eKomercyjnie.pl

Zalety i wady systemów płatności internetowych

Klienci sklepów internetowych obdarzają systemy płatności coraz większym zaufaniem i chętnie z nich korzystają. Nic dziwnego, że firmy obsługujące szybkie przelewy w sieci rywalizują ze sobą o dominację na rynku. Obok dobrze znanych marek, takich jak PayPal, Płatności.pl, Dotpay czy Przelewy24, ciągle pojawiają się nowe podmioty, oferujące swoje usługi e-sprzedawcom.

W ostatnim wpisie podałam, że ok. 1/3 klientów sklepu GameClub.pl wybierała płatność kartą kredytową lub szybkim przelewem za pośrednictwem jakiegoś systemu płatności. W naszym przypadku były to Płatności.pl albo Płacę z Allegro (na aukcjach).

Chciałabym spojrzeć na ten temat nieco szerzej i przedstawić plusy i minusy systemów płatności. W zestawieniu wzięłam pod uwagę punkt widzenia obu stron transakcji.

Tab. 1. Zalety i wady systemów płatności internetowych.

Sprzedawca Klient
Zalety
  • zamówienie zostaje opłacone najczęściej w ciągu kilku minut po złożeniu,
  • przelewy są automatycznie księgowane w systemie sklepowym, nie ma potrzeby przeglądania historii rachunku bankowego w poszukiwaniu wpłaty,
  • zamówienie można zacząć realizować praktycznie od ręki,
  • w razie opóźnień w przetwarzaniu transakcji sprzedawca może sprawdzić jej aktualny status (w większości systemów);
  • klient może zapłacić z góry bez obaw, że wydłuży to czas realizacji zamówienia (o czas oczekiwania na przelew z innego banku),
  • nie trzeba ręcznie wpisywać kwoty przelewu ani danych sprzedawcy, co zapobiega powstawaniu błędów przy wpłatach*,
  • szybkość, wygoda i bezpieczeństwo (w przyjaznym systemie jedyne, co klient musi zrobić, to zalogowanie się na stronie banku i wpisanie kodu potwierdzającego przelew – reszta, łącznie z wylogowaniem, odbywa się automatycznie);
Wady
  • wysokie prowizje (zazwyczaj ok. 3% wartości transakcji),
  • wolne procesowanie kart kredytowych (zwłaszcza warianty typu protected payment – czasami do kilkunastu godzin);
  • w niektórych systemach na wypłatę zgromadzonych środków czeka się nawet kilka dni;
  • klient może poczuć się zdezorientowany, kiedy w polu „Odbiorca Przelewu” widzi dane firmy zewnętrznej, a nie sklepu, w którym robi zakupy,
  • w razie problemów z przetworzeniem transakcji klient nie otrzymuje stosownych informacji (w większości przypadków otrzymuje je tylko sprzedający albo nikt),
  • niektóre systemy wprowadzają dodatkowe, płatne opcje (m. in. ubezpieczenia transakcji), co jednym kupującym się podoba, a innych może mylić;

* Nie wszystkie systemy automatycznie wprowadzają potrzebne dane, w niektórych przypadkach klient musi wpisywać je samodzielnie.

Szybki przelew lub karta kredytowa to, moim zdaniem, najwygodniejsza forma przesyłania pieniędzy dla obu stron transakcji. Jeśli wybrany system jest dobrze dostosowany do naszych potrzeb oraz w pełni zintegrowany z systemem sklepowym, praca przy obsłudze zamówień to czysta przyjemność. Wszystko odbywa się automatycznie i jedyne nasze zadanie to wydrukowanie stosownych dokumentów oraz spakowanie przesyłki. Dla kupującego jest to także spore udogodnienie, bo nie musi on szukać danych do przelewu w e-mailu czy na stronie sklepu, system przeprowadza go przez transakcję krok po kroku, a sprzedawca w ciągu kilku minut otrzymuje informację o dokonaniu wpłaty.

Niestety, nie da się ukryć, że istnieją też wady omawianych rozwiązań. Dla sprzedających są to przede wszystkim wysokie prowizje od dokonanych transakcji oraz wolne przekazywanie środków na konto bankowe (coś za coś – albo wysoka prowizja i wypłata środków następnego dnia, albo długi czas oczekiwania na przyjście pieniędzy w zamian za niską prowizję).

Dla kupujących problem mogą stanowić nieprzyjazne formularze transakcji. Niektóre systemy w ogóle nie ułatwiają życia klientom e-sklepów i wymagają ręcznego wpisywania danych, samodzielnego otwierania witryn banków w nowych oknach i w efekcie puszczania zwykłych przelewów, tyle, że na konto firmy obsługującej płatność. Trudno wtedy powiedzieć, że taka forma płatności jest wygodniejsza z punktu widzenia kupującego, bo musi się on tak naprawdę więcej napracować. Osobiście w ogóle nie rozumiem, dlaczego to wszystko nie odbywa się automatycznie, ale może istnieją jakieś bariery techniczne i potrzeba czasu, żeby to zmienić.

Jak widać, systemy płatności posiadają zarówno plusy, jak i minusy. Niemniej jednak, jeśli chcemy być poważnym e-sprzedawcą, to takiego rozwiązania w swoim sklepie potrzebujemy, chociażby do obsługi kart kredytowych.

Przy podejmowaniu decyzji, jaki system wdrożyć, pomyślmy jednak nie tylko o sobie (czyli prowizjach, szybkości przekazywania środków i łatwej obsłudze panelu sprzedawcy), ale także o naszych klientach, bo w końcu to oni będą najczęściej z systemu korzystać. Oczywiście, jeśli nie lubimy transakcji opłacanych przy pomocy systemów szybkich płatności, wybierzmy rozwiązanie, które skutecznie zniechęci kupujących. Wówczas za jego pośrednictwem zapłacą tylko najbardziej zdeterminowani. Jeśli jednak zależy nam na zadowoleniu klientów, zadbajmy także o komfort płacenia. Im bardziej przyjazny system, tym częściej będzie używany – a chyba właśnie na tym nam wszystkim zależy?

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)