eKomercyjnie.pl

Magazyn w sklepie internetowym – kiedy to ma sens?

Jeżeli chodzi o magazyn, to zarówno w sklepach internetowych jak i tradycyjnych idealnym rozwiązaniem jest posiadanie pełnego asortymentu u siebie. Są jednak branże, w których brak produktów w magazynie jest czymś normalnym, a kilka dni czekania nie stanowi żadnego problemu dla kupujących.

W przypadku sprzedaży w punktach tradycyjnych dobrym przykładem takiej sytuacji jest branże meblowa. Owszem, można podjechać do sklepu, zobaczyć meble „w akcji”, ale po złożeniu zamówienia zwykle trzeba poczekać kilka dni na jego realizację. Można za to wprowadzić niewielkie zmiany do projektu, często wybrać kolor, itd.

Podobnie jest też w stacjonarnych aptekach. Bez problemu znajdziemy tam lekarstwa, które sprzedają się na bieżąco, ale na bardziej specyficzne i unikatowe środki musimy poczekać kilka dni (aż apteka sprowadzi je od hurtowni lub producenta).

Dokładnie taka sama sytuacja występuje w sklepach internetowych. Zazwyczaj jest tak, że sprzedawca posiada określoną część swojej oferty w lokalnym magazynie (zwykle chodzi o bestsellery), a pozostałe produkty ściąga pod konkretne zamówienia. Klienci są do tego przyzwyczajeni, jednak w ich prywatnym rankingu wygrywają te sklepy, które oferują najszerszy i najszybciej dostępny asortyment.

W sieci można znaleźć przykłady e-sklepów, które świetnie radzą sobie bez posiadania towaru w magazynie. Jednym z takich przykładów jest sklep Bao.pl (można się do niego dostać tylko na zaproszenie), gdzie najczęściej przez tydzień zbierane są zlecenia na określone produkty (odzież, obuwie, dodatki i nie tylko), a dopiero później następuje ich realizacja (zawsze określony jest jednak konkretny termin wysyłki). Podobnie jest ze sklepami, które oferują dobra luksusowe. Koszt magazynowania towaru mógłby bowiem wiele razy przekroczyć ew. sprzedaż.

Gdzie NIE da się obejść bez magazynu? Najlepiej widać to w sklepach zaliczanych do kategorii „Prezenty i akcesoriów”. Bez szybkiej dostawy, czyli własnego magazynu, na niewiele zda się duża marża – klient najpewniej wybierze sklep, gdzie towar jest dostępny od razu (często o prezentach przypominamy sobie w ostatniej chwili).

Kiedy posiadanie magazynu ma sens? Bardzo chciałbym napisać, że zawsze, jednak wszystko zależy od specyfiki branży, w której działamy i środków finansowych, którymi dysponujemy. Na 263 gry, jakie aktualnie znajdują się w ofercie mojego sklepu GameClub.pl, 82 (czyli około 31%) to produkty dostępne od ręki. To właśnie te towary są zamawiane najczęściej – w końcu gry planszowe można podciągnąć pod kategorię prezentów i duży magazyn stanowi tutaj ważny atut.

Oprócz patrzenia na branżę, warto też zwrócić uwagę na jeszcze jeden element: rotację towarów w magazynie. Im krótszy czas minie od sprowadzenia produktu do jego sprzedaży, tym lepiej dla sprzedawcy. Ściąganie produktów wyłącznie po złożeniu zamówienia przez klienta często skazuje go na długie czekanie i niepewność (w końcu to, że produkt był wczoraj w systemie hurtowni wcale nie znaczy, że trafi do nas), co przekłada się na wizerunek sprzedającego.

Zasada „najpierw sprzedaj, później kup” świetnie brzmi i wygląda i nabiera się na nią bardzo dużo osób, które decydują się na uruchomienie sklepu internetowego (ja również się na to nabrałem w 2006 roku, kiedy zaczynałem swoją przygodę z e-commerce). W obecnych realiach takie działanie raczej nie doprowadzi e-sklepu do sensownego poziomu obrotów i zysków (za wyjątkiem specyficznych branż, które wymieniłem powyżej).

Ciągle nie można jednak zapominać o tym, że handel w sieci od handlu tradcyjnego różni się tylko sposobem docierania do klienta. W handlu wygrywa zaś najsprytniejszy (jak np. firma Dell Computers, w której Michael Dell od początku postawił na szybką rotację produktów i dopracował ten element do perfekcji, podczas gdy jego konkurencja ciągle miała problemy ze starym sprzętem zalegającym w ich magazynach).

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

najSKLEPY.pl – katalog sklepów internetowych od eKomercyjnie

Z nieukrywaną radością pragnę poinformować wszystkich Czytelników eKomercyjnie.pl o starcie mojego nowego „produktu” – katalogu sklepów internetowych najSKLEPY.pl.

Czym najSKLEPY.pl różnią się od innych katalogów dostępnych w sieci?

W najSKLEPY.pl postawiłem przede wszystkim na atrakcyjną formę prezentacji sklepów internetowych, które chcą promować nie tylko swoje oferty, ale również markę.

Idealnym rozwiązaniem do takich działań jest wpis Premium, gdzie można zaprezentować logotyp sklepu oraz znacznie skrócić drogę klienta z katalogu na swoją stronę (link jest dostępny już na stronie głównej). Wpisy premium mają też przewagę nad notkami standard (większe pole do prezentacji marki sklepu oraz pierwszeństwo prezentowania).

Dlaczego założyłem „kolejny” katalog?

W ostatnich kilkunastu dniach to pytanie pojawiało się najczęściej:)) Przede wszystkim – nie uważam, że najSKLEPY.pl to „kolejny” katalog, gdyż na tle konkurencji wyróżnia się oprawą graficzną i sposobem prezentacji sklepów.

Kolejną ważną kwestią jest to, że nS w obecnej formie to tak naprawdę wersja v0.5 tego, co planuję umieścić w pełni ukończonym produkcie. Uznałem, że jest już na tyle ciekawie, że warto z tym wyjść do właścicieli sklepów internetowych, a nie czekać aż kolejne elementy układanki będą gotowe. Jest jeszcze jeden szczegół: to jeden ze sposobów na promocję mojego e-sklepu i budowanie zaplecza:)

Katalog jest też świetnym sposobem na uzupełnienie eKomercyjnie.pl, gdzie prezentuję firmy oferujące usługi dla sklepów, ale nie same sklepy.

Dlaczego warto dodać swój sklep do nowego katalogu?

Osobiście jestem za tym, żeby wykorzystywać każdą formę dotarcia do Klienta. Sprawdzić i zwyczajnie policzyć czy się opłaca i jest dla nas efektywna. Jeżeli współczynnik cena/jakość (i działania wizerunkowe) wypada na plus to warto z takiej możliwości promocji korzystać.

Ile kosztuje dodanie wpisu do katalogu?

Na łamach najSKLEPY.pl dostępne sa dwa rodzaje wpisów: standard oraz premium. Wpis standard jest całkowicie darmowy i za jego dodanie nie ma żadnych opłat. Wyróżnienie premium jest płatne, jednak o wiele atrakcyjniejsze i bardziej widoczne dla wszystkich odwiedzających katalog.

Opłata za wpis premium zależy od czasu wyróżnienia. Aktualny cennik przedstawia się następująco:

  • 39,00 zł netto za trzy miesiące wyróżnienia (47,58 zł brutto)
  • 67,00 zł netto za pół roku wyróżnienia (81,74 zł brutto)
  • 127,00 zł netto za cały rok wyróżnienia (154,94 zł brutto)

Ile zapłaciłem za domenę najSKLEPY.pl?

Też jedno z popularniejszych pytań, ale odpowiedź jest krótka: 12,2 zł brutto. Sam też dziwiłem się, że taki adres jest wolny, dlatego grzechem byłoby nie skorzystać:)

Specjalna promocja dla Czytelników eKomercyjnie.pl

Dla wszystkich Czytelników serwisu eKomercyjnie.pl przygotowałem specjalną promocję: PODWOJENIE okresu wyróżnienia premium w katalogu najSKLEPY.pl. Przykładowo, jeżeli ktoś zdecyduje się na wariant 3-miesięczny, to po e-mailu na adres kontakt@najsklepy.pl i podaniu hasła „eKomercyjnie.pl” wydłużę ten czas do sześciu miesięcy, itd.

Zapraszam również do przesyłania uwag i sugestii dotyczących rozwoju najSKLEPY.pl. Ze swojej strony zrobię wszystko, by katalog nie stał w miejscu i się dalej rozwijał (niedługo dojdą tagi oraz integracja z eKomercyjnie.pl, dlatego stay tuned!).

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zobacz kolejny artykuł

Jak zarabiać 10 000 zł miesięcznie w ecommerce?

Norbert Trudziński ze sklepu z butami sportowymi neosport.pl wrzucił swoją prezentację z ShopCamp #3 do sieci – zapraszam wszystkich zainteresowanych do przejrzenia. Prezentację wklejam, aby każdy kto nie dotarł na trzeci ShopCamp miał co robić zanim w sieci pojawią się wszystkie materiały wideo z tego wydarzenia :)

Autor wpisu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

BONUS: Jak się robi e-handel w Polsce?
72-stronicowy ebook (pdf)
- zbiór wywiadów z właścicielami sklepów

Zamknij

Najlepsze poradniki i informacje
e-commerce prosto na Twój e-mail!

Bonus dla Ciebie:
PDF, 72 strony!

Wpisz swój adres e-mail, aby rozpocząć prenumeratę newslettera od eKomercyjnie.pl.

Od razu wyślemy do Ciebie:

  • BONUS #1: Jak się robi e-handel w Polsce? Rozmowy z właścicielami sklepów internetowych (magazyn .pdf, aż 72 strony!)
     
  • BONUS #2: Piętnaście gotowych sposobów na ulepszenie sklepu internetowego!
    (poradnik .pdf)