eKomercyjnie.pl


RWD (Responsive Web Design) w sklepie internetowym – plusy, minusy i przykłady wdrożeń

rwdPod koniec lat 90-tych, kiedy w Polsce zaczęły pojawiać się pierwsze sklepy internetowe, nikt nawet nie pomyślał, że kilkanaście lat później prawie 40% zakupów rocznie odbywać się będzie przy pomocy urządzeń mobilnych, takich jak tablety i smartfony. Ogromny wpływ na ten trend ma technologia RWD, pozwalająca dopasować wyświetlaną stronę do wielkości i rozdzielczości ekranu. Termin ten został wprowadzony w 2010 roku przez Ethana Marcotte’a. Czy to rozwiązanie może mieć wpływ na liczbę zamówień w e-sklepie? Okazuje się, że tak.

Badania na temat zakupów dokonywanych przy pomocy urządzeń mobilnych wykonywane są dość często, a wszelkie raporty i zestawienia pojawiają się w sieci. W 2013 roku tylko 25% sklepów internetowych w USA posiadało mobilne wersje strony. Trendy te się jednak zmieniają i wielu sprzedawców zarzeka się, że w przeciągu dwóch najbliższych lat wdrożą to rozwiązanie.

W Polsce ciągle ciężko mówić o tym jak duża grupa osób robi zakupy przy pomocy telefonów komórkowych i tabletów. Zależnie od źródła przeprowadzonych badań liczba ta wynosi od 4% do 16%, a nawet 25% wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych. Pojawiające się co kilka miesięcy raporty i badania przeprowadzane są na dość małych grupach użytkowników, co za tym idzie – badania te nie zawsze wydają się być rzetelne.

Podpierając się wynikami opublikowanymi przez TNS OBOP czy też Gemius można zauważyć pewną prawidłowość. Rokrocznie wielkość zakupów mobilnych wzrasta. Wzrasta także odsetek osób, które przy pomocy telefonów i tabletów dokonują płatności. Trend ten pokazuje, że jest zapotrzebowanie na strony, które są dopasowane do urządzeń mobilnych. W chwili obecnej szacuje się, że na rynku znajduje się około 250 typów wyświetlaczy. Przygotowanie aplikacji lub wersji sklepu dla każdego z nich to nie tylko strata czasu, ale i pieniędzy.

mp1

Coraz więcej dostawców rozwiązań dla e-commerce w standardzie oferuje wersje mobilne sklepu. Dzięki temu, można w dość łatwy sposób przystosować witrynę dla mobilnych klientów.

Dlaczego RWD (Responsive Web Design)?

Mówiąc najprościej: każda strona lub sklep wykorzystujący RWD wyświetli się poprawnie, niezależnie do tego, na jakim urządzeniu zostanie wyświetlona. Pomimo tego, że strona wyświetla się inaczej na każdym z urządzeń, to nawigacja jest prosta i intuicyjna, a klient nie przegapi żadnego interesującego go produktu.

Standard ten wypiera z rynku inne rozwiązania, takie jak dedykowane aplikacje lub mobilne wersje stron. Statystyki mówią, że nawet 80% potencjalnych klientów opuszcza stronę sklepu, gdy ta nie ma wersji przygotowanej pod sprzęt, na którym pracują. Jakie są plusy i minusy tego typu rozwiązania?

Plusy RWD:

  • Strona automatycznie dopasowuje się do wszystkich urządzeń, nawet tych które dopiero się pojawią.
  • Posiadamy tylko jedną stronę, pod jednym adresem, co za tym idzie wprowadzanie zmian jest tańsze i szybsze.
  • Dodatkowo przyciągamy klienta tylko do jednego źródła.
  • Strona taka jest zoptymalizowana pod SEO, co może wpłynąć pozytywnie na PageRank.
  • Jeden kod źródłowy powoduje, że wprowadzenie zmiany widocznie jest od razu na trzech urządzeniach.

Minusy RWD:

  • Wdrożenie sklepu z RWD jest droższe i trwa dłużej, niż wdrożenie standardowego rozwiązania.
  • Nie wszystkie starsze wersje przeglądarek obsługują Media Queries, które jest dostępne w CSS3.

Decydując się na rozwiązania RWD zyskujesz także na pozycjonowaniu. Wyszukiwarka Google bardzo „lubi się” z responsywnymi stronami, dzieje się to do tego stopnia, że potentat wydał stosowne rekomendacje dla projektujących strony, aby korzystali z rozwiązań RWD.

bl

RWD (Responsive Web Design) w praktyce

Jak wspominaliśmy wielu sprzedawców zastanawia się nad wdrożeniem rozwiązań RWD do swoich sklepów. Niestety, brak odpowiedniej wiedzy i wsparcia blokuje ich przed tą decyzją. Wystarczy jednak dostęp do Google Analytics podpiętego pod stronę sklepu i szybko zobaczymy jak dużo osób odwiedziło nasz adres z telefonu lub tabletu. Liczba ta może być różna: od kilku nawet do kilku dziesięciu procent, a to podstawa do podjęcia decyzji, która może mieć ogromy wpływ na wyniki sprzedażowe. W branży mówi się, że konwersja w nowym sklepie z responsywnością może wzrosnąć nawet o 25-30% w porównaniu do wersji bez RWD. To dość sporo.

koszulkowo

Co możesz zyskać wdrażając sklep z RWD?

  • Przede wszystkim docierasz do większej, czasami nowej grupy klientów.
  • Może się powiększyć konwersja.
  • Dzięki narzędziom takim jak Google Analytics, będziesz miał możliwość analizować ruch klienta na stronie.
  • Uzyskujesz widok, dopasowany do potrzeb użytkownika i urządzenia na którym przegląda on ofertę.
  • Łatwiej możesz wprowadzać zmiany do kodu strony, a wszelkie poprawki są widoczne od razu na wszystkich urządzeniach.
  • Zyskujesz łatwiejszy i bardziej przejrzysty layout strony, po którym klient porusza się w górę i w dół, a nie na boki.
  • Lepsza jest dostępność do strony sklepu.
  • Strona jest obrandowana i wygląda spójnie na każdym z urządzeń.
  • Zwiększa się spektrum czasowe, w trakcie którego użytkownik może zakupić produktu.

Jak długo technologia RWD będzie dominować? Ciężko powiedzieć, ale Nielsen Group wielokrotnie wspomina w o użyteczności, jak ważne jest dopasowanie strony do oczekiwań klientów. Responsywność jest częścią tych oczekiwań, bowiem klient chce kupić towar tani, w sposób łatwy i w najdogodniejszym dla niego czasie, a że czasem robi to siedząc w parku na ławce, to dajmy mu taką możliwość.

— 
Źródła:

  1. Raport m-commerce w praktyce wrzesień 2013
  2. Raport mobile commerce w polsce 2013





Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Pokaż Swój Sklep [PSS]: Paulina Fornalczyk, Bonus-czystosc.pl

Bonus-czystosc.plLubimy porządek, czyste mieszkanie czy biuro, to podstawa naszej egzystencji. W sieci można znaleźć wiele sklepów oferujących sprzęt i środki do sprzątania. Co odróżnia Bonus-czystość od innych? Na to pytanie odpowie nam Paulina Fornalczyk.

W wywiadach z serii Pokaż Swój Sklep (PSS) staramy się regularnie promować sklepy internetowe z różnych branż, zaś odpowiedzi naszych rozmówców przy okazji pomagają też osobom, które dopiero rozważają start w e-handlu.

Paulina Wawrzyczek (eKomercyjnie.pl): Dlaczego zdecydowałaś się uruchomić sklep internetowy?

Przed powstaniem strony internetowej i powiązanego z nią sklepu internetowego zdobyłam wiele doświadczeń w handlu środkami czystości oraz wykonywaniu usług wymagających użycia zarówno prostego, jak i bardziej skomplikowanego sprzętu czyszczącego. Zauważyłam, że na rynku brakuje sklepu, który dawałby klientom możliwość zakupu takich akcesoriów przez Internet. W każdym przypadku nie można było uniknąć czasochłonnej i zupełnie przecież zbędnej samodzielnej wyprawy do hurtowni. Pomyślałam, że z możliwości zakupu takich towarów, jak mopy, ściereczki i pady czyszczące każdy, nawet mało zaawansowany w zakupach online klient mógłby sobie poradzić bez trudu, a sklep internetowy oferujący fachowcom profesjonalny sprzęt czyszczący jest po prostu niezbędny. Nic nie stało na przeszkodzie, aby zająć się tym samemu.

Czym zajmowałaś się przed uruchomieniem sklepu?

Na początku zajmowałam się świadczeniem rozmaitych usług związanych z branżą utrzymania czystości i łączyłam to ze stawianiem pierwszych kroków w handlu. Zaczęłam od sprzedaży wysyłkowej i to był pierwszy etap powstawania mojego sklepu. Następnym było przeniesienie działalności do Internetu.

Ile trwało uruchomienie sklepu?

Około tygodnia, głównie dlatego, że należało uzupełnić asortyment sklepu oraz poustawiać niezbędne do wysyłki opcje. Na początku skorzystaliśmy z gotowego rozwiązania jakim był iStore, aby sprawdzić, czy przedsięwzięcie w ogóle ma sens. Okazało się, że sklep internetowy to dobry pomysł na prowadzenie działalności i trzeba go sukcesywnie rozwijać.

bonus czystosc

Dlaczego zdecydowałaś się na tak specyficzny asortyment?

Ze względu na doświadczenie z zakresu sprzedaży maszyn i urządzeń oraz usług związanych ze sprzątaniem. Żeby osiągnąć sukces, najlepiej zajmować się tym, co się potrafi robić najlepiej. Moja branża to urządzenia do czyszczenia, więc postanowiłam, że będę je sprzedawać.

Jakim budżetem dysponowałaś na początku e-handlowej działalności?

Na uruchomienie pierwszego sklepu przeznaczyliśmy ok. 1.000 zł. Dziś ta kwota wydaje się skromna, ale wtedy wydawało mi się, że okropnie ryzykuję!

Czy zdecydowałaś się na gotową platformę sklepową czy stworzyłeś własną?

Najpierw korzystaliśmy z platformy iStore, teraz nasze sklepy działają na Magento. Jak już wspomniałem, na samym początku prowadzenia działalności online iStore było dobrym rozwiązaniem, ale szybko przestało nam ono wystarczać ze względu na koszty i ograniczenia, z jakimi się wiąże praca na tej platformie.

bonus czytsosc

Dlaczego korzystasz akurat z Magento?

Postanowiliśmy przełączyć się na bezpłatną platformę Magento, ponieważ w miarę upływu czasu wpływało coraz więcej zamówień, a iStore pobierał prowizję od wielkości zamówienia. Ponadto nie dawał możliwości modyfikowania szablonu w dowolny sposób.

Magento pozwala nam na dowolne modyfikacje, tworzenie produktów konfigurowalnych (czego nie było na poprzedniej platformie), instalowanie wszelkich udogodnień w postaci pluginów, które pomagają w obsłudze sklepu, a przede wszystkim niezależność. Możemy również włączyć wszystkie nasze sklepy do jednego panelu administracyjnego, a na tym korzyści płynące z korzystania z platformy Magento się nie kończą.

Ile zamówień pojawiło się w Twoim sklepie w pierwszym dniu po starcie?

Około trzech, ale szybko zaczęło pojawiać się ich coraz więcej. Jak się okazuje, obecność w sieci pozwala na sprawne nabranie wiatru w żagle. Pozostając przy sprzedaży wysyłkowej prawdopodobnie musiałbym zwinąć interes.

Bonus czystość

Jakie działania marketingowe są najbardziej skuteczne przy promocji Twojego sklepu?

Największy wpływ na widoczność sklepu w sieci mają na pewno linki sponsorowane Google AdWords oraz remarketing, czyli skupienie uwagi na tych klientach, którzy są skłonni do sklepu wracać częściej. Ostatnio postawiliśmy również na mailing do naszych stałych klientów oraz na pozycjonowanie, które pozwala na utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Mamy też konta na serwisach społecznościowych – Facebooku, Twitterze i Google+. Staramy się zatem łączyć różne formy e-marketingu w taki sposób, aby skutecznie docierać do klientów – zarówno potencjalnych, jak i tych, którzy już nasz sklep odwiedzili.

Jak wygląda proces składania zamówień i czy zdarzają się realizacje niekonwencjonalnych zakupów, np. produktów robionych na zamówienie?

Mamy w ofercie produkty, które mogą być konfigurowane, np. mopy: wybierany jest odpowiedni wkład, rozmiar wkładu, stelaż, a następnie rodzaj kija. Dalej zamówienie wygląda standardowo – klient wpisuje dane niezbędne do wystawienia faktury i wybiera sposób płatności. Przy bardziej skomplikowanych zamówieniach najlepiej do nas zadzwonić lub napisać wiadomość za pomocą formularza kontaktowego zamieszczonego na naszej stronie internetowej. Na pewno poradzimy sobie z każdym problemem.

Czy zdarza się, że o asortyment sklepu pytają klienci zagraniczni?

Tak, zdarzają się takie przypadki. Choć nie są one liczne, zawsze dają trochę radości. Jednak na razie nasza strona funkcjonuje tylko w polskiej wersji językowej, dlatego koncentrujemy się przede wszystkim na rodzimym rynku.

Gdybyś miała teraz robić swój e-sklep, to co zrobiłbyś inaczej?

Zastanowiłabym się nad ilością produktów i zostawiłbym tylko te, które się najlepiej sprzedają, np. maszyny czyszczące Numatic. Myślę też, że zdecydowałabym się na bardziej intuicyjny szablon oraz korzystałbym od początku z fakturowania w sklepie. Ale naprawdę nie mam powodu, aby narzekać – początki strony bonus-czystość.pl były całkiem niezłe!

Co w takim razie chcesz w najbliższym czasie ulepszyć w swoim sklepie?

Przede wszystkim zależy nam na uproszeniu procesu składania zamówienia. Aktualnie odbywa się to w kilku krokach, do czego klient nie zawsze ma cierpliwość. Będziemy dążyć do tego, aby wszystkie dane były wpisane na jednej stronie, a klient będzie mógł potwierdzić zamówienie tylko jednym kliknięciem. Uproszczenie zakupów internetowych jest ostatnio bardzo wyrazistym trendem i nie możemy o tym zapominać.

Ponadto planujemy przygotować nowy wygląd sklepu – na bazie zebranego przez nas doświadczenia i opinii klientów. Strona będzie dużo bardziej intuicyjna, pozwalająca na lepsze odnalezienie się w sklepie. Mamy nadzieję, że to będzie początek nowego, jeszcze lepszego etapu naszej działalności!

 

Paulina Fornalczyk – ukończyła studia związane z marketingiem i sprzedażą oraz psychologią biznesu w Poznańskiej Wyższej Szkole Biznesu. Po studiach zaczęła stawiać pierwsze kroki w tworzeniu sklepów internetowych. Obecnie zarządza kilkoma e-sklepami, zajmuje się bezpośrednią obsługą klientów, a także prowadzi kampanie reklamowe.

Autor wpisu

3 komentarzy do tekstu

  1. Witaj
    interesującym byłoby dowiedzieć się więcej o sposobie reklamy strony. Właścicielka wspomina, ze w ciągu pierwszego dnia uzyskała trzy zamówienia. To dobry wynik, ale przecież nie wziął się znikąd.
    Uwaga dotycząca uproszczonego systemu płatności, by odbywała się na jednej stronie – bardzo celna. Ludzie się szybko nudzą.

    mała sugestia: google zaczyna zwracać większą uwagę na strony z certyfikatem SSL. strony takie są bardziej bezpieczne, i będą się szybciej pozycjonować (według google)

    Pozdrowienia, Martyna

    Odpowiedz ↓

  2. Mi to nie wygląda na magento, a na wordpress.

    Odpowiedz ↓

  3. „mała sugestia: google zaczyna zwracać większą uwagę na strony z certyfikatem SSL. strony takie są bardziej bezpieczne, i będą się szybciej pozycjonować (według google)”

    Tak, ale nie jest to żaden święty Graal dający natychmiastowe wyniki. Szyfrowane połączenie stało się czynnikiem rankingowym, ale jest jednym z rzekomych 200 i do tego nie tak ważnym (szukałem źródła badań SERP ze Stanów, ale za żadne skarby nie mogę teraz odnaleźć).

    Dalej rządzą linki oraz treść na stronie.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Niemal 100 000 przesyłek w pół roku w SuperKoszyk.pl

superkoszyk_logoSuperKoszyk.pl, jedna z największych w Polsce drogerii internetowych, podsumowała pierwsze półrocze bieżącego roku. Sklep po raz kolejny odnotował znaczące wzrosty zarówno pod względem liczby przeprowadzonych transakcji, jak również przychodów ze sprzedaży. Zwiększyło się także grono zarejestrowanych i aktywnych klientów.

Drogeria internetowa SuperKoszyk.pl podsumowała pierwsze półrocze 2014 roku. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2014 roku sklep wygenerował 26% wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Rekordowy skok odnotowano głównie dzięki rosnącej liczbie transakcji (ponad 24% więcej niż przed rokiem) oraz podniesieniu średniej wartości zamówienia.

W ciągu pierwszych dwóch kwartałów tego roku pracownicy sklepu internetowego SuperKoszyk.pl zapakowali i wysłali niemal 100 000 przesyłek.

superkoszyk-sg-nowy

„Kierunek w którym konsekwentnie podążamy to ciągły rozwój – również technologiczny. Dlatego w pierwszej połowie sierpnia, oddaliśmy w ręce naszych Klientów nową, odświeżoną i uaktualnioną wersję naszej strony internetowej. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom zakupy na SuperKoszyk.pl są jeszcze łatwiejsze, szybsze i przyjemniejsze.” – powiedział Tomasz Grygieńć, współwłaściciel sklepu internetowego SuperKoszyk.pl

SuperKoszyk.pl zajmuje się sprzedażą kosmetyków, środków czystości i artykułów higieny, od 2006 roku. W ciągu ostatnich pięciu lat drogeria zrealizowała w sumie niemal 660 000 zamówień. Po ośmiu latach działalności, SuperKoszyk.pl zyskał liczne grono lojalnych klientów, dostawców oraz partnerów w biznesie. Zaprezentowane wyniki są nie tylko potwierdzeniem rosnącego zainteresowania zakupami w sieci, ale także ugruntowanej pozycji drogerii internetowej SuperKoszyk.pl na polskim rynku.

Źródło: informacja prasowa

Przeczytaj też: SuperKoszyk.pl konsekwentnie pnie się w górę – biznesowe podsumowanie 2013 roku »

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)