eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Pre-order od A do Z. Poradnik dla tych, którzy chcą sprzedawać towar przed premierą

Niezależnie od branży, sprzedaż przez Internet kieruje się własnymi prawami. Jednym z nich jest możliwość złożenia zamówienia przed premierą (pre-order). Na Zachodzie idea takich zakupów znana jest o kilkunastu lat. U nas taki sposób sprzedaży wprowadzili na rynek polscy dystrybutorzy multimediów. O co w tym wszystkim chodzi?

Czym jest pre-order?

Zasada jest prosta: w ofercie naszego sklepu pojawia się produkt, który dopiero będzie miał premierę. Może ona być zaplanowana za kilka dni, tygodni czy nawet miesięcy. Produkt X, o którym mówimy, powinien być rzeczowo opisany, posiadać informację, kiedy nastąpi jego premiera i jaka jest jego cena detaliczna.

Ważne jest, aby zaznaczyć, że jest to zamówienie przedpremierowe, a produkty będą wysyłane w dniu oficjalnej premiery producenta (tu należy podać datę). Istotne jest również, aby na bieżąco uzupełniać opis produktu (np. datę premiery). Te zakupy są zakupami impulsywnymi, robią je klienci, którzy chcą być trendsetterami, osobami posiadającymi coś w dniu premiery lub nawet kilka dni przed nią.

Skąd wziąć te wszystkie dane?

Od dystrybutorów. 90% z nich posiada tak zwane kalendarze premier, na podstawie których możemy zbudować swoją listę produktów dostępnych w pre-orderze. Często wielu z nich przysyła do nas informacje z zapowiedziami, zdjęciami i okładkami produktów, sugerowanymi cenami i datą ich wydania.

Po co nam pre-ordery w sklepie?

Zamówienia te pozwalają przygotować się na premierę produktu i zbadać zainteresowanie nim wśród klientów sklepu. Z własnego doświadczenia wiem, że odpowiednio przygotowany pre-order potrafi sprzedać się 300-400% lepiej, niż produkt bez niego. Dodatkowo, dzięki dużej liczbie zamówień możemy starać się o większy rabat u dystrybutora.

Jak klienci mają zapłacić za produkt?

Tak, jak za zwykłe zamówienie składane w naszym sklepie. Część kupujących zapłaci za nie z góry, część zamówi towar za pobraniem. Ważne jest, abyśmy przed wysyłką produktu przypomnieli kupującym o ich zamówieniach. Dzięki temu unikniemy wracających do nas, nieodebranych paczek pobraniowych.

Wielu sprzedawców zastanawia się, jak przyjmować wpłaty od klientów oraz kiedy wystawiać im paragon lub fakturę do zamówienia, które ma zostać zrealizowane np. dopiero za 30 dni. Według prawa, sprzedawca ma obowiązek wystawienia dokumentu sprzedaży w ciągu 7 dni od momentu dokonania transakcji. Bardzo dobrze problem płatności za pre-ordery rozwiązał m.in. sklep Gram.pl: na 7 dni przed planowanym dniem wysyłki produktu automatycznie wysyłane jest do klienta przypomnienie o konieczności dokonania wpłaty (wraz z linkiem do niej).

Co ma zachęcić kupującego do złożenia zamówienia przedpremierowego?

Dodatki, bonusy, wartość dodana, którą kupujący otrzymują tylko w przypadku złożenia zamówienia u właśnie tego dostawcy.

Czym są te dodatki i jak je zdobyć?

W Polsce dostawcy zaczynają się uczyć, że odpowiedni pomysł może przełożyć się na sprzedaż. Wielu z nich dostarcza sklepom bonusy do zamówień przedpremierowych. Są to różne rzeczy – koszulki, kubki, breloki, napoje energetyczne czy kody na audiobooki. Niestety nie zawsze tak jest, czasem dostawca wymaga partycypowania w kosztach materiałów promocyjnych, co może zniechęcić sklep do przeprowadzenia pre-orderu lub sprawić, że sklep go zrobi, ale bez bonusów.

To są oczywiście podstawy, które są niezmienne praktycznie dla każdego pre-orderu, niezależnie od kategorii produktu czy jego marki. A jak wygląda rynek zamówień przedpremierowych w Polsce? On istnieje, ale nie we wszystkich branżach. Wielu sprzedających nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest to duży kawałek tortu, który można łatwo ugryźć.

W Polsce na pre-ordery nacisk kładą firmy z branży elektronicznej rozrywki (multimediów). Mowa tu o grach na konsole i komputery PC oraz filmach na Bluray i DVD. Często mamy też możliwość zakupów przed premierą książek i komiksów, płyt z muzyką oraz sprzętu elektronicznego (np. konsole, tablety, telefony). Co dostajemy do polskich dostawców w zamian za to, że kupujemy u nich? Zobaczmy:

  • EA Polska do zamówień przedpremierowych gry Battlefield 3 dodawał klientom „zestaw ekskluzywnego ekwipunku do wykorzystania w grach sieciowych”. Dodatek ten sprawił, że grę w przedsprzedaży zakupiło 30 tysięcy polskich klientów. Jest to ¼ całkowitej sprzedaży tej gry w naszym kraju.
  • Sklep Gram.pl często stara się nagradzać kupujących na własną rękę. Każde zamówienie, które zostanie odebrane osobiście nagradzane jest napojem Red Bull. Do zamówień dodawane są także kody na audiobooki do pobrania w formacie MP3 (np. opowiadania Sapkowskiego).
  • Pre-order w gram.pl

  • Empik w ramach przedsprzedaży sprzedaje w swoich salonach ładne metalboxy (pudełka, do których później można przełożyć płytę) z nadchodzących gier lub filmów. Ich cena oscyluje w granicach 30 zł i na podstawie paragonu w dniu premiery możemy odebrać finalny produkt w cenie obniżonej o koszt pre-ordera. Zamówienie ebook readera na empik.com premiowane było darmowymi książkami na zakupiony czytnik. Po premierze każdy zakup czytnika nagradzany jest dodatkowym 40% rabatem na zakup ebooków.

Pre-order w Empiku

Według ankiety, którą przeprowadziło czasopismo CD-Action, w Polsce pre-ordery mają się dobrze. 83% ankietowanych, jak już skusi się na zakup produktu, to wybierze sklep, w którym oferowana cena jest najniższa, a sprzedawca jest zaufany. 77% ankietowanych uważa, że dodatki do zamówień przedpremierowych są bardzo miłym akcentem, ale nie zawsze przekonują do zamówienia produktu w konkretnym sklepie.

W księgarni komiksowej Komikslandia.pl 1/3 wszystkich zamówień jest składana przed premierą. Ponieważ branża komiksowa jest traktowana w naszym kraju nieco po macoszemu, jedynym czynnikiem, jaki może skłonić klientów do zakupu jest cena produktu. Dzięki wysokim rabatom, które są aktywne tylko do dnia premiery (później cena wraca do standardowych -10-15% od ceny okładkowej), każdy może nabyć produkt w odpowiadającej mu cenie. Takie są więc polskie realia.

Na Zachodzie, gdzie rynek zamówień przedpremierowych jest ogromny, powstały nawet specjalne strony, na których można sprawdzić, co sklepy dodają do zamówień przedpremierowych.

Pre-order bonus

W Polsce takie informacje pojawiają się przeważnie na forach internetowych lub na Facebooku. Niestety nadal wielu sprzedających nie korzysta z tej formy sprzedaży. Może być to spowodowane brakiem wiedzy na ten temat lub po prostu niechęcią do niej. Warto jednak rozważyć wejście w porozumienie z dostawcami, gdyż może ono zaowocować zwiększeniem sprzedaży w naszym sklepie internetowym.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #8. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Co paczy klient? Nowe usługi prezentacji produktu firmy Actiview

Gdzie znajduje się ostatnia przestrzeń handlowej rywalizacji, na której sklepy internetowe przegrywają ze stacjonarnymi? Niewystarczająca możliwość dokładnego zapoznania się z towarem przez klienta. Dla wszystkich sprzedawców, którzy szukają efektywnego systemu ekspozycji produktu, firma Actiview wprowadziła usługę wirtualnych prezentacji 360°.

Większość klientów sklepów internetowych przed kolejnym zakupem stara się dokładnie przyjrzeć się pożądanemu towarowi w „realu”, a dopiero później, wyzbywszy się wątpliwości, rozpoczyna zakupy w sieci. Niestety (z punktu widzenia sprzedawców internetowych) kierowany emocjami lub impulsem klient, często poprzestaje na wizycie w sklepie stacjonarnym i tam dokonuje zakupów. W takim przypadku nie jest potrzebny nawet dobry sprzedawca, gdyż możliwość posiadania przedmiotu przeważnie zwycięża z możliwością oszczędzenia na nim.

„Przeważająca część sklepów internetowych, szczególnie polskich, prezentuje te same zdjęcia, dostarczone najczęściej przez producenta lub, co gorsze, skopiowane z innych sklepów. Zdjęcia, jakże często, są słabej jakości, a ich niewielki wybór pozostawia wiele do życzenia.” – mówi Sylwester Zalejasz z firmy Actiview. „Wśród sprzedawców i właścicieli sklepów internetowych powtarzana jest opinia, że profesjonalna prezentacja zdjęciowa produktu jest kosztowna lub/i pracochłonna. Dużo w tym racji; posiadanie własnego studia fotograficznego, wynajęcie fotografa, czy też własnoręczne robienie i obrabianie zdjęć – to wszystko kosztuje.”

Firma Actiview oferuje technologię wirtualnej ekspozycji produktu 360°. W specjalnie przygotowanym do tego studiu fotograficznym powstają prezentacje, dzięki którym klient internetowego sklepu w dowolny sposób może zapoznać się z szczegółami towaru bez wychodzenia z domu.

„Wprowadzając na swoją stronę prezentację produktów 360°, właściciel sklepu znacznie zwiększa szansę na zainteresowanie klienta i wyczerpanie jego wątpliwości dotyczących produktu. Zamiast konkurować z innymi coraz niższą ceną, warto rozważyć wykorzystanie narzędzia, które pozwoli znacznie podnieść jakość oferowanych usług” – sugeruje Sylwester Zalejasz.

Oferta firmy Actiview skierowana jest do właścicieli i menedżerów każdego rodzaju sklepów internetowych. Zarówno tych oferujących kilka rodzajów towaru, ale także do tych, które często posiadają w swojej ofercie kilkaset, czy nawet tysiące produktów.

„W przypadku tych drugich usługę Actiview można wdrożyć np. tylko dla wybranej grupy produktów (np. z najwyższą marżą lub najlepiej rotujących), ale doskonale sprawdzają się także przy prezentacjach np. drogich „półkowników”, gdzie w połączeniu z odpowiednio przeprowadzoną akcją promocyjną, można uzyskać naprawdę imponujące wyniki sprzedaży” – zapewnia Sylwester Zalejasz. „Firma Actiview postawiła sobie za cel zagwarantowanie wysokiej jakości zdjęć 360° przy niskim koszcie. Zamawiając nasz system wirtualnej ekspozycji odbiorca otrzymuje do niej dodatkowo wszystkie zdjęcia, które się na nią składają. Przydają się one np. przy tworzeniu bannerów lub prezentowaniu statycznych zbliżeń.”

Prezentacje 360° firmy Actiview działają bez instalowania żadnych dodatkowych wtyczek. Wystarczy umieścić je na swoim serwerze, a klienci dzięki flashowi lub HTML5 (w przypadku iPhone i iPada) będą mogli bezproblemowo je oglądać. Firma zapewnia także możliwość zamówienia obrotowego pliku GIF, który może przydać się do aukcji Allegro. Korzystający z prezentacji produktu 360° razem z nią otrzymują zapętlony filmik AVI w rozdzielczości Full HD, który można wykorzystać w promocji na kanale Youtube lub Facebook-owym fanpage’u lub też do prezentacji (np. na targach) na monitorach lub na nawet na zewnętrznych telebimach. Gdy zachodzi obawa, że konkurencja nabierze ochoty na nieuczciwe wykorzystanie tych materiałów, istnieje możliwość dodania na prezentacjach własnych znaków wodnych.

Źródło: Actiview


Zobacz ofertę firmy Actiview w Katalogu Firm eCommerce.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Przelewy24.pl

Krótki opis: Serwis Przelewy24.pl jest internetowym serwisem usługowym pośredniczącym w przekazywaniu płatności pomiędzy Klientem i Sprzedawcą. Od początku swojej działalności wytycza standardy dla innych polskich serwisów obsługujących płatności internetowe dostarczając klientom największą w Polsce ilość metod płatniczych.

Oferta firmy: Dzięki naszemu serwisowi Przelewy24 Klient jak i Sprzedawca zyskują wygodne i szybkie narzędzie płatności za zakupy czy usługi w Internecie.

Każdy Klient w ciągu paru minut, za pomocą kilku kliknięć, może przekazać dowolną kwotę na konto sklepu lub serwisu internetowego przelewem on-line z kilkudziesięciu polskich banków lub za pomocą karty płatniczej. W ofercie dostępne są również płatności poprzez międzynarodowe wielowalutowe systemy płatnicze oraz ciągle zwiększające swój udział na rynku płatności mobilne.

Wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów IT oraz działu obsługi klienta zapewnia zarówno Partnerom współpracującym z serwisem Przelewy24.pl jak i Klientom wysoki poziom realizacji usługi, kładąc szczególny nacisk na bezpieczeństwo dokonywanych transakcji. O najwyższym poziomie usług świadczą również posiadane certyfikaty, a także stale ulepszane rozwiązania technologiczne oraz wdrożona polityka bezpieczeństwa.

Opłaty abonamentowe: Bez abonamentów i stałych opłat, twój koszt pojawia się tylko wtedy, gdy pojawią się dochody.

Opłaty za transakcje: Wysokość prowizji ustalana jest indywidualnie, zachęcamy do kontaktu pod adresem partner@przelewy24.pl

Formy płatności:

Jak wygląda proces wdrożenia systemu w sklepie?: Szczegóły implementacji

Konieczność podpisania umowy: Tak

Bonusy po wdrożeniu systemu: Ustalane indywidualnie

Dodatkowe informacje:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)