eKomercyjnie.pl

Jak radzić sobie z wahaniami sprzedaży w sklepie internetowym?

W wielu branżach znane jest pojęcie – „martwy sezon”. Czas kiedy sprzedaż spada do minimum i jedyne, co możemy zrobić, to starać się przetrwać. Różne są powody powstawania takich spadków dla sklepów internetowych – często to długie weekendy i słoneczne letnie dni, kiedy ludzie nie mają ochoty spędzać czasu przed monitorem. Jednak czasem zauważamy wyraźne ożywienie, zamówienia spływające z dużą częstotliwością. Dla sprzedawców ważne jest, aby te wahania sprzedaży wyrównywać (z ogólną tendencją wzrostową, oczywiście).

Reklama

Klient chętny do zakupów potrzebuje mniejszej zachęty

Wraz z zespołem naszego sklepu SuperWnętrze.pl zastanawialiśmy się, co robimy nie tak, że nasze reklamy nie przynoszą pożądanego efektu. Piękna szata graficzna, dopracowany każdy szczegół, reklama docierała do grupy naszych klientów – mimo to, brak wzrostu sprzedaży. Dlaczego?

Zaczęliśmy testować różne kombinacje i na własnych błędach odkryliśmy bardzo istotną prawdę. Standardowa reklama działa na klientów tylko w fazie wzrostu sprzedaży. Dotychczas reklamę stosowaliśmy, aby podnieść sprzedaż pod koniec tygodnia, kiedy wyraźnie spadała. Reklamowaliśmy produkty podczas tzw. „martwych okresów”. Był to błąd i strata godzin naszej pracy.

W końcu postanowiliśmy podążać za trendem. Zaczęliśmy wypuszczać newslettery na początku tygodnia, wtedy, kiedy sprzedaż jest u nas największa. Dodawaliśmy newsy na Facebooka tylko wtedy, kiedy pojawiało się najwięcej „lajków”. Kiedy zauważaliśmy, że zaczyna się sprzedawać jakiś produkt, to właśnie on znajdował się na kolejnych bannerach. Co się wtedy stało? Sprzedaż i aktywność wzrosły jeszcze bardziej. Okazało się to dobrą drogą.

Jak „wyskoczyć z dołka”?

Nasza reklama goni trendy. Działa wtedy, kiedy klient chce kupić. Ukierunkowuje go i stanowi impuls, jaki przeważa o decyzji zakupu. Wzrastają jednak wahania sprzedaży. Musieliśmy wymyślić coś, co zadziała na klienta, który nie jest specjalnie przekonany do zakupu…

Ważnym czynnikiem stała się tu „okazja”. Niepowtarzalna – tylko teraz! Czasami nie trzeba wiele. Podczas długich weekendów zazwyczaj sprzedaż w naszym sklepie dramatycznie spada. Tym razem na ten okres wprowadziliśmy eksperymentalnie darmową wysyłkę.

Darmowa dostawa

Nie reklamowaliśmy tej akcji wcześniej. Można było dowiedzieć się o niej dopiero po odwiedzeniu naszego sklepu w dniach obowiązywania promocji. Wyraźne oznakowanie krótkotrwałego charakteru akcji dało efekt, jaki nas zaskoczył. Z „martwego okresu” zrobiła się burza telefonów i zamówień.

Koszyk Superwnetrze.pl

Warto testować różne kombinacje

Czekają nas kolejne próby i badania reakcji klientów na różne warianty. Jednak te dwie ogólne zasady, przedstawione pokrótce powyżej, wytyczają naszą ścieżkę do skutecznej promocji. Ważne jest to, że nauczyliśmy się na własnym doświadczeniu, opierając się o reakcję właśnie tej grupy klientów, na jakiej nam zależy.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

System mikropłatności YetiPay obchodzi swoje pierwsze urodziny

System mikropłatności YetiPay, który pozwala na szybkie płatności w sieci już od 2 groszy, obchodzi właśnie swoje pierwsze urodziny.

YetiPay przez rok udało się nawiązać współpracę m.in. z: Woblink MobiStore (zakup ebooków via Kindle), Virtualo, Bezkartek.pl, Wprost, IDG, Press (YetiPay umożliwia tam dostęp do pojedynczych artykułów), Interia.pl, Ipla, czy Ipley.

YetiPay okazał się także rozwiązaniem donacyjnym. Przycisk „doceń z Yeti” został umieszczony na Spider’s Web i około 600 innych blogach.

W ciągu roku przyłączyło się do systemu ponad 85 000 płacących w sieci użytkowników, którzy wykonali ponad 175 000 transakcji. Z okazji urodzin YetiPay podsumowało wszystkie osiągnięcia w postaci poniższej infografiki:

Źródło: YetiPay

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Co dalej z Agito.pl? Tomasz Sypuła o fuzji z Grupą Allegro

W najnowszym wydaniu magazynu CRN (dwutygodnik dla resellerów IT) pojawił się wywiad z Tomaszem Sypułą, prezesem zarządu Agito S.A. Czy opisywany sklep będzie teraz rywalizował ceną z rywalami i jakie ma plany na dalszy rozwój po wejściu w skład Grupy Allegro? Zapraszam do zapoznania się z najciekawszymi informacjami z tej rozmowy.

Według Tomasza Sypuły, Agito.pl skoncentruje się teraz na dostarczaniu klientom najwyższej jakości usług, a nie walce cenowej. Firma wprowadziła ostatnio zakupy bez rejestracji, a już niedługo ruszy również zaawansowany system rekomendacji produktów. Sklep dalej będzie inwestował w opisy produktów i wideo. Klienci mają dostać możliwość realizacji zamówień „jednym kliknięciem”, wprowadzone będą też nowe metody płatności (via PayU) i lepszy (szybszy) sposób na zakupy ratalne.

W wywiadzie warto też zwrócić uwagę na wypowiedź o tym, że Agito.pl będzie płacić identyczne prowizje jak inni partnerzy Grupy Allegro i nie jest w tym zakresie przez swojego właściciela faworyzowane (Hmmm?).

W 2011 roku Agito.pl miało 88 mln zł przychodów, z czego połowę wypracowano w IV kwartale poprzedniego roku. Tomasz Sypuła powiedział również, że 100% wzrost sprzedaży w stosunku do 2011 roku nie będzie stanowił teraz problemu.

Pełną treść rozmowy możecie znaleźć na stronach magazynu CRN- klikajcie tutaj.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)