Jak budować markę sklepu internetowego? - eKomercyjnie.pl : eKomercyjnie.pl

eKomercyjnie.pl

Jak budować markę sklepu internetowego?

Autorem poniższego artykułu jest Łukasz Plutecki z firmy Netarch, twórca m. in. systemu sklepowego AtomStore.

To pytanie będzie spędzać sen z powiek wielu właścicielom sklepów internetowych. Do sieci wchodzi coraz więcej dużych sklepów należących do marek, które do tej pory działały tylko offline. W związku z tym zauważalny może być trend odpływu klientów z małych sklepów do większych, bardziej rozpoznawalnych, o ugruntowanej pozycji w handlu tradycyjnym. Jeśli produkt będzie ten sam lub podobny, cena i czas dostawy zbliżony, naturalnie klient będzie bardziej skłonny kupować w „markowym” sklepie.

Czy małe i średnie sklepy mają szanse z dużymi? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jaką strategię wybierze właściciel sklepu i czy będzie ona skuteczna.

Jak budować markę?

Budowanie marki sklepu internetowego jest trudniejsze niż marki produktu. Sprzedawca dostarcza produkty, które najczęściej same w sobie są markowe, sam pozostając niejako w cieniu. Wyjątkiem są tu sklepy oferujące produkty pod własną marką – np. ŚwieżoPalona czy KrainaHerbaty. To bardzo ciekawe przypadki, gdyż właściciele sklepów nie konkurują bezpośrednio z innymi sprzedawcami – mają własny produkt, który ciężko porównać, istotna jest więc wartość i zaufanie do marki sklepu, a nie do produktów.

Wróćmy jednak do przeciętnego sprzedawcy internetowego. Najczęściej sprzedaje on produkty markowe, które oferowane są także przez jego konkurencję – w szczególności duże sklepy internetowe. Jak się wyróżnić? Oto kilka pomysłów:

  • blue ocean – szukanie nisz, w których nie ma sprzedawców internetowych, są oni słabi, brak dużych marek;
  • specjalizacja – ścisła specjalizacja w kategorii produktów; duzi sprzedawcy nie są w stanie zaoferować tak dobrej oferty w danej kategorii, produkty giną wśród innych ofert;
  • status eksperta – niektóre produkty wymagają fachowej wiedzy ze strony sprzedawcy, sklep może zaoferować lepsze opisy, zdjęcia, filmy instruktażowe, dokumentacje oraz fachowe porady;
  • unikalny model działania – zeszły rok można nazwać rokiem zakupów grupowych, czy ten będzie rokiem subskrypcji?
  • budowanie lojalności klientów – nagradzanie ich.

Klient nasz przyjaciel

Osobiście namawiam sprzedawców do nagradzania już pozyskanych klientów ofertami specjalnymi – np. darmowa dostawa przy kolejnym zakupie, kupon rabatowy -10% itp. Sprzedawcy często zarzucają mi, iż ich na to nie stać. Mają niskie marże, muszą płacić za reklamę AdWords, pozycjonowanie, prowizje Allegro, opłaty za przeklik dla porównywarek. Jeśli już zdobędą klienta, to nie stać ich na dodatkowe rabaty. Czy na pewno?

Klient, który trafił do sklepu wcale nie musi do niego wrócić. Czasem po prostu nie ma potrzeby, często nie pamięta gdzie kupował, woli poszukać w Google, wejdzie do porównywarki itp. Okazuje się więc, iż za klienta, który znajduje się już w naszej bazie danych, trzeba zapłacić drugi raz. Czy nie taniej będzie go „odzyskać” poprzez wysłanie kuponu rabatowego, albo specjalnej oferty?

A jakie Wy macie pomysły na budowę marki sklepu?

foto © artcop – Fotolia.com

Autor wpisu

1 komentarzy do tekstu

  1. Sklep jest dopiero w przygotowaniu i jeszcze minie około 2/3 tygodni zanim ruszy pełną parą. Ale już na samym początku myślałem nie nad wyglądem czy funkcjonalnościami – bo wszystkie sklepy mają zbliżone funkcjonalności- ale właśnie nad sposobem promocji – bo łatwiej jest zatrzymać zadowolonego klienta, niż przekonać nowego do zakupów. Na chwilę obecną sposobów promocji nie zdradzę, niech będzie to owiane tajemnicą. Niektóre ze sposobów będą bezpośrednio widoczne na stronie, inne – ciekawsze, będą rozwijane w sieci.

    Odpowiedz ↓

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Co Polacy kupują w Amazonie przez Okazje.info?

Markowe buty, gry video i Wranglery za 100 zł. Dwa miesiące od wprowadzenia do porównywarki Okazje.info oferty sklepu Amazon, serwis przygotował krótkie podsumowanie najchętniej kupowanych produktów. Hitem okazała się kategoria Apparel & Accesories – odzież i dodatki kupowało ponad 30% korzystających z Amazon na Okazje.info.

Jednymi z najczęściej wybieranych produktów były dżinsy Wrangler, które w brytyjskim sklepie kupimy już za równowartość 100 zł, czyli ok. 30% taniej niż w Polsce. Uznanie zdobyła też oferta modnych marek Miss Sixty i Mexx oraz buty – m.in. Tommy Hilfiger, Nike i Puma – wybierane przez ponad 15% internautów.

„W pierwszej fazie integracji postawiliśmy na wprowadzenie produktów trudno dostępnych w Polsce, na światowe, luksusowe marki. Wyniki sprzedaży pokazują, że właśnie tego szukali internauci” – mówi Milena Bakalarz z Okazje.info. – „Dzięki konkurencyjnym cenom sklepów zagranicznych ubrania i akcesoria najlepszych projektantów są osiągalne dla coraz większej liczby internautów”.

Oferta Amazonu na Okazje.info zdobyła jednak popularność nie tylko wśród fanów mody. Obecnie niemal 10% zakupów dokonywanych za pośrednictwem Porównywarki to produkty z kategorii PC & Video Games. Popularne tytuły, jak Gran Turismo 5 czy FIFA 12 można mieć kilkadziesiąt złotych taniej niż w polskich sklepach, a przeceny konsol dochodzą nawet do 30 funtów. Oznacza to, że Xboxa 4GB możemy mieć już za ok. 640 zł.

Dostępna na Okazje.info oferta jest ciągle poszerzana o nowe produkty i kategorie. – „Od stycznia pozyskaliśmy ponad 400 000 nowych produktów” – mówi Bakalarz – „W ostatnich tygodniach zaczęliśmy prezentować m.in. designerski sprzęt AGD i wyposażenie kuchni oraz produkty dla dzieci. Hitem są dziecięce buty Crocs, które można kupić już za 10 funtów.”

Więcej prezentowanych produktów oznacza większą widoczność Amazonu w porównywarce. A to przekłada się na wzrost liczby zamówień. W porównaniu z pierwszym miesiącem, w lutym złożono ich ponad dwa razy więcej i obecnie jest to kilkaset zamówień tygodniowo.

Źródło: Okazje.info

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

12 marca poznamy wyniki drugiej edycji konkursu Bezpieczny eSklep

Instytut Logistyki i Magazynowania zakończył prace nad II edycją Konkursu Bezpieczny eSklep. W tegorocznej akcji udział wzięło ponad 460 sklepów. Analiza formalno-prawna oraz ocena przeprowadzona przez członków Kapituły Konkursu doprowadziła do wyłonienia ostatecznych Laureatów. Podsumowanie Konkursu poznamy już 12 marca podczas konferencji w Ministerstwie Gospodarki (partner akcji).

Konkurs Bezpieczny eSklep to akcja, której celem jest wyróżnienie sklepów znających i szanujących prawa konsumentów w swojej codziennej działalności.

„Kolejna edycja Konkursu pokazuje większą świadomość graczy na rynku e-commerce w zakresie swoich prawnych obowiązków oraz praw konsumentów. To bardzo dobry znak, bo większe zaufanie klientów to większa dynamika rozwoju tego rynku. Wbrew pozorom standardy bezpieczeństwa, które należy spełnić nie są wygórowane”, tak drugą edycję Konkursu podsumował Sebastian Christow, dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Gospodarki.

„Mamy nadzieję, że Konkurs Bezpieczny eSklep wpisze się trwale w kalendarz wydarzeń związanych z polskim handlem elektronicznym i przyczyni się do wzrostu zaufania, do sklepów internetowych oraz tej formy zakupów”, dodaje Kinga Szewczyk z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Sklepy wyróżnione w Konkursie otrzymają dyplom, prawo posługiwania się oznaczeniem graficznym oraz nagrody ufundowane przez partnerów akcji, Certyfikat SSL od Unizeto Technologies SA oraz voucher na Certyfikat Firma Wiarygodna Finansowo od BIG InfoMonitor.

Podczas Konferencji, odbędzie się także debata pt. Jak zwiększać udział e-commerce w sprzedaży detalicznej. Do debaty zaproszenie przyjęli Zastępca Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Andrzej Lewiński, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego Piotr Stańczak, Prezes Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający serwisu Opineo
Paweł Kucharzak oraz Dyrektor Zarządzający w Cyfrowe.pl Jarosław Banacki.

Konferencja odbędzie się w gmachu Ministerstwa Gospodarki przy Placu Trzech Krzyży w Warszawie. Będzie także transmitowana on-line. Szczegółowe informacje publikowane są na stronie www.bezpiecznyesklep.pl.

Partnerem Konferencji jest firma Sofort (Payment Network AG), natomiast patronat medialnym objął portal eGospodarka.pl. Partnerami tegorocznej akcji są firmy Benhauer, Siódemka, Transferuj.pl, Cklic Shop, Unizeto Technologies, BIG InfoMonitor. Merytorycznie wsparcia udzielają Europejskie Centrum Konsumenckie, Federacja Konsumentów, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Kancelaria Radcy Prawnego MPW, Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego. Patronat honorowy objął Wicepremier Minister Gospodarki Waldemar Pawlak oraz Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych Wojciech Rafał Wiewiórowski.

Źródło: ILiM

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)