eKomercyjnie.pl

Co firmy / sklepy internetowe powinny zrobić na swoim zapleczu w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa?

Sytuacja w kraju i na świecie w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa całkowicie zmienia rzeczywistość, w jakiej działają przedsiębiorcy. Rząd całkowicie słusznie promuje zakupy internetowe, jednak nie możemy zapominać, że do realizacji tych zamówień potrzebni są ludzie, a do nas – jako właścicieli czy zarządzających e-sklepami – należy zapewnienie bezpieczeństwa naszych pracowników i samych klientów.

Zdecydowanie nie należy popadać w panikę i skupić się na liście rzeczy do zrobienia i wprowadzenia wewnątrz organizacji.

Właśnie dlatego przygotowaliśmy materiał zbierający wszystko, co w opisywanej sytuacji wprowadzamy w ramach prowadzonej przez nas firmy IMKER logistyka, gdzie na bieżąco obsługujemy ponad 120 sklepów internetowych. Nie chcę tego typu rzeczy trzymać tylko dla siebie (choć ich opracowanie wymagało sporo wysiłku) i mam nadzieję, że pomogą Tobie i docenisz źródło podając je dalej :)

Oczywiście jest to wersja opracowana przez mój zespół (ukłony zwłaszcza dla Ewy Bartnik!) w oparciu o najbardziej wiarygodne źródła, jakie wyszukaliśmy i konsultowana jak tylko mogliśmy w zaistniałej sytuacji. Nie należy tego rozpatrywać jako finalne dokumenty – mogą się one zmieniać w zależności od nowych informacji i w miarę możliwości będę je aktualizował (oczywiście odpowiednio opisując).

Poniżej znajdziesz:

  • Ogólne wytyczne, co jako przedsiębiorca / pracodawca powinieneś zrobić w sytuacji rozprzestrzeniania się koronawirusa?
  • Instrukcja mycia rąk do pobrania, wydrukowania i umieszczenia w firmie
  • Informacja na drzwi magazynu / siedziby firmy
  • Zalecenia dla osób przyjmujących dostawy w sklepach internetowych
  • Informacja na temat czyszczenia oraz dezynfekcji powierzchni i narzędzi pracy
  • Środki ochronne zapobiegające zakażeniom – lista
  • Ogólne zasady higieny przy zapobieganiu zakażeniom

Co jako przedsiębiorca / pracodawca powinieneś zrobić w sytuacji rozprzestrzeniania się koronawirusa?

Tutaj opieramy się na tym, co w tej sprawie podają oficjalne źródła rządowe. Skupiając się na konkretach:

  • Warto rozważyć wprowadzenie elastycznego czasu pracy i elastycznych form pracy.
    Tam, gdzie to jest możliwe zarządzajmy pracę zdalną.  To oznacza, że zatrudnieni pracują z domu i nie powinni  pojawiać się w firmie bez wcześniejszego uprzedzenia. Wszelkie sprawy załatwiamy drogą mailową lub telefoniczną. U nas już od czwartku spora część firmy (Dział Obsługi Klienta i Dział Handlowy) pracują w ten sposób. Dzięki temu ograniczamy liczbę pracowników przebywających wewnątrz budynków.
  • Wprowadź środki bezpieczeństwa.
    Ograniczenie przebywania w biurze, dezynfekcja pomieszczeń czy zapewnienie rękawiczek jednorazowych i mydła antybakteryjnego to podstawy, o których trzeba pamiętać. 
  • Rozpocznij akcję edukującą pracowników.
    Promuj regularne i dokładne mycie rąk przez osoby przebywające w miejscu pracy, wywieś informację jak skutecznie myć ręce, szkol pracowników przez kierowników / specjalistów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, przekazuj informacje z rzetelnych i sprawdzonych źródeł.
  • Dbaj o czystość jeszcze bardziej, niż zwykle.
    Powierzchnie dotykowe w tym biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury) muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym, lub przecierane wodą z detergentem. Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane, z użyciem wody z detergentem.

Więcej szczegółowych wytycznych można znaleźć na oficjalnej stronie Rzeczpospolitej Polskiej GOV.PL w sekcjach:

Gotowa instrukcja skutecznego mycia rąk do pobrania, wydrukowania i umieszczenia w firmie

Opracowaliśmy polską wersję instrukcji mycia rąk, w oparciu o precyzyjne wytyczne World Health Organization (WHO). Śmiało pobierz ją i korzystaj na zapleczu swojego sklepu internetowego czy firmy.

Informacja na drzwi magazynu / siedziby firmy

Poinformuj dostawców o tym, że Twoi pracownicy przeszli odpowiednie przeszkolenie i poproś o stosowanie się do ogólnych wytycznych w Twojej firmie.

Zalecenia dla osób przyjmujących dostawy w sklepach internetowych

W IMKER logistyka wprowadziliśmy następujące wytyczne dla wszystkich osób, które bezpośrednio zajmują się przyjmowaniem dostaw. Dostosuj je do swoich potrzeb i stosuj na zapleczu sklepu internetowego:

  • wydzielić i wyraźnie oznakować w magazynie strefę przyjęcia paczek (jak najbliżej wejścia, wyraźnie oznaczyć np. kolorową taśmą na podłodze)
  • ograniczyć dostęp osób z zewnątrz (wywiesić na drzwiach odpowiedni komunikat, drzwi otwierać tylko po naciśnięciu dzwonka lub po uprzednim kontakcie telefonicznym)
  • przygotować wydzielone miejsce do podpisywania protokołów kurierskich w strefie przyjęć (np. mały blat, podkładka przymocowana na ścianie, trwale przymocowany długopis)
  • zachować bezpieczną odległość 1-1,5 m od innych osób
  • wszystkie czynności związane z przyjęciem dostawy wykonywać w jednorazowych rękawicach ochronnych
  • po przyjęciu dostawy bezpiecznie zdjąć rękawice*, dokładnie umyć ręce i zdezynfekować punkt podpisywania protokołów
  • w przypadku, gdy dostawca ma wyraźne objawy infekcji – odmówić wstępu i przyjęcia dostawy na magazyn!

Instrukcja bezpiecznego zdejmowania rękawic jednorazowych:

Źródło: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-guidance-wearing-and-removing-personal-protective-equipment-healthcare-settings-updated.pdf

Czyszczenie oraz dezynfekcja powierzchni i narzędzi pracy

Należy czyścić i dezynfekować powierzchnie i przedmioty, które są często dotykane podczas pracy w magazynie, a w szczególności:

  • klamki od drzwi, blaty biurek, stołów roboczych, dyspensery do taśmy, noże do papieru, nożyce, uchwyty/drążki sterujące wózków magazynowych, itd.
  • klawiatury i myszy komputerowe, telefony, tablety, panele sterujące, długopisy, rysiki, itd.
  • pozostałe często użytkowane powierzchnie i przedmioty.

Zalecenia dotyczące czyszczenia powierzchni przy użyciu środka dezynfekującego na bazie alkoholu:

  • Usunąć widoczne zabrudzenia przy użyciu wody z mydłem
  • Osuszyć – np. przy użyciu ręcznika jednorazowego
  • Równomiernie spryskać powierzchnię płynem dezynfekcyjnym
  • Powierzchnię pozostawić do samoistnego wyschnięcia ww. płynu – powierzchni potraktowanych płynem dezynfekcyjnym NIE WYCIERAMY.

Ogólne zasady higieny przy zapobieganiu zakażeniom

Środki ochronne zapobiegające zakażeniom – lista

Lista rzeczy, które powinny znaleźć się na zapleczu sklepu internetowego:

  • dostęp do mydła i bieżącej ciepłej wody – NAJWAŻNIEJSZE!!!
  • papierowe ręczniki jednorazowe – najlepiej umieszczone w specjalnym dyspenserze
  • środki myjące (detergenty) i środki do dezynfekcji powierzchni
  • jednorazowe rękawice ochronne
  • środki dezynfekujące do rąk (przydatne gdy potrzebna jest szybka dezynfekcja, a nie ma możliwości pełnego umycia rąk)
  • odpowiednia ilość narzędzi pracy (tak, aby w miarę możliwości każdy miał swoje)
  • środki i materiały do wyznaczania stref w magazynie/biurze – pomogą zachować bezpieczną odległość od osób, które przychodzą z zewnątrz (np. dostawcy, kurierzy, klienci itp.).

Pamiętaj o informowaniu swoich Klientów o tym, co się u Ciebie dzieje!

Na końcu tego wszystkiego nie zapominaj o swoich Klientach. W przypadku działań B2B informuj o kluczowych rzeczach, wynikających z realizacji zawartych umów, a nie powtarzaj wiadomości dostępnych w ogólnopolskich mediach. Z kolei w segmencie B2C powiedz, co zrobiłeś w ramach zachowania bezpieczeństwa i profilaktyki jeżeli uznasz, że Twoi odbiorcy tego potrzebują. Podaj, w jakich godzinach pracujesz, przypomnij dane kontaktowe, informuj, czy realizujesz wszystkie zamówienia na bieżąco. Precyzyjne i jasne komunikaty to podstawa.

Pobierz wszystkie materiały poniżej:

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)