eKomercyjnie.pl

Kluczowe wskaźniki (KPI) dla e-commerce – najbardziej aktualne dane + źródła [czerwiec 2019]

W zdecydowanej większości małych i średnich biznesów na koniec miesiąca liczy się to, ile zysku zostaje w portfelu po opłaceniu wszystkich kosztów.

Niezależnie od tego, gdy tylko zaczynamy szukać sposobów na poprawienie wyników, najszybciej jest zajrzeć do statystyk i popatrzeć na kluczowe wskaźniki dotyczące wyników sklepu, marketingu, ruchu na stronie, konwersji czy samej sprzedaży.

Skąd jednak mamy wiedzieć, czy konwersja w sklepie internetowym na poziomie 2% to dobry wynik?

Albo jeżeli uzyskujemy więcej przychodów z ruchu organicznego niż bezpośredniego, to jak to się ma do ogólnych wyników innych firm z naszej branży?

Lub gdy dopiero zaczynamy – jakie parametry sprzedaży przyjąć, żeby nie założyć sobie zbyt optymistycznego scenariusza i nie przestrzelić z prognozami, by później się niemiło rozczarować?

AdvertisementReklama

Z pomocą w takiej sytuacji przychodzą nam kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, w skrócie KPI).

W celu ułatwienia życia Czytelnikom eKomercyjnie.pl w zdobywaniu odpowiedzi na powyższe pytania (i wiele innych), przygotowałem obszerną listę wskaźników dostosowanych do branży e-commerce, wraz z podaniem źródeł.

Jest to zestaw najbardziej aktualnych danych, do których dotarłem w czerwcu 2019 roku. Jeżeli tylko pojawią nowe informacje czy parametry, będę aktualizował ten materiał.

Pamiętajcie jednak, że poniższe benchmarki to tylko ogólna mapa / drogowskaz, gdy wyruszamy w drogę zwaną sprzedażą internetową czy szukamy sposobów na optymalizację.

Przykładowo, jeden ze sklepów obsługiwanych w mojej firmie IMKER logistyka ma konwersję na poziomie 21,20% za ostatnie trzy miesiące. To  wymyka się przedstawionym poniżej normom, ale gdy popatrzy się na dodatkowe informacje – bardzo ograniczony ruch na stronie wynikający z bardzo precyzyjnego kierowania reklam do grup odbiorców + miesięczne przychody nieprzekraczające 5 tys. złotych – dostajemy odpowiedź, jak to jest w ogóle możliwe.

Czyli podsumowując, warto popatrzeć na poniższe dane, odnieść je do całości swojego biznesu i dopiero później wyciągać wnioski.

Desktop vs Mobile vs Tablet

Na jakich urządzeniach najczęściej szukamy informacji o produktach?

  • Mobile: 53%
  • Desktop: 37%
  • Tablet: 10%

Na jakich urządzeniach najczęściej dokonywane są zakupy?

  • Desktop: 56%
  • Mobile: 26%
  • Tablet: 12%

Źródła ruchu w witrynach sprzedażowych

Które kanały marketingowe generują najwięcej ruchu w witrynach sprzedażowych?

  • Ruch organiczny: 43%
  • Płatne wyniki wyszukiwania: 18%
  • Wejścia bezpośrednie: 20%
  • Ruch polecany: 7%
  • Sociale: 5%
  • Email: 4%
  • Inne: 3%
  • Display: 1%

Które kanały marketingowe generują najwięcej przychodów?

  • Ruch organiczny: 38%
  • Wejścia bezpośrednie: 19%
  • Płatne wyniki wyszukiwania: 18%
  • Ruch polecany: 17%
  • Email: 4%
  • Social: 2%
  • Display: 0%
  • Inne: 2%

Ile razy dany użytkownik średnio ogląda stronę przed dokonaniem zakupu?

Ważne! Te dane nie obejmują wielu urządzeń (cross-device), czyli ścieżki konwersji, które udało się sprawdzić dotyczącą jednego urządzenia. Ścieżki mogą być dłuższe i bardziej skomplikowane od poniższych wytycznych.

Średnia liczba kliknięć do dokonania zakupu:

Średnia liczba dni do dokonania zakupu:

Pozostałe parametry stron sprzedażowych:

  • Średni czas spędzany na stronie: 3 minuty 1 sekunda
  • Średnia liczba stron na sesję: 5
  • Średni współczynnik odrzuceń: 41%
  • Średni czas ładowania stron: 6,8 sekundy
  • Średni czas odpowiedzi serwera: 0,97 sekundy

System operacyjny używany przez użytkowników (analiza danych pod kątem wizyt):

  • iOS – 45,38%
  • Windows – 23,48%
  • Android – 19,82%
  • Macintosh – 9,15%
  • Linux – 1,51%
  • Chrome OS – 0,63%
  • Windows Phone – 0,04%

Współczynnik konwersji w branży e-commerce:

Współczynnik konwersji w zależności od urządzenia:

  • Desktop – 4,84%
  • Tablet – 4,06%
  • Smartfon – 2,25%

% dodań produktów do koszyka w zależności od urządzenia:

  • Desktop – 12,91%
  • Tablet – 11,80%
  • Smartfon – 10,40%

1,7% – średni współczynnik konwersji e-commerce

Współczynnik konwersji w zależności od kraju:

W Europie współczynnik konwersji (1,51%) jest ogólnie większy, niż w Stanach Zjednoczonych (1,37%), jednak to Wielka Brytania odpowiada za największą różnicę (1,78%).

W poszczególnych krajach wygląda to następująco:

Konwersja w zależności od kanału marketingowego (średnia):

  • Ruch polecany: 5.44%
  • Email: 5.32%
  • Wejścia bezpośrednie: 2.16%
  • Ruch organiczny: 2.08%
  • Google Ads: 1,42%
  • Facebook: 0,93%
  • Sociale: 0.74%

Średnia wartość zamówienia:

  • Źródło 1: 98,21 USD = około 373,20 zł
  • Źródło 2: 121.76 EUR = około 517,48 zł

Średnia wartość zamówienia w zależności od kanału marketingowego:

  • Wejścia bezpośrednie: 103,51 USD
  • Email: 101,54 USD
  • Wejścia z wyszukiwarek: 90,20 USD
  • Sociale: 78,30 USD

Porzucenia koszyka:

69.57% – średni, aktualny poziom porzuceń koszyka przez użytkowników

Główne powody porzuceń koszyka w sklepach internetowych:

  • 58,6% – tylko przeglądałem / przeglądałam i nie byłem gotowy / gotowa na zakup
  • 55% – dodatkowe koszty są zbyt wysokie (dostawa, prowizje, podatki)
  • 34% – strona wymaga założenia konta
  • 26% – zbyt długa, skomplikowana ścieżka zakupowa
  • 21% – koszty dostawy pokazywane dopiero w koszyku
  • 17% – nie zaufałem stronie z podaniem swoich danych (karty kredytowej)
  • 17% – strona miała błędy, nie działała
  • 16% – dostawa byłaby zbyt wolna
  • 11% – polityka zwrotów nie była przyjazna
  • 6% – zbyt mało sposobów płatności

Źródła powyższych danych:

Zebranie powyższych informacji nie byłoby możliwe, gdyby nie autorzy badań i opracowań, którzy zdecydowali się opublikować swoje dane publicznie.

Wszystkie dane pochodzą z następujących źródeł – polecam zapoznanie się ze wszystkimi:

 

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Jaki jest dobry współczynnik konwersji w branży e-commerce? Analiza danych z 10 tysięcy sklepów

O sposobach na przyciąganie ruchu do sklepów napisano wiele różnych poradników, jednak na koniec dnia w każdym e-handlu liczy się jedno: to ilu odwiedzających zdecydowało się złożyć zamówienie (i na jakie kwoty). Gdy sprawdzamy konwersję w sklepie w głowach e-commerce managerów pozostają pytania: jak mój wynik odnosi się do innych sklepów z mojej branży? oraz Czy moje źródła pozyskiwania zamówień są wykorzystywane najefektywniej, jak tylko się da?

Jak więc skutecznie zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Czy są na to sprawdzone sposoby?

AdvertisementReklama

Aby odpowiedzieć na te kwestie, firma Compass, która zajmuje się danymi e-commerce, przeanalizowała 10 tysięcy sklepów internetowych korzystających z jej rozwiązania pod kątem wskaźnika konwersji i przygotowała raport o nazwie 2018 Ecommerce Conversion Rate Benchmark. Całe zestawienie podzielone w zależności od kanału pozyskiwania klientów, a także kategorii asortymentowych. Dodatkowo podano także wyniki najlepszych 25% sklepów i zestawiono je z ogólną średnią.

Przeczytaj także:

Współczynnik konwersji w zależności od źródła pozyskiwania zamówień

Współczynnik konwersji w poszczególnych branżach

Średni współczynnik konwersji w zależności od źródła i branży

Kilka kluczowych wniosków z raportu:

  • Serwisy partnerskie i polecające produkty ze sklepów (np. blogi tematyczne czy fora dyskusyjne) generują w przeliczeniu najwyższy współczynnik konwersji – aż 5,44%. Im lepsze, bardziej merytoryczne źródło polecenia tym szybciej użytkownicy podejmują decyzję o zakupie.
  • Na drugim miejscu uplasował się e-mail marketing ze średnią 5,32%. Te zamówienia pochodzą najczęściej od klientów, którzy już znają wybrany sklep i mają do niego zaufanie.
  • Ruch organiczny zapewnia średnią konwersję na poziomie 2,08%, a jak wiadomo – obecność w wyszukiwarkach może pochłaniać dużo czasu i zaangażowania. Plus na rezultaty trzeba czekać znacznie dłużej niż w przypadku wspomnianych poleceń czy kampanii e-mailowych.
  • Średnia konwersja z serwisów społecznościowych to jedyne 0,74%, a nawet sklepy uzyskujące najwyższe wyniki wypracowują ten współczynnik na poziomie 1,66%. Ogólnie jednak sam Facebook konwertuje lepiej niż wszystkie serwisy social media razem wzięte.

Poznaj najlepsze sposoby na zwiększenie przychodów i zysków e-sklepu – praktyczny poradnik:

konwersja-ecommerce-mala-okladka

Konwersja w sklepie internetowym to bardzo rozbudowany temat, dlatego napisaliśmy o tym obszerną książkę!

To pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy zdali już sobie sprawę z tego, że zarabianie na sklepie internetowym nie jest tak proste, jak jego założenie oraz szukają prostych, ale skutecznych rozwiązań zwiększających sprzedaż.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zobacz kolejny artykuł

Wzór regulaminu dla sklepu internetowego RODO + wzór polityki prywatności RODO

Chcesz mieć bezpieczny i sprawdzony przez prawników regulamin w swoim sklepie internetowym? Nie chcesz być pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone? Chcesz wypełnić obowiązki wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO” / „GDPR”)?

AdvertisementReklama

Zdajemy sobie sprawę, że ciągłe monitorowanie rejestru klauzul niedozwolonych czy pilnowanie pozostałych przepisów wymagają czasu i stanowią dodatkowe obciążenie dla każdego e-przedsiębiorcy. Najpierw trzeba stworzyć możliwie jak najlepszy regulamin, później nieustannie dbać o jego aktualizacje – to wszystko odrywa właścicieli sklepów od ich głównego celu: generowania coraz większych przychodów i zysków.

Właśnie dlatego opracowaliśmy usługę Wzór regulaminu dla sklepu internetowego RODO + wzór polityki prywatności RODO.

Nasze wzory dokumentów regulaminu RODO oraz polityki prywatności RODO są opracowane zgodnie z następującymi aktami prawnymi:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO” / „GDPR”)
  • Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE („ODR”)
  • Kodeks cywilny w zakresie zawierania umów-kupna sprzedaży
  • Kodeks dobrych praktyk


LICENCJA NA KORZYSTANIE Z REGULAMINU:

Warunki udzielenia odpłatnej licencji do wykorzystania wzoru regulaminu od eKomercyjnie.pl na podstawie dokonanego zakupu:

1. eKomercyjnie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (01-796) przy ulicy Duchnickiej 3 budynek 16,NIP: 525-251- 98-79, REGON: 145838417, KRS: 0000406148 (dalej Sprzedawca) udziela Nabywcy rocznej licencji na wykorzystanie wzoru regulaminu we wszystkich e-sklepach będących własnością Nabywcy.

2. Czas trwania licencji wynosi rok i liczony jest od daty zakupu przez Nabywcę. Trwa do końca okresu rozliczeniowego.

3. W ramach licencji Nabywca dokonuje personalizacji wzorca dokumentu w miejscach, gdzie wzór zawiera pola do uzupełnienia danymi Nabywcy.

4. W ramach licencji Nabywca może dokonywać na własny koszt i ryzyko modyfikacji, przy czym prawo do wykorzystywania tak przetworzonego utworu wygasa wraz z licencją na wykorzystanie utworu oryginalnego.

5. W okresie trwania licencji Sprzedawca zapewnia zgodność oryginalnego wzorca z obowiązującym prawem i dostarcza niezbędne aktualizacje na adres e-mail podany przez Nabywcę przy zakupie.

6. Po upływie czasu trwania licencji wszelkie wzory regulaminu, oryginalne i przetworzone, powinny być usunięte ze stron Nabywcy lub powinien on uiścić opłatę za kolejną roczną licencję.

7. Wykorzystanie wzoru regulaminu po wygaśnięciu licencji lub bezumownie traktowane będzie jako naruszenia prawa autorskiego.

Wraz z wzorami regulaminu RODO oraz polityki prywatności RODO otrzymasz także:

  • gotowy szablon e-mail do poinformowania klientów o wprowadzonych zmianach oraz
  • treść uniwersalnej klauzuli zgody na przetwarzanie.

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)