eKomercyjnie.pl

Na zakupy z newsletterem – część 3: sposoby na wypis z subskrypcji

Dzisiaj kończymy już cykl „Na zakupy z newsletterem”, który powstał dla eKomercyjnie.pl dzięki Monice Banach z Agencji Symetria. W poprzednich dwóch częściach cyklu Na zakupy z newsletterem opisałam proces zapisywania się do malingów oraz łatwość zapoznania się z treścią. W trzeciej, ostatniej odsłonie Monika pokazuje proces wypisywania się z newslettera, a także podsumowuje krótko wyniki wszystkich badań.

Poprzednie części cyklu:

Jak wygląda proces wypisywania się z newslettera? Czy jest nieskomplikowany, czy jednak użytkownik musi się trochę przy nim napracować? Zgodnie z dobrymi praktykami link umożliwiający wypisanie się z bazy powinien być zamieszczony w newsletterze.

Wypis z newslettera

We wszystkich newsletterach, które sprawdzałam, znajdują się linki pozwalające na wypisanie adresu z bazy, jednak w niektórych przypadkach odnoszę wrażenie, że są one celowo ukryte. Tak dzieje się w przypadkach: Eastend, Zappos – link jest widoczny ale ukryty w rozbudowanym komunikacie, Top Secret oraz Showroom – linki nie są wyróżnione kolorystycznie.

Niekonwencjonalne rozwiązanie znalazłam w newsletterze Zalando – tu link znajduje się na samej górze (z reguły jest to dół). Ale czy starając się wypisać z newslettera użytkownik nie będzie jej szukał raczej w obszarze stopki, gdzie zwykle taki link jest podawany? W stopce Zalando linki są co prawda powtórzone, natomiast nie są wyróżnione kolorystycznie i gubią się w tekście.

schaffa-wypis

Schaffashoes – widoczny link umożliwiający wypisanie się z newslettera

Konwencjonalne zamieszczenie linka w stopce, a także kolorystyczne wyróżnienie go zastosowały sklepy: Answear, Crocs, Decobaazar, Limango i Schaffashoes. Dzięki temu linki są łatwe do odnalezienia i użytkownik może szybko rozpocząć proces usunięcia swojego adresu e-mail z bazy adresatów.

eastend-wypis

Eastend – link kierujący do wypisów jest ukryty w tekście

Wskazówka: Nie ukrywaj przed adresatami możliwości wypisania się z newslettera. Zamieść w newsletterze widoczny link, dzięki któremu użytkownik może wypisać swój adres z twojej bazy.

Co po kliknięciu w „wypisz”?

Co dzieje się po kliknięciu w link znajdujący się w newsletterze i czy użytkownik ma pewność, że jego adres został usunięty z bazy? W tym przypadku zauważyłam kilka rozwiązań.

Zalando i Limango podejmują jeszcze próbę przekonania użytkownika, żeby nie usuwał swojego adresu. Na stronie Limango najbardziej widoczny jest formularz ze zmianą swoich preferencji (tematyka jak i częstotliwość). Dopiero pod nim znajduje się formularz umożliwiający wypisanie się z newslettera, w którym należy podać powód rezygnacji. Również na stronie Zalando, opcja zmiany swoich preferencji dotycząca częstotliwości wysyłek pokazana jest jako pierwsza. Nie rozumiem tylko dlaczego treść w tej sekcji napisana jest w języku angielskim. Pod nią znajduje się możliwość wypisania z newslettera.

limango-wypis

Limango – próba zatrzymania użytkownika. Na stronie wypisów najbardziej widoczny jest formularz umożliwiający zmianę swoich preferencji dotyczących tematyki oraz częstotliwości przesyłanych newsletterów.

Większość sklepów nie wymaga, aby użytkownik podawał na tym etapie swojego adresu e-mail. Jest to przecież niepotrzebne skoro link prowadzący do wypisania prowadzi bezpośrednio z newslettera, który został wysłany na konkretny adres.

Nie zostało to uwzględnione na stronie Schaffashoes – gdzie użytkownik musi wpisać swój adres i na stronie Eastend – w tym przypadku musi podać adres e-mail oraz hasło (choć formularz nie jest zatytułowany „usuwanie konta”, a po prostu „zaloguj się do swojego konta”).

Zwłaszcza ten drugi przykład może nastręczyć problemów niejednemu użytkownikowi. Czy to jest właściwy formularz? Jakie jest moje hasło? – to chyba najczęściej powstające w tym miejscu pytania. Niestety, nawet po wpisaniu danych nie udało mi się usunąć swojego adresu z bazy i nie wiem gdzie powinnam szukać tej opcji.

eastend-logowanie

Eastend – aby usunąć swój adres z bazy należy podać adres e-mail oraz hasło do konta

Dobrą praktyką podczas wypisania jest poinformowanie użytkownika, że jego adres został usunięty z bazy. Takie rozwiązanie znalazłam na stronach: Zalando, Schaffashoes, Top Secret, Decobaazar, Answear i Crocs (choć strona z wypisami nie wygląda jakby miała jakikolwiek związek z marką Crocs).

Showroom jako jedyny wysyła natomiast maila z potwierdzeniem usunięcia adresu. Żadnego potwierdzenia nie ma w sklepach Limango oraz Zappos, gdzie użytkownik po prostu kierowany jest na stronę główną.

answear-wypis

Answear – czytelne potwierdzenie usunięcia adresu z bazy

Wskazówka: Nie wymagaj od użytkownika podawania adresu czy dodatkowych haseł. Informuj go jasno czy jego adres został usunięty z bazy czy też nie.

Wydawać by się mogło, że jeśli wypiszę swój adres z bazy, to nie powinny przychodzić do mnie newslettery ze sklepów. Jakże wielkie było zatem moje zdziwienie, gdy cały czas przychodziły do mnie wiadomości z Decobaazar.

Wskazówka: Zawsze dotrzymuj obietnic i nie nadużywaj adresów emaliowych osób, które nie wyrażają zgodę na dalszą korespondencję.

Podsumowanie

Chęć przewietrzeni szafy okazała się dobrym pretekstem aby przyjrzeć się newsletterom wybranych sklepów. Jak pokazałam powyżej, najmniej problemów zaobserwowałam na etapie zapisywania się na newslettery. Prawie wszystkie sklepy zastosowały rozwiązania, które można zaliczyć do dobrych praktyk.

Sytuacja komplikuje się w trakcie otrzymywania newsletterów. Na pewno dużo należy poprawić w zakresie przygotowywania wersji bez obrazków oraz możliwości odczytania wiadomości na różnych urządzeniach. Sklepy, które chcą dbać o pozytywne doświadczenia swoich użytkowników, powinny zwrócić na to uwagę.

Wypisanie się z newslettera, to również obszar, który w wielu przypadkach okazał się problematyczny. Warto zadbać, aby użytkownik chcąc zrezygnować z newslettera nie miał problemów z wypisaniem się z bazy. Nie ma sensu zatrzymywać go na siłę, bo przecież niezadowolony użytkownik nie tylko nie dokona zakupów, ale też odradzi je swoim znajomym.

Jeśli wysyłasz newslettery do swoich klientów możesz zrobić teraz gruntowny rachunek sumienia i zastanowić się, które elementy wymagają jeszcze usprawnienia. Jeśli dopiero myślisz o wysyłaniu newsletterów, dobrze się do tego przygotuj. Ciekawa oferta to nie wszystko!

Mam nadzieję, że przedstawione powyżej wskazówki pomogą Ci stworzyć newsletter, który będzie budował tylko pozytywne doświadczenia Twoich adresatów.

mbanachAutorką powyższego materiału jest Monika Banach, UX Specialist, Symetria – Specjalista w zakresie badań User Experience oraz projektowania interfejsów stron internetowych i aplikacji. Zanim na dobre zajęła się User Experience, przez ponad 5 lat zajmowała się marketingiem i komunikacją w jednej z wiodących firm doradczo-szkoleniowych.

symetria-logoAgencja Symetria to jedyna polska firma zrzeszona w ramach UX Alliance (międzynarodowego stowarzyszenia, skupiającego czołowe agencje user experience). Od 1998 roku eksperci Symetrii realizują projekty dla największych polskich i zagranicznych firm, między innymi: Orange, Philipp Morris International, Credit Agricole, BZ WBK, Link4, Eurobank.



Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

22 i 23 października – siódma edycja Targów eHandlu i pierwszy Kongres eHandlu

22 października na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędą się już siódme Targi eHandlu – swoją ofertę przedstawi blisko 120 Wystawców z Polski i zagranicy. Dzień po Targach (23.10.2014), również na Stadionie Narodowym, odbędzie się zaś I Kongres eHandlu.

Swoimi doświadczeniami podzieli się 27 Prelegentów – praktyków europejskiego rynku e-commerce. Będzie to potężna dawka najświeższej wiedzy z zakresu content marketingu, budowania marki, ekspansji międzynarodowej, metod generowania sprzedaży czy prawa w eHandlu. Organizatorzy ujawnili już część agendy, która została opublikowana na stronie http://kongres-ehandlu.pl/ . Kolejne szczegóły ukażą się już 15 września na stronie Kongresu.

targi-ehandlu2

Swoją wiedzą podzielą się m. in.:

  • Jarosław Banacki z case study dotyczącym rebrandingu w e-commerce na przykładzie sklepu Cyfrowe.pl,
  • Rafał Janik z 140media – oficjalnego przedstawiciela Twittera w Polsce,
  • Paweł Fornalski który wskaże odpowiedni moment na zmianę systemu SaaS na dedykowaną platformę sklepową,
  • Piotr Lewaciuk przedstawiciel Paczkomaty InPost, który zdradzi tajniki radzenia sobie z problemem ostatniej mili w logistyce.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Polak 2.0, pomysłodawca wielu przedsięwzięć dla branży ecommerce.

targi-ehandlu

Zdajemy sobie sprawę z ogromnego zapotrzebowania na praktyczną wiedzę dotyczącą sprzedawania online, która w polskich realiach jest nieuporządkowana i w wielu aspektach nadal egzotyczna. Do Shopcampów, wystąpień w ramach Targów eHandlu, spotkań na uczelniach w ramach Dnia z Profesjonalistą w eHandlu postanowiliśmy dołączyć projekt Kongresu eHandlu, którego głównym odbiorcą mają być osoby szukające specjalistycznej – mocno praktycznej – wiedzy. – mówi Adam Zygadlewicz, Prezes Fundacji Polak 2.0

Wracając do pierwszego dnia wydarzenia, Targów eHandlu, warto zwrócić uwagę na to co przygotowali dla Zwiedzających organizatorzy. Biorąc pod uwagę poprzednie edycje będzie to z pewnością kolejne największe wydarzenie poświęcone handlowi w internecie w Polsce. Jednym z dodatkowych argumentów może być fakt, że niespełna 2 miesiące przed Targami, dostawcy usług i produktów wspierających ehandel wykupili całą powierzchnię wystawienniczą.

Podczas Targów swoją ofertę przedstawi blisko 120 Wystawców z Polski i zagranicy, wśród nich znajdą się takie firmy jak: Microsoft, MasterCard, CDP.pl, General Logistics Systems, Bluerank, Limtel, Komputronik czy Elavon. Zwiedzający będą mogli bezpłatnie uczestniczyć w 20 prezentacjach z zakresu, SEO, SEM, PR, komunikacji marki w Social Media, odpowiedniego doboru Platform i Narzędzi w e-commerce oraz przeglądu rozwiązań i usług wpierających funkcjonowanie i rozwój firm działających w branży eHandlu.

Źródło: informacja prasowa

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Klauzule niedozwolone w regulaminach sklepów internetowych – sierpień 2014

uokik-logoWygląda na to, że w zakresie klauzul niedozwolonych mamy teraz okres przejściowy. Do czasu wprowadzenia nowych przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej (zaczną obowiązywać od 25 grudnia br.) nie spodziewamy się nagłych czy niespodziewanych zapisów w zakresie regulaminów. Wpisywane w ostatnich tygodniach klauzule są bliźniaczo podobne do tych, które już wcześniej wpisano i o których pisaliśmy wielokrotnie. Dziwne, że jeszcze e-sklepy mają w regulaminach takie zapisy i dają na sobie żerować organizacjom prokonsumenckim. Posiadając dowolny z naszych Regulaminów dla sklepów internetowych możecie spać spokojnie, gdyż ciągle sprawdzamy dla Was rejestr klauzul niedozwolonych, a także przedstawiamy zestawienia na ten temat.

Zaznaczone na czerwono zapisy naruszają prawa klienta, gdyż zawierają zastrzeżenia i rozwiązania mniej korzystne niż uregulowania ustawowe. Na zielono oznaczyliśmy nasze porady odnośnie klauzul.

Dane techniczne, opisy i zdjęcia

Brak wpisów!

Warto zapamiętać:

  • nie możemy zastrzegać prawa do błędu w opisie;
  • nie możemy zastrzegać prawa do błędu w danych technicznych;
  • nie możemy zastrzegać prawa do różnic pomiędzy zdjęciami, a sprzedawanym produktem;
  • nie możemy wyłączyć odpowiedzialności za powyższe błędy w regulaminie;
  • w przypadku błędu klient ma prawo nie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, a roszczenie ze względu na niezgodność towaru z umową.

Dostawa, czas i odpowiedzialność

„[XXX] nie ponosi odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie przesyłki przez Pocztę Polską lub firmę kurierską.”

„[XXX] nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia mechaniczne produktów, wynikłe z transportu lub za niewykonanie bądź niewłaściwe wykonanie usługi przez Pocztę Polską lub firmę kurierską.”

„[XXX] nie ponosi odpowiedzialności za wydłużony czas dostawy, z uwagi na okoliczności, które nie są od niego zależne.”

„[XXX] nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia mechaniczne produktów, wynikłe z transportu lub za niewykonanie bądź niewłaściwe wykonanie usługi przez Pocztę Polską lub firmę kurierską.”

„[XXX] nie odpowiada za opóźnienia w dostawie spowodowane niewywiązaniem się przez firmy wysyłkowe z umów usługi przewozowej i pocztowej.”

„W przypadku zamówienia składającego się z kilku różnych produktów, sklep zastrzega sobie prawo do oddzielnego wysyłania produktów.”

„[XXX] nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia powstałe z winy poczty polskiej lub firm kurierskich.”

Warto zapamiętać:

  • nie możemy domagać się spisania protokołu szkody;
  • nie możemy uzależniać przyjęcia reklamacji od przedstawienia protokołu szkody;
  • nie możemy zastrzegać, ani ograniczać naszej odpowiedzialności za czas dostawy;
  • nie możemy zastrzegać, ani ograniczać naszej odpowiedzialności za szkodę powstałą do momentu wydania/dostarczenia przesyłki klientowi.

 

Masz już dość sprawdzania klauzul niedozwolonych?

  • Chcesz mieć bezpieczny i sprawdzony przez prawników regulamin w swoim sklepie internetowym?
  • Nie chcesz być pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone?
  • Nie stać Cię na usługę prawnika za 2 tysiące złotych?

Jeśli cztery razy odpowiadasz „tak”, to eKomercyjnie.pl przygotowało dla Ciebie
Wzór regulaminu sklepu internetowego »

 

Ograniczenie odpowiedzialności sklepu

„[XXX] ponosi odpowiedzialność tylko i wyłącznie do kwoty zamówienia i nie odpowiada za szkody wynikłe z braku realizacji zamówienia lub jego nienależytej realizacji.”

„W przypadku zakupu towaru, na który wprowadzona jest błędna cena, przez obsługę sklepu bądź błąd serwera kupujący zostanie poinformowany o tym fakcie a zamówienie zostanie anulowane.”

Warto zapamiętać:

  • nie możemy zastrzegać, ani ograniczać naszej odpowiedzialności jeśli prawo taką odpowiedzialność przewiduje;
  • w przypadku poniesienia przez nas straty w wyniku działania lub zaniechania osób trzecich przysługuje na prawo dochodzenia od nich odszkodowania;
  • nagroda jest zrównana w prawach do reklamacji z zakupionym w e-sklepie produktem.

Reklamacje i zwroty

„Jeśli zwrot nastąpi w przeciągu tych 10 dni gwarantujemy zwrot w wysokości 100% zapłaconej kwoty za produkt przelewem wyłącznie na rachunek bankowy klienta.”

„W przypadku wniesienia niezasadnej reklamacji oraz w przypadku niezasadnego odstąpienia od umowy, Kupujący ponosi koszty dostarczenia towaru do Sprzedającego oraz zwrotu towaru do Kupującego.”

„(…) Zwrotom nie podlegają towary objęte promocją cenową lub/i wyprzedażą.”

„Gwarancja oraz prawo odstąpienia od umowy nie obowiązują, gdy produkt dotknięty jest uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego.”

Ze względu na wymogi proceduralne nie będziemy rozpatrywać reklamacji: – bez poprawnie wypełnionego protokołu szkody z kurierem dostarczającym przesyłkę na uszkodzenie, które powstało podczas transportu, – w których brak fabrycznego opakowania reklamowanego towaru.”

Warto zapamiętać:

  • nie możemy potrącać kosztów manipulacyjnych;
  • nie możemy wymagać dołączenia dowodu zakupu (paragon/faktura/rachunek);
  • nie możemy domagać się spełnienia innych warunków niż ustawowe np. numeru RMA
  • koszt dostawy ulega zwrotowi w takim zakresie w jakim zmieniła się po odstąpieniu treść umowy;
  • nie możemy wymagać zwrotu w oryginalnym opakowaniu;
  • nie możemy wymagać zwrotu produktu nieużywanego – produkt może nosić normalne ślady zużycia;
  • nie ograniczać prawa do reklamacji lub ograniczaj swojej odpowiedzialności/udziału w procesie reklamacji;
  • nie możemy wydłużać ustawowych terminów;
  • nie kreować dla siebie praw naruszających prawa konsumenta;

UWAGA! Zwracany nie może być jednak produkt, który powinien być zwrócony w ramach reklamacji.

Sąd właściwy dla sporu

„W przypadku sporów mogących powstać z w związku z niniejszą Umową, ich rozpatrzenie będzie należeć do sądu arbitrażowego, właściwego miejscowo dla Sprzedającego.”

„Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikających z umowy sprzedaży jest sąd wybrany przez powoda.”

Warto zapamiętać:

  • nie możemy w jakikolwiek sposób zastrzegać określonej właściwości sądu;
  • sądem właściwym jest zawsze sąd właściwy rzeczowo i miejscowo dla rozstrzygnięcia sporu.

Zmiana regulaminu lub istotnych elementów umowy

„[XXX] zastrzega sobie prawo zmiany cen, opisów produktów, zmiany treści niniejszego regulaminu itp. treści na naszej stronie internetowej i w swojej ofercie.”

Sklep potwierdza przyjęcie zamówienia drogą internetową lub telefonicznie w ciągu 48 godzin od jego otrzymania, jednocześnie zastrzegając sobie prawo odstąpienia umowy, w ciągu 5 dni roboczych od daty złożenia zamówienia przez kupującego.”

Warto zapamiętać:

  • nie możemy zmieniać postanowień i zasad „gry” w trakcie „gry”;
  • nie możemy zastrzegać prawa do zmian w regulaminie bez przedstawienia mechanizmu zmiany nie naruszającego praw nabytych klientów.

? czyli inne lub dziwne zapisy

„Nie przyjmujemy przesyłek odsyłanych za pobraniem lub wysłanych bez uprzedniej konsultacji.”

Złożenie zamówienia nie jest równoznaczne z jego przyjęciem. Sprzedawca może odmówić realizacji zamówienia, także bez podania przyczyny.”

„Do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi z chwilą potwierdzenia Zamówienia przez Klienta poprzez kliknięcie w link potwierdzający w mailu przysłanym Klientowi przez Sklep.”

„W przypadku uszkodzenia opakowania (…) [XXX] zastrzega sobie odliczenie kosztów nowego opakowania towaru (usunięcia szkody).”

Warto zapamiętać:

  • należy poświęcić szczególną uwagę momentowi zawarcia umowy, gdyż z chwilą zawarcia umowy prawa i obowiązki stron są dokładnie uregulowane w obowiązujących przepisach;
  • złożenie zamówienia jest złożeniem zamówienia, a nie akceptacją regulaminu, czy zgoda na otrzymywanie informacji handlowych (na to należy odebrać osobne zgody).

UWAGA! Regulamin nie jest miejscem do umieszczania w nim wszystkiego co nam do głowy wpadnie! W regulaminie powinno znajdować się prawem przewidziane minimum i nic więcej.

 

Masz już dość sprawdzania klauzul niedozwolonych?

  • Chcesz mieć bezpieczny i sprawdzony przez prawników regulamin w swoim sklepie internetowym?
  • Nie chcesz być pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone?
  • Nie stać Cię na usługę prawnika za 2 tysiące złotych?

Jeśli cztery razy odpowiadasz „tak”, to eKomercyjnie.pl przygotowało dla Ciebie
Wzór regulaminu sklepu internetowego »

Autor wpisu

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)