eKomercyjnie.pl

Zapraszamy Ciebie i Twój sklep do udziału w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2016! Zgłoś się już teraz »

Rejestracja w GIODO: wypełnianie formularza zgłoszeniowego krok po kroku (fragment)

Wielu właścicieli sklepów internetowych ciągle zapomina, że zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji w GIODO należy dokonać jeszcze PRZED (!) rozpoczęciem przetwarzania danych, czyli przed pierwszą czynnością, jaką administrator może wykonać na danych, tj. przed pozyskaniem pierwszych danych do zbioru.

Obowiązek rejestracji
W art. 46 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych napisano wyraźnie, że administrator danych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze dopiero po zgłoszeniu tego zbioru do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (GIODO), chyba że ustawa zwalnia go z tego obowiązku (właścicieli czy sprzedawców internetowych to jednak nie dotyczy):

Art. 46. 1. Administrator danych może, z zastrzeżeniem ust. 2, rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze danych po zgłoszeniu tego zbioru Generalnemu Inspektorowi, chyba że ustawa zwalnia go z tego obowiązku.

2. Administrator danych, o których mowa w art. 27 ust. 1, może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze danych po zarejestrowaniu zbioru, chyba że ustawa zwalnia go z obowiązku zgłoszenia zbioru do rejestracji.

Możliwe kary
Działalność wykonywana bez rejestracji zbioru danych osobowych jest karalna. W art. 53 ustawy znajdziemy zapis:

„Kto będąc do tego obowiązany nie zgłasza do rejestracji zbioru danych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.”

Maksymalna kara dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą może wynieść do 50 tysięcy złotych.

Rejestracja zbioru danych osobowych
Rejestracja zbiorów danych osobowych jest możliwa na oficjalnej stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Służy do tego platforma e-GIODO dostępna pod tym adresem.

Aby rozpocząć cały proces, po wejściu na powyższy odnośnik, należy wybrać opcję „Wypełnianie wniosku” z górnego menu.

Następnie podążaj według poniższych wskazówek:

Sekcja A0:

  • 99% sklepów wybiera opcję 1

Sekcja B1:

  • W części A najlepiej wpisać domenę np. www.MójSklep.pl lub ogólne określenie swojego zbioru, np. Klienci sklepu internetowego www.MójSklep.pl
  • W części B podajemy dane firmy prowadzącej www.MójSklep.pl

Sekcja B2:

  • 99% sklepów zostawia puste pole.
    Dane należy wpisać tylko pod warunkiem, gdy administrator danych ma siedzibę albo miejsce zamieszkania w państwie trzecim, tj. państwie nie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Sekcja B3:

  • Wpisujemy zgodnie ze stanem faktycznym. W przypadku jeżeli dane osobowe przetwarzamy samodzielnie nie zaznaczamy nic, ewentualnie opcję 2 jeśli planujemy delegować przetwarzanie danych na zewnątrz naszej firmy.

Sekcja B4:

Zaznaczamy:

  • opcję 1 – dotyczy np. newslettera
  • opcję 3 – dotyczy realizacji złożonego zamówienia
  • opcję 5 – dotyczy np. wystawiania FV

Sekcja C5:

  • Wpisujemy: Realizacja zamówień składanych w sklepie internetowym, realizacja przesyłek marketingowych drogą elektroniczną tzw. newsletterów.

Sekcja C6:

  • Wpisujemy: Klienci sklepu internetowego.

Sekcja C7:

Wypełniamy zgodnie z tym, jakie dane pobieramy. Standardowo w sklepach warto zaznaczyć:

  • nazwiska i imiona,
  • adres zamieszkania lub pobytu,
  • numer telefonu,
  • numer NIP.

Niektóre sklepy zbierają też datę urodzenia (np. w celu wysyłania prezentów / rabatów z tej okazji).

Sekcja C8:

Wypełniamy zgodnie z tym, jakie dane pobieramy. W przypadku 99% sklepów wpisujemy:

  • adres e-mail
  • adres IP.

Sekcja C9:

  • W przypadku 99% sklepów zostawiamy wszystko puste.
  • Jeśli zbieracie jednak dane wrażliwe to musicie je tu odznaczyć, a w A0 zaznaczyć dodatkowo opcję 3.

(…)

Powyższy fragment instrukcji wypełniania formularza zgłoszeniowego dotyczącego rejestracji zbioru danych w GIODO pochodzi z naszego najnowszego poradnika, pt. Prawne aspekty sprzedaży w Internecie.

Zapraszam Cię do zapoznania się z tą publikacją – znajdziesz w niej wszystkie najważniejsze informacje dotyczące przepisów prawnych w kontekście sprzedaży online! Poradnik w trzech najpopularniejszych formatach elektronicznych (PDF, ePub i Mobi) dostępny jest do kupienia w naszym sklepie.

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Mam pytanie odnośnie Sekcji B3. Jeśli wysyłamy newsletter np. przez Mailchimpa to trzeba podać dane tej firmy? oraz jeśli wysyłamy opinie przez opineo to tak samo trzeba podać dane tej firmy?

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Mediamarkt i Saturn dołączają do Opineo.pl

Serwis Opineo.pl już od 2006 roku propaguje idee bezpiecznych zakupów w sieci poprzez wymianę opinii między konsumentami. Szerokie grono największych sklepów internetowych współpracujących z Opineo.pl powiększyło się właśnie o liderów z branży elektroniki użytkowej – Media Saturn Online Sp. z o.o.

Opineo.pl – niezależny, ogólnopolski serwis oceniający sklepy internetowe oraz firmy – od kilku lat promuje nie tylko bezpieczny e-handel, ale również dzięki swoim działaniom dąży do podniesienia standardów w obsłudze klientów.

W dobie ciągłego rozwoju handlu w sieci, wymagających konsumentów na pewno zainteresuje informacja, iż takie marki jak Saturn i Media Markt (jedne z najbardziej znanych w Europie sieci marketów elektronicznych) od niedawna otworzyły się na klientów internetowych i mając na uwadze jakość i bezpieczeństwo ich obsługi podjęły współpracę z serwisem Opineo.pl, dołączając tym samym do programu „Słucham swoich Klientów”. Dzięki niemu konsumenci mają pewność, że sklep czyta każdą opinię zamieszczoną na Opineo, a opinie Klientów stanowią główny wyznacznik w strategii rozwoju sklepu, poprawiania jakości obsługi i spełniania oczekiwań Klientów. Sklepy pokazują tym samym, że są otwarte nie tylko na pozytywne opinie, ale także na opinie mniej zadowolonych Klientów zawierające krytyczne uwagi odnośnie ich funkcjonowania.

Jesteśmy pewni, że w 2013 czeka nas rewolucja w popularnych kategoriach AGD, RTV , Foto oraz Komputerach gdyż obecnie na rynku działa kilka tysięcy małych i średnich sklepów specjalizujących się w tych kategoriach. Jak sobie poradzą i czym będą walczyć z dwoma tak silnymi markami? Czy uda im się zachować lojalność konsumentów?” – mówi Paweł Kucharzak, zarządzający serwisem Opineo.pl.

Warto też zauważyć, że nie są to jedyni przedstawiciele dużych i znanych marek uczestniczących w Programie „Slucham swoich klientów”. Do tej pory współpracę z Opineo.pl aktywnie prowadzą m.in takie sklepy stacjonarne jak: RTV EURO AGD, EMPIK, VOBIS czy AVANS.

Źródło: Opineo

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

PayPal: 14 mld dolarów transakcji poprzez urządzenia mobilne w 2012 roku

PayPal jedna z form płatności w Internecie, która pozwala robić zakupy internetowe na całym świecie bez konieczności posiadania karty kredytowej. Wiele z polskich sklepów nadal nie ma jej zaimplementowanej, gdyż rodzimi klienci raczej nie płacą za zakupy tym kanałem. Na świecie większość sklepów oraz osób sprzedających na eBay używa PayPala z bardzo dużym powodzeniem.

O skali mogą mówić liczby, którymi chwili się David Marcus z PayPal (link). Okazuje się, że w 2012 roku przekroczono o 40% przewidywana wartość transakcji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Co daje transakcje o wartości 14 mld USD na całym świecie.

W samym okresie świątecznym PayPal przyjął transakcje o wartości 692 mln USD. Od października do grudnia 2012 roku co minutę wykonywano 5,2223 płatności poprzez tą platformę.

W 2012 roku liczba aktywnych użytkowników na całym świecie wzrosła ze 117 mln do 123 mln.

Widać więc, że rynek płatności internetowych, w tym mobilnych rośnie. Na pewno ma na to wpływ wysoka jakość obsługi oraz bezpieczeństwa takich transakcji. Na polskim rynku płatności interesowych jest już duża konkurencja, która jednak nie kwapi się na podbijanie zagranicy, gdyż ugryzienie tak dużego potentata jak PayPal jest raczej niemożliwe.

Warto jeszcze przeczytać nasze niedawne informacje o prognozach dla m-commerce – klikajcie tutaj.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)