Wymieńmy się korzyściami – umowy barterowe

Autor tekstu Olga Podolecka
Opublikowano 29 maja 2013
Kategoria Artykuły
Czas czytania: 2 min

vertragsverhandlungenNa początku funkcjonowania firmy ciężko jest odpowiednio rozplanować budżet. Powód jest prosty – wydatków wiele, funduszy… niewiele. Prowadząc hurtownię internetową, jako priorytet traktuję oczywiście zatowarowanie. Na rozmyślne zwiększenie stanu magazynowego przeznaczam właściwie wszystkie pieniądze. Mam jednak jeszcze jeden ważny cel – wypromowanie marki, której jestem producentem. Skąd wziąć na to pieniądze? Znalazłam sposób.

Umowa barterowa to zawierana między podmiotami umowa wymiany towarów lub usług o tej samej lub bardzo zbliżonej wartości. Nie jest określona w kodeksie cywilnym, więc nie ma jakiegoś sztywnego wzoru spisania jej treści. Czy możesz skorzystać z umowy barterowej? Tak, jeśli masz do zaproponowania lub potrafisz zrobić coś, co może być atrakcyjne dla innych przedsiębiorców.

Pierwszy raz wykorzystałam umowę barterową w konkursie z pewnym znanym portalem. Co zaproponowałam? Ponieważ chodziło o wypromowanie mojej marki, zaproponowałam sponsorowanie nagród w konkursie, jakimi były właśnie moje napisy dekoracyjne. Spotkało się to z dużym zainteresowaniem ze strony właścicielki portalu. W zamian ze swojej strony zaoferowała całkowitą organizację i obsługę konkursu na swoim portalu oraz promowanie go. Dla mnie wspaniale, ponieważ mam świetną promocję marki za stosunkowo niskie koszty. Dla organizatorki także, ponieważ udostępniła swoim użytkownikom ciekawą rozrywkę, co zwiększyło atrakcyjność jej portalu. Pani Joanna wyceniła wartość swojej pracy na równowartość zaoferowanych przeze mnie nagród. W związku z tym wartości te skompensowały się.

Jak możesz wykorzystać umowę barterową? Zastanów się, co możesz zaproponować partnerom oraz czego Ty od nich będziesz oczekiwał. Możecie organizować konkursy, wymieniać się banerami reklamowymi na stronach. A może oferujesz usługę, jaka spotka się z zainteresowaniem, w zamian za co otrzymasz np. produkty lub powierzchnię reklamową? Zauważ, że we wspomnianym przykładzie, o ile ja poniosłam pewne koszty finansowe związane z materiałem i produkcją, to organizatorka zaproponowała tylko pracę własną i publikację na swoim portalu. Współpraca przebiegała i zakończyła się z korzyścią dla wszystkich stron.

Niedawno zgłosiła się do mnie bardzo młoda firma organizująca warsztaty kulinarno- fotograficzne. Chcieli wyprodukować u mnie logo sporych rozmiarów z materiału, z jakiego ja wykonuję standardowo swoje napisy dekoracyjne. Nie mieli funduszy. Zaproponowałam wykonanie logo w zamian za to, co potrafią najlepiej – profesjonalne zdjęcia moich produktów oraz promocję na warsztatach. Współpraca przebiegła wspaniale – wszyscy zadowoleni z takiej wymiany i dalej rozwijamy nasze projekty razem.

Co powinna zawierać umowa barterowa spisana przez strony?

  • datę i miejsce zawarcia;
  • określenie stron umowy (pełne nazwy i dane firm/organizacji);
  • określenie rodzaju i dokładnej wartości towarów lub/i usług oraz warunków i terminów ich dostarczenia/wykonania;
  • określenie, co nastąpi w wypadku niedopełnienia warunków przez którąś ze stron (np. kara umowna) oraz określenie możliwości odstąpienia od umowy.

UWAGA:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług umowa ta podlega opodatkowaniu. Oznacza to, że obie strony mają obowiązek wystawić faktury VAT.

Jeśli jesteś kreatywny, znasz swoje atuty i przewagi – wykorzystaj to. Taka forma współpracy pomoże też nawiązać ciekawe kontakty biznesowe. Zmniejszysz koszty, jakie pochłaniają działania marketingowe. Ja jestem zawsze otwarta na takie propozycje i wiem, że jeśli umowa zostanie spisana prawidłowo, dokładnie określimy warunki i przeprowadzimy działania zgodnie z ustaleniami, to można z tego wyciągnąć obustronne korzyści.

Regularnie otrzymuj powiadomienia o nowych materiałach. Dołącz do grupy ponad 6500 osób, którzy prenumerują eKomercyjnie!