak i domowych. Kartony, taśmy samoprzylepne, pudełka, torby, folie , worki o dowolnych kształtach, właściwościach i rozmiarach, a także ozdobne wypełniacze do paczek i inne przydatne akcesoria magazynowe. W opakowaniach jesteśmy dostawcą numer 1 w Europie.
Ceneo.pl jest drugim co do wielkości serwisem e-commerce w Polsce. Dostarcza swoim użytkownikom narzędzia, które umożliwiają łatwe i szybkie wyszukiwanie produktów oraz korzystnych ofert – optymalnych zarówno pod kątem ceny, jak i szybkości dostawy, kosztów przesyłki oraz bezpieczeństwa transakcji.
PMR Consulting & Research Sp. z o.o. jest ekspertem w dziedzinie badania i analizy rynków ponad 25 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Publikuje ponad 150 raportów rynkowych i serwisów market intelligence rocznie. Firma prowadzi konferencje i szkolenia biznesowe, a na indywidulane zamówienie realizuje także usługi doradcze oraz badania rynkowe. Od 1995 roku pomogła już ponad 500 globalnym korporacjom oraz wielu lokalnym firmom. Przy wsparciu PMR klienci zwiększają udziały rynkowe, z sukcesem wchodzą na nowe rynki oraz optymalizują koszty działalności.

 
Partnerzy Standard DDD2015 (kolejność losowa):

 

Do zobaczenia podczas Dnia Darmowej Dostawy 2016!

Wracam teraz do przygotowania obszerniejszych informacji na temat wyników DDD2015 w sklepach internetowych. Na pewno przeprowadzimy ankietę podsumowującą wydarzenie wśród sprzedawców oraz opublikujemy kolejne artykuły (case study i rozmaite podsumowania) na ten temat. Zapraszam do czytania eKomercyjnie.pl!

Autor wpisu

3 komentarzy do tekstu

  1. Paisley Poland

    My również dziękujemy i czekamy na kolejną edycję :)

    Odpowiedz ↓

  2. Wielkie gratulacji dla tej akcji. Serwisowi ekomercyjnie przyglądam się już kilka lat, i fajnie widać jak się to rozwija.

    Darmowa dostawa to niby nic dużego, a jednak jak na Polskie realia to fajna sprawa i fajnie coś takiego robić. W UK darmowa dostawa jest na porządku dziennym, i pewnie taka akcja nikogo by nie poruszyła. Nie piszę tego aby być złośliwym, jednak to pokazuje że mimo rozwoju ciągle daleko nam do zachodu.
    Należało by zadać sobie pytanie czy nie można by oferować darmowej dostawy kilka razy w miesiącu? Czy sklepy stać na takie akcje promocyjne

    Osobiście to nie mogę się doczekać powrotu do kraju aby otworzyć sklep który będzie ukoronowaniem mojej pracy w online shop-ie w UK i wtedy na pewno dołączę do DDD

    Jeszcze raz gratuluje sukcesów i życzę powodzenia!

    Odpowiedz ↓

  3. Szkoda, że ten dzień darmowej dostawy jest tylko raz w roku :(

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)