Kluczowe wskaźniki (KPI) dla e-commerce – najbardziej aktualne dane + źródła [czerwiec 2019]

UX w sklepie internetowym
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik

CEO
imker.pl

W zdecydowanej większości małych i średnich biznesów na koniec miesiąca liczy się to, ile zysku zostaje w portfelu po opłaceniu wszystkich kosztów.

Niezależnie od tego, gdy tylko zaczynamy szukać sposobów na poprawienie wyników, najszybciej jest zajrzeć do statystyk i popatrzeć na kluczowe wskaźniki dotyczące wyników sklepu, marketingu, ruchu na stronie, konwersji czy samej sprzedaży.

Skąd jednak mamy wiedzieć, czy konwersja w sklepie internetowym na poziomie 2% to dobry wynik?

Albo jeżeli uzyskujemy więcej przychodów z ruchu organicznego niż bezpośredniego, to jak to się ma do ogólnych wyników innych firm z naszej branży?

Lub gdy dopiero zaczynamy – jakie parametry sprzedaży przyjąć, żeby nie założyć sobie zbyt optymistycznego scenariusza i nie przestrzelić z prognozami, by później się niemiło rozczarować?

Z pomocą w takiej sytuacji przychodzą nam kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, w skrócie KPI).

W celu ułatwienia życia Czytelnikom eKomercyjnie.pl w zdobywaniu odpowiedzi na powyższe pytania (i wiele innych), przygotowałem obszerną listę wskaźników dostosowanych do branży e-commerce, wraz z podaniem źródeł.

Jest to zestaw najbardziej aktualnych danych, do których dotarłem w czerwcu 2019 roku. Jeżeli tylko pojawią nowe informacje czy parametry, będę aktualizował ten materiał.

Pamiętajcie jednak, że poniższe benchmarki to tylko ogólna mapa / drogowskaz, gdy wyruszamy w drogę zwaną sprzedażą internetową czy szukamy sposobów na optymalizację.

Przykładowo, jeden ze sklepów obsługiwanych w mojej firmie IMKER logistyka ma konwersję na poziomie 21,20% za ostatnie trzy miesiące. To  wymyka się przedstawionym poniżej normom, ale gdy popatrzy się na dodatkowe informacje – bardzo ograniczony ruch na stronie wynikający z bardzo precyzyjnego kierowania reklam do grup odbiorców + miesięczne przychody nieprzekraczające 5 tys. złotych – dostajemy odpowiedź, jak to jest w ogóle możliwe.

Czyli podsumowując, warto popatrzeć na poniższe dane, odnieść je do całości swojego biznesu i dopiero później wyciągać wnioski.

Desktop vs Mobile vs Tablet

Na jakich urządzeniach najczęściej szukamy informacji o produktach?

  • Mobile: 53%
  • Desktop: 37%
  • Tablet: 10%

Na jakich urządzeniach najczęściej dokonywane są zakupy?

  • Desktop: 56%
  • Mobile: 26%
  • Tablet: 12%

Źródła ruchu w witrynach sprzedażowych

Które kanały marketingowe generują najwięcej ruchu w witrynach sprzedażowych?

  • Ruch organiczny: 43%
  • Płatne wyniki wyszukiwania: 18%
  • Wejścia bezpośrednie: 20%
  • Ruch polecany: 7%
  • Sociale: 5%
  • Email: 4%
  • Inne: 3%
  • Display: 1%

Które kanały marketingowe generują najwięcej przychodów?

  • Ruch organiczny: 38%
  • Wejścia bezpośrednie: 19%
  • Płatne wyniki wyszukiwania: 18%
  • Ruch polecany: 17%
  • Email: 4%
  • Social: 2%
  • Display: 0%
  • Inne: 2%

Ile razy dany użytkownik średnio ogląda stronę przed dokonaniem zakupu?

Ważne! Te dane nie obejmują wielu urządzeń (cross-device), czyli ścieżki konwersji, które udało się sprawdzić dotyczącą jednego urządzenia. Ścieżki mogą być dłuższe i bardziej skomplikowane od poniższych wytycznych.

Średnia liczba kliknięć do dokonania zakupu:

Średnia liczba dni do dokonania zakupu:

Pozostałe parametry stron sprzedażowych:

  • Średni czas spędzany na stronie: 3 minuty 1 sekunda
  • Średnia liczba stron na sesję: 5
  • Średni współczynnik odrzuceń: 41%
  • Średni czas ładowania stron: 6,8 sekundy
  • Średni czas odpowiedzi serwera: 0,97 sekundy

System operacyjny używany przez użytkowników (analiza danych pod kątem wizyt):

  • iOS – 45,38%
  • Windows – 23,48%
  • Android – 19,82%
  • Macintosh – 9,15%
  • Linux – 1,51%
  • Chrome OS – 0,63%
  • Windows Phone – 0,04%

Współczynnik konwersji w branży e-commerce:

Współczynnik konwersji w zależności od urządzenia:

  • Desktop – 4,84%
  • Tablet – 4,06%
  • Smartfon – 2,25%

% dodań produktów do koszyka w zależności od urządzenia:

  • Desktop – 12,91%
  • Tablet – 11,80%
  • Smartfon – 10,40%

1,7% – średni współczynnik konwersji e-commerce

Współczynnik konwersji w zależności od kraju:

W Europie współczynnik konwersji (1,51%) jest ogólnie większy, niż w Stanach Zjednoczonych (1,37%), jednak to Wielka Brytania odpowiada za największą różnicę (1,78%).

W poszczególnych krajach wygląda to następująco:

Konwersja w zależności od kanału marketingowego (średnia):

  • Ruch polecany: 5.44%
  • Email: 5.32%
  • Wejścia bezpośrednie: 2.16%
  • Ruch organiczny: 2.08%
  • Google Ads: 1,42%
  • Facebook: 0,93%
  • Sociale: 0.74%

Średnia wartość zamówienia:

  • Źródło 1: 98,21 USD = około 373,20 zł
  • Źródło 2: 121.76 EUR = około 517,48 zł

Średnia wartość zamówienia w zależności od kanału marketingowego:

  • Wejścia bezpośrednie: 103,51 USD
  • Email: 101,54 USD
  • Wejścia z wyszukiwarek: 90,20 USD
  • Sociale: 78,30 USD

Porzucenia koszyka:

69.57% – średni, aktualny poziom porzuceń koszyka przez użytkowników

Główne powody porzuceń koszyka w sklepach internetowych:

  • 58,6% – tylko przeglądałem / przeglądałam i nie byłem gotowy / gotowa na zakup
  • 55% – dodatkowe koszty są zbyt wysokie (dostawa, prowizje, podatki)
  • 34% – strona wymaga założenia konta
  • 26% – zbyt długa, skomplikowana ścieżka zakupowa
  • 21% – koszty dostawy pokazywane dopiero w koszyku
  • 17% – nie zaufałem stronie z podaniem swoich danych (karty kredytowej)
  • 17% – strona miała błędy, nie działała
  • 16% – dostawa byłaby zbyt wolna
  • 11% – polityka zwrotów nie była przyjazna
  • 6% – zbyt mało sposobów płatności

Źródła powyższych danych:

Zebranie powyższych informacji nie byłoby możliwe, gdyby nie autorzy badań i opracowań, którzy zdecydowali się opublikować swoje dane publicznie.

Wszystkie dane pochodzą z następujących źródeł – polecam zapoznanie się ze wszystkimi:

 

Reklama

Pozycjonowanie stron internetowych

Przeczytaj również:

Artykuł
25.09.2023

Nagrania wizyt. Jak czytać dane o zachowaniach?

Kamila Kotowska

Kamila Kotowska

Head of marketing
cux.io

Artykuł
24.07.2023

Błędy pogarszające komunikację marek. Jak ich unikać?

Marcin Cichocki

Marcin Cichocki

CEO
agencjakuznia.pl

Ekomercyjni

Nowa, zamknięta grupa na facebooku. Dużo ekomercyjnej wiedzy, networking, pomoc. Tu się poznasz na e-commerce.

Zobacz grupę