eKomercyjnie.pl

Jeden + jeden = milion? Czyli jak zarabiać, kiedy klienci decydują, ile zapłacić za towar

Humble Indie BundleW 2010 roku ekipa niezależnego studia Wolfire Games, tworzącego gry na komputery osobiste, wpadła na pomysł, jak sprzedawać swoje (i nie tylko) produkty w nowy, ciekawy sposób. Tak narodził się projekt Humble Indie Bundle, lub krócej Humble Bundle.

Płać, ile uważasz za stosowne

Założenie było proste: znaleźć kilku innych developerów, którzy tworzą gry typu „indie” i zacząć sprzedawać produkty w pakiecie. Gry miały być wieloplatformowe (musiały działać na systemach Windows, Mac OS X oraz Linux), być pozbawione zabezpieczeń DRM, a cała dystrybucja odbywała się tylko drogą elektroniczną. Dodatkowo, część dochodów ze sprzedaży pakietów miała być przeznaczona na potrzeby instytucji charytatywnych, takich jak Child’s Play, Electronic Frontier Foundation czy Czerwony Krzyż. Jednak głównym czynnikiem zachęcającym do zakupu była cena produktów. Postawiono zasadę, że nabywca płaci tyle, ile uważa za stosowne i sam ustala, jaki procent kwoty przekazuje dla developerów, a ile na fundacje charytatywne.

10 dni na zakup

Twórcy postawili na sprzedaż ograniczoną limitem czasowym, przeważnie było to od 6 do 14 dni. Każdy pakiet składał się z innego zestawu gier, a gdy sprzedaż osiągnęła pewien poziom, organizatorzy wraz z twórcami gier udostępniali kupującym dodatkowe bonusy. Były to na przykład ścieżki dźwiękowe z gier czy nowe dodatkowe tytuły. Oferta ta dotyczyła także tych osób, które zakupiły produkty przed pojawieniem się bonusów.

Humble Indie Bundle

Prosto i szybko

To dwa słowa, którymi można opisać stronę zakupową oraz czas potrzeby na złożenie i realizację zamówienia. Kliknięcie przycisku „Kup teraz” przenosi nas do karty zamówienia, w której wybieramy, jaką kwotę chcemy zapłacić za pakiet, suwakami ustalamy, jaki procent kwoty przekażemy twórcom, w odpowiednie okienko wpisujemy swój adres email, na który przyjdzie potwierdzenie płatności oraz link do ściągnięcia zakupionych produktów. Cała procedura nie trwa dłużej niż 2 minuty. Za produkty możemy zapłacić kartą kredytową lub poprzez PayPal. Nasz adres mailowy jest także potrzebny sprzedawcy w sytuacji, gdy pojawią się dodatki do zakupionych już przez nas pakietów.

Humble Indie Bundle - e-mail

Dobrym pomysłem jest informowanie na bieżąco, jaka jest wielkość sprzedaży, jakie największe kwoty zaoferowano za pakiet, średnie ceny itd. Dostęp do tych statystyk, które generowane są praktycznie w czasie rzeczywistym (dzięki PubNub), ma każdy, gdyż wyświetlane są na stronie głównej projektu.

Jak wygląda taki projekt pod względem rentowności i przychodów?

Pierwsze Humble Indie Bundle wystartowało 4.05.2010, a zakończyło się 10.05.2010. W ciągu tych kilku dni sprzedano łącznie 138 813 pakietów w średniej cenie 9,18$, co daje ponad 1 milion dolarów! Suma wręcz zawrotna. Sukces ten spowodował założenie oddzielnej firmy Humble Bundle Inc., zajmującej się projektem. Od 2010 roku „odpalono” łącznie 12 pakietów gier, które zarobiły ponad 15 milionów dolarów. Trzeba przyznać, iż pomysł okazał się bardzo trafiony i pozwolił na sprzedaż produktów w ogromnych ilościach i w zawrotnej cenie.

Humble Indie Bundle

Warto zauważyć, iż jest to typ sprzedaży bardzo hermetycznej, nie wszystko będziemy mogli w ten sposób sprzedać. Najlepiej nadają się do tego produkty, które możemy dystrybuować elektronicznie: muzyka, gry, książki czy aplikacje. Oczywiście warto spróbować z materialnymi produktami, ale pamiętajmy wtedy o dochodzących kosztach przesyłki.

* * *

Kilka dni temu wystartowała kolejna odsłona Humble Bundle, tym razem okraszona znaczkiem ”V”. Nowy pakiet składa się z tytułów z górnej półki, które zebrały wysokie oceny w recenzjach magazynów związanych z branżą elektronicznej rozrywki. W nowym pakiecie znalazły się takie tytuły, jak: Bastion, Limbo czy przerażająca Amnesia. Do każdego z nich twórcy dorzucili gratisowo ścieżkę dźwiękową z gry, dzięki czemu cały pakiet jest jeszcze bardziej atrakcyjny.

Humble Bundle

Statystyki sprzedaży, które są aktualizowane w czasie rzeczywistym, mogą przyprawić o zawrót głowy. Po pierwszych pięciu godzinach trwania akcji sprzedano pakiety o łącznej wartości miliona dolarów. Dzisiaj na liczniku jest już ponad 3 mln USD.

Statystyki sprzedaży

Kolejne pakiety Humble Bundle stają się coraz bardziej atrakcyjne. Pojawiły się już wersje na urządzenia z Androidem na pokładzie. Teraz wystarczy czekać, aby za czas jakiś pojawiło się Humble Bundle pozwalające na zakup gier z Xbox Live lub PSN. Trzeba przyznać, że mogłoby to ostro namieszać na rynku gier.

Powyższy artykuł pochodzi z Magazynu eKomercyjnie #9. Zapraszamy do przeczytania całego numeru!

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Polskapresse większościowym udziałowcem Gruper.pl

W dniu 4 czerwca 2012 r. doszło do zakupu większościowego pakietu udziałów w Gruper.pl przez Grupę Polskapresse. Swoje udziały odprzedało dwóch współzałożycieli portalu – Tomasz Dalach i Marcin Mikołajczyk, którzy przez ponad dwa lata tworzyli pierwszy zarząd spółki.

Grupa Polskapresse zakupiła pierwsze 10 procent udziałów w spółce w połowie 2010 roku, z opcją przejęcia kolejnych aktywów w przyszłości. Na początku tego roku Grupa Polskapresse posiadała już 19%, a w wyniku dzisiejszej transakcji stała się właścicielem 54% udziałów.

– Szybki rozwój biznesu i skala działalności Grupera stały się impulsem do podjęcia decyzji o zwiększeniu zaangażowania kapitałowego. Obecność serwisu w portfolio internetowym Grupy Polskapresse wzmacnia naszą pozycję w segmencie e-commerce – mówi Grzegorz Haftarczyk, wiceprezes Grupy Polskapresse.

– W ciągu ostatnich dwóch lat zbudowaliśmy wspólnie niezwykłą firmę. Jesteśmy drugim serwisem zakupów grupowych w Polsce. Polskapresse jest z nami prawie od samego początku. Dla Grupera to silny udziałowiec z doświadczeniem na rynku mediów – komentuje Piotr Majcherkiewicz, współzałożyciel i prezes Gruper.pl.

W ciągu 2 lat Gruper.pl wyrósł na krajową i regionalną potęgę w zakupach grupowych, wyprzedzając wejście do Polski zachodnich konkurentów. Obecnie prezentuje ponad 2 000 ofert miesięcznie, a jego klienci zaoszczędzili w sumie ponad 210 mln złotych, kupując prawie 1,5 miliona kuponów. Gruper.pl jest silnym numerem dwa na rynku i wraz z liderem odpowiada za 80% sprzedaży w sektorze. Serwis został stworzony przez czterech pasjonatów e-biznesu – Marka Borzestowskiego, Tomasza Dalacha, Piotra Majcherkiewicza, Marcina Mikołajczyka.

– Jestem dumny z tego jak Gruper rozwinął się przez pierwsze dwa lata swojej działalności. Wspólnie z całym, obecnie już blisko 300-osobowym zespołem, nie tylko zbudowaliśmy siłę serwisu, ale także wyposażyliśmy go w skuteczne narzędzia, które pozwolą mu na dalszy rozwój. Mam poczucie dobrze spełnionej misji. Teraz przyszedł czas na nowe wyzwania i realizację kolejnych pomysłów biznesowych w branży internetowej – zapowiada Tomasz Dalach, współzałożyciel oraz pierwszy prezes Gruper.pl

– Zbudowaliśmy drugi największy serwis zakupów grupowych i zmieniliśmy polski rynek e-commerce. Żegnamy się z Gruper.pl. Świetna współpraca w zarządzie z Tomaszem skłania nas do dalszej wspólnej pracy nad nowymi projektami internetowymi – dodaje Marcin Mikołajczyk, współzałożyciel oraz członek pierwszego zarządu Gruper.pl.

Źródło: Gruper.pl

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Galeria Marek, czyli unikatowa galeria handlowa online

Marketing Investment Group, właściciel polskiej sieci salonów Sizeer, 50 style i Timberland oraz sklepów internetowych tych marek, postanowiła rozszerzyć swoją obecność w sieci, udostępniając innowacyjny projekt sklepu internetowego pod nazwą GaleriaMarek.pl. Sklep w innowacyjnej formie pasażu handlowego online wdrożyła firma Contium.

Koncepcja projektu opiera się na doświadczeniu zakupów w pasażu galerii handlowej. Użytkownik odwiedzający witrynę www.GaleriaMarek.pl przenosi się do wirtualnego centrum handlowego. Katalog jest uporządkowany wg przynależności produktów do salonu, czyli pojedynczej witryny w pasażu.

Tym, co odróżnia aplikację Galerii Marek od tradycyjnego centrum handlowego off- i online to zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w szeroko pojętym obszarze użyteczności – nawigacji, przeszukiwania katalogu. Dzięki nim Grupa MIG jeszcze dobitniej zaznacza swoją obecność w Internecie, zwiększa penetrację rynku odzieży markowej i butów.

Galeria Marek wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów ceniących wygodę zakupów w sieci i doświadczenie zakupów w galerii handlowej. Dzięki nowej formule nawigacji, przeszukiwania katalogu produktów oraz szacie graficznej Galeria Marek wyróżnia się znacznie na tle innych aplikacji sklepowych.

Nowoczesny, wielopoziomowy interfejs użytkownika na wzór centrum handlowego

  • Różne poziomy przeglądania oferty – użytkownik może przeszukiwać zasoby w obrębie salonu lub przekrojowo, z poziomu całej Galerii Marek – wówczas otrzymuje produkty ze wszystkich salonów
  • Salony posiadają swoje strony główne – wirtualne witryny sklepowe pozwalające na lepszą ekspozycję marki w serwisie
  • Zamówienia z wielu sklepów trafiają do jednego koszyka, wspólnego dla wszystkich salonów – dzięki temu użytkownik widzi z jakich salonów pochodzą dane produkty i jednocześnie może dokonywać zbiorczych zakupów

Nawigacja po katalogu produktów i wyniki wyszukiwania w Galerii Marek:

  • Unikalny interfejs tworzący wrażenie przechadzania się po centrum handlowym
    Galeria Marek, jak na prawdziwe centrum handlowe przystało, daje użytkownikom możliwość przeglądania oferty na swój własny sposób, personalizując ofertę np. o płeć, kolekcje, przynależność do marek . Z poziomu strony głównej Galerii Marek, użytkownik może przeszukiwać zasoby całej bazy produktów, natomiast będąc np. w salonie Timberland otrzyma wyniki przyporządkowane według kryterium salonu. Dzięki temu rozwiązaniu, użytkownik może skupić się na przeszukiwaniu zawartości poszczególnego salonu lub zestawiać produkty różnych marek.
     
  • Możliwość stosowania wielu kryteriów w nawigacji – zbudowana w oparciu o cechy produktów umożliwia jednoczesne zaznaczanie wielu kryteriów – np. torebka marki adidas dla kobiet i spodnie Bench dla mężczyzn. Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu w jednym miejscu dysponujemy wynikami tradycyjnie ulokowanymi w różnych gałęziach katalogu, co pozwala zaoszczędzić czas użytkownika i zwiększa wygodę przeglądania Galerii. W ten sposób galeria marek łączy unikalne doświadczenie internetowego centrum handlowego pozostając przyjazną wyszukiwarce.
     
  • Zaawansowana wyszukiwarka produktów obsługująca wiele kryteriów wyszukiwania, oparta na silniku SoLR gwarantującym właściwe wyniki poszukiwań.
     
  • Nawigacja oparta na wybranych przez użytkownika cechach produktów, dzięki czemu to użytkownik decyduje, jaki filtr zastosować.

Zapraszamy do wizyty i przeglądania galerii na stronie: www.galeriamarek.pl.

Grzegorz Lewsza, Łukasz Staroń
Contium SA

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)